Digitale strips maken (kind)

30-03-2021 13:53 66 berichten
Mijn zoontje (9) maakt graag strips. Hij doet dit vaak op een paar samengeraapte papieren, wat ik zelf stiekem wel zonde vind.
Nu ben ik op zoek naar iets wat hem hierbij kan helpen.
Bijvoorbeeld een tekentablet (maar welke) of iets waar ik zelf nog niet ben opgekomen.

Welke creatieveling kan mij voorzien van tips?
Alle reacties Link kopieren
Ipad met Apple Pencil, misschien heb je al een iPad die gekoppeld kan worden aan een apple pencil?
Een multomap is zeker te ouderwets? Maar wel mooi om zijn handwerk te bewaren. Ik ben zelf wel fan van voelen wat je doet :)
Mijn dochter is begonnen met eentje van Wacom. Prima om mee te beginnen.
Honey, you should see me in a crown
Heb je een pc of laptop? In dat geval Photoshop of SAI met een Wacom tablet is de goedkoopste oplossing, of een Cintiq als je fancy wil doen.

Optie 2 is Apple iPad Air 2020 of Apple iPad Pro 2020 met ee n Apple Pencil en bijvoorbeeld Procreate.

Optie 3 is Microsoft Surface Pro 7 met Photoshop of SAI en een Surface Pen en dan wederom SAI of Photoshop.

Optie 4 is Samsung Tab S7 of S7+ (pen inbegrepen) met een teken app, ik ken er geen zo uit mijn hoofd.

Optie 5 is een sketchbook voor hem kopen met wat fijne tekenspullen. Dat is sowieso wel fijn want gewoon printerpapier is kut om op te tekenen.
Als iemand die op de kunstacademie werkt: onderschat samengeraapte papieren niet!!

Ipv digitaal (ik ben voorstander van pen en papier) kan je kijken naar mooie dummies, bijvoorbeeld van Moleskin. Zo blijven zijn strips mooi gebonden.
Als mede-kunstacademie-ganger zou ik je adviseren om zijn creativiteit niet in te laten perken door jouw gevoel voor zonde. Ik denk dat die samengeraapte papieren zijn creativiteit juist voeden. Kun je niet beter op zoek gaan naar een stevige portfoliomap of tekeningenmap?
ninanoname schreef:
30-03-2021 14:33
Als mede-kunstacademie-ganger zou ik je adviseren om zijn creativiteit niet in te laten perken door jouw gevoel voor zonde. Ik denk dat die samengeraapte papieren zijn creativiteit juist voeden. Kun je niet beter op zoek gaan naar een stevige portfoliomap of tekeningenmap?

Echt hoor, dit!

Plus dat met een pen op een tekentablet slechts 1 'gevoel' heeft. Met papier kan je knippen, scheuren, verven, viltstift, potlood, inkt, water, plakken, vouwen, andere materialen toevoegen, etc. Dat is echt een véél rijker palet en breder voor zijn beeldende uitdrukkingsvermogen dan digitaal werken.
Nou ja het is maar net wat de interesse is natuurlijk. Ik vond digitaal als kind altijd veel boeiender om mee te tekenen dan op papier, ik wilde niet scheuren knippen en plakken, ik wilde CTRL Z en alle brushes met 1 toets te kiezen zonder honderden euro's aan materialen en vele m2's aan ruimte kwijt te zijn.

Maar kind digitaal laten tekenen omdat je papier rommel/zonde vindt vind ik geen argument, dat ben ik met jullie eens.
Er zijn ook hele mooie schetsboeken, anders koop je dat voor hem? Is toch ook weer goedkoper. Digitaal tekenen is toch weer anders dan met simpel potlood, gummetje en papier.

Ik teken zelf ook graag en ik heb niks tegen digitaal, heb zelf een Wacom tekentablet. Maar dan moet ie toch weer leren hoe je iets weghaalt, hoe je een kleur kiest etc. Als ie gewoon lekker even een uurtje wilt tekenen is papier voor nu misschien handiger. Misschien heeft ie er over een jaar geen interesse meer in en heb je een hoop uitgegeven voor niks.
Onze twaalfjarige had pas een blok piepschuim fijn gemaakt en al die bolletjes in een doosje gestopt en die bolletjes moesten dan weer op een schilderij komen dat over de lente gaat. Natuurlijk verfoei ik het, want die bolletjes zijn statisch en ze rollen weg en dat doosje valt om en de lijm trekt draden over haar bureau, maar ondertussen ben ik ook gewoon heel erg blij met mijn twaalfjarige knutselaar.
Ze zit al zoveel naar schermen te kijken dat ik juist blij ben dat ze dat soms ook niet doet. Ik denk dat een digitaal tekenbord haar zou beperken. Nu ziet ze allerlei mogelijkheden in materiaal dat ze ziet en bewaart. En soms komt daar iets moois uit, en vaak ook niet. Maar ze is wel lekker bezig met vormen en texturen en ze onderzoekt en ontdekt. Digitaal tekenen krijgt dat niet voor elkaar.
Lekker laten rommelen, to.
Mijn dochter doet beide. Die tekent werkelijk waar nog op een papiertje van een halve vierkante centimeter, maar is ook gek op haar tekentablet.
Het een vlakt het ander (haha, slechte pun :P) niet uit.
Ugli schreef:
30-03-2021 14:44

Maar kind digitaal laten tekenen omdat je papier rommel/zonde vindt vind ik geen argument, dat ben ik met jullie eens.
Ik ook.
TostiMetKaas schreef:
30-03-2021 15:02
Er zijn ook hele mooie schetsboeken, anders koop je dat voor hem? Is toch ook weer goedkoper. Digitaal tekenen is toch weer anders dan met simpel potlood, gummetje en papier.

Ik teken zelf ook graag en ik heb niks tegen digitaal, heb zelf een Wacom tekentablet. Maar dan moet ie toch weer leren hoe je iets weghaalt, hoe je een kleur kiest etc. Als ie gewoon lekker even een uurtje wilt tekenen is papier voor nu misschien handiger. Misschien heeft ie er over een jaar geen interesse meer in en heb je een hoop uitgegeven voor niks.
Dat duurt 5 minuten. Het meest ingewikkelde is werken in lagen, en dat is niet eens nodig als je niet beter weet en van papier af komt. En potlood en papier om te tekenen is niet duur, kleurpotloden, verf en stiften om het te kleuren wel. Als je al een bestaande pc/laptop hebt, is het goedkoopste wacom tablet niet eens persé duurder dan die tekenmaterialen.
Ugli schreef:
30-03-2021 14:44
Nou ja het is maar net wat de interesse is natuurlijk. Ik vond digitaal als kind altijd veel boeiender om mee te tekenen dan op papier, ik wilde niet scheuren knippen en plakken, ik wilde CTRL Z en alle brushes met 1 toets te kiezen zonder honderden euro's aan materialen en vele m2's aan ruimte kwijt te zijn.

Nou, nee, niet helemaal. Voor de creatieve ontwikkeling raden we (als in: kunstonderwijs) écht aan om analoog te werken, dus met papier.

Als TO zijn creatieve ontwikkeling wil stimuleren dan zou ik vooral dát doen. Plus dat kind er schijnbaar lol in heeft want 1) hij vraagt niet om een tablet of tekenpen en 2) de enige reden dat TO het vraagt is omdat zij het 'zonde' vindt.
Maar kind doet dit voor de lol, niet voor het kunstonderwijs. Mocht kind digitaal leuker vinden, dan maakt het toch geen reet uit dat papier beter zou zijn? Zijn vrije tijd, zijn pakkie an. Ik vond tekenen op papier lange tijd geen barst aan, zonde als mijn moeder me had gedwongen om daarop te moeten tekenen, dan was ik meteen genokt.

Maar ik zei ook dat kind op digitaal willen hebben omdat moeder zelf papier stom/onnodig/zonde/te veel troep/noem het maar op vindt, geen argument is. Als kind digitaal wil, komt-ie daar zonder moeder ook wel uit. Dus in die zin zijn we het met elkaar eens.
Ugli schreef:
30-03-2021 15:42
Maar kind doet dit voor de lol, niet voor het kunstonderwijs. Mocht kind digitaal leuker vinden, dan maakt het toch geen reet uit dat papier beter zou zijn? Zijn vrije tijd, zijn pakkie an. Ik vond tekenen op papier lange tijd geen barst aan, zonde als mijn moeder me had gedwongen om daarop te moeten tekenen, dan was ik meteen genokt.

Maar ik zei ook dat kind op digitaal willen hebben omdat moeder zelf papier stom/onnodig/zonde/te veel troep/noem het maar op vindt, geen argument is. Als kind digitaal wil, komt-ie daar zonder moeder ook wel uit. Dus in die zin zijn we het met elkaar eens.

Ik bedoel te zeggen: hoe kinderen zich creatief ontwikkelen. Daar weten ze op het (hoger) kunstonderwijs wel wat van. Deze moeder dwingt haar kind niet. Kind vindt het zélf leuk.

Edit: als je kind voor zijn plezier Frans wil leren, dan kan je dat doen op diverse manieren maar de meest gangbare is door filmpjes te kijken, te beginnen, te durven praten, etc. Als een kind wiskunde wil leren voor de lol dan wordt dat ook serieus aangepakt. Creativiteit is vaak voor mensen "alleen maar voor de lol". Terwijl al op deze leeftijd het zo belangrijk is om dat ook serieus aan te pakken als daar intrinsieke interesse voor is bij het kind. Dit kind heeft dat schijnbaar.
Het is niet helemaal een antwoord op je vraag maar ik digitaliseer tekeningen van mijn kroost. Via Bookcreator maak ik er dan een digitaal boek van.
Pergamon schreef:
30-03-2021 15:44
Ik bedoel te zeggen: hoe kinderen zich creatief ontwikkelen. Daar weten ze op het (hoger) kunstonderwijs wel wat van. Deze moeder dwingt haar kind niet. Kind vindt het zélf leuk.

Edit: als je kind voor zijn plezier Frans wil leren, dan kan je dat doen op diverse manieren maar de meest gangbare is door filmpjes te kijken, te beginnen, te durven praten, etc. Als een kind wiskunde wil leren voor de lol dan wordt dat ook serieus aangepakt. Creativiteit is vaak voor mensen "alleen maar voor de lol". Terwijl al op deze leeftijd het zo belangrijk is om dat ook serieus aan te pakken als daar intrinsieke interesse voor is bij het kind. Dit kind heeft dat schijnbaar.
Ja ik snap wat je wil zeggen, dat papier niet ondergeschikt is aan digitaal en dat het juist handig is dat hij nu op papier tekent i.v.m ontwikkeling. Maar dat het goed is voor zijn ontwikkeling staat los van het feit dat hij het leuk vind vind ik, want als juist digitaal goed was geweest voor de ontwikkeling had hij nog steeds dikke prima op papier mogen tekenen gewoon omdat hij dat het leukste vind toch? Dan ga je hem geen tablet onder zijn snufferd duwen omdat dat beter zou zijn, toch? En het gaat er om dat het kind het leert op de manier die voor hem leuk is, niet de beste manier? Als dat Youtube filmpjes kijken hoe je het beste de Hulk kan tekenen is in plaatsvan 50x hetzelfde stilleven of saaie naaktmodel tekenen om de verhoudingen te bestuderen ofzo (ik zeg maar wat, ik heb er geen verstand van haha) is dat ook goed, toch?
Tekentablet inderdaad. En een basis wacom of een 2e handse is toch prima om mee te beginnen?

Of een ander soort tablet, veel merken hebben best goed tekenapps en op android staan er ook nog wel wat.
En dan een goede stylus kopen en dan laten beginnen.
Luci_Mster2 schreef:
30-03-2021 15:59
Tekentablet inderdaad. En een basis wacom of een 2e handse is toch prima om mee te beginnen?

Of een ander soort tablet, veel merken hebben best goed tekenapps en op android staan er ook nog wel wat.
En dan een goede stylus kopen en dan laten beginnen.
Wel goed opletten dat je iets koopt met pressure sensitivity als je naar verschillende losstaande tablets wil kijken. Niet alle media tabletten hebben dat zomaar.
Ugli schreef:
30-03-2021 15:56
Ja ik snap wat je wil zeggen, dat papier niet ondergeschikt is aan digitaal en dat het juist handig is dat hij nu op papier tekent i.v.m ontwikkeling. Maar dat het goed is voor zijn ontwikkeling staat los van het feit dat hij het leuk vind vind ik, want als juist digitaal goed was geweest voor de ontwikkeling had hij nog steeds dikke prima op papier mogen tekenen gewoon omdat hij dat het leukste vind toch? Dan ga je hem geen tablet onder zijn snufferd duwen omdat dat beter zou zijn, toch? En het gaat er om dat het kind het leert op de manier die voor hem leuk is, niet de beste manier? Als dat Youtube filmpjes kijken hoe je het beste de Hulk kan tekenen is in plaatsvan 50x hetzelfde stilleven of saaie naaktmodel tekenen om de verhoudingen te bestuderen ofzo (ik zeg maar wat, ik heb er geen verstand van haha) is dat ook goed, toch?

Ik kan heel goed uitleggen waarom ik iedereen aanraad geen filmpjes na te tekenen, of überhaupt plaatjes na te tekenen. Ik leg dat ook uit in mijn werk op de kunstacademie. Kijk, een keertje iets opzoeken is prima hoor, lekker doen, lekker proberen en ga maar los. Maar ik lees een kind dat gewoon onwijs veel plezier ergens in heeft en dat serieus doet. Wellicht wil hij laten wél Comic gaan studeren aan een kunstacademie. Die jongen heeft er dan gewoon echt heel veel aan hij nu lekker blijft doortekenen op zijn losse velletjes en op die manier verder gaat. Wat ouders (en jij ook bijvoorbeeld) helemaal leuk vinden, digitaal, tablets, filmpjes op YouTube, daar word ik helemaal mee doodgegooid tijdens toelatingsexamens en is allemaal 13 in een dozijn. Van die samengevouwde velletjes word mijn interesse, en die van mijn collega's, gewekt. En ik pleit helemaal niet voor 50x een stilleven of 'dat saaie naaktmodel'. Ik kan hele leuke opdrachten meegeven voor een jongen van 9 die hetzelfde ontwikkelen, maar die niet dat zijn en die ook niet digitaal of op een tablet zijn.
Ja ik snap dat volgens een bepaalde manier leren tekenen beter is dan andere manieren. Toevallig is dat zijn favoriete manier, dat is mooi meegenomen. Maar zo niet: Dit kind is 9, waarom zou je nu al links gaan leggen met kunstacademies? Ga je bij een 9 jarige ook al GIT en CDaaS willen stimuleren omdat het dan beter leert programmeren mocht het ooit een IT opleiding gaan doen, omdat hij nu als 9 jarige toevallig lol heeft met Minecraft modjes bouwen of sites ofzo? Of een kind met een hamster boeken over gezelschapsdierverzorging geven, omdat het misschien een dierenopleiding wil doen? Als kind dat vanuit zichzelf doet dikke prima, maar ik snap niet waarom een ouder zich daarmee zou bemoeien. Het is maar vrijetijdsbesteding en dat moet je als kind vooral zelf in kunnen vullen, geen voorbereiding op een opleiding. Bij het hele woord "opdracht" zou ik als 9 jarige al spontaan gaan kokken zeg maar.
Ugli schreef:
30-03-2021 16:17
Ja ik snap dat volgens een bepaalde manier leren tekenen beter is dan andere manieren. Toevallig is dat zijn favoriete manier, dat is mooi meegenomen. Maar zo niet: Dit kind is 9, waarom zou je nu al links gaan leggen met kunstacademies? Ga je bij een 9 jarige ook al GIT en CDaaS willen stimuleren omdat het dan beter leert programmeren mocht het ooit een IT opleiding gaan doen, omdat hij nu als 9 jarige toevallig lol heeft met Minecraft modjes bouwen of sites ofzo? Of een kind met een hamster boeken over gezelschapsdierverzorging geven, omdat het misschien een dierenopleiding wil doen? Als kind dat vanuit zichzelf doet dikke prima, maar ik snap niet waarom een ouder zich daarmee zou bemoeien. Het is maar vrijetijdsbesteding en dat moet je als kind vooral zelf in kunnen vullen, geen voorbereiding op een opleiding. Bij het hele woord "opdracht" zou ik als 9 jarige al spontaan gaan kokken zeg maar.
Precies. En zolang dit kind rommelt op papiertjes, is dat hartstikke leuk en zou de ouder dat moeten stimuleren. Als kind zelf vraagt om een tekentablet, dan kan ze die voor hem aanschaffen. Maar zo'n wacom aanschaffen omdat papier zonde is, is de verkeerde reden om het kind zo'n tekentablet op te dringen.
Bedankt voor de reacties! Er zitten goede tips tussen. Hij heeft zelf geen laptop of iPad dus dat valt af.
De Wacom ga ik bekijken!

Wat betreft de multomap of portfolio vind ik op zich ook een heel goed idee, maar lijkt een beetje op het tekenblok wat ik hem ooit heb gegeven. Op de een of andere manier doet hij daar weinig mee.
Ik snap wel de opmerking over ‘ gevoel’ met tekenspullen in tegenstelling tot digitaal. Ook daar kan ik mij erg goed in vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven