Niet-hormonale anticonceptie, advies en ervaringen gevraagd
maandag 5 april 2021 om 16:07
Hallo allemaal, even getwijfeld of deze vraag onder Gezondheid of onder Seks thuishoort.
Ik heb een aantal jaar geleden borstkanker gehad, in de vorm van een hormoongevoelige tumor. Doordat ik zes jaar vervroeg in de menopauze ben geweest, heb ik in die jaren niet over anticonceptie hoeven nadenken.
Nu ik weer ongesteld word sinds ongeveer een jaar, geven de artsen aan dat ik geen op hormonenbasis anticonceptie meer mag gebruiken, omdat dit de risico's op een evt. terugkeer zou kunnen verhogen. In principe blijven er dan maar een aantal mogelijkheden voor anticonceptie over: periodieke onthouding, het koperspiraaltje of sterilisatie.
Over het koperspiraaltje hoor ik als nadeel dat je menstruatie er zwaarder en pijnlijker van kan worden, en die is de eerste dagen al flink heftig...Ik heb geen kinderwens, maar toch voelt laten steriliseren ook als heel definitief. Periodieke onthouding lijkt me dan weer een gereken...
Iemand die hier ervaring mee heeft en haar ervaringen wil delen?
Ik heb een aantal jaar geleden borstkanker gehad, in de vorm van een hormoongevoelige tumor. Doordat ik zes jaar vervroeg in de menopauze ben geweest, heb ik in die jaren niet over anticonceptie hoeven nadenken.
Nu ik weer ongesteld word sinds ongeveer een jaar, geven de artsen aan dat ik geen op hormonenbasis anticonceptie meer mag gebruiken, omdat dit de risico's op een evt. terugkeer zou kunnen verhogen. In principe blijven er dan maar een aantal mogelijkheden voor anticonceptie over: periodieke onthouding, het koperspiraaltje of sterilisatie.
Over het koperspiraaltje hoor ik als nadeel dat je menstruatie er zwaarder en pijnlijker van kan worden, en die is de eerste dagen al flink heftig...Ik heb geen kinderwens, maar toch voelt laten steriliseren ook als heel definitief. Periodieke onthouding lijkt me dan weer een gereken...
Iemand die hier ervaring mee heeft en haar ervaringen wil delen?
maandag 5 april 2021 om 18:39
Ik heb 2 keer een koperspiraal gehad. De eerste keer iets meer last van buikpijn en ook net wat meer bloedverlies bij de menstruatie. Maar echt niet zo erg dat het opwoog tegen hormonen, waar mijn humeur nogal door verandert. Daarom na mijn 1e kind weer een koperspiraal genomen, die 10 jaar mee zou kunnen. Deze keer geen extra klachten, dus geen buikpijn en de menstruatie was ook niet heviger. Nu mijn 3e kind gekregen en ik ga binnenkort weer voor een koperspiraal. Mij bevalt het dus erg goed!

maandag 5 april 2021 om 19:00
Je bedoelt cervixslijm, geen baarmoederslijmvlies

Deze methode zou ik alleen aanhouden als het niet erg is als je per ongeluk toch zwanger raakt. Ik ben van plan het te doen tussen baby 1 en 2 bijvoorbeeld

anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 05-04-2021 19:10
17.68% gewijzigd
maandag 5 april 2021 om 19:04
Ik had zo'n app om zwanger te worden en ik ben beide keren vlak na mijn vruchtbare dagen zwanger geworden.LuluLeCrap schreef: ↑05-04-2021 17:50Ik lees even mee voor ervaringen.
Ik ben me zelf aan het verdiepen in dingen zoals Natural Cycles, dus apps die op basis van je temperatuur en LH je cyclus voorspellen, het geeft dan rode en groene dagen.
Toen de app eigenlijk zei 'hou maar op, volgende maand weer een kans'.
Dus ik zou niet te krap rekenen. Of je moet een zwangerschap niet erg vinden.

maandag 5 april 2021 om 19:18
Geen enkele manier is 100% veilig, maar wat je zou kunnen doen is een cursus doen voor een FAM. Dat is bijvoorbeeld Billings (ken geen NL'se instructeurs), of bijvoorbeeld Natural Family Planning (temperatuur en cervixslijm). Je zou dat nog kunnen combineren met altijd een condoom of pessarium (bijv. Caya) gebruiken. Als je echt extra zekerheid wilt. Verschillende FAM's blijken uit onderzoek even veilig te zijn als bijv de anticonceptie pil bij 'typical use'. Dus incl. gebruikersfouten.

maandag 5 april 2021 om 19:43
K0koro schreef: ↑05-04-2021 19:00Je bedoelt cervixslijm, geen baarmoederslijmvlies.
Deze methode zou ik alleen aanhouden als het niet erg is als je per ongeluk toch zwanger raakt. Ik ben van plan het te doen tussen baby 1 en 2 bijvoorbeeld. Wel mét temperaturen trouwens. Die standaard apps zetten mijn ovulatie op dag 14, terwijl ik pas op dag 15 of 16 ovuleer. Dan kom je mooi bedrogen zwanger uit.
ah ja, dank je wel. ik wist dat er een ander woord was waar ik niet op kon komen!
maandag 5 april 2021 om 19:48
Ik heb een koperspiraal. De eerste paar maanden na plaatsing heb ik gebloed als een rund. Echt elk uur wisselen, en 's nachts de wekker zetten. (Met super tampon en maandverband)
Dat werd na een maand of 6 beetje bij beetje minder en is nu na ruim een jaar weer zo goed als normaal. In mijn geval is dat 4 dagen bloeden waarvan 2 iets zwaarder.
De buikpijn wisselt van maand tot maand, soms lig ik met tranen in de ogen naar adem te happen op de bank en soms denk ik 'hee, ik heb maar 2 paracetamols genomen vandaag'. Ik heb zo'n 2 dagen per maand buikpijn. De rugpijn die ik voor de spiraal had is verdwenen.
Het was doorzetten, maar ik vind het de moeite waard, al zal dat niet voor iedereen zo zijn.
Dat werd na een maand of 6 beetje bij beetje minder en is nu na ruim een jaar weer zo goed als normaal. In mijn geval is dat 4 dagen bloeden waarvan 2 iets zwaarder.
De buikpijn wisselt van maand tot maand, soms lig ik met tranen in de ogen naar adem te happen op de bank en soms denk ik 'hee, ik heb maar 2 paracetamols genomen vandaag'. Ik heb zo'n 2 dagen per maand buikpijn. De rugpijn die ik voor de spiraal had is verdwenen.
Het was doorzetten, maar ik vind het de moeite waard, al zal dat niet voor iedereen zo zijn.
maandag 5 april 2021 om 19:51
Ik heb sinds 6 jaar een koperspiraal, om dezelfde reden (implanon moest verwijderd worden ivm hormoongevoelige borstkanker). Ik ben bijna direct gestopt met hormoontherapie en dus kwam mijn cyclus na de chemotherapie snel weer op gang. De eerste keer was heftig (maar dat hoor ik ook van jonge lotgenootjes die geen anticonceptie gebruiken, dus dat zegt weinig), maar daarna vond ik het prima te doen (terwijl ik eerder een heftige menstruatie had). Het enige nadeel vind ik dat je je menstruatie niet uit kunt stellen. Het idee dat mirena wel zou kunnen na hormoongevoelige borstkanker is overigens achterhaald. Ook bij een mirena gaan de hormonen door je hele lichaam.