Buurvrouw onveilig

13-04-2021 17:49 40 berichten
Hoi,

Vanmiddag kregen mijn bovenbuurvrouw en ik (via whatsapp) bericht van mijn benedenbuurvrouw dat als we haar horen schreeuwen willen komen kijken en/of de politie willen inschakelen. Het gaat slecht tussen haar en haar vriend.
We hebben meteen aangegeven dat onze deur openstaat, telefoonnummer van veilig thuis gegeven, etc. Ze schaamt zich en we zijn de eersten tegen wie ze het durft te zeggen. Dat vind ik al heel dapper van haar en dat ook geschreven. Ze zit nu -gelukkig- in een modus om veel te regelen voor haar veiligheid, zoals de buurtregisseur op de hoogte brengen en ze zal het veilig thuis nummer bellen.
We hebben gechat wat het meest lawaai maakt, voor als ze m’n hulp nodig heeft, de verwarmingsbuizen. De huizen zijn namelijk dermate goed geïsoleerd dat je bijna niks hoort. Ik heb haar nog nooit horen schreeuwen. De bovenbuurvrouw hoor ik ook niet als ze visite heeft.
Ook vroeg ik (voor mij of bovenbuuf) om haar sleutel als het uit de hand loopt en er moet iemand (wij of politie) naar binnen. Dat vond ze een goed plan. Ze denkt na of ze ingaat op mijn uitnodiging om met z’n drieën (met bovenbuurvrouw) bij mij thuis te sparren als hij er niet is. Voor wat we kunnen doen en vooral ook om te ventileren. Ze weet dat m’n deur open staat voor haar.
Ik wil het natuurlijk voor zijn dat het escaleert, dat ze uit deze situatie komt. Wat kan ik nog meer doen? Het na de eerste berichten, waarbij ze aangeeft even na te denken, laten rusten? Hoe kom ik erop terug? Ik vind het vooral naar dat ze zich schaamt en hier alleen in is. Deze chat was haar eerste stap om eruit te komen. Ik wil haar graag helpen zonder te dwingend over te komen maar dat ze zich gesteund en veilig voelt. Dit is voor haar ook al een hele stap. Verwacht geen wonderen maar toch, alle beetjes helpen.
Dus als jullie adviezen hebben waar ik zo 1-2-3 niet aan denk, heel graag. Ook praktische tips hoe ze snel alarm kan slaan. Alles is welkom.

Ik hou niet van het weghalen van OP’s maar het kan zijn dat ik een paar dagen later uit veiligheidsoverwegingen of privacy de OP inkort.
Alle reacties Link kopieren
En wat als je niet thuis bent?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je bent een lieve schat. Maar ik zou eigenlijk niet méér doen dan je nu al gedaan hebt. Realiseer je dat je niet precies weet wat je je op de hals zou kunnen halen; wifebeater en zijn vriendjes zouden van de represailles kunnen zijn.
Heeft ze al een exit plan? Want ze zal toch echt verder weg moeten dan de buren, dat is niet veilig genoeg.
Eerlijk gezegd zou ik ervoor zorgen dat ik er niet té diep in zou duiken
Laat haar een vluchttas met spullen en belangrijke papieren (of kopieën daarvan) bij jou neerzetten.

Heeft ze zich al ingeschreven voor andere woonruimte? Is het zijn huis of dat van hun samen?
Heeft ze een smartphone?
Op een Apple zit standaard een SOS functie. Deze kun je instellen dat als je op bepaalde knoppen drukt er meteen opnames worden gemaakt, je locatie doorgeven wordt en er iemand wordt gebeld, iemand uit je netwerk of 112

Voor alle andere telefoons is dat te downloaden
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
@viva-amber, die gedachte had ik al. Rottige gedachte.
@JufJoke, eens hoor maar wil wel datgene doen wat enigszins helpt.

Het is haar huis. Voor IPhone weet ik dat er een alarm is, anderen zijn dus te downloaden, dank!
anoniem_372700 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 19:01
5.17% gewijzigd
Lief dat je zo meedenkt met haar maar vergeet niet dat dit nu eigenlijk voor professionele hulpverlening is.
Mevrouw kan zich het beste melden bij maatschappelijk werk of veilig thuis.

Vergeet niet dat jij ook een risico kan lopen als het misgaat en haar partner komt erachter dat jij in het complot zit om haar te helpen..
Ja, ik hoop dat ze dat doet, bellen met veilig thuis.

En verder weet ik dat ze het uiteindelijk zelf moet oplossen want inderdaad ik ben vaak genoeg niet thuis.
Bedoel je met de buurtregisseur de wijkagent? Zo niet, dan zou ik adviseren die nog te benaderen. Ze kan via de politie om een melding op adres vragen; dat houdt in dat de politie meteen komt als ze 112 belt.

Verder is het voor haar raadzaam om bewijzen te verzamelen, mocht ze aangifte willen doen. Denk aan; opnames foto’s, en screenshots. Anders heeft (hoe ongelofelijk triest ook) een aangifte weinig zin.
De melding op adres is een goeie. Dank je.
Het is dus haar huis? Kan ze sloten veranderen en zijn zooi naar buiten kieperen? Politie inschakelen als hij naar binnen probeert te komen? Praat met haar om een inschatting te maken van hoe groot het gevaar is voor haar en eventueel voor jou en je buurvrouw

Vind dit soort dingen zo lastig want kan me bijna niet voorstellen dat je een vluchttas inpakt als het je eigen huis betreft.

Verder vind ik het alleen maar stoer dat jij en je buurvrouw willen helpen. Natuurlijk moet je ook aan je eigen veiligheid denken, maar te vaak zie ik dat mensen liever wegkijken dan helpen.
Ik heb dit ook eens aangeboden aan mijn buurmeisje dat mishandeld werd, de politie zei dat dit geen goed idee was. Wat als de woede van de vriend zich op jou gaat richten, ben je daar klaar voor?
Jij kunt ook met VT bellen, gewoon voor advies.
Hoe kom ik hier op terug ?

app haar hoe het nu gaat en of je wat voor kan doen ?

weg gaan is een proces , haar proces
Goed om verschillende visies te lezen.

Het is ook vrij lastig om de situatie in te schatten met de info die ik heb. Ik laat het nu bij haar en geef tips zoals die melding op adres. Denk nu ook aan eigen veiligheid, daar stond ik eerder niet zo bij stil. Politie inschakelen als ik iets verontrustends hoor. Wegkijken doe ik niet maar er ook niet teveel in mee gaan.

En ja, er kan altijd wat gebeuren als wij er niet zijn.
Ik zou haar adviseren om beter door te pakken. Relatie verbreken en een veilige plek zoeken. Niet wachten op een (opnieuw) mishandeling. De dag dat men zich niet meer veilig voelt, moet je weg zijn.
clivia52 schreef:
13-04-2021 18:53
Klopt. Hopelijk duurt het proces niet te lang.
Het is handig als ze zaken zoals paspoort in een kluisje bij de bank bewaart.
clivia52 schreef:
13-04-2021 18:53
Helemaal mee eens.
Je kunt ook zelf veilig thuis bellen. Niet perse om al melding te doen (als je dat niet wil of eng vindt) maar om advies te vragen over wat jij kan doen nu
Zelf VT bellen voor advies zal ik doen. Dank voor alle adviezen, geeft me net wat meer inzicht en ook dat stukje realisme.
Geen tips verder dan wat hier al gezegd is, maar wilde toch even zeggen dat ik het echt onwijs lief en goed van je vind dat je hier mee bezig bent en je haar probeert zo goed mogelijk te helpen. Ze mag zich gelukkig prijzen met buren als jij!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Zeker zelf VT bellen voor advies.
En wat anderen zeggen: zorg dat je er niet te diep in verzeild raakt. Als jong blondje heb ik me mee laten slepen in een soortgelijk verhaal. Er werd enorm beroep op me gedaan door de buuv. Uren aan de telefoon, alle ellende werd op mijn bord gekieperd. Het beheerste zowat ook mijn leven. En einde van het verhaal bleek zij haar partner te mishandelen en 'bondgenoten' rond zich te verzamelen in haar verdediging. Ik zeg zeker niet dat dit hier speelt, maar wil alleen aangeven dat niet weg kijken nog niet wil zeggen dat het 'jouw' probleem wordt.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Nou, ik heb net op jullie advies met VT gebeld, verhelderend.

Het lijkt erop alsof ze al bezig is met een veiligheidsplan. Wat ik moet weten, is wanneer ik de politie moet bellen, de huizen zijn erg goed geïsoleerd. Dus een keer die verwarmingsbuizen uittesten. En wat ik tegen de politie moet zeggen omdat ik nu de situatie niet kan inschatten. Verder inderdaad haar plan en op haar tempo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven