Gezondheid alle pijlers

Gestopt net roken en benauwd zijn

09-04-2021 08:43 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nu 2 maanden, 18 dagen en 7 uurtjes gestopt met roken. Ik rookte 20/25 sig per dag.Ik ben 4 kilo aangekomen maar het ergste is dat ik benauwd ben. Nooit gehad toen ik rookte. Heb ook nooit een rokershoest gehad of slijm opgehoest toen ik stopte wat je vaak hoort.

Het lijkt wel alsof mijn conditie erger is geworden. En soms voel ik me echt benauwd bij kleine inspanning. Ik fiets 5 dagen per week 50 min.Verder sport ik niet. Is dit herkenbaar? Had gehoopt dat ik me veel fitter zou voelen na,het stoppen.
https://www.trouw.nl/cs-b3c1d159
Ik wilde een heel stuk typen maar het artikel van snolkelderij zegt al genoeg.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
In sigaretten zijn stofjes toegevoegd die je het gevoel geven dat je luchtwegen vrij worden gemaakt.

Herstel duurt lang. Je voelt nu pas wat je jezelf hebt aangedaan. Door roken omdat het beter voelt kan leiden tot onherstelbare schade zoals copd.

Bij benauwdheid zou ik ea met de huisarts bespreken en laten testen of je een luchtwegenaandoening hebt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat voor benauwdheid heb je? Ik kreeg zelf het gevoel steeds diep te moeten inademen wat dan niet altijd lukte, maar dat schijnt juist een teken van chronische hyperventilatie te zijn ("luchthonger").
De frisheid en verbetering die iedereen schijnt te ervaren na stoppen met roken heb ik ook niet, maar ik kan me zo voorstellen dat ik door het stoppen anders ben gaan ademen, me meer bewust ben van mijn ademhaling, en daarin een nieuwe balans moet vinden.
Het is alweer een poosje geleden voor mij, maar ik kan het me wel herinneren. Een soort van happen naar adem, alsof je een hijs van je sigaret neemt dat soort ademhalen. Duurde wel een poos voordat ik dat kwijt was, maar gaat weg hoor! Volhouden!
Je trilhaartjes in longen gaan nu weer trillen en zijn (rara hoe kan het?) geïrriteerd. Daardoor hoest je.
Door het roken lagen de trilhaartjes stil.

Het komt goed. Denk niet 1 sigaret kan wel, dan ga je weer roken....

Hopelijk krijg je geen copd van het roken.
esther55 schreef:
12-04-2021 23:40
Je trilhaartjes in longen gaan nu weer trillen en zijn (rara hoe kan het?) geïrriteerd. Daardoor hoest je.
Door het roken lagen de trilhaartjes stil.

Het komt goed. Denk niet 1 sigaret kan wel, dan ga je weer roken....

Hopelijk krijg je geen copd van het roken.

Ik hoest helemaal niet, nooit gedaan ook niet toen ik wel rookte ik heb het alleen maar benauwd.

Copd zal het wel niet zijn, hoest niet en ben nog vrij jong alhoewel je weet het natuurlijk nooit.
Tęssa44- schreef:
09-04-2021 10:19
Het is alweer een poosje geleden voor mij, maar ik kan het me wel herinneren. Een soort van happen naar adem, alsof je een hijs van je sigaret neemt dat soort ademhalen. Duurde wel een poos voordat ik dat kwijt was, maar gaat weg hoor! Volhouden!

Dankjewel, hopelijk komt het goed.
Ik hoop toch zo dat je volhoudt!

Ga eens langs de huisarts.
verliefdopiemand schreef:
14-04-2021 21:19
Dankjewel, hopelijk komt het goed.
Natuurlijk komt het goed! Volhouden niet meer roken is een enorme bevrijding!
Er zitten luchtwegverwijders en hoestdempers in sigaretten (maakt het makkelijker om te roken haha) en die mis je nu. Je lichaam gaat dat overnemen maar dat duurt even.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven