Man niet te peilen [Geen OP]

27-04-2021 13:42 108 berichten
.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-04-2021 12:31
Reden: OP verwijderd, maatregelen zijn genomen.
99.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
yette schreef:
28-04-2021 08:29
Kom op zeg, TO en deze collega kletsen tijdens werktijd gezellig over persoonlijke interesses. Als je zo informeel met elkaar omgaat, kan je ook rechtstreeks laten weten dat je bepaalde opmerkingen niet leuk vindt.
Dat zij informeel praten geeft hem nog geen recht om haar te intimideren natuurlijk. Met zo'n oelewapper hoef je niet eens in gesprek te gaan, vind ik. Ik zie hem er ook nog wel voor aan dat hij dan op TO gaat inpraten.
wij slapen nooit.
yette schreef:
28-04-2021 08:29
Kom op zeg, TO en deze collega kletsen tijdens werktijd gezellig over persoonlijke interesses. Als je zo informeel met elkaar omgaat, kan je ook rechtstreeks laten weten dat je bepaalde opmerkingen niet leuk vindt. Daar hoef je in eerste instantie geen leidinggevende mee lastig te vallen. Zelfs van kinderen mag je verwachten dat ze sociale problemen éérst zelf proberen op te lossen.
Ik kan mij wel voorstellen dat je je zo ongemakkelijk voelt, dat je er niets van durft te zeggen. Zeker omdat hij al een opmerking heeft gemaakt over dat ze niet zo zakelijk moet zijn.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
28-04-2021 08:37
Ik kan mij wel voorstellen dat je je zo ongemakkelijk voelt, dat je er niets van durft te zeggen. Zeker omdat hij al een opmerking heeft gemaakt over dat ze niet zo zakelijk moet zijn.
Precies. Hij probeert haar al te manipuleren. Nare vent.
wij slapen nooit.
Dit is heel ongepast. Ik denk daarbij dat jij (onbewust?) mogelijk soms iets anders zegt dan je zou willen. De plattegrond van je privéwoning laten zien zou ik niet doen en ook vragen waar hij dan wél goed in is (klinkt voor mij als flirten in deze context) niet meer.

Ik zou het heel duidelijk aan hem aangeven dat dit moet stoppen en anders bij je LG aankaarten. Daarbij zou ik ook naar mijn eigen reacties kijken.
Klinkt vooral als hulpeloze en onmondige vrouwen. Ze praat voorlopig nog steeds met hem, weet niet hoe ze het op moet vatten. In deze verstandhouding kan ze prima zeggen dat het haar stoort zonder het gelijk op te spelen.
In_Tenebris schreef:
28-04-2021 08:55
Klinkt vooral als hulpeloze en onmondige vrouwen. Ze praat voorlopig nog steeds met hem, weet niet hoe ze het op moet vatten. In deze verstandhouding kan ze prima zeggen dat het haar stoort zonder het gelijk op te spelen.
Als iemand af en toe van die ongepaste dubieuze opmerkingen laat vallen is het heel logisch dat je eerst gaat twijfelen. Je vraagt je dan af of je het allemaal wel goed hebt verstaan en of je het zelf niet overdrijft. Zo werkt het helaas ook nog. Heeft niets met hulpeloos en onmondig te maken.
wij slapen nooit.
alongwiththesunshine schreef:
28-04-2021 09:03
Als iemand af en toe van die ongepaste dubieuze opmerkingen laat vallen is het heel logisch dat je eerst gaat twijfelen. Je vraagt je dan af of je het allemaal wel goed hebt verstaan en of je het zelf niet overdrijft. Zo werkt het helaas ook nog. Heeft niets met hulpeloos en onmondig te maken.

Dan kun je er toch eerst zelf iets van zeggen? Gelijk naar je leidinggevende stappen vind ik onnodig. Een leidinggevende zal als het goed is ook vragen of je dit zelf al besproken hebt.
28-04-2021 09:03
Eens, je bent gewoon voorzichtig. En het is ook anders of iemand een dubbelzinnige opmerking in het algemeen maakt, of naar jou gericht. En tja, dubbelzinnig hè. Kan meerdere dingen betekenen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
In_Tenebris schreef:
28-04-2021 09:13
Dan kun je er toch eerst zelf iets van zeggen? Gelijk naar je leidinggevende stappen vind ik onnodig. Een leidinggevende zal als het goed is ook vragen of je dit zelf al besproken hebt.
De stap naar de leidinggevende is meer bedoeld als duidelijk statement tegen grensoverschrijdend gedrag. Een veilige werkplek lijkt mij toch een van de basisprincipes. Dus niet omdat TO het zelf niet zou kunnen oplossen met collega. Zij hoeft dit probleem niet alleen op te lossen.
wij slapen nooit.
28-04-2021 09:23
De stap naar de leidinggevende is meer bedoeld als duidelijk statement tegen grensoverschrijdend gedrag. Een veilige werkplek lijkt mij toch een van de basisprincipes. Dus niet omdat TO het zelf niet zou kunnen oplossen met collega. Zij hoeft dit probleem niet op te lossen.

Naar je leidinggevende stappen om een statement te maken snap ik niet. Ik snap ook niet dat je dit mondig en niet hulpeloos gedrag vindt.
dianaf schreef:
28-04-2021 08:37
Ze zijn beiden al niet zo zakelijk. Ook TO stelt zich op als 'goede kennis' en laat bijv. foto's van haar nieuwe woning zien. Als je op een dergelijke manier met elkaar omgaat, is het helemaal niet zo moeilijk om te laten weten dat je iets niet prettig vindt. In TO's geval was volgens mij het eerste probleem dat ze zich afvroeg of haar onbehaaglijke gevoel wel klopte. Nou, dat klopt. Iedereen hier vindt dat deze collega vervelend doet. Het is niet raar dat ze zijn opmerkingen rottig vindt, dus is het ook niet raar als ze er iets van zegt. Waarschijnlijk hoeft ze het ook helemaal niet uit te spellen. Aangezien ze zo 'gezellig informeel' met elkaar omgaan, kan ze -nu ze weet dat hij inderdaad te ver gaat- ook gewoon zeggen dat hij moet kappen met die flauwe opmerkingen.
Dit is een nare man TO.
Ik heb zelf niet zo het idee dat hij aan het flirten is, maar dat dit zo’n hork is die het leuk vind om af en toe wat intimiderends te uiten.

Hij weet dondersgoed dat wat hij doet niet kan, hij wacht immers tot je collega weg is onder het mom van ‘ik vind die collega niet leuk’ om vervolgens iets te kunnen zeggen wat duidelijk over een grens heen gaat. Als je er iets van zegt ben jij degene die het verkeerd heeft opgevat en is het jouw woord tegen het zijne.

De enige tip die ik kan geven is voor zover mogelijk dit soort types uit de weg te gaan of zorgen dat er anderen bij zijn. Of gewoon zeggen ik vind het een rare opmerking die je maakt en dan weglopen.
Anders evt nog bijhouden hoe/wat/wanneer en naar LG stappen. Hoe hij het dan ook bedoelt, dat jij je er ongemakkelijk bij voelt zou voldoende argumentatie moeten zijn om hem aan te spreken.
In_Tenebris schreef:
28-04-2021 09:29
Naar je leidinggevende stappen om een statement te maken snap ik niet. Ik snap ook niet dat je dit mondig en niet hulpeloos gedrag vindt.
Jij bent wel vaker vrouwonvriendelijk in je berichten valt me op. Ik zie het als tactisch. Als hij op het matje wordt geroepen zal hij sneller ophouden. Ik heb echt geen empathie voor figuren zoals de collega van TO.
wij slapen nooit.
28-04-2021 09:37
Jij bent wel vaker vrouwonvriendelijk in je berichten valt me op.

Het lijkt me dat ik dan wel vaker werd aangesproken op dat gedrag en daar is geen sprake van.

Ik zie ook niet in waarom dit vrouwonvriendelijk zou zijn. Als het om een man ging had ik hetzelfde gezegd. Dat dit per se een man/ vrouw geval is wordt er hier nu van gemaakt.
In_Tenebris schreef:
28-04-2021 09:44
Als het om een man ging had ik hetzelfde gezegd.
Mensonvriendelijk dan :lol:
wij slapen nooit.
Misschien twijfelt TO over of ze aanleiding heeft gegeven en voelt ze zich nu een beetje medeverantwoordelijk voor de onprettige situatie die ze nu ervaart en dat maakt het weer moeilijker voor haar om hem erop aan te spreken.
Ook al is het nu al een tijdje aan de gang, je kan ten alle tijden aangeven dat je het niet prettig vindt. Zeg gewoon dat de opmerkingen je ongemakkelijk maken en je wil dat hij daarmee ophoudt. Als hij daar geen gehoor aan geeft kun je naar je leidinggevende gaan.
TO, bijna iedereen heeft wel eens zo'n flapdrol als collega gehad. Er is maar één reden waarom hij jouw collega niet interessant vindt en dat is omdat dat geen vrouw is. Hopelijk voel je je niet stiekem gevleid want waarschijnlijk ziet hij in jou iemand die mogelijk wel over te halen is om de werkdag wat spannender te maken met wat geile praat of misschien een wipje zelfs. Dat is geen compliment maar een belediging.
Je moet 'm gewoon afpoeieren, dan gaat hij waarschijnlijk een deurtje verder naar een andere vrouwelijke collega. Hij kan toevallig zeker ook 'veel beter met vrouwen opschieten dan met mannen' ?

En nee, ik denk niet dat je aanleiding hebt gegeven. Zulke mannen proberen het bij bijna iedere vrouw. Meestal hebben ze wel een voorkeur voor vrouwen die iets onzeker overkomen.
Rachmaninoff schreef:
28-04-2021 10:03
En nee, ik denk niet dat je aanleiding hebt gegeven. Zulke mannen proberen het bij bijna iedere vrouw. Meestal hebben ze wel een voorkeur voor vrouwen die iets onzeker overkomen.
Ik weet niet of het met onzekerheid te maken heeft, maar ik zag wel dat mijn ex-collega-flapdrol heel goed kon inschatten bij wie hij wel of niet zijn sukkelige opmerkingen kon maken.
Oriander schreef:
28-04-2021 10:08
Ik weet niet of het met onzekerheid te maken heeft, maar ik zag wel dat mijn ex-collega-flapdrol heel goed kon inschatten bij wie hij wel of niet zijn sukkelige opmerkingen kon maken.
Beetje lastig te verwoorden, mijn ex-collega-flapdrol probeerde het bij de wat stillere rustige vrouwen. In dit geval waren ze wel onzeker maar goed, ik zal proberen niet alle mannen over één kam te scheren.
Rachmaninoff schreef:
28-04-2021 10:15
Beetje lastig te verwoorden, mijn ex-collega-flapdrol probeerde het bij de wat stillere rustige vrouwen. In dit geval waren ze wel onzeker maar goed, ik zal proberen niet alle mannen over één kam te scheren.
:)
Mijn ex-collega-flapdrol deed het niet bij vrouwen waarvan wel duidelijk was dat ze het niet zouden waarderen. De vrouwen waar hij het wel bij deed, zijn niet direct onzeker, maar voelden zich wel gevleid, denk ik, door dat banale gedoe.
Rachmaninoff schreef:
28-04-2021 10:03
TO, bijna iedereen heeft wel eens zo'n flapdrol als collega gehad. Er is maar één reden waarom hij jouw collega niet interessant vindt en dat is omdat dat geen vrouw is. Hopelijk voel je je niet stiekem gevleid want waarschijnlijk ziet hij in jou iemand die mogelijk wel over te halen is om de werkdag wat spannender te maken met wat geile praat of misschien een wipje zelfs. Dat is geen compliment maar een belediging.
Je moet 'm gewoon afpoeieren, dan gaat hij waarschijnlijk een deurtje verder naar een andere vrouwelijke collega. Hij kan toevallig zeker ook 'veel beter met vrouwen opschieten dan met mannen' ?

Zoveel vrouwen werken er niet binnen het bedrijf. Denk dat de vrouwen waar hij regelmatig contact mee heeft op 1 hand zijn te tellen. Daarnaast is hij ook gewoon getrouwd, dus al was ik wel gevleid geweest is dat een absolute no-go.
Maar heb je nu een idee wat je er mee gaat doen?
Bedankt voor alle reacties. Fijn om te horen dat het niet raar is dat ik ging twijfelen aan mijzelf of ik het wel goed gehoord had of dat ik er aanleiding toe gaf. Ik ga er toch meer op letten wat ik zeg, gewoon voor het geval dat. Als hij weer een dubbelzinnige opmerking maakt is de eerste stap toch echt zeggen dat ik er niet van gediend ben. Om nou gelijk naar mijn leidinggevende te stappen zonder hem er eerst op aan te spreken vind ik niet zo netjes. Blijft hij doorgaan dan wordt het een ander verhaal.
Goed zo, Gordijn!
Als wij met zijn tweeën een overleg hebben wil hij dus ook niet in het kantoor blijven zitten, maar een ander plekje zoeken. Schrijf je.

Zorg dat je niet meer apart met hem gaat zitten. Hij is ergens op uit. Kap hem duidelijk af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven