Stomme opmerking moeder

28-04-2021 19:06 74 berichten
Ik ben momenteel voor de eerste keer zwanger en onlangs hebben we gehoord dat we een jongen krijgen. Hier zijn we natuurlijk super blij mee. Het is de eerste jongen in mijn familie en die van mijn vriend, verder zijn er alleen maar meisjes, dus wel bijzonder. Wij hadden geen voorkeur overigens, hechten sowieso weinig waarde aan gendernormen enzo.

Ik zit een beetje met de reactie van mijn moeder, dat was namelijk, oh dan moet er hierna wel een dochter komen hè? Een paar weken eerder had ze al eens gezegd waar de familie bij zat dat ze moeders van jongens geen echte moeders vind, omdat een moeder in ieder geval een dochter hoort te krijgen. Ik heb toen al aan gegeven dat ik dat een ontzettend domme opmerking vind die nergens op slaat.

Nu ik een jongen blijk te krijgen merk ik uit haar reactie dat ze nu de zwangerschap minder interessant vind. Ik ben wel een beetje gekwetst, misschien zijn het de hormonen. Heb het gesprek heel snel afgekapt. Vriend vind het ook belachelijk. Verder willen wij misschien wel maar 1 kind wat haar opmerking nog rotter maakt. Wat zouden jullie doen met zo’n opmerking en hoe kan ik het beste aangeven dat ze dat soort opmerkingen echt niet kan maken? Ze kan enorm dominant zijn en doordrammen en is moeilijk om mee te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Dat is idd wel een hele botte, stomme opmerking van je moeder!
Weet niet of het je lukt, maar kan je het negeren?
Anders misschien toch aangeven dat je de opmerking behoorlijk kwetsend vind?
Ik zou niets zeggen, haar gedoe negeren, weinig contact onderhouden en je leven leven zonder haar.
En dit wat Thalas zegt!
Gewoon zeggen dat ze de baby nooit mag zien wanneer zij zo stom blijft doen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het is ook belachelijk. Vooral die opmerking dat moeders van jongens geen echte moeders zijn vind ik dusdanig dom en raar dat ik niet eens zou weten waar te beginnen daarover in discussie te gaan omdat het zo ver verwijderd is van alle redelijkheid. Eerlijk gezegd komt ze over als iemand die gewoon maar roept wat er in haar opkomt en daarmee over alles en iedereen heen dendert.

Ik denk dat je weinig kunt doen dan hopen dat ze bijdraait als de baby er is.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik zou haar hard uitlachen en overgaan tot de orde van de dag.
Thalas schreef:
28-04-2021 19:09
Ik zou niets zeggen, haar gedoe negeren, weinig contact onderhouden en je leven leven zonder haar.
Aanvulling: en als ze niet bijdraait, dan dit doen.
En tijdens de zwangerschap ook al op een laag pitje zetten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Parkeren.

Mijn schoonmoeder (woonachtig buitenland) zei bij aankondiging zwangerschap als eerste reactie "ach, we gaan het toch nooit zien."

Tsja. Ze is er niet minder gek mee en vind alles leuk. Het is wat het is. Balen, avondje even rot door voelen en in het vervolg incalculeren dat ze anders kan reageren dan gehoopt.

Als je gevat bent kan je eventueel een sneer teruggeven" zullen we eerst deze even afmaken? "ofzo.
Pergamon schreef:
28-04-2021 19:11
Parkeren.

Mijn schoonmoeder (woonachtig buitenland) zei bij aankondiging zwangerschap als eerste reactie "ach, we gaan het toch nooit zien."
Nee, klopt we waren van plan om de komende 10 jaar niet meer langs te komen, maar toch bedankt voor de felicitatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ze kan enorm dominant zijn en doordrammen en is moeilijk om mee te communiceren.

Tijd om niet meer over je heen te laten lopen, want dit gaat vaak alleen nog maar erger worden.
Ze weet vast niet hoe leuk jongens zijn 😀
Cactus33 schreef:
28-04-2021 19:06
Ik ben wel een beetje gekwetst, misschien zijn het de hormonen.
Dat ligt echt niet aan hormonen, hoor. Het is naar dat je moeder zulke dingen denkt, uitspreekt en laat merken.
Ik verwacht trouwens wel dat als jullie kind eenmaal geboren is, het haar niet meer uitmaakt dat hij een jongen is, maar evengoed begrijp ik niet hoe ze zo kan denken.
"Ah, geeft niks hoor, je gaat er vanzelf van houden".
viva-amber schreef:
28-04-2021 19:13
Nee, klopt we waren van plan om de komende 10 jaar niet meer langs te komen, maar toch bedankt voor de felicitatie.

Laat ik het zo zeggen dat Corona voor mij persoonlijk ook een voordeel heeft.
Vind er niets bijzonders aan. Dat het nu een jongen is bedoel ik dan he?

Maar jij vind het bijzonderder dan de meisjes die er nu zijn. En je moeder heeft zelf hele duidelijke andere voorkeuren.

Ik vind beiden een beetje rare denkwijze over het geslacht. Maar die van haar is echt negatief, ik zou daar wel een ruzie voor over hebben.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 28-04-2021 19:19
13.42% gewijzigd
Pergamon schreef:
28-04-2021 19:11
Parkeren.

Tsja. Ze is er niet minder gek mee en vind alles leuk. Het is wat het is. Balen, avondje even rot door voelen en in het vervolg incalculeren dat ze anders kan reageren dan gehoopt.

Als je gevat bent kan je eventueel een sneer teruggeven" zullen we eerst deze even afmaken? "ofzo.
Oei. Ook al zo fijn.
viva-amber schreef:
28-04-2021 19:10
Ze is toch geen echte oma van die baby
Luci_Mster2 schreef:
28-04-2021 19:18
Vind er niets bijzonders aan. Dat het nu een jongen is bedoel ik dan he?
Nee ik eerlijk gezegd ook niet, dit komt heel vaak voor
Stomme opmerking. Maar hoe schat jij het in? Is je moeder straks niet gewoon helemaal verliefd op haar kleinzoon?
Het lijkt alsof de manier waarop je moeder altijd al is nu uitvergroot wordt. Als het een opmerking zou zijn die geplaatst zou zijn binnen een koek-en-ei relatie met je moeder zou je er niks achter zoeken of gewoon kunnen vragen hoe ze dit bedoelt. Maar blijkbaar is er geen koek-en-ei relatie met je moeder wat de opmerking een negatie lading geeft en je er dus blijkbaar ook niet normaal over kan hebben.

Ik denk dat je je misschien moet afvragen of je een normale relatie met je moeder gaat nastreven (dus praten en dit dus ook uitpraten) of dat je accepteert dat je moeder een lompe drammerige hork waar je verder dus ook niks mee moet. Haar vooroordelen/beperkingen zijn dan ook haar probleem. En jij hoeft het ook helemaal niet eens te zijn met een lompe drammerige hork. Ook in dit geval niet, ook al zou je juist in de dit geval willen dat je moeder niet zo zou zijn.

Deze situatie maakt jouw gevoel erbij wel anders maar maakt jouw moeder niet anders.
Nou dit zijn geen hormonen hoor. Dit ligt compleet aan je moeder hoor.

Als het je verdriet doet dan zou ik er een gesprek aan wagen. Vanuit je gevoel praten. Wat het met je doet.

Als je je moeder liever op afstand houdt kun je ook aangeven dat ze geen oma is voor je zoon mag zijn. Alleen een oma die onvoorwaardelijk van haar kleinkind houdt is een echte oma.

Of als het de discussie niet waard. Je mening geven en het contact laten verlopen zoals jij dat prettig vindt.
viva-amber schreef:
28-04-2021 19:10
Met de toevoeging dat oma's van kleinzonen geen echte oma's zijn...
Ik zie de bijzonderheid van een jongen niet (heb zelf alleen een zoon), de opmerking van je moeder is stompzinnig en als ze nog eens zoiets zegt zou ik weglopen.
Ik heb zon flauw vermoeden dat dit niet de eerste rare opmerking van je moeder is. Hoe ga je er normaal mee om? En had je verwacht dat ze anders zou doen nu je zwanger bent?

En gefeliciteerd met je zwangerschap natuurlijk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven