Stomme opmerking moeder

28-04-2021 19:06 74 berichten
Ik ben momenteel voor de eerste keer zwanger en onlangs hebben we gehoord dat we een jongen krijgen. Hier zijn we natuurlijk super blij mee. Het is de eerste jongen in mijn familie en die van mijn vriend, verder zijn er alleen maar meisjes, dus wel bijzonder. Wij hadden geen voorkeur overigens, hechten sowieso weinig waarde aan gendernormen enzo.

Ik zit een beetje met de reactie van mijn moeder, dat was namelijk, oh dan moet er hierna wel een dochter komen hè? Een paar weken eerder had ze al eens gezegd waar de familie bij zat dat ze moeders van jongens geen echte moeders vind, omdat een moeder in ieder geval een dochter hoort te krijgen. Ik heb toen al aan gegeven dat ik dat een ontzettend domme opmerking vind die nergens op slaat.

Nu ik een jongen blijk te krijgen merk ik uit haar reactie dat ze nu de zwangerschap minder interessant vind. Ik ben wel een beetje gekwetst, misschien zijn het de hormonen. Heb het gesprek heel snel afgekapt. Vriend vind het ook belachelijk. Verder willen wij misschien wel maar 1 kind wat haar opmerking nog rotter maakt. Wat zouden jullie doen met zo’n opmerking en hoe kan ik het beste aangeven dat ze dat soort opmerkingen echt niet kan maken? Ze kan enorm dominant zijn en doordrammen en is moeilijk om mee te communiceren.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik zou denk ik een opmerking maken binnenkort als ‘oh je wilt mee shoppen voor de baby? Sorry dat doe ik alleen met de échte oma van mijn baby!’ (En dan uitleggen dat als ze vindt dat jij geen échte moeder wordt, zij al zéker geen echte oma zal zijn!)

Ik zou er zelf wel op terugkomen, zonder al te hoge verwachtingen te hebben over eventuele excuses vanuit je moeder.
Volgens mij is het fijn om dit uitgesproken te hebben voordat baby er is, en de opmerking misschien onnodig toch tussen jullie in blijft staan.
Gefeliciteerd Cactus!

Wat een dom gezwam van je moeder.

Ik zou proberen wat afstand te nemen. Ze kwetst je.

Dat hoeft niet meteen te betekenen dat je haar fysiek niet meer ziet. Afstand nemen kan je ook doen door de verwachtingen die je van je moeder hebt, bij te stellen. Als je stopt met hopen dat ze trots op je is en je blijdschap en zorgen deelt, doen de momenten waarop ze in gebreke blijft, minder pijn.
Tja. Hoe is je band met je moeder?
Als ze hier zoiets gezegd zou hebben, (zou ze gelukkig niet, maar ik beeld me even in in jouw situatie) was ik erop terugkomen met iets in de trant van:
"Mam, dat was echt een kwetsende klote opmerking. Ik ga er van uit dat je niet meer zulke opmerkingen maakt." Dan zou zij reageren met iets in de trant van dat het niet zo bedoeld was en excuses. Klaar.
Moet ik wel bij zeggen, dat mijn moeder en ik heel eerlijk naar elkaar zijn, en een goede band hebben. Het klinkt alsof er bij jullie meer speelt. Is dat zo?

Mijn schoonmoeder heeft ook weleens een paar rake opmerkingen gemaakt, omdat dat ik geen thuisblijfmoeder wordt en omdat kind mijn achternaam krijgt. Dat heb ik heel hard afgeserveerd met een kille "Nou. Das een fijne opmerking om over je ongeboren kleinkind te maken. Jij hebt het 5 kinderen op jouw manier mogen doen, daar vind ik misschien ook wel iets van. Ik heb het respect daar geen opmerkingen over te hebben gemaakt. Dat respect mijn kant op zou ik dan nu ook waarderen." Het was toen heel snel afgelopen.
(Ze maakte de opmerkingen, toen mijn man er niet bij was, want dan zou ze het echt niet gedurfd hebben haha)

Wel echt naar dat je je zo voelt TO. Enne, een klein manneke is net zo bijzonder als een kleine meid! :heart:
phloxx wijzigde dit bericht op 28-04-2021 19:54
6.91% gewijzigd
-
Hoe ouder hoe gekker soms. Dat maar denken dat ze eruit kunnen flappen wat ze willen zonder dat het consequenties heeft.

Ik vermoed dat je tegen een harde muur loopt als je probeert dit uit te praten.

Ik zou het loslaten als je wel gewoon contact wil met je moeder. En er op rekenen dat er nog meer rare opmerkingen volgen.

Als je niet zoveel behoefte hebt aan contact met je moeder, kun je het ook een beetje laten escaleren. Zoals hierboven al stond: niet meevragen naar oma-dingen want geen echte moeder is dus ook geen echte oma.
Mijn oma zei in dat soort gevallen: "gek is lastig". Opa zei helemaal niets, die wees alleen met zijn wijsvinger naar zijn voorhoofd. .. wijze mensen :lol:
Oh, je moeder gaat waarschijnlijk nog een heleboel stomme opmerkingen maken, het oma-schap lijkt niet het elegantste in mensen naar boven te brengen. Probeer het niet te persoonlijk te nemen en maar een beetje naast je neer te leggen. Er zijn hopelijk genoeg andere mensen om je heen waarmee je wel enorm in verwachting van een jongen kunt zijn. :hug:
Gefeliciteerd met je zwangerschap ondanks je moeder.

Ik zie t voor me,je baby is geboren je moeder op slag verliefd wil veel regelen en bemoeit zich met alles,dat wil je toch niet?
Ga met haar in gesprek,je partner erbij en lucht je hart,misschien ook over oudere dingen?
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
LīlyRose schreef:
28-04-2021 19:26
Ik zie de bijzonderheid van een jongen niet (heb zelf alleen een zoon), de opmerking van je moeder is stompzinnig en als ze nog eens zoiets zegt zou ik weglopen.
Een jongen is ook niet zo bijzonder, maar ik kan me indenken dat als er in de hele familie meisjes zijn, je onbewust er van uit gaat dat je ook een meisje krijgt. Dus in dat opzicht...
En TO je kunt oma voorstellen dat ze gaat sparen voor een genderoperatie als kleinzoon echt tegenvalt
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Mumper schreef:
28-04-2021 19:19
Ze is toch geen echte oma van die baby
Precies mijn eerste gedachte.
nlies schreef:
28-04-2021 20:29
Een jongen is ook niet zo bijzonder, maar ik kan me indenken dat als er in de hele familie meisjes zijn, je onbewust er van uit gaat dat je ook een meisje krijgt. Dus in dat opzicht...
En TO je kunt oma voorstellen dat ze gaat sparen voor een genderoperatie als kleinzoon echt tegenvalt
Oh. Ik niet eigenlijk. Maar ieder zijn ding :)
nlies schreef:
28-04-2021 20:29

Statistisch gezien neemt de kans op een jongen dan juist toe. Daarnaast zijn het niet die vrouwen die het geslacht "verzorgen" maar de mannen. In een gezin met enkel vrouwen is het dan juist heel gek om weer van een meisje uit te gaan.
Ik hoop niet dat je een broer hebt…
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 02-07-2021 22:46
99.21% gewijzigd
Pergamon schreef:
28-04-2021 21:02
Statistisch gezien neemt de kans op een jongen dan juist toe. Daarnaast zijn het niet die vrouwen die het geslacht "verzorgen" maar de mannen. In een gezin met enkel vrouwen is het dan juist heel gek om weer van een meisje uit te gaan.
Werkelijk? Heeft u daar een link van?

Ik heb wel eens gelezen dat sommige mannen een genetische aanleg hebben om meer jongens of meer meisjes te krijgen.
(Maar mij is niet duidelijk hoe in dat laatste geval de genetische aanleg doorgegeven wordt).
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Ik lees juist niet dat TO zichzelf of haar baby bijzonderder vindt dan al die meiden, maar wél dat haar moeder haar duidelijk minder bijzonder (minder moeder) vindt dan dat ze andere vrouwen in de familie vindt. Dat is kut en doet gewoon zeer.

Gefeliciteerd met je zwangerschap TO. Hier een mede first time nepmoeder in wording :cheer2:!
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 28-04-2021 21:21
22.48% gewijzigd
docotrandus schreef:
28-04-2021 21:16

Ik heb wel eens gelezen dat sommige mannen een genetische aanleg hebben om meer jongens of meer meisjes te krijgen.
(Maar mij is niet duidelijk hoe in dat laatste geval de genetische aanleg doorgegeven wordt).
Link waarvan ? Van statistiek/kansberekening? Of van XX XY? Ik zeg niks over “aanleg” he. Maar als man geef je het geslacht door, vrouw is zwanger, maar met het geslacht van het kindje heeft ze niks van doen. In een gezin van alleen maar vrouwen ben je dus afhankelijk van een man. Om als gezin met alleen maar vrouwen uit te gaan van weer een meisje vind ik daarom dus heel raar.
Bij dit soort opmerkingen moet je niet over je gekwetstheid gaan huilebalken, want dat heeft een averechts effect: In plaats van over de opmerking gaat de aandacht naar de vraag of jij terecht zit te kniesoren of dat je je aanstelt. En dat wil je niet, want het gaat over de opmerking.

Dus moet je het bij de opmerking houden.

"Goh dus jouw schoonmoeder is geen echte moeder, wat is ze dan wel?"
"Oh dus als er aan een baby van 1,4 kilo die je naar buiten perst een miniscuul slurfje zit ben je geen 'echte moeder' - denk je dat je dat merkt als je dat naar buiten perst?'
'Oh, wat zijn ze dan wel? Surrogaat-moeders? Oplichters?'

Gewoon direct pakken op de ondoordachte domheid van die opmerking, want die deur staat te ver open om niet even in te trappen.

Iemand zegt zoiets niet om te kwetsen, maar omdat hij/zij niet nadenkt. Niet nadenken is niet kwetsend, het is dom. Daarom moet je de opmerking op de domheid aanpakken en niet op het kwetsende dat er alleen maar in jouw beleving is.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Goeie post KmK
KooktMetKnoflook schreef:
28-04-2021 21:30
Bij dit soort opmerkingen moet je niet over je gekwetstheid gaan huilebalken, want dat heeft een averechts effect: In plaats van over de opmerking gaat de aandacht naar de vraag of jij terecht zit te kniesoren of dat je je aanstelt. En dat wil je niet, want het gaat over de opmerking.

"Oh dus als er aan een baby van 1,4 kilo die je naar buiten perst een miniscuul slurfje zit ben je geen 'echte moeder' - denk je dat je dat merkt als je dat naar buiten perst?'

Gewoon direct pakken op de ondoordachte domheid van die opmerking, want die deur staat te ver open om niet even in te trappen.

Iemand zegt zoiets niet om te kwetsen, maar omdat hij/zij niet nadenkt. Niet nadenken is niet kwetsend, het is dom. Daarom moet je de opmerking op de domheid aanpakken en niet op het kwetsende dat er alleen maar in jouw beleving is.

Ik weet niet of je er vanuit kunt gaan dat het inderdaad domheid is, want genoeg mensen die toch vaak iets onaardigs zeggen. Maar ik ben het wel eens met jouw advies dat het goed is om hier meteen op door te vragen. Nu heeft TO al wel aangegeven dat ze het een domme opmerking vond, maar mogelijk was niet niet duidelijk genoeg (omdat het zo'n ongelofelijk domme opmerking was).

TO hoe is jullie band verder?
Weet je wat ik zou doen: een bizar gelukkige jongensmoeder zijn en gruwelijk veel met mijn zoon kroelen en een super band opbouwen.
En daarnaast zo nu en dan tegen mijn moeder vertellen dat het wel heeeel speciaal is he, de liefde van jongens voor hun moeder..

Echt, haar opmerking is stom maar laat dat jouw beleving niet verpesten.
Een gelukkig iemand heeft het niet nodig om een ander neer te halen. Wie weet is ze jaloers.

En mocht het je echt dwars zitten zeg je dat je het een shithouding vind.

Jongens zijn leuk!! Komt goed.
docotrandus schreef:
28-04-2021 21:16

Nope, ‘t is aaaallemaal toeval :)

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/02/20 ... oeval-het/

@TO: ik ben moeder van maar liefst 2 zoons en geen dochters en herken de vervelende opmerkingen wel. Toen ik iemand vertelde dat mijn tweede ook een zoon was presteerde diegene het te zeggen ‘oh wat erg!’

Van je moeder lijkt me lastiger. Maar ik zie het toch maar als hun verlies dat ze zo denken, niet het mijne.

Jongens, meisjes, het maakt geen fuck uit. Kinderen zijn allemaal leuk. En je eigen kinderen, al hebben ze een staart. Die zijn perfect :heart:
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Friezin71 schreef:
28-04-2021 20:04
Oh, je moeder gaat waarschijnlijk nog een heleboel stomme opmerkingen maken, het oma-schap lijkt niet het elegantste in mensen naar boven te brengen. Probeer het niet te persoonlijk te nemen en maar een beetje naast je neer te leggen. Er zijn hopelijk genoeg andere mensen om je heen waarmee je wel enorm in verwachting van een jongen kunt zijn. :hug:
Helaas waar...
KooktMetKnoflook schreef:
28-04-2021 21:30

Zo heb ik dat bij mijn schoonmoeder ook gedaan. Die kon ook af en toe zo ontzettend lomp uit de hoek komen, en echt kwetsend ook. Soms riep ze er zelf al meteen achteraan: maar ik bedoel er niks mee hoor! Na een paar keer dacht ik: bekijk het maar, als je niks bedoelt moet je niks zeggen. En ben ik echt gaan doorvragen. Oh ja? Wat bedoel je daarmee? Niets? Waarom zeg je het dan zo? Gewoon echt even laten zweten, want dat vond ze heel ongemakkelijk. Maar de ergste opmerkingen kan ik me nu járen later nog precies herinneren. Dat is gewoon niet leuk en ik vind dat je zo iemand best even op zijn plek mag zetten.

Toegegeven: uit deze aanpak is geen warme band voortgevloeid. Dat vind ik jammer, maar ik vind nog steeds dat ik niet zomaar allerlei rotopmerkingen hoeft te pikken. En een eruit geflapt 'ik bedoel er niks mee' maakt het nog niet goed. Mijn schoonmoeder is nu al jaren voorzichtig met wat ze zegt als ik er ben. Dat merk ik goed. echt op haar gemak is ze niet. Maar ze respecteert me wel en maakt niet meer dat soort opmerkingen.

Als je wél voor behoud van een warme band wil gaan, voor zover die er nu wel of niet is, dan zou ik het advies van Shifty opvolgen. Dat vond ik een erg goede post.
Pergamon schreef:
28-04-2021 21:20
Link waarvan ? Van statistiek/kansberekening? Of van XX XY? Ik zeg niks over “aanleg” he. Maar als man geef je het geslacht door, vrouw is zwanger, maar met het geslacht van het kindje heeft ze niks van doen. In een gezin van alleen maar vrouwen ben je dus afhankelijk van een man. Om als gezin met alleen maar vrouwen uit te gaan van weer een meisje vind ik daarom dus heel raar.
Die kans wordt niet opeens groter. Die blijft nog steeds 51/49
Wat een nare opmerking.

Blijven doorvragen wat ze bedoelt is een prima optie. Je kan mensen die zulke rotopmerkingen maken ook afdoen met een dooddoener en het verder negeren.

Je hoeft je niet te verdedigen tegen dom gezwatel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven