Mantelzorg kletstopic

dinsdag 4 mei 2021 om 20:34
Ik ben bijna 50 en allerlei familieleden beginnen hulpbehoevend te worden. Man en ik helpen graag en zo goed mogelijk, maar ik merk dat ik soms behoefte heb om met wat anderen hierover te praten.
Ik zit soms toch wel in de spagaat van werk (ik werk niet veel uren), zorg voor de kinderen en mantelzorg. Ik vind het heel lastig om nee te zeggen: de personen aan wie we mantelzorg verlenen zijn ontzettend dankbare en aardige mensen, die mij erg dierbaar zijn.
We zijn als familie nu druk bezig meer hulp te regelen, maar de behoefte aan mantelzorg zal alleen maar groter worden is de verwachting. Wij wonen ook op een uur rijden, dus even kort langsgaan kost alsnog tijd.
Zijn er mensen, die dit herkennen en hoe ga je hiermee om? Het vliegt mij soms naar de keel en ik ben soms zo ontzettend moe en zo bang voor wat nog komen gaat.
Ik zit soms toch wel in de spagaat van werk (ik werk niet veel uren), zorg voor de kinderen en mantelzorg. Ik vind het heel lastig om nee te zeggen: de personen aan wie we mantelzorg verlenen zijn ontzettend dankbare en aardige mensen, die mij erg dierbaar zijn.
We zijn als familie nu druk bezig meer hulp te regelen, maar de behoefte aan mantelzorg zal alleen maar groter worden is de verwachting. Wij wonen ook op een uur rijden, dus even kort langsgaan kost alsnog tijd.
Zijn er mensen, die dit herkennen en hoe ga je hiermee om? Het vliegt mij soms naar de keel en ik ben soms zo ontzettend moe en zo bang voor wat nog komen gaat.

dinsdag 4 mei 2021 om 20:48
dinsdag 4 mei 2021 om 20:54
Eh, best logisch toch? Mantelzorgen voor een relatie van je?
Ik wil ook mee gaan schrijven. 1 van mijn ouders heeft steeds meer hulp nodig. We hebben al thuiszorg en hulp in huishouding geregeld. Ouder heeft een partner, dat scheelt ook een stukje. Maar ik merk, iedere keer dat ik ouder zie, dat diegene ouder wordt.
Ik vind het nog best lastig om die grenzen voor mezelf in de gaten te houden; Wanneer help ik ouder? Wanneer schakel ik professionele hulp in? Ik woon zelf ook op een eindje rijden, ik ben een stuk jonger dan jou TO, ik werk 5 dagen in de week. Ik ga heel makkelijk over mijn grenzen heen, dus ik moet mezelf ook echt in de gaten houden.
dinsdag 4 mei 2021 om 20:58

dinsdag 4 mei 2021 om 21:28
Laten we zeggen dat het om een ouderpaar gaat waarbij de mantelzorger nu is uitgevallen. Beiden hebben nu dus zorg nodig. Er is al thuiszorg, hulp in de huishouding e.d. en er wordt nog meer hulp geregeld. Hulp van de familieleden is vooral praktisch (boodschappen, vervoer naar ziekenhuis) en emotioneel (hoe nu verder, want beter gaat het niet meer worden).

dinsdag 4 mei 2021 om 21:29
Ja, ik vind het ook erg lastig en kan slecht nee zeggen. Soms kan mee zeggen gewoon ook praktisch niet. Maar ik merk wel dat ik inteer op mijzelf. Ik vind het erg lastig om daarin een grens te trekken.Blauwetrui schreef: ↑04-05-2021 20:54Eh, best logisch toch? Mantelzorgen voor een relatie van je?
Ik wil ook mee gaan schrijven. 1 van mijn ouders heeft steeds meer hulp nodig. We hebben al thuiszorg en hulp in huishouding geregeld. Ouder heeft een partner, dat scheelt ook een stukje. Maar ik merk, iedere keer dat ik ouder zie, dat diegene ouder wordt.
Ik vind het nog best lastig om die grenzen voor mezelf in de gaten te houden; Wanneer help ik ouder? Wanneer schakel ik professionele hulp in? Ik woon zelf ook op een eindje rijden, ik ben een stuk jonger dan jou TO, ik werk 5 dagen in de week. Ik ga heel makkelijk over mijn grenzen heen, dus ik moet mezelf ook echt in de gaten houden.
Heel herkenbaar dus.
dinsdag 4 mei 2021 om 22:07
Ik snap je helemaal. Ik ben de laatste jaren er wel steeds beter in geworden om nee te zeggen, maar omdat ik nu bij iemand mantelzorg die heel veel voor me betekent, ben ik al sneller geneigd om ja te zeggen.
Ik ben gelukkig niet de enige mantelzorger, ik heb samen met wat andere familieleden een groepsapp en dat geeft wel wat verlichting. We spreken elkaar niet dagelijks en dat hoeft ook niet, maar als het nodig is zijn we er wel voor elkaar en voor de ouder(s).

dinsdag 4 mei 2021 om 22:10
Trek je niet teveel verantwoordelijkheden naar je toe? Je hebt het over familieleden, meervoud. Zijn dat alleen jouw ouders of ook ooms, tantes, schoonouders? Zijn er geen andere mensen die zorg kunnen verlenen? Die zullen het ook allemaal wel druk hebben, maar jij hebt het ook druk.

dinsdag 4 mei 2021 om 22:11
Hier gelukkig ook niet de enigen. We zijn met meerdere gezinnen en proberen het zo goed mogelijk te verdelen.Blauwetrui schreef: ↑04-05-2021 22:07Ik snap je helemaal. Ik ben de laatste jaren er wel steeds beter in geworden om nee te zeggen, maar omdat ik nu bij iemand mantelzorg die heel veel voor me betekent, ben ik al sneller geneigd om ja te zeggen.
Ik ben gelukkig niet de enige mantelzorger, ik heb samen met wat andere familieleden een groepsapp en dat geeft wel wat verlichting. We spreken elkaar niet dagelijks en dat hoeft ook niet, maar als het nodig is zijn we er wel voor elkaar en voor de ouder(s).
dinsdag 4 mei 2021 om 22:39
Je zou eens kunnen kijken of er een sociaal wijkteam is. Die bieden een luisterend oor en steun op sociaal en emotioneel gebied. Zij zijn ook degenen die heel goed kunnen helpen bij andere hulpvragen.Alecta schreef: ↑04-05-2021 21:28Laten we zeggen dat het om een ouderpaar gaat waarbij de mantelzorger nu is uitgevallen. Beiden hebben nu dus zorg nodig. Er is al thuiszorg, hulp in de huishouding e.d. en er wordt nog meer hulp geregeld. Hulp van de familieleden is vooral praktisch (boodschappen, vervoer naar ziekenhuis) en emotioneel (hoe nu verder, want beter gaat het niet meer worden).
“Don’t look back – you’re not going that way.”
woensdag 5 mei 2021 om 06:48
Trek je niet zelf al die verantwoordelijkheid naar je toe? Want ik begrijp dat het niet over je eigen ouders gaat en je spreekt over zorg voor je kinderen. Je bent bijna 50. Welke zorg hebben je kinderen dan nog van jou nodig?
Voor boodschappen en vervoer naar dokter/ziekenhuis kan je in B thuiszorg inschakelen, zou me verwonderen als het in NL niet zo zou zijn.
Ik heb een familielid heel dicht bij me die allerhande dingen doet voor kinderen en kleinkinderen die hij eigenlijk helemaal niet wil doen maar hij durft geen nee zeggen en stelt die hulp soms zelf voor omdat hij denkt dat het zijn plicht is.
Maar dat is niet zo...
Sterkte
Voor boodschappen en vervoer naar dokter/ziekenhuis kan je in B thuiszorg inschakelen, zou me verwonderen als het in NL niet zo zou zijn.
Ik heb een familielid heel dicht bij me die allerhande dingen doet voor kinderen en kleinkinderen die hij eigenlijk helemaal niet wil doen maar hij durft geen nee zeggen en stelt die hulp soms zelf voor omdat hij denkt dat het zijn plicht is.
Maar dat is niet zo...
Sterkte

woensdag 5 mei 2021 om 10:14
Die gaan worden ingeschakeld inderdaad. Heel fijn. Wellicht geeft dat wat lucht en ruimte voor de komende weken.
Man heeft vandaag een vrije dag en gaat de hele dag helpen.
woensdag 5 mei 2021 om 10:55
Heeft het echtpaar kinderen? Het is wel handig als er iemand kan meekijken met de financiën tzt. Een machtiging op de bankrekeningen is dan wel handig.
“Don’t look back – you’re not going that way.”

woensdag 5 mei 2021 om 21:23
woensdag 5 mei 2021 om 21:36
Zelf ben ik 10 jaar geleden samen met mijn moeder mantelzorger van mijn vader geweest en van 2016-2019 van mijn moeder (inmiddels zijn ze beiden overleden). Ik heb geen broers of zussen.
Ik werkte zelf 4 dagen en ben alleenstaand moeder. Het was heel zwaar...
Ik heb het volgehouden door de volgende zaken;
WMO via de gemeente voor allerlei hulp. Je niet af laten schepen, blijven bellen!
Een eigen netwerk opgezet van familie, vrienden met een whatsapp groep. Voor: eten koken, boodschap, mee naar t ziekenhuis, gezelschap, klussen etc.
Vrijdagavond was mijn avond. Kinderen naar hun vader en ik iets voor mezelf doen.
Nee zeggen. Vooral mijn moeder was nogal dwingend soms als ze iets wilde hebben wat best een dag kon wachten.
Zorg dat je ook leuke dingen blijft doen met degene die je verzorgt. Anders is op een gegeven moment alles praktisch als je er bent.
Al vrij vroeg gesproken over een hospice. Dat ze daar nog even heeft kunnen wonen, zorgde ervoor dat ik uit de zorg- en regelmodus kon en afscheid kon nemen.
Ik wil je heel veel sterkte wensen.
WMO via de gemeente voor allerlei hulp. Je niet af laten schepen, blijven bellen!
Een eigen netwerk opgezet van familie, vrienden met een whatsapp groep. Voor: eten koken, boodschap, mee naar t ziekenhuis, gezelschap, klussen etc.
Vrijdagavond was mijn avond. Kinderen naar hun vader en ik iets voor mezelf doen.
Nee zeggen. Vooral mijn moeder was nogal dwingend soms als ze iets wilde hebben wat best een dag kon wachten.
Zorg dat je ook leuke dingen blijft doen met degene die je verzorgt. Anders is op een gegeven moment alles praktisch als je er bent.
Al vrij vroeg gesproken over een hospice. Dat ze daar nog even heeft kunnen wonen, zorgde ervoor dat ik uit de zorg- en regelmodus kon en afscheid kon nemen.

donderdag 6 mei 2021 om 10:05
Dat klinkt heel erg zwaar, vooral ook omdat je geen broers en zussen had.Blij te horen over de goede ervaringen met het hospice. Dat kan bij ons ook zeker een optie worden.freekenkaat schreef: ↑05-05-2021 21:36Zelf ben ik 10 jaar geleden samen met mijn moeder mantelzorger van mijn vader geweest en van 2016-2019 van mijn moeder (inmiddels zijn ze beiden overleden). Ik heb geen broers of zussen.
Leuke dingen blijven doen is inderdaad heel belangrijk, dat neem ik mee als tip.

zaterdag 5 juni 2021 om 15:38
Vandaag heb ik verzaakt. Man en ik zouden beiden een dag gaan om te helpen met orde op zaken stellen, schoonmaken, tuin doen enzovoorts.
Maar ik was zo moe, loop ook alweer de hele week achter de feiten aan en mijn lijst to do-dingen groeide per dag.
Vanmorgen heel vroeg paar uur gewerkt en daarna heb ik gewoon 3 uur geslapen. Man is alleen gegaan.
Nu in huis alles schoon gemaakt (heel erg nodig) en nu heel even uitrusten, voordat ik wat met de kinderen ga doen en de dieren ga verzorgen. En wat dingen afgezegd (ook iets leuks voor de kinderen, dus dat was wel een lastige beslissing).
Maar ik was zo moe, loop ook alweer de hele week achter de feiten aan en mijn lijst to do-dingen groeide per dag.
Vanmorgen heel vroeg paar uur gewerkt en daarna heb ik gewoon 3 uur geslapen. Man is alleen gegaan.
Nu in huis alles schoon gemaakt (heel erg nodig) en nu heel even uitrusten, voordat ik wat met de kinderen ga doen en de dieren ga verzorgen. En wat dingen afgezegd (ook iets leuks voor de kinderen, dus dat was wel een lastige beslissing).
zaterdag 5 juni 2021 om 17:06
Wat goed dat je dit topic hebt aangemaakt.Alecta schreef: ↑05-06-2021 15:38Vandaag heb ik verzaakt.
(-) Nu in huis alles schoon gemaakt (heel erg nodig) en nu heel even uitrusten, voordat ik wat met de kinderen ga doen en de dieren ga verzorgen. En wat dingen afgezegd (ook iets leuks voor de kinderen, dus dat was wel een lastige beslissing).
Voor mij, en dat lees ik ook hier, is het de spagaat, de sandwich positie, je verantwoordelijk voelen, zorgen voor een ouder(e) én voor kinderen en / of kleinkinderen.
Dat je schrijft "ik heb verzaakt", je tekort voelen schieten en gelijk ook iets leuks voor de kinderen afzeggen.
Nu even geen praktische tips, wel herkenning van je schuldig voelen, terwijl je al zo veel doet: soms is het net Rupsje Nooitgenoeg.
Alles sal reg kom