Wrijving met zus

17-05-2021 06:54 336 berichten
Beste forummers

Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.

Aangezien ik al een tijd lang op zoek ben naar iets groters heb ik direct ja gezegd.
Maar nu is een van mijn zussen boos op me omdat ik van plan was om mn vriendin ook eigenaar te maken, dat vind ze niet kunnen, want ze vind dat ik nu de erfenis al voor haar en mijn andere twee zussen hun neus heb weggesnaaid en als er iets met mij gebeurd is dat huis van mn vriendin of haar familie.
En dat vind ze niet kunnen omdat het ons ouderlijk huis is en we daar allemaal opgegroeid zijn en nog meer blabla.
En dat ik al jaren wordt voorgetrokken omdat ik de stamhouder van de familie ben enzovoort enzovoort, koeien die al jaren geleden verzopen zijn in de sloot werden er voor het gemak weer eens bijgehaald.

Waarop ik zei dat het salaris van mn vriendin nou eenmaal nodig is om de hypotheek rond te krijgen.
En nu is ze gisteren naar mn andere twee zussen gegaan om ze tegen mij op te zetten, ze zijn voornemens om pa zover te krijgen dat hij voorwaarden stelt aan de verkoop zoals dat mn vriendin niet op de eigendomsakte mag zodat zij en haar zoon niks krijgen van wat waar onze pa en ons mam hun hele leven voor krom gelegen hebben.
Uiteraard vind ik dat echt heel flauw van ze dit, ze gunnen me het gewoon niet. Ik kan moeilijk van vriendin verwachten dat ze in hun onzinnige plan meegaat, zou ik ook niet doen.

Iemand tips om haar op haar plaats te zetten zonder dat ik de familiebanden onherstelbaar beschadig?
Midnight-Blue schreef:
18-05-2021 06:13
Pardon? Het is niet zo dat ik dit huis voor een prikkie kan kopen, twee van mijn zussen hadden geen interesse, en vinden ook niet dat ze recht hebben op een erfenis, mn andere zus is alleen maar boos omdat ze nu dus waarschijnlijk geen erfenis krijgt, maar zij leeft van de bijstand en is dus sowieso niet in staat om iets te kopen.
Dus volgens mn pa was ik de enige die er mogelijk wel enthousiast op zou reageren. En hij wil het liever aan mij verkopen dan aan een vreemde.

Wat wil zus-in-de-bijstand dan met een erfenis? Uit de bijstand en er na x-jaar weer terug in? Of heeft ze een heel mooi plan om voor altijd de bijstand uit te kunnen?

Is altijd slecht plannen met een toekomstige erfenis als financiering.
Vutje schreef:
18-05-2021 06:33
Je zussen hebben sowieso recht op kindsdeel van jullie moeders erfenis.
En je vaders erfenis valt niet te verdelen, want die leeft nog en heeft zijn centen nog hard nodig.

Waarvan vader de rest van zijn leven gebruik mag maken van dat geld, dus misschien wordt dat bedrag 0.
Midnight-Blue schreef:
17-05-2021 23:57
Mijn ouders waren beide positief getest en mijn moeder was zo ziek dat behandelen geen zin meer had en zij is gestorven op dag 6.
Mijn pa heeft met mijn zussen gepraat, twee van mijn zussen vinden het allemaal prima, mn andere zus is boos vertrokken. Het zij zo.
Dus ik ga dat huis kopen en er in wonen.
Deze reactie komt zo ontzettend kort, bondig, kil en gevoelloos over dat ik me afvraag wat al de reacties in dit topic voor zin hadden. Je lijkt momenteel nóg meer star vast te houden aan je voornemen.
Alle reacties Link kopieren
Als je goed bent, dan laat je je vader in zijn huis wonen, jij trekt erbij in en zorgt tot zijn dood voor hem en zijn boerderij. Dat je dan vindt het recht te hebben je zussen uit kopen, is logisch. Maar nu...ik krijg het gevoel dat jij je vader op ideeen hebt gebracht.
Nope
Midnight-Blue schreef:
Mijn ouders waren beide positief getest en mijn moeder was zo ziek dat behandelen geen zin meer had en zij is gestorven op dag 6.
Mijn pa heeft met mijn zussen gepraat, twee van mijn zussen vinden het allemaal prima, mn andere zus is boos vertrokken. Het zij zo.
Maar ook jij kan dat huis niet alleen kopen. Daarvoor heb je je vriendin nodig.

en die is ook nodig voor de dieren en het huishouden, denk ik. Dieren 'leuk vinden' is wat anders dan boerin worden. Waarom zou ze hiermee akkoord gaan eigenlijk?
Midnight-Blue schreef:
Ok. Dus je probleem is opgelost?

Veel plezier met je nieuwe woning dan.
Vutje schreef:
18-05-2021 06:33
Je zussen hebben sowieso recht op kindsdeel van jullie moeders erfenis.
En je vaders erfenis valt niet te verdelen, want die leeft nog en heeft zijn centen nog hard nodig.
Zolang vader nog leeft, ik ga uit van een langstlevende testament, krijgen ze helemaal niets. Vader kan gewoon alles opmaken en dan is er dus EUR 0,00 aan kindsdeel van moeders nalatenschap beschikbaar na zijn overlijden.
Dahlia74 schreef:
18-05-2021 08:29
Zolang vader nog leeft, ik ga uit van een langstlevende testament, krijgen ze helemaal niets. Vader kan gewoon alles opmaken en dan is er dus EUR 0,00 aan kindsdeel van moeders nalatenschap beschikbaar na zijn overlijden.
Hangt af van wat in het testament stond... in sommige testamenten wordt kindsdeel opeisbaar bij verkoop ouderlijke woning (om hoge eigen bijdrage verzorgingshuis te voorkomen/verminderen bijvoorbeeld).
Sneu dat pa nu midden in de eerste rouw dit soort rigoreuze beslissingen neemt. Maar het komt TO mooi uit.
anoniem_404358 wijzigde dit bericht op 18-05-2021 10:06
14.59% gewijzigd
Dan hoop ik dat het niet uitgaat met je vriendin want zij heeft de hoofdhypotheek.
Echt waar begin je aan.
Je hebt er zelf geen geld genoeg voor maar zadelt wel een nieuwe partner mee op die je amper een jaar kent.
emmalou schreef:
18-05-2021 09:59
Sneu dat pa nu midden in de eerste rouw dit soort rigoreuze beslissingen neemt.
En dit.
Kan er niet wat bij worden gebouwd dat vader daar alsnog blijft wonen maar jullie ook op het erf?
Led-lampje schreef:
18-05-2021 10:02
Kan er niet wat bij worden gebouwd dat vader daar alsnog blijft wonen maar jullie ook op het erf?
Op de boerderij met rendieren en elanden bedoel je?
Led-lampje schreef:
18-05-2021 10:01
Dan hoop ik dat het niet uitgaat met je vriendin want zij heeft de hoofdhypotheek.
Echt waar begin je aan.
Je hebt er zelf geen geld genoeg voor maar zadelt wel een nieuwe partner mee op die je amper een jaar kent.
Wat bedoel je daarmee?
Realiseert je vader zich dat, mocht het mislopen tussen jou en je nieuwe vriendin, het huis mogelijk toch nog uit de familie verdwijnt?

Je neemt een behoorlijk risico, vind ik, door met een zo prille relatie samen een huis te kopen dat je in je eentje niet kunt betalen. Maar ik geloof dat je dat niet wilt horen... evenmin als dat je het verstandige advies wilt opvolgen om in tijden van rouw geen grote beslissingen te nemen waar je later misschien spijt van krijgt...
Led-lampje schreef:
18-05-2021 10:01
Echt waar begin je aan.
Daar is die nieuwe vriendin uiteraard zelf ook verantwoordelijk voor, om haar brein te gebruiken en geen gekke beslissingen te nemen.
Led-lampje schreef:
18-05-2021 10:02
Dit is nog helemaal niet zo'n gek idee om te onderzoeken. Juist op boerenerven is daar vaak ruimte voor. En dan kunnen TO en zijn vader bv. het eigenaarschap delen, wat de risico's van een hypotheek met nieuwe vriendin weer kleiner maakt. Vader heeft mensen in de buurt en blijft toch in zijn eigen omgeving en kan de dieren etc. blijven doen.
Wel goed uitzoeken qua vergunningen/bestemmingsplannen etc.
Je vraag was in eerste instantie hoe je hier mee om moest gaan zonder de familie banden onherstelbaar te beschadigen......
Midnight-Blue schreef:
mn andere zus is boos vertrokken. Het zij zo.
Geloof niet dat deze actie op deze manier hier aan bijdraagt.
Het doet me ook inderdaad sterk denken aan je topic over je dochter. Als het niet precies gaat zoals jij het in je hoofd hebt dan gooi je je kont in de krib en zoekt iedereen het maar uit.
Chachachaa schreef:
18-05-2021 10:51
Je vraag was in eerste instantie hoe je hier mee om moest gaan zonder de familie banden onherstelbaar te beschadigen......

Geloof niet dat deze actie op deze manier hier aan bijdraagt.
Het doet me ook inderdaad sterk denken aan je topic over je dochter. Als het niet precies gaat zoals jij het in je hoofd hebt dan gooi je je kont in de krib en zoekt iedereen het maar uit.

En zo zijn in korte tijd drie dierbaren uit je leven gegaan. Je dochter, je moeder, je zus, waarvan twee op je eigen initiatief. Wat verdrietig.
4 Die ex zal ook niet zonder reden z'n ex zijn gok ik zomaar....
En je MOET het vee dus aanhouden?
Quincy2 schreef:
18-05-2021 07:43
Maar ook jij kan dat huis niet alleen kopen. Daarvoor heb je je vriendin nodig.

en die is ook nodig voor de dieren en het huishouden, denk ik. Dieren 'leuk vinden' is wat anders dan boerin worden. Waarom zou ze hiermee akkoord gaan eigenlijk?

Omdat ze het huis goedkoop kunnen kopen. Mocht de relatie uitgaan, verkopen ze de boel en hebben ze misschien wel een ton overwaarde. Kijk dan nemen ze wel een risico, maar mocht het misgaan, komen zowel TO als die vriendin er beter uit dan hoe ze het nu hebben.

Dat de boerderij dan uit de familie gaat, vader niet meer zijn dieren kan bezoeken en vader mogelijk het financieel nog moeilijk gaat krijgen YOLO.
Ttroeteltje schreef:
18-05-2021 06:50
Deze reactie komt zo ontzettend kort, bondig, kil en gevoelloos over dat ik me afvraag wat al de reacties in dit topic voor zin hadden. Je lijkt momenteel nóg meer star vast te houden aan je voornemen.
Zo ging het gesprek over contact met z’n dochtertje ook. Van ‘ik wil co ouderschap hóe bespreek ik dit met mijn ex’ naar ‘ik hoef dat hele kind nooit meer te zien ze zoekt het maar uit met die baby’ in één topic.
Midnight-Blue schreef:
Pardon? Het is niet zo dat ik dit huis voor een prikkie kan kopen, twee van mijn zussen hadden geen interesse, en vinden ook niet dat ze recht hebben op een erfenis, mn andere zus is alleen maar boos omdat ze nu dus waarschijnlijk geen erfenis krijgt, maar zij leeft van de bijstand en is dus sowieso niet in staat om iets te kopen.
Dus volgens mn pa was ik de enige die er mogelijk wel enthousiast op zou reageren. En hij wil het liever aan mij verkopen dan aan een vreemde.
Je negeert tot al twee keer toe al deze essentiele vragen, dus ik zal ze nog eens posten:

Neemt niet weg dat zussen benadeeld worden als jij het voor een prikkie kan kopen.
Nogmaals, wat als er aan het einde van pa's geld nog een stuk leven over is? Wie gaat dat dan financieren? Jij, omdat je voordeel uit het huis hebt gehaald en het 'gekregen' hebt omdat je altijd voor pa zorgde? Of moeten zussen dan meebetalen want dat is eerlijk?
En wat als jij -om wat voor reden dan ook, bijv uit elkaar gaan met je vriendin- het huis over 2jaar moet verkopen en dan wel marktconform opeens 50.000 tot 100.000 euro extra binnenharkt? Ga je dat dan delen met je zussen of is dat van jou?

Het gaat er bij mij echt niet in dat je niet doorhebt hoe hard je zussen benadeeld worden in deze situatie. Hele nare eigenschap dat dat je niet boeit.
-
Midnight-Blue schreef:
Je zus leeft van de bijstand en is boos dat ze waarschijnlijk geen erfenis krijgt.
Zus heeft blijkbaar geen verstand van erfenis en bijstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven