Kamperen, wat is nodig?

19-05-2021 08:59 142 berichten
Wij gaan dit jaar voor het eerst met een eigen kampeermiddel op pad. We kopen een tent of vouwwagen en gaan kamperen. Afgelopen jaren hebben we ook gekampeerd maar met gehuurde spullen en dan bijv zo’n tent waar al een keukentje in zit.

Wij hebben nog niets....maar gezien de kosten van accommodatie huren in Nederland , nog niet in het buitenland willen boeken en het feit dat we met 5 volwassen formaat mensen zijn is dit de beste oplossing.

Idee: 6 persoonstent aanschaffen, bijzettentje (of 2) voor 1 of 2 van de kinderen en 1 of 2 kinderen in de tent.

Wat zijn zaken waar je niet buiten kunt?

Goede luchtbedden, slaapzakken, stoelen en tafels enz is logisch. Maar koken? Op zo’n tweepitter of anders?
Is de decathlon ok voor kampeerartikelen? (Tent komt ergens anders vandaan)

Wat is voor jou essentieel op kampeervakantie en waar heb jij het meest gemak van?
hadea1 schreef:
20-05-2021 16:33
Leuk die tips voor minimalistisch kamperen, maar volgens mij gaan de vraagsteller kamperen met een gezin met 3 opgroeiende kinderen en een man met rugproblemen, kijkt ze uit naar een vouwwagen en heeft ze een camping met "voldoende voorzieningen" geboekt.

Dan heb je het al gauw over het meenemen van goede stoelen en een klein koelkastje voor koud drinken. En maakt het qua hoeveelheid bagage dan niet meer zoveel uit of je met een spork astronautenvoedsel eet, of - omdat het de eerste keer is - je eigen bestek van thuis inpakt.

Mocht ze nou gaan tracken in de himalaya, dan is zo'n laplandmok natuurlijk heel handig.
Maak je niet zo druk, het was gewoon een kletspraatje.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2021 16:34
Snap ik hoor, klets maar lekker verder. Ik zal me er niet meer aan storen
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2021 16:34
Je gaat toch niet KLETSEN op een forum! Er moet een vouwwagen worden ingepakt ja!
xynix schreef:
20-05-2021 16:53
Je gaat toch niet KLETSEN op een forum! Er moet een vouwwagen worden ingepakt ja!
Sorry :cry:

Ik ga me meteen laten anonimiseren.
xynix schreef:
20-05-2021 16:53
Met heel veel spullen!
hadea1 schreef:
20-05-2021 17:26
Met heel veel spullen!
Precies! Vijzel. Tosti-ijzer. Skeelers. Waadbroek met laarzen. Gitaar. Statief. Hogedrukspuit. Wolvenklem. Inflatable sauna. Reis-aquarium.
xynix schreef:
20-05-2021 18:12
Precies! Vijzel. Tosti-ijzer. Skeelers. Waadbroek met laarzen. Gitaar. Statief. Hogedrukspuit. Wolvenklem. Inflatable sauna. Reis-aquarium.
Nou ja, ik ben dus begonnen als zeer minimalistisch kampeerder, maar uiteindelijk doorgeschoten naar de andere kant vanwege de komst van de kinderen. Dus waar ik begon met een laplandmok en een pan eindigden we met een caravan met badkamertje, koelkast, driepits gasstel, twee kachels voor de winter, een box voor de beeb, een zandbak/spetterbadje voor de beeb, een heuse opvouwbare picknicktafel, dekbedden in plaats van gewoon slaapzakken, een halve kinderbieb in de bovenkastjes, je kon het zo gek niet bedenken. Alleen een portapotti zijn we nooit aan begonnen, bahbah.

Tegenwoordig gaan we naar een huisje, of ik ga met één van de kinderen een paar dagen ergens in een kruiptentje zitten. Terug naar de roots en zo. Man is niet meer te vinden voor een kruiptentje dus die mag dan op de poes passen.
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2021 18:20
Nou ja, ik ben dus begonnen als zeer minimalistisch kampeerder, maar uiteindelijk doorgeschoten naar de andere kant vanwege de komst van de kinderen. Dus waar ik begon met een laplandmok en een pan eindigden we met een caravan met badkamertje, koelkast, driepits gasstel, twee kachels voor de winter, een box voor de beeb, een zandbak/spetterbadje voor de beeb, een heuse opvouwbare picknicktafel, dekbedden in plaats van gewoon slaapzakken, een halve kinderbieb in de bovenkastjes, je kon het zo gek niet bedenken. Alleen een portapotti zijn we nooit aan begonnen, bahbah.

Tegenwoordig gaan we naar een huisje, of ik ga met één van de kinderen een paar dagen ergens in een kruiptentje zitten. Terug naar de roots en zo. Man is niet meer te vinden voor een kruiptentje dus die mag dan op de poes passen.

Zo gaat het bij de meeste mensen denk ik :lol:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2021 18:20

Herkenbaar. Overigens doe ik ook fietsvakanties, dus dan komt de laplandmok weer van stal.
Wat ik in de loop der jaren ontdekt hebt wat we echt veel gebruikte was:
- een kast idd met oa je servies en andere dagelijkse gebruiksvoorwerpen
- Zo'n houder die je op kan hangen met vakjes erin, sommige mensen hebben dat ook in de auto. Handig voor medicatie, haarelastieken en al het andere kleine grut.
- Goede verlichting
- Een set goede messen.
- Ik was erg erg blij toen we een camping afvalbakhouder gekocht hadden. Mijn man begreep mijn intense geluk ook niet, ik achteraf ook niet maar goed ik weet wel dat ik het zo voelde.
- Inderdaad hele suffe praktische dingen, touw, ducktape, knijpers, batterijen, keukenpapier werd ook vaker gebruikt dan normaal, ow uiteraard een stoffer en blik deze zeker niet vergeten, elastiekjes, keukenfolie of zip-zakjes, je kan het zo gek niet bedenken of het komt van pas. Deze dingen nemen niet veel ruimte in een schelen echt in frustratie.
- pakje kaarten, dobbelstenen dat soort dingen. Dingen die je ook in/bij de tent kan doen als het slecht weer is.

Krijg bijna (niet helemaal hoor) om weer eens te kamperen. Veel plezier gewenst! Ow ja en idd de action/lidl enz. bieden vaak best ok spullen voor op de camping. Je merkt gaandeweg wat je eventueel van een beter merk wil hebben.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
hadea1 schreef:
20-05-2021 16:33
Leuk die tips voor minimalistisch kamperen, maar volgens mij gaan de vraagsteller kamperen met een gezin met 3 opgroeiende kinderen en een man met rugproblemen, kijkt ze uit naar een vouwwagen en heeft ze een camping met "voldoende voorzieningen" geboekt.

Dan heb je het al gauw over het meenemen van goede stoelen en een klein koelkastje voor koud drinken. En maakt het qua hoeveelheid bagage dan niet meer zoveel uit of je met een spork astronautenvoedsel eet, of - omdat het de eerste keer is - je eigen bestek van thuis inpakt.

Mocht ze nou gaan tracken in de himalaya, dan is zo'n laplandmok natuurlijk heel handig.
Oh ik vind dat juist heel leuk. Want ik vind zelf minimalistisch kamperen en rondtrekken veel leuker dan 2 weken op zo’n kutcamping met animatie. Maar hé, ik ben niet alleen :proud:

Dus rondtrekken op Zweedse wildkampeerplaatsen of op de fiets bewaar ik voor als de koters afhaken of als ik vínd dat ze moeten afhaken want dat is gewoon niet te doen met mijn 13/14/15 jarigen. Die hebben het dan niet leuk en dan is mijn vakantie ook ruk. Dus begeef ik me op een camping met veel voorzieningen en ga ik zelf lekker wandelen terwijl de koters zwemmen. Zo heeft iedereen het leuk. En ik ben een flexibel mens dus helemaal goed wat mij betreft en die kloterige animatieliedjes blijven maar een jaar of 15 hangen dus tegen de tijd dat in de 50 ben ben ik er weer vanaf.
Diep in mij schuilt een doomsday prepper en ik vind hier en daar gewoon sociaal acceptabel manieren om daarmee te dealen: hamsteren in tijden dat er geen pandemie in zicht is, een pakket met waterfilter, radio en overlevingsshizzle in de kast, een ehbo cursus doen voor de medische basiskennis en kruidenkennis en survival boek op de plank. En daar past kampeergedoe prima bij. Extreem goed excuus om bepaalde dingen te kopen waarbij mijn man echt op z’n hoofd zou krabben en zich af zou vragen of ie me moet laten opnemen. Maar dan roep ik ‘voor het kamperen’ en dan zit ik weer safe.
Lady*Voldemort schreef:
20-05-2021 16:19
Wij hadden allebei een lepel en een laplandmok, die kun je zowel voor eten als voor drinken gebruiken
Afbeelding

En dan zo'n ouderwetsche camping pannenset, maar daar namen we alleen de buitenste pan en de deksel van mee en die pan stopten we dan vol met afgezaagde tandenborstels en zo
Afbeelding

En natuurlijk een coleman brander, want daar kon alles in tot benzine aan toe
Afbeelding
I ❤️ van die Coleman.

Precies dezelfde pannetjes heb ik (kringloopwinkel vondst).

En laat ik nou ook een laplandmok hebben! Met mijn naam erop gebrand. Uit lapland, van hout. Was een zakenreis. Lekker zalm eten, hondensledetocht en sauna. Maar de mok is nu gepromoveerd naar kattenvoerschepje :mrgreen: .
Thordîs schreef:
20-05-2021 21:29
Oh ik vind dat juist heel leuk. Want ik vind zelf minimalistisch kamperen en rondtrekken veel leuker dan 2 weken op zo’n kutcamping met animatie. Maar hé, ik ben niet alleen :proud:

Dus rondtrekken op Zweedse wildkampeerplaatsen of op de fiets bewaar ik voor als de koters afhaken of als ik vínd dat ze moeten afhaken want dat is gewoon niet te doen met mijn 13/14/15 jarigen. Die hebben het dan niet leuk en dan is mijn vakantie ook ruk. Dus begeef ik me op een camping met veel voorzieningen en ga ik zelf lekker wandelen terwijl de koters zwemmen. Zo heeft iedereen het leuk. En ik ben een flexibel mens dus helemaal goed wat mij betreft en die kloterige animatieliedjes blijven maar een jaar of 15 hangen dus tegen de tijd dat in de 50 ben ben ik er weer vanaf.
Ik snap je hoor. Denk dat we dit allemaal snappen. En dat dubbele zie je hij mij ook in de kampeeruitrusting terug: grote, onhandige mee te nemen (maar fijne) stoelen en een zuinig veel te klein, maar compact pannensetje om lekker mee te prutsen terwijl de kinderen in het zwemparadijs hangen. Die stamt uit mijn festivalcampingtijd.
Thordîs schreef:
20-05-2021 21:33
Diep in mij schuilt een doomsday prepper en ik vind hier en daar gewoon sociaal acceptabel manieren om daarmee te dealen: hamsteren in tijden dat er geen pandemie in zicht is, een pakket met waterfilter, radio en overlevingsshizzle in de kast, een ehbo cursus doen voor de medische basiskennis en kruidenkennis en survival boek op de plank. En daar past kampeergedoe prima bij. Extreem goed excuus om bepaalde dingen te kopen waarbij mijn man echt op z’n hoofd zou krabben en zich af zou vragen of ie me moet laten opnemen. Maar dan roep ik ‘voor het kamperen’ en dan zit ik weer safe.
jaaa herkenbaar! Ik word ook heel gelukkig van minimalistische kampeerlijstjes opstellen en de vouwwagen perfect inpakken. Daar passen mijn aluminium opbergkisten, industriele haken en kampeerpannetjes prima bij. Helaas voor m'n kinderen offer ik bepaald vermaak op voor mijn prive fetish, zoals campings met animatie, of stroom (deze plek is veel mooier) of lekkere stoelen. Vooralsnog pikken ze dat, laten we zien hoelang het nog duurt.
Als ik met vijf man waaronder drie bijna volwassen kinderen ging kamperen zou ik iedereen trouwens om de beurt de warme maaltijd laten verzorgen en verder pizza of patat halen / uit eten gaan.

No way dat ik op vakantie 7 dagen per week achter mijn kampeergasstelletje zou gaan staan. ;-)
merano wijzigde dit bericht op 22-05-2021 12:51
0.17% gewijzigd
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ok betrapt. Kampeerders zijn sociaal acceptabele preppers. Dan is dit het juiste topic om te vragen naar tips voor een goede opwindradio. (Waterfilter enz. heb ik uiteraard) Iemand?
xynix schreef:
22-05-2021 12:03
Ok betrapt. Kampeerders zijn sociaal acceptabele preppers. Dan is dit het juiste topic om te vragen naar tips voor een goede opwindradio. (Waterfilter enz. heb ik uiteraard) Iemand?
Waar wil je met die radio naar luisteren dan, op/na doomsday ;-) ?
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
22-05-2021 12:11
Waar wil je met die radio naar luisteren dan, op/na doomsday ;-) ?
Naar de andere preppers, die uitzenden wat de veilige route is om langs de zombies / triffids / mutanten te komen naar hun zelfvoorzienende eiland.
xynix schreef:
22-05-2021 12:36
Naar de andere preppers, die uitzenden wat de veilige route is om langs de zombies / triffids / mutanten te komen naar hun zelfvoorzienende eiland.
Aha. On the road to Terminus. Ik heb niks gezegd. ;-)

Als de zon nog schijnt, kun je dan niet beter een batterij oplader op zonne-energie gebruiken voor je radio?
Als de zon niet meer schijnt zou ik helemaal geen moeite doen, want wordt het met dat zelfvoorzienende eiland toch niks.

xynix schreef:
22-05-2021 12:36
Duh.

Beetje open deur dit.
merano schreef:
22-05-2021 11:52
Als ik met vijf man waaronder drie bijna volwassen kinderen ging kamperen zou ik iedereen trouwens om de beurt de warme maaltijd laten verzorgen en verder pizza of patat halen / uit eten gaan.

No way dat ik op vakantie 7 dagen per week achter mijn kampeergasstelletje zou gaan staan. ;-)
Oh lekker vind ik dat juist. En uiteraard ook een keer patat enz. Maar beetje prutsen met vlees grillen en salade maken, of pannekoeken bakken of andere simpele dingen, ik hou ervan. Juist buiten op je gemakje achter je skottelbraaij, bbq of gasbrandertje is zo lekker relaxed. Ik ga geen aardappels staan schillen en broccoli koken in een benauwde caravan.
Thordîs schreef:
22-05-2021 12:59
Oh lekker vind ik dat juist. En uiteraard ook een keer patat enz. Maar beetje prutsen met vlees grillen en salade maken, of pannekoeken bakken of andere simpele dingen, ik hou ervan. Juist buiten op je gemakje achter je skottelbraaij, bbq of gasbrandertje is zo lekker relaxed. Ik ga geen aardappels staan schillen en broccoli koken in een benauwde caravan.
Dit! Ik waai liever weg onder mn luifel dan binnen te staan aan kabouter-aanrecht.

En dan om 18.00 aan de campingtafel, nee, dan ben ik echt mn schoonmoeder die altijd om 16.30 uiterlijk op de camping ‘moet’ zijn voor het bereiden van het diner in de smetteloze caravan.

Zij snapt weer niks van mijn ‘we halen brood en kaas en ik maak een salade’ strategie.
merano schreef:
22-05-2021 12:50
Als de zon nog schijnt, kun je dan niet beter een batterij oplader op zonne-energie gebruiken voor je radio?
Heb ik. Alleen ik heb hem getest in Lapland (eerlijk waar :proud: ) en dan blijkt hij toch niet zo heel veel op te laden.
Kledinghaken met een sterke zuignap vind ik onmisbaar.
Ik neem ze altijd mee, of het nu kramperen, een hotel of een B&B is.

Er is altijd een haakjestekort op campings, een nat planchet of een B&B die de badkamer gezellig volpropt, zodat er geen fatsoenlijke plek voor je toilettas en kleren is.

https://www.internet-outdoorshop.com/m/ ... HaEALw_wcB#
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven