Wrijving met zus

17-05-2021 06:54 336 berichten
Beste forummers

Mijn vader wil kleiner gaan wonen nu mijn moeder er niet meer is en bood toen aan mij aan dat ik zijn huis zou overkopen.

Aangezien ik al een tijd lang op zoek ben naar iets groters heb ik direct ja gezegd.
Maar nu is een van mijn zussen boos op me omdat ik van plan was om mn vriendin ook eigenaar te maken, dat vind ze niet kunnen, want ze vind dat ik nu de erfenis al voor haar en mijn andere twee zussen hun neus heb weggesnaaid en als er iets met mij gebeurd is dat huis van mn vriendin of haar familie.
En dat vind ze niet kunnen omdat het ons ouderlijk huis is en we daar allemaal opgegroeid zijn en nog meer blabla.
En dat ik al jaren wordt voorgetrokken omdat ik de stamhouder van de familie ben enzovoort enzovoort, koeien die al jaren geleden verzopen zijn in de sloot werden er voor het gemak weer eens bijgehaald.

Waarop ik zei dat het salaris van mn vriendin nou eenmaal nodig is om de hypotheek rond te krijgen.
En nu is ze gisteren naar mn andere twee zussen gegaan om ze tegen mij op te zetten, ze zijn voornemens om pa zover te krijgen dat hij voorwaarden stelt aan de verkoop zoals dat mn vriendin niet op de eigendomsakte mag zodat zij en haar zoon niks krijgen van wat waar onze pa en ons mam hun hele leven voor krom gelegen hebben.
Uiteraard vind ik dat echt heel flauw van ze dit, ze gunnen me het gewoon niet. Ik kan moeilijk van vriendin verwachten dat ze in hun onzinnige plan meegaat, zou ik ook niet doen.

Iemand tips om haar op haar plaats te zetten zonder dat ik de familiebanden onherstelbaar beschadig?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij maakt BR een grapje omdat er in de openingspost een toon wordt gezet dat vrouwen niks te zeggen mogen hebben
Midnight-Blue schreef:
21-05-2021 09:25
Het enige wat er nog over is van ons pa zijn bedrijf is het woonhuis en een een klein weitje achter het huis. Maar ik ben nog in overleg met mn vriendin, er is namelijk wel een goede reden waarom mijn zussen geen interesse hebben en wij moeten even goed alle mogelijkheden overdenken.
Heel goed. Rustig nadenken, alles overwegen, ruim de tijd nemen voor overleg.
Tickel schreef:
21-05-2021 11:11
Slim of doordacht staat hier los van. Volgens BR zou het zelf bij wet geregeld moeten worden.
Het lijkt me dat je je sarcasmeradar even moet bijstellen
Boomtak2 schreef:
21-05-2021 11:13
Volgens mij maakt BR een grapje omdat er in de openingspost een toon wordt gezet dat vrouwen niks te zeggen mogen hebben
Zo las ik het ook.
Boomtak2 schreef:
21-05-2021 11:13
Eigenlijk was het vroeger toch ook veel beter geregeld? Toen was je tenminste handelingsonbekwaam als getrouwde vrouw. Veel simpeler.
Heeft je vader zelf bepaald hoeveel hij van jou voor het huis wil hebben?
Ik heb niet alle reacties gelezen, enkel de eerste 15 of zo, maar wil toch even reageren omdat ik iets gelijkaardigs meemaakte.
Je gaat er sowieso van uit dat je meer recht op het huis hebt dan je zussen.
Onbegrijpelijk dat je het normaal vindt dat je vader zoiets met jou alleen regelt.
Je kan het huis alleen overkopen op voorwaarde dat je zussen hiermee akkoord zijn en dat jullie een prijs overeenkomen waarin iedereen zich kan vinden. Dat betekent niet dat je zussen jou dit huis aan een gunstprijs moeten gunnen. Het huis moet niet aan de geschatte prijs verkocht worden maar aan de prijs die je op de privémarkt voor dit huis zou krijgen.
Mogelijks is ook een van je zussen geinteresseerd? Dat is evengoed haar recht.
MarieJulie schreef:
21-05-2021 13:15
Ik heb niet alle reacties gelezen, enkel de eerste 15 of zo, maar wil toch even reageren omdat ik iets gelijkaardigs meemaakte.
Je gaat er sowieso van uit dat je meer recht op het huis hebt dan je zussen.
Onbegrijpelijk dat je het normaal vindt dat je vader zoiets met jou alleen regelt.
Je kan het huis alleen overkopen op voorwaarde dat je zussen hiermee akkoord zijn en dat jullie een prijs overeenkomen waarin iedereen zich kan vinden. Dat betekent niet dat je zussen jou dit huis aan een gunstprijs moeten gunnen. Het huis moet niet aan de geschatte prijs verkocht worden maar aan de prijs die je op de privémarkt voor dit huis zou krijgen.
Mogelijks is ook een van je zussen geinteresseerd? Dat is evengoed haar recht.
Het huis is bezit van pa. Hij mag helemaal zelf weten wat hij daar mee doet en hoeft geen verantwoordelijkheid af te leggen aan de kinderen. Laat staan dat zij kunnen beslissen wat er met het huis van pa gebeurt. Als hij maar binnen de regels van de wet blijft is het goed.
K0koro schreef:
21-05-2021 11:33
Eigenlijk was het vroeger toch ook veel beter geregeld? Toen was je tenminste handelingsonbekwaam als getrouwde vrouw. Veel simpeler.
Vroeger werden vrouwen ook gewoon ontslagen op de dag na de bruiloft. Lekker makkelijk, hoeven ze ook niet meer te kiezen tussen huishouden en werk.
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
21-05-2021 14:52
Vroeger werden vrouwen ook gewoon ontslagen op de dag na de bruiloft. Lekker makkelijk, hoeven ze ook niet meer te kiezen tussen huishouden en werk.
Precies. Dan was je salaris ook niet nodig voor op een hypotheek. Oh oh the good old days.
Hoe is de band verder met je boze zus? Als dat nooit veel was zou ik haar lekker boos laten zijn. Als ze zelf wat zou kunnen kopen zou het anders zijn maar ze zit in de bijstand dus dat gaat niet. Je andere zussen vinden het een goed plan en je vader wil het graag. Prima dus.
Bloesem schreef:
22-05-2021 14:56
Hoe is de band verder met je boze zus? Als dat nooit veel was zou ik haar lekker boos laten zijn. Als ze zelf wat zou kunnen kopen zou het anders zijn maar ze zit in de bijstand dus dat gaat niet. Je andere zussen vinden het een goed plan en je vader wil het graag. Prima dus.
Alleen wil hij het samen met zijn nieuwe vriendin die hij pas een paar maanden kent kopen. Als het uitgaat zal de boerderij alsnog aan een derde partij moeten worden verkocht.
Let’s go Brandon!
Thordîs schreef:
21-05-2021 11:16
Het lijkt me dat je je sarcasmeradar even moet bijstellen
Het lijkt me dat jij je toon even bij moet stellen.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
22-05-2021 23:07
Het lijkt me dat jij je toon even bij moet stellen.
Het lijkt me dat je misschien niet de meest geschikte persoon bent om iemands toon op internet te beoordelen, aangezien je ook de ironie in mijn posts niet door had. Thordis zei niks raars hoor...
BrightonRock schreef:
22-05-2021 23:45
Het lijkt me dat je misschien niet de meest geschikte persoon bent om iemands toon op internet te beoordelen, aangezien je ook de ironie in mijn posts niet door had. Thordis zei niks raars hoor...
Dat bepaal ik zelf wel. Als iemand mij wil wijzen op gemist sarcasme, dan kan dat ook op een andere manier.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
havermout1 schreef:
22-05-2021 15:18
Alleen wil hij het samen met zijn nieuwe vriendin die hij pas een paar maanden kent kopen. Als het uitgaat zal de boerderij alsnog aan een derde partij moeten worden verkocht.
Anders moet dat nu gelijk. Het is het huis van vader. Hij mag verkopen aan wie hij wil. Dat zus dan minder erfenis krijgt vind ik nou niet echt zwaar wegen. Het is niet haar geld.
Bloesem schreef:
24-05-2021 06:43
Anders moet dat nu gelijk. Het is het huis van vader. Hij mag verkopen aan wie hij wil. Dat zus dan minder erfenis krijgt vind ik nou niet echt zwaar wegen. Het is niet haar geld.
Vader mag met het huis doen wat hij wil. Maar door te verkopen aan zoon schiet vader er zelf waarschijnlijk bij in.
Midnight-Blue schreef:
21-05-2021 09:25
Het enige wat er nog over is van ons pa zijn bedrijf is het woonhuis en een een klein weitje achter het huis. Maar ik ben nog in overleg met mn vriendin, er is namelijk wel een goede reden waarom mijn zussen geen interesse hebben en wij moeten even goed alle mogelijkheden overdenken.
?
Of wil je dat liever privé houden?
Midnight-Blue schreef:
17-05-2021 08:59
Ik hoef niet te overbieden, hij heeft wel andere voorwaarden maar daar kan ik wel mee leven. Volgens hem is dit de ideale oplossing waar hij nog jaren goed van kan leven zonder dat hij steeds een beroep moet doen op mij.
Ik snap de beredenering van je vader heel goed, maar het blijft feit dat jij als kind bij leven een voordeel krijgt dat je zussen nu niet krijgen. Wat je vader kan doen is een deel van het bedrag dat hij van jou ontvangt na verkoop, aan je zussen schenken. Stel je zou 15K minder betalen dan een ander in deze verhitte markt, dan zou je vader eenzelfde bedrag aan je zussen kunnen schenken.
Over wat er overblijft na overlijden is niet aan jullie. Je vader mag alles uitgeven zoals hij wil en hij heeft ervoor gekozen dit via zo'n zorgconstructie te doen.
De woning is eigenlijk niet van jou, maar van je vriendin omdat zij het kan betalen. Bedenk voor jezelf of je het wel aan zou kunnen als zij in de woning blijft wonen of de winst van de woning pakt, mochten jullie ooit uit elkaar gaan. Of hebben jullie je partnerschap goed laten vastleggen?

Praat met je zussen. Vraag hen of er interesse is om het huis te kopen. Zo niet, dan koopt je vriendin/jij het marktconform, minus de bidding war toeslag. Die zal je vader dan aan je zussen moeten compenseren omdat hij 1 kind schenkt bij leven.
Abby83 schreef:
24-05-2021 09:46

De woning is eigenlijk niet van jou, maar van je vriendin omdat zij het kan betalen. Bedenk voor jezelf of je het wel aan zou kunnen als zij in de woning blijft wonen of de winst van de woning pakt, mochten jullie ooit uit elkaar gaan. Of hebben jullie je partnerschap goed laten vastleggen?
Waar lees je dat?
emmalou schreef:
24-05-2021 08:43
Vader mag met het huis doen wat hij wil. Maar door te verkopen aan zoon schiet vader er zelf waarschijnlijk bij in.
En daardoor indirect zussen ook. Het gaat niet om wat er na zijn dood overblijft. Het gaat om wat er vòòr zijn dood op gaat.

Wat als vader nog lang leeft en het geld straks vroegtijdig op is? Gaan de kinderen dan allemaal evenredig bij moeten lappen terwijl pa op de vrije markt 50.000 meer had kunnen krijgen (en dat dus in feite aan TO geschonken heeft)?

TO en zijn vader stellen zussen willens en wetens bloot aan dat risico, enkel om TO te bevoordelen. Waar zussen weinig te zeggen hebben over wat ze willen krijgen, hebben ze wel wat te zeggen over de risico's die zij niet willen lopen.
Abby83 schreef:
24-05-2021 09:46
Ik snap de beredenering van je vader heel goed, maar het blijft feit dat jij als kind bij leven een voordeel krijgt dat je zussen nu niet krijgen. Wat je vader kan doen is een deel van het bedrag dat hij van jou ontvangt na verkoop, aan je zussen schenken. Stel je zou 15K minder betalen dan een ander in deze verhitte markt, dan zou je vader eenzelfde bedrag aan je zussen kunnen schenken.
Over wat er overblijft na overlijden is niet aan jullie. Je vader mag alles uitgeven zoals hij wil en hij heeft ervoor gekozen dit via zo'n zorgconstructie te doen.

Praat met je zussen. Vraag hen of er interesse is om het huis te kopen. Zo niet, dan koopt je vriendin/jij het marktconform, minus de bidding war toeslag. Die zal je vader dan aan je zussen moeten compenseren omdat hij 1 kind schenkt bij leven.
Allemaal leuk en aardig wanneer ouders voldoende geld hebben, maar waar moet pa dan zijn dure nieuwe voorzieningen woning van betalen?
Pa heeft helemaal niks weg te geven, die gaat het zelf hard nodig hebben.
-
Phloxx schreef:
24-05-2021 11:02
Allemaal leuk en aardig wanneer ouders voldoende geld hebben, maar waar moet pa dan zijn dure nieuwe voorzieningen woning van betalen?
Pa heeft helemaal niks weg te geven, die gaat het zelf hard nodig hebben.
Bovendien levert pa dan driedubbel in. Eerst krijgt hij minder dan marktwaarde voor z’n huis, vervolgens moet hij ook nog de zussen een extra bedrag geven.

Het zal hem wel om die dieren gaan dat hij wil dat zoon of een bekende het koopt.
safrat schreef:
24-05-2021 10:00
Waar lees je dat?
Ik las dat hij zijn vriendin nodig heeft om dat huis überhaupt te kunnen kopen. Dat zij degene is met geld en inkomen.. Maar nu begrijp ik dat dat een gezamelijke investering zou zijn. Ben onzorgvuldig aan het lezen geweest :bonk:
Flauw en gemeen van ze hè. Eerlijk gezegd kreeg ik direct kromme tenen van je OP. Besef dat het hier om iets anders dan geldelijke constructies gaat. Breng dat eerst in kaart en praat dan verder met al je ‘tegenstanders’. Besef daarbij vooral dat je een bejaarde ouder in de regel niet belast met (pre) erfenis gedoe. Maar hem/haar wellicht gewoon laat genieten van al zijn/haar kinderen in zijn of haar laatste jaren, zonder al teveel gedoe. Sorry, maar gezien je OP weinig respect voor je. Evenwel succes en wijsheid gewenst

:hug:
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven