Gezondheid alle pijlers

CIN3 - Lisexcisie

25-05-2021 13:59 24 berichten
Het laatste topic over dit onderwerp is helaas alweer gesloten, dus maak ik even een nieuwe aan.

Al jaren heb ik vage klachten, door huisarts echter altijd weggestuurd met schimmelinfectie. Na heel veel afspraken met steeds dezelfde uitkomst, en omdat de klachten steeds vanzelf wel weer verdwenen (maar helaas ook terugkwamen), het maar 'opgegeven' om steeds weer naar de huisarts te gaan.

Helaas kwam nu uit het bevolkingsonderzoek Pap2 + hpv. Bij de gynaecoloog zijn vervolgens 2 biopten afgenomen. Hier heb ik inmiddels de uitslag van gekregen en deze kwamen beide terug met CIN3.

Deze week moet ik dus terug naar de gynaecoloog, voor een lisexcisie. Los van dat ik heel erg op zie tegen de behandeling, zie ik nog meer op tegen de uitslag. Ik ben zo bang dat er al heel lang iets mis zit in mijn lijf, en dat het echt mis is. Ook zie ik heel erg op tegen het hele traject, steeds weer die onzekerheid bij controles, steeds weer nieuwe onderzoeken. Ik merk dat ik het niet los kan laten en ben er constant mee bezig.

Helaas moet ik ook voor deze afspraak weer alleen komen. Door Corona is dat het beleid van het ziekenhuis. Ik merk dat ik met de gesprekken voor- en na de onderzoeken steeds de helft maar op sla, door alle spanning. Ook met de telefonische uitslagen ben ik steeds zo overdonderd dat ik de helft vergeet en met heel veel vragen blijf zitten.

Zijn er hier dames met ervaringen? Hoe is het bij jullie verlopen?
Alle reacties Link kopieren
Jep. Hier exact jouw verhaal! Heb 1 lisbehandeling gehad en een half jaar erna een controle. Was weer pap1 en geen Hpv meer! Hier dus een succes. Neemt niet weg dat ik t onwijs stressvol vond. Dus snap je heel goed. Het is gewoon super onzeker. Maar de kans dat t echt goed mis is, is alsnof erg klein hoor! Je laat nu uit voorzorg een behandeling doen, beste war je kan doen.

De behandeling vond ik ook spannend. De verdoving voelde ik een klein beetje. Das ff niet prettig. Maar de behandeling was een fluitje van een cent. Ik moest oprecht vragen of hij al begonnen was en toen was t al klaar. Niks van gevoeld. Herstel vond ik ook meevallen. Paracetamol op dag 1 en meer niet.

Ben nu trouwens 4 maanden zwanger. Dus mocht je dat nog willen en bang zijn voor gevolgen oid van de behandeling dan kan ik je iig vertellen dat het mij gewoon zonder problemen is gelukt.

Sterkte de komende tijd!
Wat naar dat je alles alleen moet doen :hug:
Iemand die ik zeer goed ken had dezelfde uitslag en zij was na 1 behandeling helemaal klaar. Zij had alleen wel andere klachten. Zij verloor al 3 jaar enorme stolsels tijdens haar menstruatie en had nooit deelgenomen aan een bevolkingsonderzoek. Pas bij een enorme bloeding kwam ze in het ziekenhuis terecht waar Cin 3 werd vastgesteld.
Toevoeging; heb ook tijden schimmelinfectie-achtige klachten gehad. Dat was over na de behandeling. Denk toch dat dit door de Hpv kwam, want daar ben ik dus nu ook van af!
Hoi Bbubbels,

Wat fijn dat de nacontrole bij jou goed was! En gefeliciteerd met je zwangerschap! Heb je daar nu nog extra controles voor, in verband met de lisexcisie?

Fijn om te horen dat de behandeling ook meeviel, hopelijk ervaar ik dat ook zo!

Had jij vooraf ook klachten (buikpijn, branderig gevoel, contactbloedingen)? En zo ja, waren die na de behandeling ook weg?
Bbubbels schreef:
25-05-2021 14:12
Toevoeging; heb ook tijden schimmelinfectie-achtige klachten gehad. Dat was over na de behandeling. Denk toch dat dit door de Hpv kwam, want daar ben ik dus nu ook van af!
Oh ik was te snel zie ik. Fijn, dat geeft ook hoop! Nu maar hopen dat de behandeling en mijn lichaam dat virus ook snel opruimen dus!
Hier ook ervaring, uitslag Pap-3A en ook lis-excisie gehad. Had eigenlijk helemaal geen klachten voorafgaand aan het uitstrijkje. Was ook mijn eerste uitstrijkje toen ik 30 werd, en de schrik zat er wel in. Na de Pap-3A uitslag nog een keer een uitstrijkje gehad om te checken of het echt Pap-3A was, en ja, inderdaad. Ik zag huizenhoog op tegen de lis-excisie en was ook bang dat er in mijn lijf van alles mis was (want ja, ik voelde daarvoor ook niets). De verdoving is even een seconde doorbijten, maar de behandeling zelf is me 100% meegevallen. Niet veel pijn, paar dagen een paracetamol en dat was het.

Na een half jaar weer een uitstrijkje en de uitslag was PAP-1, dus helemaal goed. Dit is nu 12 jaar geleden en sindsdien laat ik elk jaar een uitstrijkje maken (en niet elke 5 jaar, zoals in het bevolkingsonderzoek). Ik vind 5 jaar veel te lang.

Daarna ook 2x met succes zwanger geworden.
blondie5 wijzigde dit bericht op 25-05-2021 14:17
0.11% gewijzigd
@lilly: nee klachten had ik niet, behalve dus die terugkerende schimmelinfectie. Ik deed voor t eerst mee aan her bevolkingsonderzoek. Daar kwam het uit.

Ik krijg bij de 20 weken echo een meting van mijn baarmoedermond. Dat is niet ongebruikelijk maar willen ze bij mij wel echt doen ivm de lisbehandeling. Verder niks bijzonders. Gewoon controle bij de verloskundige en geen extra echo’s oid.
Hier ook "gewone" controles bij zwangerschappen en inderdaad geen extra echo's of iets dergelijks.
Dank jullie wel voor de reacties! Wat fijn ook om te horen van de zwangerschappen, dat dit bij jullie geen problemen opgeleverd heeft.

Ik heb begin dit jaar mijn spiraal laten verwijderen na een hoop ellende. We hadden eigenlijk besloten om ook proberen zwanger te worden, maar dat staat nu dus even 'on hold'. Hopelijk kunnen we het als de uitslag de volgende keer goed is weer gaan proberen.

Gek eigenlijk dat we dit in Nederland pas bij 30 doe he? Ik begreep dat het in veel andere landen al vanaf 25 gebeurt.
Wat je zegt over maar de helft opslaan van wat er wordt gezegd, herken ik (andere aandoening). Wat bij mij werkt, maar dat moet je maar net prettig vinden, is uitslagen al vooraf in mijn dossier bekijken. Dat geeft me wat meer tijd om bij te komen van eventueel slecht nieuws en te bedenken wat ik wil vragen. Kanttekening; ik heb zelf een achtergrond waarmee ik meestal zelf wel snap wat er in mijn dossier staat, en als dat niet zo is, heb ik mensen in mijn omgeving die kunnen helpen. Als dat niet zo is, geeft het misschien alleen nog maar meer onrust.

Wat ook kan: tijdens een afspraak aangeven dat je overdonderd bent en graag nog een belafspraak maakt met iemand die vragen die je achteraf nog hebt kan beantwoorden, of dat je afspreekt naar wie je je vragen kunt mailen.
Gesprekken opnemen met je telefoon is ook niet gek als je alleen bent.
Hoi Lilly, ik had mijn kinderen al dus op dat geen ervaring met daarna zwanger raken. Wel pap2a CIN3 , net als bij jou. Ook de behandeling gehad en was daarna ook HPV vrij, pap 1.
Bij mij was man er destijds bij, maar ik denk dat ik het ook zonder hem had gered. De verpleging was geduldig en lief en begripvol.

Heel veel sterkte en succes maar weet dat het in heel veel gevallen gewoon goed gaat. :hug:
Agen schreef:
25-05-2021 14:25
Wat je zegt over maar de helft opslaan van wat er wordt gezegd, herken ik (andere aandoening). Wat bij mij werkt, maar dat moet je maar net prettig vinden, is uitslagen al vooraf in mijn dossier bekijken. Dat geeft me wat meer tijd om bij te komen van eventueel slecht nieuws en te bedenken wat ik wil vragen. Kanttekening; ik heb zelf een achtergrond waarmee ik meestal zelf wel snap wat er in mijn dossier staat, en als dat niet zo is, heb ik mensen in mijn omgeving die kunnen helpen. Als dat niet zo is, geeft het misschien alleen nog maar meer onrust.

Wat ook kan: tijdens een afspraak aangeven dat je overdonderd bent en graag nog een belafspraak maakt met iemand die vragen die je achteraf nog hebt kan beantwoorden, of dat je afspreek naar wie je je vragen kunt mailen.
Gesprekken opnemen met je telefoon is ook niet gek als je alleen bent.
Hoi Agen, dankjewel voor je bericht! Ik moest op de uitslag van de colposcopie 2,5 week wachten. Had al een paar keer in de online portal van mijn ziekenhuis gekeken of de uitslag al online stond, maar die werd echt pas na het gesprek met de gynaecoloog gedeeld. Wel zag ik toen dat deze al 2 weken daarvoor was teruggestuurd door het lab. Het voelde dus ook alsof ik onnodig lang op de uitslag hebben wachten. Natuurlijk snap ik dat het ontzettend druk is in de ziekenhuizen, en misschien maar gelukkig dat ik geen prioriteit heb. Maar het voelt wel alsof ik 2 weken te lang in spanning heb gezeten. Maar als ik de uitslag vooraf had kunnen inzien had dat misschien ook nog meer stress opgeleverd, zelfs met de toelichting van mijn gyn snap ik de helft nog maar van wat er staat, haha.

Je tip om achteraf te bellen vind ik een hele goede, dat ga ik aan haar vragen bij mijn afspraak! Ik heb ook al een lijstje gemaakt met vragen die ik nu heb, zodat ik hopelijk dit keer niets vergeet.
En inderdaad veel sterkte TO, en wat vervelend dat je alleen heen moet :hug:
Je kan vragen of je het gesprek mag opnemen met je telefoon, zodat je dit later nog eens terug kan horen.

Je kan proberen om dingen op te schrijven tijdens het gesprek. En wellicht wil de arts wel e.e.a. aanvullen als het je niet helemaal lukt.

Vraag om een naam en/of telefoonnummer wie je kan bellen na de tijd als je nog vragen hebt.

En neem toch iemand mee als het kan, die met je heen en terug kan reizen, zodat je niet helemaal alleen hoeft. Die persoon zou dan bijvoorbeeld in de auto of kantine kunnen wachten.

Voor een telefonische uitslag/gesprek thuis, kan je een app downloaden die de gesprekken opneemt. Maar je kan ook iemand (waar jij je vertrouwd/veilig/goed bij voelt) vragen of die bij het gesprek wil zitten. En dan via de speaker het gesprek met zijn drieën voeren.

Sterkte!
Over zwanger worden nog t volgende: ik mocht na de uitslag van het afgenomen weefsel van de lisbehandeling (na herstel uiteraard) van de gyn gewoon beginnen met proberen. De snijranden waren schoon en verder zag hij geen aanleidinf om te wachten. Toen waren mijn vriend en ik er nog niet klaar voor maar ong. 4 maanden na de behandeling zijn we er voor gegaan. Ik was binnen 2 maanden zwanger en rond de 10 weken heb ik toen mn halfjaar controle laten doen (uitstrijkje). Dat kan gewoon tijdens zwangerschap. Snap dat niet iedereen voor deze route zou kiezen, maar tis om je een beeld te geven wat (na goed overleg met een arts natuurlijk!) mogelijk is.

Vond het ook eng om alleen naar de lisbehandeling te moeten maar verpleging was heel lief. En ergens denk ik dat ik met mn vriend erbij een emotioneler wrak was geweest. Hij wachtte uiteraard wel in de lobby op me. Niet naar huis hoeven rijden en een knuffel na zo iets spannends is wel heel fijn!
viva-life22 schreef:
25-05-2021 14:35
Je kan vragen of je het gesprek mag opnemen met je telefoon, zodat je dit later nog eens terug kan horen.

Je kan proberen om dingen op te schrijven tijdens het gesprek. En wellicht wil de arts wel e.e.a. aanvullen als het je niet helemaal lukt.

Vraag om een naam en/of telefoonnummer wie je kan bellen na de tijd als je nog vragen hebt.

En neem toch iemand mee als het kan, die met je heen en terug kan reizen, zodat je niet helemaal alleen hoeft. Die persoon zou dan bijvoorbeeld in de auto of kantine kunnen wachten.

Voor een telefonische uitslag/gesprek thuis, kan je een app downloaden die de gesprekken opneemt. Maar je kan ook iemand (waar jij je vertrouwd/veilig/goed bij voelt) vragen of die bij het gesprek wil zitten. En dan via de speaker het gesprek met zijn drieën voeren.

Sterkte!
Dankjewel! Mijn man heeft inderdaad vrij genomen, dus die wacht in de auto. Met de uitslag is het probleem vooral dat ik vergeet vragen te stellen, dus opnemen heeft dan ook niet zoveel zin vrees ik. Hopelijk kan mijn man die dag thuis werken. Ik kreeg bij de vorige uitslag helaas ook geen tijdstip door, maar zou 'in de loop van de dag gebeld worden'. Dat was uiteindelijk 16.30, om de spanning maar lekker hoog te houden :-x
Bbubbels schreef:
25-05-2021 14:51
Over zwanger worden nog t volgende: ik mocht na de uitslag van het afgenomen weefsel van de lisbehandeling (na herstel uiteraard) van de gyn gewoon beginnen met proberen. De snijranden waren schoon en verder zag hij geen aanleidinf om te wachten. Toen waren mijn vriend en ik er nog niet klaar voor maar ong. 4 maanden na de behandeling zijn we er voor gegaan. Ik was binnen 2 maanden zwanger en rond de 10 weken heb ik toen mn halfjaar controle laten doen (uitstrijkje). Dat kan gewoon tijdens zwangerschap. Snap dat niet iedereen voor deze route zou kiezen, maar tis om je een beeld te geven wat (na goed overleg met een arts natuurlijk!) mogelijk is.

Vond het ook eng om alleen naar de lisbehandeling te moeten maar verpleging was heel lief. En ergens denk ik dat ik met mn vriend erbij een emotioneler wrak was geweest. Hij wachtte uiteraard wel in de lobby op me. Niet naar huis hoeven rijden en een knuffel na zo iets spannends is wel heel fijn!
Wat fijn dat het bij jullie zo snel ging! Ik moet er nu even niet aan denken, maar hopelijk is dat, als de uitslagen goed zijn, weer anders natuurlijk.

Dat een uitstrijkje tijdens de zwangerschap kon wist ik ook niet. Wel weer een hoop stress, kan ik me zo voorstellen. Maar des te fijner dat het helemaal goed was!

Er staat me bij dat de gynaecoloog na de colposcopie, tijdens de uitslag van de CIN uitslagen, aangaf dat als een lis nodig was ze aanraadde een half jaartje te wachten. Maar die vraag gaat er meteen bij voor op m'n lijstje :)
Handig is dat, he? Ik had vandaag ook zo’n afspraak ‘in de ochtend’ - waarbij er gezegd werd dat de ochtend liep van 11 tot 4.
Misschien kun je proberen om je man toch mee te krijgen. Ik werk in een ziekenhuis met ook zo’n beleid van alleen komen, maar in de praktijk zitten veel mensen toch met zijn tweeen in de wachtkamer. Brutalen hebben de halve wereld, hoe erg dat ook is. Je kunt ook eerst bellen en zeggen dat je begeleiding nodig hebt. Het moet wel heel gek lopen wil het dan niet mogen. Sterkte.
Agen schreef:
25-05-2021 15:00
Handig is dat, he? Ik had vandaag ook zo’n afspraak ‘in de ochtend’ - waarbij er gezegd werd dat de ochtend liep van 11 tot 4.
Pff, vervelend zeg! Vooral als je daar vaak mee te maken hebt, je zit er toch op te wachten. Het lijkt ook nooit te gebeuren dat je direct om 11u gebeld wordt, haha.
oneenietweer schreef:
25-05-2021 15:01
Misschien kun je proberen om je man toch mee te krijgen. Ik werk in een ziekenhuis met ook zo’n beleid van alleen komen, maar in de praktijk zitten veel mensen toch met zijn tweeen in de wachtkamer. Brutalen hebben de halve wereld, hoe erg dat ook is. Je kunt ook eerst bellen en zeggen dat je begeleiding nodig hebt. Het moet wel heel gek lopen wil het dan niet mogen. Sterkte.
Ik heb het nadrukkelijk gevraagd, en er werd aangegeven dat het echt niet de bedoeling is. Wat stom, dat veel mensen dat dan toch doen zeg! Ik hou me graag aan de regeltjes, dus manlief wacht netjes in de auto, haha. En wellicht heeft Bbubbles ook wel een goed punt: je moet de behandeling uiteindelijk toch echt zelf doorstaan, en misschien zou ik ook alleen maar emotioneler worden als hij er bij is.

Voor nu vind ik het vooral fijn dat ik weet bij wie ik terecht kom. De gynaecoloog was de vorige keer ook heel lief, rustig en begripvol. Daar heb ik helaas bij de huisarts (en vooral bij de assistente met het uitstrijkje) heel andere ervaringen mee.
Lilly1970 schreef:
25-05-2021 15:00
Wat fijn dat het bij jullie zo snel ging! Ik moet er nu even niet aan denken, maar hopelijk is dat, als de uitslagen goed zijn, weer anders natuurlijk.

Dat een uitstrijkje tijdens de zwangerschap kon wist ik ook niet. Wel weer een hoop stress, kan ik me zo voorstellen. Maar des te fijner dat het helemaal goed was!

Er staat me bij dat de gynaecoloog na de colposcopie, tijdens de uitslag van de CIN uitslagen, aangaf dat als een lis nodig was ze aanraadde een half jaartje te wachten. Maar die vraag gaat er meteen bij voor op m'n lijstje :)
Is vast afhankelijk van de uitslag, maar mijn gyn gaf aan dat ze het half jaar wachten aanraden voor de vrouw zelf. Na een controle heb je namelijk duidelijkheid over of het allemaal goed zit daar. Als je zwanger raakt in de tussentijd dan kan je dus die controle wel doen maar als er dan iets ergs blijkt te zijn dan kunnen ze weinig. Das dus een risico. Mijn ratio voor wel proberen was dat als er later bij een controle weer iets niet goed zou zijn, en ik weeer een lis zou moeten, dit wel een hogere kans geeft op vroeggeboorte. Tis allemaal maar lastig hoor! Gelukkig is de succesrate van lisbehandelingen vrij groot. En je blijft onder controle staan. Vond dat in t begin ook eng, elke keer die controles. Maar gaandeweg kwam ik er achter hoe fijn dat is. Want het wordt goed in de gaten gehouden.
Geen directe ervaring met deze ingreep maar wel iets soortgelijks waarbij mijn man niet mee mocht naar de afspraken.
Ik belde hem vanuit de spreekkamer en zette hem dan op de speaker dan kon hij het hele gesprek gewoon horen en ook zijn eventuele vragen stellen als dat nodig was. Videobellen heb ik 1x gedaan toen de arts wat uittekende en aanwees op de beelden maar verder vond ik speaker minder afleiden want dan kon ik de telefoon gewoon op tafel leggen. Artsen vonden het geen enkel probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven