20 wkn echo: veel vruchtwater en geen (gevuld) maagje
donderdag 20 mei 2021 om 08:59
Vanochtend heb ik de 20-weken echo gehad. De echoscopiste merkte meteen al op dat ik veel vruchtwater heb. Dit had mijn verloskundige ook al een paar keer gezegd.
Toen ze naar het maagje wilde kijken, kon ze deze niet vinden. Meerdere pogingen gedaan gedurende de echo maar er was zo goed als niets zichtbaar.
Dit -in combinatie met het vele vruchtwater- baarde haar zorgen. We worden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis voor een GUO. Hoewel ze duidelijk heeft gezegd dat het een momentopname kan zijn en dat er misschien niets aan de hand is, krijg ik het niet uit mijn hoofd.
Ook al zegt het niets voor mijn eigen verhaal, toch zou ik graag ervaringen horen van anderen, zowel positief als negatief. Al was het alleen maar om op elke uitslag voorbereid te zijn.
Toen ze naar het maagje wilde kijken, kon ze deze niet vinden. Meerdere pogingen gedaan gedurende de echo maar er was zo goed als niets zichtbaar.
Dit -in combinatie met het vele vruchtwater- baarde haar zorgen. We worden doorverwezen naar een academisch ziekenhuis voor een GUO. Hoewel ze duidelijk heeft gezegd dat het een momentopname kan zijn en dat er misschien niets aan de hand is, krijg ik het niet uit mijn hoofd.
Ook al zegt het niets voor mijn eigen verhaal, toch zou ik graag ervaringen horen van anderen, zowel positief als negatief. Al was het alleen maar om op elke uitslag voorbereid te zijn.
donderdag 20 mei 2021 om 12:30
Haha ik zal me onthouden aan verdere uitspraken over het menselijk lichaam. Ik heb er weinig verstand van. Het is dus maag>nieren>blaas met vocht?lux- schreef: ↑20-05-2021 11:18Hoe komt het water dat jij drinkt bij je nieren denk je dan?![]()
Alleen zo’n foetus zit natuurlijk aan een soort permanente bloedtransfusie bij moeder via de navelstreng, dus ik neem aan dat dat ook voor blaasvulling kan zorgen, en dus zal het niet kunnen uitsluiten dat er iets mis is met het maagje, denk ik.
Sterkte TO!

donderdag 20 mei 2021 om 12:33
Maag>darmen>bloedvaten>nieren>blaas>plassen.
Maar ook: vocht uit moeder's bloedsomloop>vocht in baby's bloedsomloop>nieren>blaas>plassen.
donderdag 20 mei 2021 om 13:34
Ik heb zo in ieder geval ook uitleg gekregen hoe het kan dat een gevulde blaas niet per definitie betekent dat er niets mis kan zijn met het maagje. Dank daarvoor.
Op aanraden van 1 van jullie heb ik zelf contact opgenomen met het ziekenhuis. Helaas wordt het na Pinksteren, maar ik weet nu in ieder geval wanneer we meer duidelijkheid krijgen (en durf mijn telefoon weer even los te laten).
Dank voor alle reacties tot nu toe!
Op aanraden van 1 van jullie heb ik zelf contact opgenomen met het ziekenhuis. Helaas wordt het na Pinksteren, maar ik weet nu in ieder geval wanneer we meer duidelijkheid krijgen (en durf mijn telefoon weer even los te laten).
Dank voor alle reacties tot nu toe!
donderdag 20 mei 2021 om 17:13
Bij mij zagen ze op de 20 weken echo een vlekje in de maag. Het was allemaal niet zo erg zei ze, ze had het alleen nog nooit gezien. Nog geen half uur later had ik al een mail dat we 2 dagen daarna in het ziekenhuis moesten zijn voor een GUO.
De gyn daar vond het heel knap dat ze het had gevonden want het plekje was echt heel klein. Hij kon niets zorgelijks bedenken en ging ervanuit dat hij het alleen kon zien omdat ik heel dun was. Nog wel een bloedtest gedaan om te zien of ik niet iets van toxoplasmose had opgelopen.
Later hebben ze het ook niet meer kunnen vinden en dochter is nu 6 maanden en super gezond.
De gyn daar vond het heel knap dat ze het had gevonden want het plekje was echt heel klein. Hij kon niets zorgelijks bedenken en ging ervanuit dat hij het alleen kon zien omdat ik heel dun was. Nog wel een bloedtest gedaan om te zien of ik niet iets van toxoplasmose had opgelopen.
Later hebben ze het ook niet meer kunnen vinden en dochter is nu 6 maanden en super gezond.