Gezondheid alle pijlers

Zooooo moe

27-05-2021 20:05 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zo moe. Niet een beetje moe maar kan amper de ene poot voor de andere krijgen. Ik heb fibromyalgie en ik werk in de zorg, geen ideale combi. Ik vind mijn werk leuk. Werk normaal gesproken 16 uur pw maar werk eigelijk altijd teveel. Vorig jaar stond ik heel erg veel in de min uren. Ik werkte toen in de Flex en kreeg gewoon niet genoeg uren passend bij mijn thuissituatie. (Ben alleenstaande moeder, met dochter van zes die bij mij woont) Dat heb ik toen aangegeven bij mijn werkgever, ik heb toen een vast contract gekregen en word nu meegeroosterd in mijn team. Dat geeft een stuk rust omdat ik nu ver vooruit kan zien wanneer ik werken moet en alles is nu goed geregeld met mijn ex met omgangsregeling dochter. Niks aan de hand dus zou je zeggen, ik moet gewoon niet zeuren.

Ik werk nu al vanaf september 2020 heel erg veel, om mijn (200) min uren bij te werken. Ik sta nu 95 uur in de plus. Maar mijn lichaam protesteert in alle toonaarden. Heb continu het gevoel of er een vrachtwagen over mij heen is gereden. Ik lig soms al om 20.30 te slapen en word dan om 7.00 wakker vd wekker omdat mijn dochter naar school moet. Maar voel mij zelden uitgerust. De dagen dat ik vrij ben moet ik huishouden doen, dochter naar zwemles of weet ik wat. Sociaal leven? Wat is dat? Ik heb een tijdje bij revalidatie gelopen voor mij fibromyalgie, arts zei ook al “ je staat continu “ aan”. Maar ja hoe zet ik mijzelf uit??? As weekend heb ik drie late diensten, geen idee hoe ik die ga doen? Wil mijn collega’s ook niet laten zitten. Ik denk heel vaak “ en nu meld je je ziek, ff bijtanken” maar dat vind ik zo lullig. Ik ben niet ziek, wel hondsmoe!

Ik werk om het weekend en dan vaak drie late diensten. Dan is mijn dochter bij mijn ex. De weekenden dat ik niet werk is mijn dochter bij mij. Halverwege juni ben ik God zij dank 8 dagen achter elkaar vrij. Na drie nachtdiensten. Pfff weet ff niet meer hoe nu verder. Ben gewoon zo toe aan vakantie naar dat duurt nog wel ff, pas in augustus.

Wat ik hier mee wil? Geen idee...gewoon ff van mij afschrijven.
Je hebt 95 plus-uren! Is het niet tijd om aan te geven dat je voorlopig alleen even roosteruren wil werken? Dan doe je niemand wat tekort.
Ik zou toch wel een ziektedag opnemen wanneer je extreem vermoeid bent. Je bent misschien niet ziek, maar ook niet geschikt om te werken op zo’n moment?

Iets heel anders: hoe eet je? Je kan jezelf ‘fit’ eten. Of in ieder geval veel verbeteren. Misschien valt daar ook wat te halen. Met sport idem.
Hakuna Matata
Ik eet denk ik redelijk gevarieerd, althans ik doe mijn best hierin. Veel groentes en fruit. Als ik late diensten heb dan eet ik van te voren warm. Heb dan vaak een prakje in de vriezer. Zodat ik op deze dagen niet hoef te koken. Ik ben geen sporter. Moet je eerlijk zeggen, dat ik niet weet waar ik de tijd vandaan moet halen. Is weer iets wat dan “moet”. Eerder liep ik veel met de honden maar ook hier kan ik mij amper toe zetten. Vond het eerder altijd heerlijk. Ik woon in mooie omgeving waar je uren kunt wandelen maar omdat mijn lijf zo,n pijn doet lukt mij dit niet echt. Dus op het moment korte rondjes.
Zorg even wat beter voor jezelf! Geef aan roosteraar aan dat je even geen extra uren kan draaien.
Je bent wél ziek. Je hebt fibromyalgie en het gaat even niet. Luister, wie gaat jouw dochter opvangen als jij instort? Dat zul je moeten voorkomen. Meld je ziek, en ga eens een tijdje dagelijks weer terug naar bed als je dochter naar school is. Kijken of je daar genoeg van herstelt. Zo ja, mooi, dan kun je er weer even tegen. Zo nee, dan blijf je in de ziektewet en raadpleeg je je huisarts voor verdere stappen.
Je hebt echt de heilige plicht om goed voor jezelf te zorgen, dat ben je je dochter verschuldigd.
Sterkte! Geef je grenzen aan op je werk en even geen extra uren draaien. En misschien in de avond na het eten proberen 'actief' te ontspannen. Weet niet wat je nu doet, maar ik merk aan mezelf dat als ik na een uitputtende werkdag voor de televisie hang en op mijn telefoon zit omdat ik nergens geen energie geen heb, me de volgende dag nog vermoeider voel dan wanneer ik mezelf even een schop onder de kont geef en ontspannende yoga doe, een boek lees, mediteer, of gewoon even op bed ga liggen met een ontspannend muziekje. Maar weet niet wat er voor jou te doen is vanwege je fibromyalgie en je hebt natuurlijk ook je dochter nog!
:hug:
boterbloem909 schreef:
27-05-2021 20:53
Sterkte! Geef je grenzen aan op je werk en even geen extra uren draaien. En misschien in de avond na het eten proberen 'actief' te ontspannen. Weet niet wat je nu doet, maar ik merk aan mezelf dat als ik na een uitputtende werkdag voor de televisie hang en op mijn telefoon zit omdat ik nergens geen energie geen heb, me de volgende dag nog vermoeider voel dan wanneer ik mezelf even een schop onder de kont geef en ontspannende yoga doe, een boek lees, mediteer, of gewoon even op bed ga liggen met een ontspannend muziekje. Maar weet niet wat er voor jou te doen is vanwege je fibromyalgie en je hebt natuurlijk ook je dochter nog!

Na het eten is het vaak opruimen. Dochter op bed brengen. Honden uitlaten en vaak ga ik na goede tijden al op bed omdat ik zo moe ben en er om 7.00 weer af moet.

Misschien dat ik mij idd eens ga oriënteren op meditatie. Misschien dat dat helpt.
Je hebt in iets meer dan een half jaar 300(!) uur extra gewerkt bovenop de uren die je al werkt?

Als jij niet goed voor jezelf zorgt, hoe ga je dan voor een ander zorgen?
Het wordt tijd dat je je grenzen gaat aangeven. De rek is eruit.
De zomerperiode komt er weer aan met collega's die op vakantie gaan en misschien ook wel zieken. Het is niet jouw verantwoordelijkheid om alle gaten in het rooster op te lossen.
Tegenover je werk hoef je je niet schuldig te voelen als je een keer nee zegt.
Ik ben wel heel benieuwd hoe je je dagen indeelt. Gemiddeld zal je nu 3 dagen per week werken? 1x per dag je dochter naar zwemles brengen zou je an sich niet uit moeten putten, dus ik denk dat er vooral veel winst is te behalen in de andere vrije uren. Gun je jezelf wel eens gewoon een uur niksen en een middagdutje?
Je staat dus altijd maar 'aan'. Thuis, je werk, de zorg dat je meer uren moet werken, omdat je eerder te weinig uren werkte, je ex waar zaken mee geregeld moesten worden.

Ik lees nergens balans. Ontspanning. Uit staan.

Plan:
1. Terug naar 16 uur per week werk. Kan nu weer, want 95 uur in de plus.
2. Minder dan 16 uur ingeroosterd? Trek aan de bel om tot 16 uur te komen.
3. niet méér dan 16 uur werken.

Het leven is een marathon, geen sprint.
Pas op jezelf. Wat vind je fijn om te ontspannen? Plan down time in. Zoals je nu doet voor je to DO lijstjes, zo maak je ook een To DON'T lijstje, als er een vrije middag of avond is. Zo doe je wat je leuk vind in plaats van weer doelloos te zappen of de internetten.

Kom op, wees lief voor jezelf!
Wat vervelend! Voor mij is het deels herkenbaar, ik heb ook fibromyalgie en ben ook altijd moe, maar dan ook echt zo moe dat ik niet eens meer helder kan denken en zelfs niet meer helder kan kijken (wazig zien op zo’n moment), maar ik weet wel dat 10(!) uur slapen op een nacht echt geen goed idee is, dat is gewoon te veel en tuurlijk is dat soms lastig want je bent zo moe en je wilt zo graag (goed) slapen maar probeer echt gewoon de 8u per nacht aan te houden, want vaak is het wel zo hoe meer je slaapt hoe moeër je wordt. Ook ik werk vaak veel te veel (30u p.w. in de schoonmaak) omdat ik anders niet rond kom, en ook ik denk vaak “had ik maar vakantie” “zal ik mij vandaag ziek melden?” Maar doe het niet want dan voel ik mij schuldig (belachelijk natuurlijk) maar dat is vaak wel een karakter eigenschap van mensen met fibro.

Ow en soms helpt het wel even een dutje te doen tussendoor (echt maar max 1 uur!). En vooral: gewoon op je werk aangeven dat je je normale uren alleen weer wil en kan werken en stoppen met het overwerken hoor! :)
Tja, je hebt zelf de keuze. Of je gaat zo door, dan val je vanzelf uit. En hoe langer jij over je grenzen gaat, hoe langer het duurt voor je lichaam zich herstelt.

Of je bent lief voor je zelf en geef jezelf wat je nodig hebt.

Waarom vind je het moeilijk om aan jezelf te denken? Heb jij je ziekte geaccepteerd? Wees eens heel eerlijk tegen over jezelf.
Ik herken het wel...afgelopen maanden ben ik ook een paar keer ingestort. Afgelopen weekend zo vreselijk moe dat ook mijn vriend echt schrok (wij wonen niet samen, hij is hier eens in de 2 weken). Ik heb 3 kinderen de jongste is 6 (en wat achterstand in haar auditief geheugen, dus ze heeft meer leer aandacht nodig).
Het is alles bij elkaar, werken, financiën, sporten kind, sporten ik (geeft energie juist), het huishouden...ik heb ruim 85% van de zorg...
Ik heb dus weinig tips, maar wilde je laten weten dat er mensen zijn die je begrijpen, het is gewoon met tijden heel erg zwaar. Liefs en sterkte
waar krijg jij energie van
wat vindt jij leuk om te doen en hoe vaak doe je dat ??
Zanahoria schreef:
27-05-2021 21:07
Ik ben wel heel benieuwd hoe je je dagen indeelt. Gemiddeld zal je nu 3 dagen per week werken? 1x per dag je dochter naar zwemles brengen zou je an sich niet uit moeten putten, dus ik denk dat er vooral veel winst is te behalen in de andere vrije uren. Gun je jezelf wel eens gewoon een uur niksen en een middagdutje?
Ik werk heel onregelmatig. Soms maar een dag vrij tussen mijn diensten. Normaal gesproken vind ik dat niet zo,n ramp. Maar mijn lichaam protesteert nu enorm. Merk dat ik niet echt uit kan rusten dan. Naast mijn werk de zorg voor mijn huishouden, dochter en vaak nog twee x pw revalidatie. Soms kan Dit telefonisch. Ik gun mijzelf wel af en toe rust maar doe eigelijk nooit een dutje tussen door.
Revalidatie leert je ook in balans te blijven.
Blijenvrij schreef:
27-05-2021 21:15
Tja, je hebt zelf de keuze. Of je gaat zo door, dan val je vanzelf uit. En hoe langer jij over je grenzen gaat, hoe langer het duurt voor je lichaam zich herstelt.

Of je bent lief voor je zelf en geef jezelf wat je nodig hebt.

Waarom vind je het moeilijk om aan jezelf te denken? Heb jij je ziekte geaccepteerd? Wees eens heel eerlijk tegen over jezelf.
Ik weet niet of ik mijn ziekte heb geaccepteerd. Ik denk eigelijk van niet. Ik heb de afgelopen jaren (tijdens mijn huwelijk en later na het begin van mijn scheiding) altijd in de overlevingsstand gestaan. Van huis uit heb ik ook geleerd “ niet miepen maar doorgaan”.
Zanahoria schreef:
27-05-2021 21:07
Je zal het vast niet rot bedoelen maar ik denk dat je de ziekte fybromyalgie niet geheel begrijpt hier zit vaak chronische vermoeidheid bij door de 24 uren pijn slechte slaap en in haar geval onregelmatig werk haalt zij dit niet in in een middag dutje.

To gaat veel te veel over haar grenzen nu tijd om een stap terug te doen ik weet niet wat je doet in de zorg maar misschien aangepaste.job met stabielere.uren?
Ik ben planner in de zorg. Als je bij mij zou komen met dit verhaal zou ik om te beginnen voorstellen dat je de eerstkomende dienstlijst die nog gemaakt moet worden ( bij mij is dat augustus) zelf zou inplannen. Zo heb jij het gevoel dat je controle hebt, en ik zie waar je behoefte aan hebt. Daarnaast zou ik proberen om je hier en daar een dag rooster vrij te geven. Soms valt er nog wel eens bv een lesdag uit, waardoor een collega naar de werkvloer kan, of kan een fitte collega een dag overnemen. Ik heb eigenlijk altijd wel op mijn netvlies wie er deze maand wat extra aandacht nodig heeft, om welke reden dan ook. Mijn advies is dus: bel de planner, leg uit , vraag of ze mee wil denken. Wij zijn er ook bij gebaat als jij niet uitvalt. Doen hoor! We hebben geen glazen bol tenslotte.. sterkte!
Lavendel2 schreef:
27-05-2021 21:34
Je zal het vast niet rot bedoelen maar ik denk dat je de ziekte fybromyalgie niet geheel begrijpt hier zit vaak chronische vermoeidheid bij door de 24 uren pijn slechte slaap en in haar geval onregelmatig werk haalt zij dit niet in in een middag dutje.

To gaat veel te veel over haar grenzen nu tijd om een stap terug te doen ik weet niet wat je doet in de zorg maar misschien aangepaste.job met stabielere.uren?
Ja eens, maar juist daarom vind ik de adviezen over de planning van haar werk eigenlijk wel vreemd. Ze heeft ook de optie om er even helemaal de rem op te zetten. Een ziekte met chronische pijn en vermoeidheid is niet niks. Alleenstaande ouder zijn ook niet. Het gaat nu gewoon even niet. Waarom zo door ploeteren? Waarom jezelf niet even een time out gunnen?
Je werkgever weet in welk traject je zit? Het zou zonde zijn dat je niet de volle aandacht aan dit traject zou kunnen geven. Je zou bv je werkgever kunnen vertellen dat je nu niet meer dan je contracturen zou willen werken en dat je ook graag de 95 plusuren zou willen opnemen zodat jij je volledig kunt richten op je revalidatie en dat je op deze manier hoopt dat je uitval kunt voorkomen.

NB: heb je in 9 maanden tot bijna 300 uren boven contracturen gewerkt? Dat is wekelijks een extra dag gemiddeld genomen...
jillian76 wijzigde dit bericht op 27-05-2021 21:56
Reden: Aanvulling
13.81% gewijzigd
Lavendel2 schreef:

Ik werk in een verzorgingshuis als Verzorgende IG. We werken zoveel mogelijk volgens een basisrooster maar doordat ik nu veel extra werk is dat basisrooster niet echt aanwezig.

Ik heb idd 24 uur pd pijn, de ene dag gaat het wel wat beter als de andere. Op sommige dagen slik ik tramadol. Dit haalt de scherpe randjes er iers af maar daardoor ga ik toch weer teveel over mijn grens heen, gevolg mega veel last. Ik slaap ook niet geweldig maar dit komt ook door mijn oorsuizen. Ook dit is de ene dag heftiger als de andere. Is het heftig dan ben ik het liefst bezig om afleiding te zoeken zodat ik het minder hoor. Hiervoor heb ik weer een afspraak bij KNO gemaakt.
Dwarrel75 schreef:
Ik weet niet of ik mijn ziekte heb geaccepteerd. Ik denk eigelijk van niet. Ik heb de afgelopen jaren (tijdens mijn huwelijk en later na het begin van mijn scheiding) altijd in de overlevingsstand gestaan. Van huis uit heb ik ook geleerd “ niet miepen maar doorgaan”.
Dan is het dus nu tijd om even voor jezelf te zorgen. Doet niemand anders hoor!!

Ga in gesprek met de planner!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven