Glucose intolerantie test? Jullie ervaring/mening…

11-06-2021 13:15 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben bijna 25 weken zwanger en de verloskundige heeft gister geopperd een suikertest te doen ivm mijn overgewicht. Het is mijn 3e zwangerschap, de vorige 2 keer is hier in zijn geheel niet over gesproken. Ook niet over het overgewicht of de kilo’s die ik aan kwam. Ik had toen een iets lager start gewicht maar kwam bij beide zwangerschappen veel meer aan dan tot nu toe… 28 en 24 kilo en nu tot nu toe 7 kilo. Mijn kinderen waren rond de 7 pond bij de geboorte. Ik neig ernaar om het niet te doen, ik hoor graag jullie mening en/of ervaring hierover.
~ It takes a rad mama to be a father too ~
Waarom zou je het niet doen? Het is toch fijn zeker te weten of het in orde is?
Ik heb het destijds wel laten doen. Ik had al een behoorlijk grote buik voor de termijn en was ook flink aangekomen. Uiteindelijk niks aan de hand, maar vond het fijn om dat bevestigt te zien.
Wat zou voor jou de reden zijn om het niet te doen?
Ik woon in België en daar doen ze dit standaard.
Je krijgt een vies drankje te drinken, wacht even en dan nemen ze je bloed af.
Niet het meest prettige om te doen, maar ook niet erg.

Waarom twijfel je?
Ik zou het gewoon doen. Als er niks bijzonders uit de test komt heb je niks verloren, zo wel is het alleen maar fijn dat je het wel hebt gedaan.
Ik zou het laagdrempelig wel doen. Er is een indicatie, dus de professionals zijn het er over eens dat in jouw geval het verstandig is om te testen. Misschien zat je de vorige keren met je pre-zwangerschapsgewicht net onder de grens.

Als het goed zit qua suiker, kun je loslaten. Heb je wel zwangerschapssuiker, dan kunnen ze groei van de baby goed in de gaten houden. Een te groot kindje moeten baren kan leiden tot een aantal vervelende uitkomsten waar ik zelf graag rekening mee zou houden; een schoudertje dat niet goed geboren wordt en na de bevalling een lage bloedsuiker bij baby bijvoorbeeld. Het staat je uiteraard vrij om ervoor te kiezen liever niet te weten. Vaak gaat dat gewoon goed. Zeker als je er al 2 vaginaal hebt gebaard of een geplande keizersnede hebt staan.

Ben je van plan borstvoeding te geven? Zo ja, bij een groot kindje kan bijvoeden dus nodig zijn i.v.m. lage glucose. Je kunt erover nadenken om prenataal alvast wat te kolven zodat dat met jouw eigen melk kan. Wel van tevoren even bespreken met de verloskundige of dat in jouw geval mag.

Je kunt trouwens ook alternatieven met de verloskundige bespreken. Bijvoorbeeld geen suikertest, maar wel een extra groeiecho bij 32 en 34 weken.
anoniem_400536 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 13:27
3.27% gewijzigd
Ik 'moest' wegens diabetes in de familie. Het drankje is niet heel lekker (alsof je verdunde stroop drinkt), ik vond vooral de 2 uur wachten vervelend. Al mocht ik in die 2 uur wel gewoon aan het werk, mits ik daar bleef zitten. Dus op mijn laptop een hoop mail afgehandeld.

Hoe was je glucose waarde bij je eerste bloedafname (die rond 12 weken)?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Mijn verloskundige doet trouwens geen OGTT's meer, maar kiezen bij een testindicatie standaard voor een eenmalige glucosedagcurve.
Ik woon in Australië en hier is het een standaard test voor iedereen.
Heb ook nog nooit gehoord dat iemand deze test heeft geweigerd.

Het is geen vervelende test alleen de wacht tijd is lang maar een boek mee of serie kijken en het is zo voorbij.
Ik was zwanger in het buitenland en daar is het een standaard test. Ik zie eigenlijk niet in, waarom je het niet zou willen. Het is totaal geen belastende test.
Ik heb hem laatst gedaan, ook bij de tweede en de eerste lag mijn gewicht lager.

De eerste test had nuchter 4,9 - na 60 minuten 7,0 en na 120 minuten 7,8.
De laatste waarde mocht maximaal 7,7 zijn.

Ik heb een herkansing gevraagd. Week later. Zonder aanpassingen in dieet en zonder het hele circus op te starten van een diëtiste en groei echo's.
Nuchter: 4,3 - 60 minuten 7,3 en na 120 minuten 6,2.

Ik vond het bijzonder. En ook dat het echt beschouwd als een momentopname. Voor mijn geruststelling had ik graag een dagcurve bijgehouden of voor een paar dagen. Maar dat hoefde niet.
Ik zou het wel doen, gewoon om eventuele complicaties te ondervangen of uit te sluiten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
K0koro schreef:
11-06-2021 13:28
Mijn verloskundige doet trouwens geen OGTT's meer, maar kiezen bij een testindicatie standaard voor een eenmalige glucosedagcurve.
Had ik dat maar gekund dan had ik 2x geen zwangerschapsdiabetes gehad.
Allereerst bedankt voor alle reacties :)

Ik heb niet echt een goede reden om het niet te doen maar het lijkt me enorm vies en idd die 2 uur wachten en oppas regelen.. terwijl ik zelf denk dat er niks aan de hand is (maar dat wil niks zeggen natuurlijk, I know).

K0koro schreef:
11-06-2021 13:25
Ik zou het laagdrempelig wel doen. Er is een indicatie, dus de professionals zijn het er over eens dat in jouw geval het verstandig is om te testen. Misschien zat je de vorige keren met je pre-zwangerschapsgewicht net onder de grens.

De verloskundige zei dat het protocol veranderd is de laatste jaren en ze het nu “aanbieden” vanwege mn te hoge bmi. Die is nu 35 en was bij de start 32. Verder heb ik (nog) geen van alle andere punten wat zou kunnen duiden op zwangerschapsdiabetes. Vorige keren kwam ik veel meer en sneller aan en hebben ze het er niet eens over gehad.

Als het goed zit qua suiker, kun je loslaten. Heb je wel zwangerschapssuiker, dan kunnen ze groei van de baby goed in de gaten houden. Een te groot kindje moeten baren kan leiden tot een aantal vervelende uitkomsten waar ik zelf graag rekening mee zou houden; een schoudertje dat niet goed geboren wordt en na de bevalling een lage bloedsuiker bij baby bijvoorbeeld. Het staat je uiteraard vrij om ervoor te kiezen liever niet te weten. Vaak gaat dat gewoon goed. Zeker als je er al 2 vaginaal hebt gebaard of een geplande keizersnede hebt staan.

Ik heb 2 geplande keizersnedes gehad en dit zal nu weer zo zijn.

Ben je van plan borstvoeding te geven? Zo ja, bij een groot kindje kan bijvoeden dus nodig zijn i.v.m. lage glucose. Je kunt erover nadenken om prenataal alvast wat te kolven zodat dat met jouw eigen melk kan. Wel van tevoren even bespreken met de verloskundige of dat in jouw geval mag.

Ik ga weer flesvoeding geven.

Je kunt trouwens ook alternatieven met de verloskundige bespreken. Bijvoorbeeld geen suikertest, maar wel een extra groeiecho bij 32 en 34 weken.
Ze had het ook over meerdere keren per dag prikken om het zo een dag bij te houden. Ik krijg met 28 weken een groeiecho en volgens mij daarna nog een keer idd. Dat doen ze sowieso zei ze. We hebben voor nu afgesproken dat ik er nog op terug kom en dat ze iig de andere punten in de gaten blijven houden zoals groei van baby en hoeveelheid vruchtwater etc..
bam_1984 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 15:04
0.02% gewijzigd
neweve schreef:
11-06-2021 13:27
Ik 'moest' wegens diabetes in de familie. Het drankje is niet heel lekker (alsof je verdunde stroop drinkt), ik vond vooral de 2 uur wachten vervelend. Al mocht ik in die 2 uur wel gewoon aan het werk, mits ik daar bleef zitten. Dus op mijn laptop een hoop mail afgehandeld.

Hoe was je glucose waarde bij je eerste bloedafname (die rond 12 weken)?
Die waarde was toen 4,5. Ik heb een nieuw bloedprik formulier meegekregen om over een paar weken mijn hb nog eens te checken maar de rest hoefde niet nogmaals omdat toen alles goed was.
Sunny-in-Perth schreef:
11-06-2021 13:57
Ik woon in Australië en hier is het een standaard test voor iedereen.
Heb ook nog nooit gehoord dat iemand deze test heeft geweigerd.

Het is geen vervelende test alleen de wacht tijd is lang maar een boek mee of serie kijken en het is zo voorbij.
Vooral dat. Ik heb het ca. 10 jaar geleden bij mijn eerste niet gehad en bij mij tweede wel. Ik vond het verder geen probleem, alleen een vrij lange zit. En omdat ik geen diabetes had zat ik bij thuiskomst, net vóór de lunch, nogal laag in mijn suiker en dat voelde ik wel.
JessMariano_1986 schreef:
11-06-2021 14:05
Ik heb hem laatst gedaan, ook bij de tweede en de eerste lag mijn gewicht lager.

De eerste test had nuchter 4,9 - na 60 minuten 7,0 en na 120 minuten 7,8.
De laatste waarde mocht maximaal 7,7 zijn.

Ik heb een herkansing gevraagd. Week later. Zonder aanpassingen in dieet en zonder het hele circus op te starten van een diëtiste en groei echo's.
Nuchter: 4,3 - 60 minuten 7,3 en na 120 minuten 6,2.

Ik vond het bijzonder. En ook dat het echt beschouwd als een momentopname. Voor mijn geruststelling had ik graag een dagcurve bijgehouden of voor een paar dagen. Maar dat hoefde niet.

Dus je moest 2 keer? :@@: Bijzonder ja!
Ik heb ook een indicatie vanwege gewicht 1e kind. Ga het niet doen. Ik ga wel een dagcurve prikken. Overigens worden er in de verschillende regio's verschillende indicaties voor deze test aangehouden. Net als dat het beleid bij verhoging per regio verschilt.
Hier ook indicatie ivm eigen hoger gewicht en 2 grote/bovengemiddelde kinderen bij geboorte en glucose net op de rand bij eerste reguliere bloedonderzoek. Ivm misselijkheid nog ver voorbij 20 weken incl spugen niet het drankje gedaan maar extra bloedafname, dagcurve prikken dmv vingerprik en binnenkort groeiecho.
Mijn verloskundige gaf trouwens aan dat de grens voor glucose steeds strakker wordt gesteld door gynaecologen (obv gemiddelden in het buitenland..) waardoor Nederlandse vrouwen (die doorgaans groter/zwaarder zijn en ook grotere kinderen baren dan bv zuid-Europese vrouwen) steeds sneller in de “gevarenzone” komen en de indicatie steeds sneller wordt afgegeven.
Sága schreef:
11-06-2021 15:19
Ik heb ook een indicatie vanwege gewicht 1e kind. Ga het niet doen. Ik ga wel een dagcurve prikken. Overigens worden er in de verschillende regio's verschillende indicaties voor deze test aangehouden. Net als dat het beleid bij verhoging per regio verschilt.
Dat meen je niet! Geen eenduidig beleid voor heel Nederland? Wat raar!
Hier krijgt iedereen de test.

Gezonde, slanke vrouwen kunnen het ook gewoon krijgen!
Het is niet super fijn om te doen maar wel belangrijk om te weten.

https://www.self.com/story/pregnant-lad ... l-diabetes
Let’s go Brandon!
menmo schreef:
11-06-2021 15:39
Hier ook indicatie ivm eigen hoger gewicht en 2 grote/bovengemiddelde kinderen bij geboorte en glucose net op de rand bij eerste reguliere bloedonderzoek. Ivm misselijkheid nog ver voorbij 20 weken incl spugen niet het drankje gedaan maar extra bloedafname, dagcurve prikken dmv vingerprik en binnenkort groeiecho.
Mijn verloskundige gaf trouwens aan dat de grens voor glucose steeds strakker wordt gesteld door gynaecologen (obv gemiddelden in het buitenland..) waardoor Nederlandse vrouwen (die doorgaans groter/zwaarder zijn en ook grotere kinderen baren dan bv zuid-Europese vrouwen) steeds sneller in de “gevarenzone” komen en de indicatie steeds sneller wordt afgegeven.
Iedereen zou die test moeten krijgen.
Slanke, sportieve vrouwen krijgen namelijk ook gewoon zwangerschaps diabetes.
havermout1 wijzigde dit bericht op 11-06-2021 16:16
1.57% gewijzigd
Let’s go Brandon!
Ik heb het ook gedaan, te hoge bmi. Ik maakte me alleen even zorgen toen ik een spuugbakje meekreeg, maar het viel me reuze mee. Laptop mee en werken inderdaad.
Ik snap echt niet dat je het niet zou doen, je wil toch goed voor jezelf en je baby zorgen? Wat is dan dat ene ochtendje?
montblanc schreef:
11-06-2021 15:49
Dat meen je niet! Geen eenduidig beleid voor heel Nederland? Wat raar!
Jep. Op bepaalde plekken mag je zelfs naar huis gaan nadat je in het ziekenhuis het drankje gehad hebt om vervolgens na 2 uren weer terug te komen (= inspanning = glucose waarde zakt) of komen ze bij je thuis waar je theoretisch gezien in die 2 uren dat je thuis op je kont moet zitten een wasje kan gaan doen (= inspanning = glucose waarde zakt). Echt bizar dat er niet gewoon 1 beleid is.
Ik had vorige keer ook zwangerschapssuiker en daarom deze zwangerschap 2x de test doen. Drankje is mierzoet, maar verder stelt de test niet veel voor. In de eerste zwangerschap moest ik overigens ook testen vanwege hoge bmi. Anders was het waarschijnlijk niet eens aan licht gekomen, want verder geen klachten en consequenties gehad.

Mn waardes waren bij bloedprikken overigens ook altijd goed, maar bij test in eerste zwangerschap dus niet. Nu gelukkig geen suiker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven