Gezondheid alle pijlers

Hartfalen

08-06-2021 19:42 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve mensen,
Anderhalve week geleden ben ik met hartfalen in het ziekenhuis beland. Ik had al een poosje wat vage klachten, hardlopen wat ik altijd deed lukte bvb niet meer..
Ik voelde ook wel eens hartkloppingen, maar dit hartfalen had ik niet bedacht.
Het komt zeer waarschijnlijk door te lang rondlopen met hoge bloeddruk.
Verder ben ik net 53, eet gezond, vegetarisch , ben sportief en slank. M’n hart heeft verminderde pompfunctie.
Als ik beetje rondkijk op internet word ik niet heel vrolijk van deze diagnose.
Zijn er hier mensen die er een beetje een prima leven mee hebben?
Xluisx
Nummer*Zoveel schreef:
10-06-2021 19:07
Die cijfers klinken behoorlijk angstaanjagend, maar je moet ze wel in de juiste context plaatsen om ze goed te kunnen begrijpen.

De meeste mensen krijgen de diagnose hartfalen pas boven de 75 jaar, dus dan is het niet zo heel gek dat zij binnen een paar jaar na de diagnose komen te overlijden. Daar was zonder de diagnose namelijk ook al grote kans op geweest.

De Hartstichting schrijft:
Elk jaar krijgen bijna 38.000 mensen voor het eerst de diagnose hartfalen: 52% is vrouw en 48% man. Naar schatting leven er zo'n 240.000 mensen met hartfalen in Nederland. Hiervan is twee derde 75 jaar of ouder.
- vrouwen zijn gemiddeld 87 jaar als ze overlijden aan hartfalen en mannen gemiddeld 83 jaar

En dat terwijl de gemiddelde levensverwachting voor vrouwen momenteel zo’n 83,5 jaar is. Vrouwen met hartfalen overlijden dus gemiddeld op hogere leeftijd dan de algemene levensverwachting! :)

Natuurlijk is het geen fijne diagnose en mag je daar best verdrietig om zijn. Maar heel bang worden is echt niet nodig, want het is geen doodvonnis.
Zou dat vanwege de pacemaker zijn? Wij hebben nog uitgezocht of moeders überhaubt wel zou kunnen overlijden met een actieve pacemaker
smulrol schreef:
10-06-2021 19:31
Zou dat vanwege de pacemaker zijn? Wij hebben nog uitgezocht of moeders überhaubt wel zou kunnen overlijden met een actieve pacemaker

Zou mee kunnen spelen, maar lang niet elke patiënt met hartfalen krijgt een pacemaker.
smulrol schreef:
10-06-2021 19:31

En ik heb even geGoogelt en ik vind dit online:

Hoe gaat het overlijden met een CIED?

Door een pacemaker wordt een elektrische prikkel gegeven. Deze wordt voortgeleid over de hartspier, waardoor de cellen samentrekken en er een contractie ontstaat. Dit werkt alleen indien het hartspierweefsel nog in staat is de prikkel te geleiden en om te zetten in een contractie. Met een goed functionerende pacemaker kan je gewoon overlijden en dit zal het overlijdensproces ook niet verlengen.

Ook met een ICD kunnen mensen overlijden. Indien er nog kamerritmestoornissen optreden, zal de ICD echter wel shocks afgeven, maar als er geen contracties ontstaan, zal een patiënt overlijden.
Dat is schrikken zo’n diagnose op deze leeftijd!
Mijn tante kreeg hartfalen toen ze 50 was. Zij is uiteindelijk overleden aan kanker toen ze rond de 80 was. Voor de rest veel hart en vaat ziektes, maar de meeste zijn 80 jaar geworden en ze leefden niet allemaal gezond.

Hoe hoog was jouw bloeddruk? Die van mij is af en toe aan de hoge kant en de huisarts wil niet behandelen. Hij zegt dat een gezonde leefstijl het belangrijkste is. Maar dat heb jij ook.
Ik ben 44 jaar en geboren met gedilateerde cardiomyopathie (DCM) en heb een verwijde hartspier. Ik heb een icd sinds 2016 en heb een pompfunctie van 15%. Mijn hartkleppen werken niet goed en de elektrische prikkels om het hart te laten pompen komen niet of nauwelijks aan.

DCM kan leiden tot symptomen van hartfalen, zoals kortademigheid, pijn op de borst, verminderd uithoudingsvermogen en vermoeidheid.

Ik ben helaas ervaringsdeskundige op dit gebied. Als je iets wilt weten vraag het gerust aan me.
Toetertje77 schreef:
11-06-2021 00:27
Ik ben 44 jaar en geboren met gedilateerde cardiomyopathie (DCM) en heb een verwijde hartspier. Ik heb een icd sinds 2016 en heb een pompfunctie van 15%. Mijn hartkleppen werken niet goed en de elektrische prikkels om het hart te laten pompen komen niet of nauwelijks aan.

DCM kan leiden tot symptomen van hartfalen, zoals kortademigheid, pijn op de borst, verminderd uithoudingsvermogen en vermoeidheid.

Ik ben helaas ervaringsdeskundige op dit gebied. Als je iets wilt weten vraag het gerust aan me.
15% !
Wat erg weinig
smulrol schreef:
11-06-2021 06:36
15% !
Wat erg weinig
Dat is het ook.
Net in mei te horen gekregen dat ik mij maar moet gaan inlezen over donor of steunharten. Verwachting is dat dat aanbod komt over misschien 2 a 3 jaar.
Ben er mee geboren maar weet pas van mijn ziekte sinds 2011. Toen had ik een pompfunctie van 48%. Nu sinds feb dit jaar weet ik dat het 15% is.
ah Toetertje, dat is niet veel :hug:
Man had ook nog maar 15%.
Moesten ons ook inlezen in donor of steunhart en man heeft eerste onderzoeken in UMC gehad.
Tijdens onderzoeken werden uitslagen steeds slechter en is hij opgenomen. Ingestort in het ziekenhuis en uiteindelijk na 3 weken wakker geworden met een steunhart. Hij heeft nu al meer energie dan voor het steunhart.
Mocht je meer info willen, pb me maar!
Welke medicatie gebruik je als ik dat vragen mag?
Toetertje77 schreef:
11-06-2021 09:37
Dat is het ook.
Net in mei te horen gekregen dat ik mij maar moet gaan inlezen over donor of steunharten. Verwachting is dat dat aanbod komt over misschien 2 a 3 jaar.
Ben er mee geboren maar weet pas van mijn ziekte sinds 2011. Toen had ik een pompfunctie van 48%. Nu sinds feb dit jaar weet ik dat het 15% is.
Daar schrik ik van!
Ik weet sinds eind 2019 dat ik ook DCM heb, net als jij. Erachter gekomen door erfelijkheidsonderzoek omdat een jongere broer heel ziek werd van een griep die 'op zijn hart sloeg' waarbij er uiteindelijk DCM uitkwam. Onze vader weet nu ook sinds een jaar dat hij ook DCM heeft en mijn andere broer sinds kort dat hij een andere vorm van cardiomyopathie heeft.
Mijn zussen (en moeder) hebben het niet.
Bij mij was de pompfunctie in 2019 42 procent en in 2020 nog steeds.
Weet jij wat er bij jou voor zorgde dat het zo hard achteruit is gegaan? Ik slik sinds een half jaar een aceremmer.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
DCM sucks big time.
Iedere dag is gehaktdag
Heb jij het ook De slager?
En TO, ik wil niet je topic kapen hoop. Maar ik werd even getriggerd door ten eerste je topic titel natuurlijk en ten tweede Toeters verhaal. Was er een aanwijsbare reden Toetertje dat het zo snel van 48 naar 15 procent is gegaan?
En TO veel sterkte! Om antwoord te geven op je vragen: ik ben 41, merk er bijna niks van en hoef pas over 2 (nouja, inmiddels 1,5 naar) terug naar de cardioloog.
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven
a_nick_is_crini schreef:
12-06-2021 09:35
Heb jij het ook De slager?
En TO, ik wil niet je topic kapen hoop. Maar ik werd even getriggerd door ten eerste je topic titel natuurlijk en ten tweede Toeters verhaal. Was er een aanwijsbare reden Toetertje dat het zo snel van 48 naar 15 procent is gegaan?
En TO veel sterkte! Om antwoord te geven op je vragen: ik ben 41, merk er bijna niks van en hoef pas over 2 (nouja, inmiddels 1,5 naar) terug naar de cardioloog.
Ik zelf niet. Maar het is een familiekwaal.
Iedere dag is gehaktdag
a_nick_is_crini schreef:
12-06-2021 01:23
Daar schrik ik van!
Ik weet sinds eind 2019 dat ik ook DCM heb, net als jij. Erachter gekomen door erfelijkheidsonderzoek omdat een jongere broer heel ziek werd van een griep die 'op zijn hart sloeg' waarbij er uiteindelijk DCM uitkwam. Onze vader weet nu ook sinds een jaar dat hij ook DCM heeft en mijn andere broer sinds kort dat hij een andere vorm van cardiomyopathie heeft.
Mijn zussen (en moeder) hebben het niet.
Bij mij was de pompfunctie in 2019 42 procent en in 2020 nog steeds.
Weet jij wat er bij jou voor zorgde dat het zo hard achteruit is gegaan? Ik slik sinds een half jaar een aceremmer.
Bij mij is het ook erfelijk. Echter door mijn adoptie weet ik verder niet van welke kant het komt. Mijn biologische zusje heeft het niet.

Nee helaas is het niet duidelijk waardoor het zo hard achteruit is gegaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven