Het 'Vagina na bevalling' SOS topic

donderdag 17 juni 2021 om 11:55

Nu het Viva Forum opgeheven wordt (ik ben in diepe rouw), start ik dit topic maar vast.
Ben nu 35 weken, dus de kleine komt eraan.
Wat zijn goede tips voor na de bevalling? Bijvoorbeeld: tuck pads, incontinentiebroekjes ipv kraamverband, kraamverband in vriezer leggen, donuts, plassen onder de douche of op toilet met zo'n waterspuit erop, etc. Ik snap dat elke bevalling anders is, maar ik hou graag met alle scenarios rekening.
Dus vertel, wat redde jouw vagina na de bevalling? (Wellicht ook fijn om te vermelden of je ingeknipt/ingescheurd/keizersnede/etc hebt gehad)
                    Ben nu 35 weken, dus de kleine komt eraan.
Wat zijn goede tips voor na de bevalling? Bijvoorbeeld: tuck pads, incontinentiebroekjes ipv kraamverband, kraamverband in vriezer leggen, donuts, plassen onder de douche of op toilet met zo'n waterspuit erop, etc. Ik snap dat elke bevalling anders is, maar ik hou graag met alle scenarios rekening.
Dus vertel, wat redde jouw vagina na de bevalling? (Wellicht ook fijn om te vermelden of je ingeknipt/ingescheurd/keizersnede/etc hebt gehad)
                                    -

donderdag 17 juni 2021 om 12:06

Bij mij is geknipt en verkeerd gehecht, ik had er een extra gat bij wat tijdens het vrijen vervelende momenten gaf, de huisarts heeft dat verholpen. Verder geen vervelende dingen meegemaakt. Zorg dat je biotex  blauw in huis hebt, dat gaf in het badwater grote opluchting bij de hechtingen. Maw bij mij helemaal goed gekomen.

die ik wilde bestaat al...

donderdag 17 juni 2021 om 12:07

Over je vagina is heel veel te vinden na je bevalling. Maar waar de buurvrouw het niet zo maar over heeft is je anus na de bevalling. 
Ja, ieders anus is anders. Maar ik had vooraf graag willen weten dat ik er meer aan had moeten doen om een zachte stoelgang te krijgen. Ik had al aambeien van de zwangerschap en de ophoping van poep door de bevalling maakte dat ik er een hele tros bij kreeg door het persen bij het poepen.
Ik had de eerste dagen na de bevalling meer last van mijn aambeien dan van de ritssluiting onder mijn navel

Dus eet pruimen, sla zemelen in en drink heel veel water.
                    Ja, ieders anus is anders. Maar ik had vooraf graag willen weten dat ik er meer aan had moeten doen om een zachte stoelgang te krijgen. Ik had al aambeien van de zwangerschap en de ophoping van poep door de bevalling maakte dat ik er een hele tros bij kreeg door het persen bij het poepen.
Ik had de eerste dagen na de bevalling meer last van mijn aambeien dan van de ritssluiting onder mijn navel
Dus eet pruimen, sla zemelen in en drink heel veel water.

donderdag 17 juni 2021 om 12:16

Plassen was hier geen enkel probleem. Voelde ik niks van.
Wel spoelde ik standaard met water na elk toiletbezoek.
Had hechtingen van voor tot achter. Zowel vanwege knip als scheur.
Wat wel echt de hel was zijn die aambeien inderdaad. Ik zou je dus focussen op prettig kunnen poepen.
Al is een doorgeknipt maandverbandje in de vriezer geen overbodige luxe. Die hadden ze in het ziekenhuis en vond ik best even prettig.
                    Wel spoelde ik standaard met water na elk toiletbezoek.
Had hechtingen van voor tot achter. Zowel vanwege knip als scheur.
Wat wel echt de hel was zijn die aambeien inderdaad. Ik zou je dus focussen op prettig kunnen poepen.
Al is een doorgeknipt maandverbandje in de vriezer geen overbodige luxe. Die hadden ze in het ziekenhuis en vond ik best even prettig.

donderdag 17 juni 2021 om 12:18

Je hoeft toch niet gelijk aan de pillen? Gewoon genoeg vezels eten werkt prima in de meeste gevallen.
Verder zie ik de boterhamzakjes met appelstroop nog niet voorbij komen (zowel voor je vagina als je borsten bij stuwing, ze zijn namelijk heel flexibel).
En inderdaad niet te druk maken, het kan namelijk ook hartstikke voorspoedig gaan!

donderdag 17 juni 2021 om 12:23

Na een tweedegraads ruptuur vooral veel gespoeld (na het toiletbezoek en tijdens het douchen) en er meteen 'op' gaan zitten. Compressie dus op die zwelling. 
Meer last gehad van aambeien idd, dus veel drinken en voldoende vezels eten. Ik had een kraamhulp die daar gelukkig veel aandacht aan gaf dus het ging uiteindelijk snel goed.
                    Meer last gehad van aambeien idd, dus veel drinken en voldoende vezels eten. Ik had een kraamhulp die daar gelukkig veel aandacht aan gaf dus het ging uiteindelijk snel goed.

donderdag 17 juni 2021 om 12:31

Ik hield dankzij het viva-forum rekening met het worst case scenario. Mannenboxers, 2 lagen kraamverband over elkaar, stolsels zo groot als sinaassappels. Plassen onder de douche vanwege de pijn.
Enfin.
Na de bevalling (knip + hechtingen) ging ik plassen. De verpleegster kwam met een flesje water, wat waar ik meteen maar even een grote slok uit nam. "Nee, zei ze, dat is om te spoelen. Dat prikt het niet zo". Maar het prikte helemaal niet. Verpleegster helemaal verbaasd. Op dag 3 heb ik schoorvoetend aan de kraamhulp gevraagd wanneer ik die stolsels nou kon verwachten, want ik was nog geen erwtje verloren. (Nu 1,5 jaar later nog altijd niet) Na een week kwam ik er achter dat ik het kleine pak kraamverband open had gemaakt i.p.v. de grote. Die grote heb ik dus nooit gebruikt.
Het kan dus ook aan alle kanten meevallen.
(Even voor de balans, mijn tieten hebben het zwaar te verduren gehad. Als je tips zoekt voor kolven, pijnlijke tepels, verstopte melkklieren of stuwing: I'm your woman)
                    Enfin.
Na de bevalling (knip + hechtingen) ging ik plassen. De verpleegster kwam met een flesje water, wat waar ik meteen maar even een grote slok uit nam. "Nee, zei ze, dat is om te spoelen. Dat prikt het niet zo". Maar het prikte helemaal niet. Verpleegster helemaal verbaasd. Op dag 3 heb ik schoorvoetend aan de kraamhulp gevraagd wanneer ik die stolsels nou kon verwachten, want ik was nog geen erwtje verloren. (Nu 1,5 jaar later nog altijd niet) Na een week kwam ik er achter dat ik het kleine pak kraamverband open had gemaakt i.p.v. de grote. Die grote heb ik dus nooit gebruikt.
Het kan dus ook aan alle kanten meevallen.
(Even voor de balans, mijn tieten hebben het zwaar te verduren gehad. Als je tips zoekt voor kolven, pijnlijke tepels, verstopte melkklieren of stuwing: I'm your woman)
                                    pergamon wijzigde dit bericht op 17-06-2021 12:33

9.28% gewijzigd

donderdag 17 juni 2021 om 12:31

Totaal ruptuur gehad hier en twee keer flink uitgescheurd. Beste remedie is volgens mij toch ook veel rust zodat de wondranden goed blijven zitten etc. Kennis van mij wilde te veel doen, ging snachts eruit om de baby te pakken etc (ipv vader dat te laten doen) en bij haar is de boel gaan ontsteken. Geen garantie natuurlijk dat dat met rust niet gebeurt, maar rust is wel goed. 
Daarnaast een paar keer per dag de boel laten luchten. Dus handdoek of zo'n matje onder je billen en laten waaien maar
.

Daarnaast een paar keer per dag de boel laten luchten. Dus handdoek of zo'n matje onder je billen en laten waaien maar

donderdag 17 juni 2021 om 12:38

De eerste keer geknipt en behoorlijk wat hechtingen. 
Na 4 dagen begon het toch wel wat te trekken en heeft de VK het knoopje losgeknipt van de hechtingen, waarna ik ineens weer het idee had wat normaler te kunnen zitten en bewegen.
Op harde ondergrond zitten, dan ging het prima.
De tweede keer minimaal ingescheurd, 2 hechtingen en na 2 dagen voelde ik er eigenlijk niets meer van.
Wel 2 weken lang gespoeld, alleen al om het idee het schoon te houden

Bij de eerste veel last gehad van de ontlasting na de bevalling, ook een fijne aambei. Dat is vanzelf verdwenen, na goed vezelrijk te eten.
Bij de tweede geen centje pijn wat dat betreft.
En inderdaad, de tip van de appelstroop! Sindsdien is de appelstroop ook nooit meer verdwenen in dit huis, mijn dochters zijn er gek op op brood en het waren mijn tietenredders de eerste weken

Na 4 dagen begon het toch wel wat te trekken en heeft de VK het knoopje losgeknipt van de hechtingen, waarna ik ineens weer het idee had wat normaler te kunnen zitten en bewegen.
Op harde ondergrond zitten, dan ging het prima.
De tweede keer minimaal ingescheurd, 2 hechtingen en na 2 dagen voelde ik er eigenlijk niets meer van.
Wel 2 weken lang gespoeld, alleen al om het idee het schoon te houden
Bij de eerste veel last gehad van de ontlasting na de bevalling, ook een fijne aambei. Dat is vanzelf verdwenen, na goed vezelrijk te eten.
Bij de tweede geen centje pijn wat dat betreft.
En inderdaad, de tip van de appelstroop! Sindsdien is de appelstroop ook nooit meer verdwenen in dit huis, mijn dochters zijn er gek op op brood en het waren mijn tietenredders de eerste weken
                                    chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 17-06-2021 13:02

0.12% gewijzigd

donderdag 17 juni 2021 om 12:57

Geen donut/kussen in ieder geval! 
Echt doe het niet (ik heb zelf 2 keizersnede gehad, dus geen ervaring zelf, maar dit advies is vanuit mijn professie).
Er komt dan zoveel spanning op de ruptuur of knip te staan. Hoe vervelend ook, er juist wel op gaan zitten en het liefst op een harde ondergrond is hét advies dat ik je wil geven.
Heel veel succes met de bevalling!
                    Echt doe het niet (ik heb zelf 2 keizersnede gehad, dus geen ervaring zelf, maar dit advies is vanuit mijn professie).
Er komt dan zoveel spanning op de ruptuur of knip te staan. Hoe vervelend ook, er juist wel op gaan zitten en het liefst op een harde ondergrond is hét advies dat ik je wil geven.

donderdag 17 juni 2021 om 13:06

Hier een knip bij de eerste. Idd op een harde stoel zitten. Dat bevordert de genezing. De eerder genoemde biotex heeft bij mij goed geholpen bij ontstoken hechtingen. Gewoon klein laagje water in bad met biotex en daar in gaan zitten. 
Van plassen had ik dan ook geen last en stolsels ook niet gezien. Dus het is niet allemaal kommer en kwel.
                    Van plassen had ik dan ook geen last en stolsels ook niet gezien. Dus het is niet allemaal kommer en kwel.

donderdag 17 juni 2021 om 13:17

Na mijn keizersnede eigenlijk weinig last gehad. Plassen was geen probleem toen de katheter er uit was. Poepen heb ik pas 4 dagen na de bevalling kunnen doen. Heel voorzichtig zitten puffen en persen. Het was alleen zo veel dat het hele toilet verstopt zat toen ik door spoelde. Gelukkig hebben we boven ook nog een toilet. Man is de volgende ochtend direct naar de bouwmarkt geweest voor een ontstopper.

donderdag 17 juni 2021 om 13:17

eenhoornn schreef: ↑17-06-2021 12:57Geen donut/kussen in ieder geval!
Dit!
Grote houten plank of gewoon een stoel en voorzichtig laten zakken. De eerste seconden denk je 'whaaa!' en dan trekt het ineens weg. Geloof me, de uren erna zijn dan ineens zoveel beter.
Ik had ook magnesiumhydroxide-tabletten in huis gehaald. Daar was mijn aambei blij mee.
Hier ook door de verloskundige een knoop laten wegknippen na een week, dat zat een stuk beter. Helaas bleef er de eerste tijd een bobbel die pijnlijk was. Dat bleek een onderhuidse hechting (tweedegraads ruptuur hier) die door mijn lijf nog even naar buiten werd gewerkt. Niet vreselijk pijnlijk, wel verrassend als niemand je vertelt dat dat kan. Dus dat bedoelden ze met 'je lichaam voert het af'.
Last but not least: ondanks de ruptuur is de boel weer als vanouds.
                                    Je moet niet alles geloven wat je denkt

donderdag 17 juni 2021 om 13:19

Het is geen standaard laxeermiddel hoor. Het maakt je darmen niet lui.montblanc schreef: ↑17-06-2021 12:18Je hoeft toch niet gelijk aan de pillen? Gewoon genoeg vezels eten werkt prima in de meeste gevallen.
Verder zie ik de boterhamzakjes met appelstroop nog niet voorbij komen (zowel voor je vagina als je borsten bij stuwing, ze zijn namelijk heel flexibel).
En inderdaad niet te druk maken, het kan namelijk ook hartstikke voorspoedig gaan!

donderdag 17 juni 2021 om 13:28

Neem rust! Laat de wond genezen. Bij zoon lukte dat niet (couveuse kind en geen plek voor mij = veel reizen!) en dat is heel naar gaan ontsteken en langzaam en lelijk genezen. Bij dochter flinke 2e graads scheur maar door rust echt goed genezen.
Zorg voor voldoende vezels om te poepen idd, of gebruik zoals in mijn geval je zakje movicolon uit de zwangerschap iets langer door.
Curanol tabletten en zalf voor je aambeien.
Oh en ook nog niet genoemd volgend mij; ga bij (lichte) incontinentie echt naar je bekkenfysio! Dus niet eerst maanden onnodig mee lopen.
Ik ‘snapte’ mijn blaas en plas ophouden ineens niet meer na de 2e, en dat ging echt continu mis. Met 2 (soms inwendige) behandelingen en oefeningen daarna verholpen! Fysio vertelde me dat mensen daar vaak nog jaren mee blijven lopen en denken dat dat erbij hoort terwijl er vaak nog veel aan te doen is!
                    Zorg voor voldoende vezels om te poepen idd, of gebruik zoals in mijn geval je zakje movicolon uit de zwangerschap iets langer door.
Oh en ook nog niet genoemd volgend mij; ga bij (lichte) incontinentie echt naar je bekkenfysio! Dus niet eerst maanden onnodig mee lopen.
Ik ‘snapte’ mijn blaas en plas ophouden ineens niet meer na de 2e, en dat ging echt continu mis. Met 2 (soms inwendige) behandelingen en oefeningen daarna verholpen! Fysio vertelde me dat mensen daar vaak nog jaren mee blijven lopen en denken dat dat erbij hoort terwijl er vaak nog veel aan te doen is!
                                    Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.

donderdag 17 juni 2021 om 13:31

Een warm washandje tijdens de bevalling tegen je vagina kan helpen om uitscheuren te voorkomen (dat zei mn bekkenfysio). En hoe weet of men dat echt doet: Een perineum massage lijkt te helpen. 
Persen tijdens een perswee en stoppen als de wee weg is kan uitscheuren ook verminderen, dus goed naar de verloskundige luisteren. Deed ik niet resultaat 3e graads ruptuur :/
Zoals eerder gezegd: donut schijnt juist niet prettig te zijn.
Poepen: gewoon doen als je aandrang hebt en neem je tijd ervoor! Water met een flesje langs je anus laten stromen kan helpen. Plassen deed ik onder de douche, want brandde als een gek.
Incontinentie broekjes waren echt mijn lifesaving, ik vloeide zoveel en die kraamverbanden schoven alle kanten op.
Verder: niet teveel nadenken! Jij kan dit en je gaat hier helemaal goed uitkomen. Als je baby er straks is ben je alles binnen korte tijd weer vergeten. Die kleine handjes, voetjes, dat kleine lichaampje och krijg bijna weer klapperende eierstokken

Zet hem op, geniet nog van je tijd alleen en heel veel succes met je bevalling! Vergeet vooral niet uit te rusten want die energie heb je straks nodig.
Edit: niet te snel naar je vagina kijken naar de bevalling. Ik deed dat na 6 weken en had een lichamelijke trauma xD
                    Persen tijdens een perswee en stoppen als de wee weg is kan uitscheuren ook verminderen, dus goed naar de verloskundige luisteren. Deed ik niet resultaat 3e graads ruptuur :/
Zoals eerder gezegd: donut schijnt juist niet prettig te zijn.
Poepen: gewoon doen als je aandrang hebt en neem je tijd ervoor! Water met een flesje langs je anus laten stromen kan helpen. Plassen deed ik onder de douche, want brandde als een gek.
Incontinentie broekjes waren echt mijn lifesaving, ik vloeide zoveel en die kraamverbanden schoven alle kanten op.
Verder: niet teveel nadenken! Jij kan dit en je gaat hier helemaal goed uitkomen. Als je baby er straks is ben je alles binnen korte tijd weer vergeten. Die kleine handjes, voetjes, dat kleine lichaampje och krijg bijna weer klapperende eierstokken
Zet hem op, geniet nog van je tijd alleen en heel veel succes met je bevalling! Vergeet vooral niet uit te rusten want die energie heb je straks nodig.
Edit: niet te snel naar je vagina kijken naar de bevalling. Ik deed dat na 6 weken en had een lichamelijke trauma xD

donderdag 17 juni 2021 om 13:46

Ten eerste: het komt weer helemaal goed. 
Stolsels kunnen wel of niet komen. Ik heb wel gebruik gemaakt van een flesje water om te spoelen. Wat bleek: ik had een soort van schaafwondjes (niet gescheurd of geknipt, geen hechtingen) en dat beet enorm. De tip was om een steriel gaasje te pakken, daar wat vaseline op te smeren en dat tussen mn schaamlippen te houden. Was briljant, het echt pijnlijke gevoel was binnen 2 dagen weg doordat de huid goed kon helen. Dus mijn tip: 2 potjes vaseline (want baby werd ergens anders verschoond dan in de badkamer en dan hoefden we niet steeds met dat potje te zeulen).
Oh en niet echt vagina gerelateerd: neem rust. Blijf een aantal dagen in bed en doe dat zonder je schuldig te voelen (had ik last van, vond dat ik er moest zijn voor de rest van het gezin). Probeer zo veel mogelijk te slapen en blijf niet wakker omdat de kraamverzorgster/je tante/wiedanook wil komen kletsen. Maar hier vroeg je eigenlijk niet om

Stolsels kunnen wel of niet komen. Ik heb wel gebruik gemaakt van een flesje water om te spoelen. Wat bleek: ik had een soort van schaafwondjes (niet gescheurd of geknipt, geen hechtingen) en dat beet enorm. De tip was om een steriel gaasje te pakken, daar wat vaseline op te smeren en dat tussen mn schaamlippen te houden. Was briljant, het echt pijnlijke gevoel was binnen 2 dagen weg doordat de huid goed kon helen. Dus mijn tip: 2 potjes vaseline (want baby werd ergens anders verschoond dan in de badkamer en dan hoefden we niet steeds met dat potje te zeulen).
Oh en niet echt vagina gerelateerd: neem rust. Blijf een aantal dagen in bed en doe dat zonder je schuldig te voelen (had ik last van, vond dat ik er moest zijn voor de rest van het gezin). Probeer zo veel mogelijk te slapen en blijf niet wakker omdat de kraamverzorgster/je tante/wiedanook wil komen kletsen. Maar hier vroeg je eigenlijk niet om

donderdag 17 juni 2021 om 13:47

donderdag 17 juni 2021 om 13:49

Zes keer bevallen en alleen een keer een minischeurtje gehad omdat mijn dochter met haar armpje naast haar hoofd eruit kwam (Superman!), was nog geen 2mm. 
Daarna wel veel bloed verloren en toen vond de gyn waar ik toen belandde (thuisbevalling) dat die 2mm ook maar gehecht moesten worden om al het bloedverlies te beperken. Heb twee dagen later de vk gevraagd die er weer uit te halen want ik had vooral last van de hechting.
Wel elke bevalling een kleine beetje schrijnend de eerste dagen, bij het plassen. Ik had daarvoor zo’n flesje met een soort rietje erin. Even knijpen tijdens het plassen en prima. Voor de rest had ik van die hoge onderbroeken voor de eerste dagen (zwart!) en wat comfy broeken.
Oh ja, weet niet of je een zeiltje op je bed doet maar neem er een die niet kraakt en leg er een dikke handdoek op en een molton, dikke zweetdingen.
                    Daarna wel veel bloed verloren en toen vond de gyn waar ik toen belandde (thuisbevalling) dat die 2mm ook maar gehecht moesten worden om al het bloedverlies te beperken. Heb twee dagen later de vk gevraagd die er weer uit te halen want ik had vooral last van de hechting.
Wel elke bevalling een kleine beetje schrijnend de eerste dagen, bij het plassen. Ik had daarvoor zo’n flesje met een soort rietje erin. Even knijpen tijdens het plassen en prima. Voor de rest had ik van die hoge onderbroeken voor de eerste dagen (zwart!) en wat comfy broeken.
Oh ja, weet niet of je een zeiltje op je bed doet maar neem er een die niet kraakt en leg er een dikke handdoek op en een molton, dikke zweetdingen.
                                    De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

donderdag 17 juni 2021 om 13:54

Hey, ik zie veel  bekends... 
https://forum.fok.nl/topic/2610862/viva ... p-fok.html

https://forum.fok.nl/topic/2610862/viva ... p-fok.html
                                    Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

donderdag 17 juni 2021 om 13:58

On topic kan ik je misschien nog verblijden met een opbeurend voorbeeld:
Ik had bij de 1e geen hechtingen en eigenlijk nergens last van (maar was met 36 weken, ook niet per se een aanrader). Bij de 2e had ik 1 hechting. Beetje uitspoelen met een spuitfles. Zitten was direct al geen enkel probleem. Fietste ook weer gelijk na de kraamweek.
                    Ik had bij de 1e geen hechtingen en eigenlijk nergens last van (maar was met 36 weken, ook niet per se een aanrader). Bij de 2e had ik 1 hechting. Beetje uitspoelen met een spuitfles. Zitten was direct al geen enkel probleem. Fietste ook weer gelijk na de kraamweek.
                                    Look at the stars, look how they shine for you

donderdag 17 juni 2021 om 14:03

Dit wilde ik ook zeggen. Geldt ook voor pijn bij lopen (schaamstreek) en pijn bij gemeenschap, dat kan ook met bekkenbodemoefeningen worden verholpen.Caretaker schreef: ↑17-06-2021 13:28Neem rust! Laat de wond genezen. Bij zoon lukte dat niet (couveuse kind en geen plek voor mij = veel reizen!) en dat is heel naar gaan ontsteken en langzaam en lelijk genezen. Bij dochter flinke 2e graads scheur maar door rust echt goed genezen.
Dit natuurlijk wel even een tijdje de kans geven om te herstellen, maar ik belde na 3 maanden de fysio en dat had ik blijkbaar ook al eerder kunnen doen.
Icepack was ik helemaal vergeten (en dat terwijl het nog maar anderhalf jaar geleden is) maar dat was ook fijn. En inderdaad op een harde stoel/ondergrond zitten bevordert het herstel blijkbaar.