'Foute' handeling 112?
donderdag 17 juni 2021 om 21:37
Mijn vader krijg ik er niet mee terug en vermoedelijk had anders handelen hem ook niet gered (gezien de uiteindelijke doodsoorzaak), maar wellicht kunnen andere levens wel gered worden.
Mijn moeder heeft die bewuste avond direct 112 gebeld toen ze mijn vader op de grond vond. Ze kreeg geen contact met hem en hij 'snurkte'. Van de medewerker moest ze zijn hoofd opzij leggen i.v.m. zijn tong en ze moest terugbellen als het 'gesnurk' zou stoppen. Er zou een ambulance gestuurd worden. Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.
Wat ik niet begrijp, is dat er niet aan mijn moeder gevraagd is of ze kon reanimeren en dat ze maar moest terugbellen als het geluid zou stoppen.
Ik mag toch aannemen dat een medewerker van 112 weet dat dit gesnurk meestal duidt op gasping (agonale ademhaling) en direct handelen dan noodzakelijk is?
Nogmaals, in dit geval had reanimatie mijn vader niet kunnen redden, maar dat weten we pas sinds de obductie.
Het zit me niet lekker. En dan nu met name met het oog op andere levens.
Kun je zoiets ergens melden en zou dat zin hebben?
Mijn moeder heeft die bewuste avond direct 112 gebeld toen ze mijn vader op de grond vond. Ze kreeg geen contact met hem en hij 'snurkte'. Van de medewerker moest ze zijn hoofd opzij leggen i.v.m. zijn tong en ze moest terugbellen als het 'gesnurk' zou stoppen. Er zou een ambulance gestuurd worden. Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.
Wat ik niet begrijp, is dat er niet aan mijn moeder gevraagd is of ze kon reanimeren en dat ze maar moest terugbellen als het geluid zou stoppen.
Ik mag toch aannemen dat een medewerker van 112 weet dat dit gesnurk meestal duidt op gasping (agonale ademhaling) en direct handelen dan noodzakelijk is?
Nogmaals, in dit geval had reanimatie mijn vader niet kunnen redden, maar dat weten we pas sinds de obductie.
Het zit me niet lekker. En dan nu met name met het oog op andere levens.
Kun je zoiets ergens melden en zou dat zin hebben?

donderdag 17 juni 2021 om 21:43
Hoi,
Kijk een op de site van de regionale ambulancedienst. Welke omgeving/veiligheidsregio woon je? Op die sites zijn vaak contactformulieren te vinden. Hier word zeker iets mee gedaan kan ik je uit eigen ervaring vertellen
Jou melding/vraag/klacht komt dan uiteindelijk bij de MMA terecht. De medisch manager ambulance. Deze gaat ook over de meldkamerzorg van die regio.
Op die manier kan het opgepakt worden.
Sterkte!
Kijk een op de site van de regionale ambulancedienst. Welke omgeving/veiligheidsregio woon je? Op die sites zijn vaak contactformulieren te vinden. Hier word zeker iets mee gedaan kan ik je uit eigen ervaring vertellen

Jou melding/vraag/klacht komt dan uiteindelijk bij de MMA terecht. De medisch manager ambulance. Deze gaat ook over de meldkamerzorg van die regio.
Sterkte!
donderdag 17 juni 2021 om 21:46
Nee, er is niets gezegd over reanimeren. Mijn moeder vindt het achteraf ook apart dat ze niet aan de lijn bleven tot de ambulance er was.

donderdag 17 juni 2021 om 21:47
Ten eerste gecondoleerd met je vader.
Raar ja, ze blijven meestal aan de lijn tot de hulpdiensten ter plaatsen zijn toch? Voor support en inderdaad om begeleiding te geven bij bijvoorbeeld reanimatie indien nodig. Ik vind het ook erg slordig overkomen en ook rot voor je moeder..
Raar ja, ze blijven meestal aan de lijn tot de hulpdiensten ter plaatsen zijn toch? Voor support en inderdaad om begeleiding te geven bij bijvoorbeeld reanimatie indien nodig. Ik vind het ook erg slordig overkomen en ook rot voor je moeder..
anoniem_645dedd9e40ab wijzigde dit bericht op 17-06-2021 21:48
13.36% gewijzigd
donderdag 17 juni 2021 om 21:48
Dank je! Ga ik opzoeken. Stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb. Mijn hoofd is nog niet helemaal helder...mamaak schreef: ↑17-06-2021 21:43Hoi,
Kijk een op de site van de regionale ambulancedienst. Welke omgeving/veiligheidsregio woon je? Op die sites zijn vaak contactformulieren te vinden. Hier word zeker iets mee gedaan kan ik je uit eigen ervaring vertellen![]()
Sterkte!
donderdag 17 juni 2021 om 21:49
Dat ligt waarschijnlijk aan de antwoorden die je moeder op de vragen uit het protocol gegeven heeft.Sterrenstof74 schreef: ↑17-06-2021 21:46Nee, er is niets gezegd over reanimeren. Mijn moeder vindt het achteraf ook apart dat ze niet aan de lijn bleven tot de ambulance er was.
Er word een bepaald vragenprotocol doorlopen. En soms (als de melding daar naar is, of het heel druk is) word het gesprek beëindigd met de instructie om opnieuw te bellen als de situatie veranderd/verslechterd

donderdag 17 juni 2021 om 21:53
Volgens dat protocol wordt ook gevraagd of je contact met het slachtoffer kunt krijgen en zo ja, of je een paar vragen kunt stellen of die goed beantwoord kunnen worden.mamaak schreef: ↑17-06-2021 21:49Dat ligt waarschijnlijk aan de antwoorden die je moeder op de vragen uit het protocol gegeven heeft.
Er word een bepaald vragenprotocol doorlopen. En soms (als de melding daar naar is, of het heel druk is) word het gesprek beëindigd met de instructie om opnieuw te bellen als de situatie veranderd/verslechterd
donderdag 17 juni 2021 om 21:58
donderdag 17 juni 2021 om 22:00
Er was geen contact te krijgen en dat heeft mijn moeder ook gezegd.aardbeienslof schreef: ↑17-06-2021 21:53Volgens dat protocol wordt ook gevraagd of je contact met het slachtoffer kunt krijgen en zo ja, of je een paar vragen kunt stellen of die goed beantwoord kunnen worden.
En dat ik, als redelijke leek, al kon horen dat het geen 'gewoon' snurken was....

donderdag 17 juni 2021 om 22:06
Ik begreep het uit je eerdere post .. ik vind het ook vreemd.Sterrenstof74 schreef: ↑17-06-2021 22:00Er was geen contact te krijgen en dat heeft mijn moeder ook gezegd.
En dat ik, als redelijke leek, al kon horen dat het geen 'gewoon' snurken was....
Gecondoleerd.. en sterkte.

donderdag 17 juni 2021 om 22:10
donderdag 17 juni 2021 om 22:13
Zeker dit melden. Gaat niet om iemand aan de schandpaal de hangen maar wel te voorkomen dat dit soort dingen vaker gebeuren. Lag het aan het protocol? Aan de medewerker? Antwoorden van je moeder? (Dan is er ook niet goed doorgevraagd) Makkelijk achter te komen want alles wordt opgenomen en indirect redt je hiermee misschien wel iemand anders zijn leven
Gecondoleerd en ergens gelukkig dat reanimatie geen verschil had genaakt
Gecondoleerd en ergens gelukkig dat reanimatie geen verschil had genaakt
donderdag 17 juni 2021 om 22:27
donderdag 17 juni 2021 om 22:42
Jeetje wat heftig… gecondoleerd
Ik zou er toch zeker even melding van maken, vind het idd heel vreemd..
Een familielid van mij heeft dit ook eens gehad, ze werd wakker van raar gesnurk. Ze had gelijk door dat het foute boel was en meteen 112 gebeld. Dame aan de telefoon heeft toen meteen gezegd de telefoon op speaker zetten, reanimeren en aan de lijn blijven tot de ambulance er is.
Had ze dat niet gedaan dan had haar man niet meer geleefd, nu kan hij het nog navertellen. Zo zie je maar wat een cruciaal beroep telefoniste bij de alarmcentrale ook is…
Heel veel sterkte

Ik zou er toch zeker even melding van maken, vind het idd heel vreemd..
Een familielid van mij heeft dit ook eens gehad, ze werd wakker van raar gesnurk. Ze had gelijk door dat het foute boel was en meteen 112 gebeld. Dame aan de telefoon heeft toen meteen gezegd de telefoon op speaker zetten, reanimeren en aan de lijn blijven tot de ambulance er is.
Had ze dat niet gedaan dan had haar man niet meer geleefd, nu kan hij het nog navertellen. Zo zie je maar wat een cruciaal beroep telefoniste bij de alarmcentrale ook is…
Heel veel sterkte

vrijdag 18 juni 2021 om 06:49
Ik denk dat het heel goed is om contact te zoeken met jouw veiligheidsgebied.
Het klinkt inderdaad of dat er iets mis is gegaan. Ze werken in de meldkamer met een heel strak protocol. Wellicht dat het telefoongesprek is opgeslagen. Misschien dat er toch iets gezegd is waardoor de medewerker heeft kunnen opmaken dat er sprake is van een stabiele situatie. Maar ik denk dat het heel goed is om na te bespreken….
Heel veel sterkte!
Het klinkt inderdaad of dat er iets mis is gegaan. Ze werken in de meldkamer met een heel strak protocol. Wellicht dat het telefoongesprek is opgeslagen. Misschien dat er toch iets gezegd is waardoor de medewerker heeft kunnen opmaken dat er sprake is van een stabiele situatie. Maar ik denk dat het heel goed is om na te bespreken….
Heel veel sterkte!
vrijdag 18 juni 2021 om 07:54
Ik zou dit absoluut tot op de bodem laten uitzoeken en er een zaak van maken. Zoek een goede advocaat die je hiermee kan helpen.
Het gaat niet om het feit dat je je vader hier niet mee terug krijgt, het gaat om het feit dat er zo te horen volledig fout gehandeld is en waardoor je vader nog had kunnen leven.
Het gaat niet om het feit dat je je vader hier niet mee terug krijgt, het gaat om het feit dat er zo te horen volledig fout gehandeld is en waardoor je vader nog had kunnen leven.
vrijdag 18 juni 2021 om 09:12
Het is heel gebruikelijk om zodra het telefoongesprek met de meldkamer start en het klinkt alsof een ambulance nodig is dat deze onder prio A2 DIA alvast gestuurd word. Dit staat voor directe inzet ambulance.Sterrenstof74 schreef: ↑18-06-2021 00:28Zie net dat ze de ambulance met prio 2 hebben ingestuurd en niet met prio 1. Zo slecht!
Dan is de ambulance al onderweg terwijl het uitvragen op de meldkamer nog bezig is. Dan word aanrijdend pas duidelijk voor het personeel waar ze naartoe gaan, dwz wat voor soort melding. Als iemand niet aanspreekbaar is maar wel ademt word er al een A1 van gemaakt.
Dus het kan heel goed zijn dat de prioriteit aangepast is.
Maar denk niet dat je dat terug kunt vinden op reguliere sites.
Ik denk dat het voor jou/jullie heel belangrijk is om contact op te nemen met de ambulancedienst. Daar kunnen alle gegevens en gesprekken terug gelezen en geluisterd worden. Net als de bevindingen van het ambulancepersoneel.
Hopelijk geeft het antwoorden op jullie vragen en kun je daarna inschatten of er echt grote fouten gemaakt zijn of waar het mis ging.
Zoals het nu klinkt is het inderdaad allemaal vreemd. Maar wij horen hier een klein stukje van een verhaal dus kunnnen hier geen eerlijk oordeel over geven.
(Bijna) iedereen doet keihard zijn best om zo goed mogelijke zorg te bieden. Is dit niet gebeurd is het terecht om hierop terug te komen. En TO zit vol emotie, dat is logisch.
Maar vind het vervelend om te lezen dat de rest zo oordelend is. Want je kent het verhaal niet goed genoeg.
En als je in die sector werkt, is het enorm belastend als er een klacht ingediend word en er komt een heel onderzoek. Denk dat men hier niet beseft wat een impact het heeft op het team wat ter plaatse geweest is. Het is goed dat het gebeurt want natuurlijk worden er fouten gemaakt.
Maar zelfs als je weet dat je niets verkeerd gedaan hebt, gehandeld hebt volgens je protocollen heeft het een enorme impact op de zorgverlener.
vrijdag 18 juni 2021 om 09:26
mamaak schreef: ↑18-06-2021 09:12Het is heel gebruikelijk om zodra het telefoongesprek met de meldkamer start en het klinkt alsof een ambulance nodig is dat deze onder prio A2 DIA alvast gestuurd word. Dit staat voor directe inzet ambulance.
Dan is de ambulance al onderweg terwijl het uitvragen op de meldkamer nog bezig is. Dan word aanrijdend pas duidelijk voor het personeel waar ze naartoe gaan, dwz wat voor soort melding. Als iemand niet aanspreekbaar is maar wel ademt word er al een A1 van gemaakt.
Dus het kan heel goed zijn dat de prioriteit aangepast is.
Maar denk niet dat je dat terug kunt vinden op reguliere sites.
Ik denk dat het voor jou/jullie heel belangrijk is om contact op te nemen met de ambulancedienst. Daar kunnen alle gegevens en gesprekken terug gelezen en geluisterd worden. Net als de bevindingen van het ambulancepersoneel.
Hopelijk geeft het antwoorden op jullie vragen en kun je daarna inschatten of er echt grote fouten gemaakt zijn of waar het mis ging.
Zoals het nu klinkt is het inderdaad allemaal vreemd. Maar wij horen hier een klein stukje van een verhaal dus kunnnen hier geen eerlijk oordeel over geven.
(Bijna) iedereen doet keihard zijn best om zo goed mogelijke zorg te bieden. Is dit niet gebeurd is het terecht om hierop terug te komen. En TO zit vol emotie, dat is logisch.
Maar vind het vervelend om te lezen dat de rest zo oordelend is. Want je kent het verhaal niet goed genoeg.
En als je in die sector werkt, is het enorm belastend als er een klacht ingediend word en er komt een heel onderzoek. Denk dat men hier niet beseft wat een impact het heeft op het team wat ter plaatse geweest is. Het is goed dat het gebeurt want natuurlijk worden er fouten gemaakt.
Maar zelfs als je weet dat je niets verkeerd gedaan hebt, gehandeld hebt volgens je protocollen heeft het een enorme impact op de zorgverlener.
Bedankt voor je uitgebreide reactie en uitleg.
Ik wil niemand aan de schandpaal gaan nagelen of in problemen brengen, maar vooral voorkomen dat er in de toekomst bij een ander een 'verkeerde beoordeling' plaatsvindt.
Ik hoorde mijn vader op de achtergrond 'snurken' toen mijn moeder belde en voelde/wist toen al dat we hem hoogstwaarschijnlijk kwijt waren.
Misschien dat hier tijdens trainingen ofzo nog wat extra aandacht aan kan worden gegeven ofzo.
Een zaak ervan maken, ga ik zeker niet doen. Mijn vader had naar alle waarschijnlijkheid toch niet gered kunnen worden door vroegere reanimatie.
vrijdag 18 juni 2021 om 11:25
Ik zou zeker wel een melding maken/klacht indienen. Niet om iemand aan de schandpaal te nagelen maar zodat ze ervan kunnen leren. Je zou eventueel nog om een gesprek kunnen vragen voor wat verheldering.
Ik heb een paar keer 112 gebeld in mijn leven en mijn ervaring is dat er best wel wat verschil is tussen de medewerkers die de uitvraag doen. Meestal gaat het goed maar soms zit er gewoon iemand tussen die niet geschikt is. Ik heb een keer een heel heftig ongeluk zien gebeuren om de snelweg. Meerdere auto's betrokken, mensen die letterlijk uit de auto vlogen en achteraf gezien zijn er ook doden gevallen. Ik heb toen direct (Ik was de eerste die belde) 112 gebeld. Duidelijk gezegd dat op snelweg A... bij hectometerpaal ..... richting ......... een ongeval was gebeurd waar meerdere voertuigen bij betrokken waren en dat er letterlijk mensen uit een auto gevlogen waren. Ze luisterde niet en ging haar lijstje afwerken. Ik kreeg letterlijk de vraag om welk adres het ging
Daarna kreeg ik de bizarre vraag of ik dacht of de snelweg afgesloten moest worden en of er een ambulance nodig was
Leek mij vrij duidelijk toen ik aangaf dat er mensen op de snelweg lagen.
Uiteindelijk is de weg dus uren afgesloten geweest en is er zelfs nog een traumahelikopter geland. Ik heb toen wel een melding gemaakt dat ik de uitvraag van de telefoniste echt heel slecht vond. Ik hoop dat ze er wat mee gedaan hebben.
Gecondoleerd met je vader trouwens. Het klinkt alsof het heel heftig en plotseling was.
Ik heb een paar keer 112 gebeld in mijn leven en mijn ervaring is dat er best wel wat verschil is tussen de medewerkers die de uitvraag doen. Meestal gaat het goed maar soms zit er gewoon iemand tussen die niet geschikt is. Ik heb een keer een heel heftig ongeluk zien gebeuren om de snelweg. Meerdere auto's betrokken, mensen die letterlijk uit de auto vlogen en achteraf gezien zijn er ook doden gevallen. Ik heb toen direct (Ik was de eerste die belde) 112 gebeld. Duidelijk gezegd dat op snelweg A... bij hectometerpaal ..... richting ......... een ongeval was gebeurd waar meerdere voertuigen bij betrokken waren en dat er letterlijk mensen uit een auto gevlogen waren. Ze luisterde niet en ging haar lijstje afwerken. Ik kreeg letterlijk de vraag om welk adres het ging

Uiteindelijk is de weg dus uren afgesloten geweest en is er zelfs nog een traumahelikopter geland. Ik heb toen wel een melding gemaakt dat ik de uitvraag van de telefoniste echt heel slecht vond. Ik hoop dat ze er wat mee gedaan hebben.
Gecondoleerd met je vader trouwens. Het klinkt alsof het heel heftig en plotseling was.