
'Foute' handeling 112?
donderdag 17 juni 2021 om 21:37
Mijn vader krijg ik er niet mee terug en vermoedelijk had anders handelen hem ook niet gered (gezien de uiteindelijke doodsoorzaak), maar wellicht kunnen andere levens wel gered worden.
Mijn moeder heeft die bewuste avond direct 112 gebeld toen ze mijn vader op de grond vond. Ze kreeg geen contact met hem en hij 'snurkte'. Van de medewerker moest ze zijn hoofd opzij leggen i.v.m. zijn tong en ze moest terugbellen als het 'gesnurk' zou stoppen. Er zou een ambulance gestuurd worden. Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.
Wat ik niet begrijp, is dat er niet aan mijn moeder gevraagd is of ze kon reanimeren en dat ze maar moest terugbellen als het geluid zou stoppen.
Ik mag toch aannemen dat een medewerker van 112 weet dat dit gesnurk meestal duidt op gasping (agonale ademhaling) en direct handelen dan noodzakelijk is?
Nogmaals, in dit geval had reanimatie mijn vader niet kunnen redden, maar dat weten we pas sinds de obductie.
Het zit me niet lekker. En dan nu met name met het oog op andere levens.
Kun je zoiets ergens melden en zou dat zin hebben?
Mijn moeder heeft die bewuste avond direct 112 gebeld toen ze mijn vader op de grond vond. Ze kreeg geen contact met hem en hij 'snurkte'. Van de medewerker moest ze zijn hoofd opzij leggen i.v.m. zijn tong en ze moest terugbellen als het 'gesnurk' zou stoppen. Er zou een ambulance gestuurd worden. Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.
Wat ik niet begrijp, is dat er niet aan mijn moeder gevraagd is of ze kon reanimeren en dat ze maar moest terugbellen als het geluid zou stoppen.
Ik mag toch aannemen dat een medewerker van 112 weet dat dit gesnurk meestal duidt op gasping (agonale ademhaling) en direct handelen dan noodzakelijk is?
Nogmaals, in dit geval had reanimatie mijn vader niet kunnen redden, maar dat weten we pas sinds de obductie.
Het zit me niet lekker. En dan nu met name met het oog op andere levens.
Kun je zoiets ergens melden en zou dat zin hebben?

vrijdag 18 juni 2021 om 12:06
Jeetje wat heftig… Heel goed dat je melding hebt gemaakt.Miek_ schreef: ↑18-06-2021 11:25Ik zou zeker wel een melding maken/klacht indienen. Niet om iemand aan de schandpaal te nagelen maar zodat ze ervan kunnen leren. Je zou eventueel nog om een gesprek kunnen vragen voor wat verheldering.
Ik heb een paar keer 112 gebeld in mijn leven en mijn ervaring is dat er best wel wat verschil is tussen de medewerkers die de uitvraag doen. Meestal gaat het goed maar soms zit er gewoon iemand tussen die niet geschikt is. Ik heb een keer een heel heftig ongeluk zien gebeuren om de snelweg. Meerdere auto's betrokken, mensen die letterlijk uit de auto vlogen en achteraf gezien zijn er ook doden gevallen. Ik heb toen direct (Ik was de eerste die belde) 112 gebeld. Duidelijk gezegd dat op snelweg A... bij hectometerpaal ..... richting ......... een ongeval was gebeurd waar meerdere voertuigen bij betrokken waren en dat er letterlijk mensen uit een auto gevlogen waren. Ze luisterde niet en ging haar lijstje afwerken. Ik kreeg letterlijk de vraag om welk adres het gingDaarna kreeg ik de bizarre vraag of ik dacht of de snelweg afgesloten moest worden en of er een ambulance nodig was
Leek mij vrij duidelijk toen ik aangaf dat er mensen op de snelweg lagen.
Uiteindelijk is de weg dus uren afgesloten geweest en is er zelfs nog een traumahelikopter geland. Ik heb toen wel een melding gemaakt dat ik de uitvraag van de telefoniste echt heel slecht vond. Ik hoop dat ze er wat mee gedaan hebben.
Gecondoleerd met je vader trouwens. Het klinkt alsof het heel heftig en plotseling was.![]()
Wat trouwens hiervoor werd gezegd dat er heftig wordt gereageerd en dat een melding maken veel impact kan hebben, dat klopt, maar het is wel nodig. Alle 112 gesprekken worden opgenomen, dus ze kunnen bij zo’n onderzoek alles terugluisteren. Als je melding maakt van de telefoniste staat dat los van het personeel wat komt.
En ja dat kan cru zijn voor die telefoniste, maar het gaat hier wel om mensenlevens. Iedereen maakt fouten, maar als een caissière in de supermarkt een fout maakt zal ze hooguit een standje krijgen, in dit geval kan het om leven en dood gaan dus ik vind een melding over zo’n telefoniste absoluut noodzakelijk. Bij dit beroep kun je je geen onbekwaam personeel permitteren.
vrijdag 18 juni 2021 om 12:35
Maar als je vader 'snurkte' was er sprake van ademhaling, en als er ademhaling is leg je het slachtoffer idd in stabiele zijligging en wacht je op de hulpdiensten, zoals de 112 medewerker zei. Maar reanimatie is dan niet nodig. Dat doe je pas als je geen pols kunt voelen en er geen ademhaling meer is.
vrijdag 18 juni 2021 om 12:38
Gasping is geen snurken, het geluid lijkt erop, maar het is in feite happen naar adem. Bij gasping moet je onmiddelijk reanimatie starten.ES1977 schreef: ↑18-06-2021 12:35Maar als je vader 'snurkte' was er sprake van ademhaling, en als er ademhaling is leg je het slachtoffer idd in stabiele zijligging en wacht je op de hulpdiensten, zoals de 112 medewerker zei. Maar reanimatie is dan niet nodig. Dat doe je pas als je geen pols kunt voelen en er geen ademhaling meer is.
Geef alsjeblieft geen advies als je het niet weet…
vrijdag 18 juni 2021 om 12:39
https://ehbocollege.nl/gasping-bij-rean ... -begrepen/ES1977 schreef: ↑18-06-2021 12:35Maar als je vader 'snurkte' was er sprake van ademhaling, en als er ademhaling is leg je het slachtoffer idd in stabiele zijligging en wacht je op de hulpdiensten, zoals de 112 medewerker zei. Maar reanimatie is dan niet nodig. Dat doe je pas als je geen pols kunt voelen en er geen ademhaling meer is.
Geen ademhaling dus. Automatische reactie van het lichaam als reactie op zuurstof tekort....
vrijdag 18 juni 2021 om 12:42
vrijdag 18 juni 2021 om 12:42
vrijdag 18 juni 2021 om 12:46
Mijn moeder is geen medicus en omschreef het logischerwijs als snurken. Daarom schrijf ik het ook tussen ' '.
Als zij vertelt dat haar man steil achterover is neergevallen en nergens meer op reageert en je hoort dat geluid als medewerker, dan behoren alle alarmbellen af te gaan.
Tot paar jaar geleden had ik dit ook niet geweten, maar na reanimatiecursus wel.
vrijdag 18 juni 2021 om 12:49
vrijdag 18 juni 2021 om 12:55
Sterrenstof74 schreef: ↑18-06-2021 12:42Mijn vader was aan het eind van de middag nog bij mij en 7 uur later was hij dood. Nog zo onwerkelijk![]()

Helaas hetzelfde meegemaakt jaren geleden met mijn moeder. Moeilijk te verkroppen.
Ik heb gasping een keer in het echt meegemaakt (gereanimeerd ook). Ookal was ik vooraf bekend met het verschijnsel, het is echt een rare gewaarwording, het was ook wel wat verschillend per moment. Het is niet gezegd dat de medewerker aan de telefoon hetzelfde kon horen dus. Sowieso heel goed als dit fenomeen breder bekend word.
kleinezon wijzigde dit bericht op 18-06-2021 12:59
35.18% gewijzigd
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
vrijdag 18 juni 2021 om 12:56
vrijdag 18 juni 2021 om 13:02
Wat vreselijk Sterrenstof, sterkte.
Mijn vader is ook zo gegaan. Het ene moment zat ie in zijn stoel koffie te drinken, het andere moment maakte hij een vreemd geluid en draaiden zijn ogen weg. Mijn moeder heeft 112 gebeld en de telefoniste zei tegen haar wel dat ze moest gaan reanimeren, maar ze kreeg hem niet uit zijn stoel en is in haar pyama de buurvrouw gaan halen, maar toen was het al te laat. De ambulancemedewerkers hebben nog een poging gedaan, maar tevergeefs.
Wbt dat “snurken”, als leek weet je natuurlijk niet wat dat precies veroorzaakt, maar met de rest van de symptomen erbij opgeteld weet je uiteraard wel dat het foute boel en geen normale manier van ademhalen of snurken is en een telefoniste zou dat wel moeten weten, of in ieder geval zich zou moeten realiseren wat het “gesnurk” in zou kunnen houden, net als ES dat zegt te weten.
Mijn vader is ook zo gegaan. Het ene moment zat ie in zijn stoel koffie te drinken, het andere moment maakte hij een vreemd geluid en draaiden zijn ogen weg. Mijn moeder heeft 112 gebeld en de telefoniste zei tegen haar wel dat ze moest gaan reanimeren, maar ze kreeg hem niet uit zijn stoel en is in haar pyama de buurvrouw gaan halen, maar toen was het al te laat. De ambulancemedewerkers hebben nog een poging gedaan, maar tevergeefs.
Wbt dat “snurken”, als leek weet je natuurlijk niet wat dat precies veroorzaakt, maar met de rest van de symptomen erbij opgeteld weet je uiteraard wel dat het foute boel en geen normale manier van ademhalen of snurken is en een telefoniste zou dat wel moeten weten, of in ieder geval zich zou moeten realiseren wat het “gesnurk” in zou kunnen houden, net als ES dat zegt te weten.
vrijdag 18 juni 2021 om 13:05
De 112 mdw had het beter kunnen doen, idd, maar dat geldt voor iedereen.
'Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.'
Wanneer jij hoort dat het foute boel is dan had je ook kunnen aangeven dat zij moet gaan reanimeren en weer 112 bellen om haar daardoor heen te coachen, dan via buren iemand vinden die dat kan.
'Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.'
Wanneer jij hoort dat het foute boel is dan had je ook kunnen aangeven dat zij moet gaan reanimeren en weer 112 bellen om haar daardoor heen te coachen, dan via buren iemand vinden die dat kan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 18 juni 2021 om 13:09
Ik heb 2x 112 gebeld. 1x voor een vrouw die voor de deur op de grond viel en een epileptische aanval kreeg en 1x voor mijn zoontje die opeens blauw werd. Beide keren bleef de medewerker met mij aan de lijn tot de ambulance er was.Sterrenstof74 schreef: ↑17-06-2021 21:46Nee, er is niets gezegd over reanimeren. Mijn moeder vindt het achteraf ook apart dat ze niet aan de lijn bleven tot de ambulance er was.
Gecondoleerd met je vader

Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
vrijdag 18 juni 2021 om 13:17
Ok dus je weet waar je het over hebt, en dan hoor jij (logisch) ook duidelijk verschil tussen gaspen en snurken.
Maar je kunt toch wel bedenken dat iemand die er totaal geen verstand van heeft het zou omschrijven als snurken?
Ik heb voor werk jaren een BHV cursus gedaan, waarbij gasping uiteraard ook ter sprake kwam. Elk jaar weer werd er verteld dat het verward kan worden met “raar gesnurk” en dat dit ook vaak zo gemeld wordt, dus zeker met jouw kennis lijkt me dan toch dat je wel snapt dat mensen dat zo omschrijven, en dat een telefoniste dit dus ook moet herkennen…
vrijdag 18 juni 2021 om 13:38
Dat kan ik me prima voorstellen. Alleen legde ik de associatie met een hersenbloeding waarbij ook bewusteloosheid op kan treden, inclusief diep gesnurk.
Maar goed, laten we dit topic niet teveel vervuilen, denk niet dat we TO daar een plezier mee doen.
vrijdag 18 juni 2021 om 13:40
Miek_ schreef: ↑18-06-2021 11:25Ik zou zeker wel een melding maken/klacht indienen. Niet om iemand aan de schandpaal te nagelen maar zodat ze ervan kunnen leren. Je zou eventueel nog om een gesprek kunnen vragen voor wat verheldering.
Ik heb een paar keer 112 gebeld in mijn leven en mijn ervaring is dat er best wel wat verschil is tussen de medewerkers die de uitvraag doen. Meestal gaat het goed maar soms zit er gewoon iemand tussen die niet geschikt is. Ik heb een keer een heel heftig ongeluk zien gebeuren om de snelweg. Meerdere auto's betrokken, mensen die letterlijk uit de auto vlogen en achteraf gezien zijn er ook doden gevallen. Ik heb toen direct (Ik was de eerste die belde) 112 gebeld. Duidelijk gezegd dat op snelweg A... bij hectometerpaal ..... richting ......... een ongeval was gebeurd waar meerdere voertuigen bij betrokken waren en dat er letterlijk mensen uit een auto gevlogen waren. Ze luisterde niet en ging haar lijstje afwerken. Ik kreeg letterlijk de vraag om welk adres het gingDaarna kreeg ik de bizarre vraag of ik dacht of de snelweg afgesloten moest worden en of er een ambulance nodig was
Leek mij vrij duidelijk toen ik aangaf dat er mensen op de snelweg lagen.
Uiteindelijk is de weg dus uren afgesloten geweest en is er zelfs nog een traumahelikopter geland. Ik heb toen wel een melding gemaakt dat ik de uitvraag van de telefoniste echt heel slecht vond. Ik hoop dat ze er wat mee gedaan hebben.
Gecondoleerd met je vader trouwens. Het klinkt alsof het heel heftig en plotseling was.![]()
Dat lag niet aan de medewerker zelf, die gaat een uitvraagprotocol in en moet die dingen invullen voor zij verder kan. Onderzoek heeft uitgewezen dat op deze manier het snelst en efficiënt gewerkt worden zonder dat er cruciale dingen gemist worden. De meeste mensen zijn in paniek die bellen en springen van de hak op de tak.
Natuurlijk is het frustrerend en wil je gelijk de belangrijkste dingen benoemen.

vrijdag 18 juni 2021 om 13:48
Dat dachten ze bij Nouri ook. Zelfs de fysiotherapeut herkende gasping niet, hoe kun je dat dan van een leek verwachten? Zeker in zo'n situatie.ES1977 schreef: ↑18-06-2021 12:35Maar als je vader 'snurkte' was er sprake van ademhaling, en als er ademhaling is leg je het slachtoffer idd in stabiele zijligging en wacht je op de hulpdiensten, zoals de 112 medewerker zei. Maar reanimatie is dan niet nodig. Dat doe je pas als je geen pols kunt voelen en er geen ademhaling meer is.
Er kunnen vele redenen zijn dat er gehandeld is zoals er gehandeld is. Hopelijk mag je de opname horen.
vrijdag 18 juni 2021 om 13:57
Sorry, hoor, maar op dat moment raakte ik zelf volledig in paniek. 5 minuten later waren we bij haar en kwam ook de ambulance aan.viva-amber schreef: ↑18-06-2021 13:05De 112 mdw had het beter kunnen doen, idd, maar dat geldt voor iedereen.
'Vervolgens is er opgehangen door de medewerker en heeft mijn moeder mij gebeld. Ik hoorde het 'gesnurk' en wist meteen dat het foute boel was. Zoon en ik zijn meteen in de auto gestapt en kwamen tegelijk met ambulance aan.'
Wanneer jij hoort dat het foute boel is dan had je ook kunnen aangeven dat zij moet gaan reanimeren en weer 112 bellen om haar daardoor heen te coachen, dan via buren iemand vinden die dat kan.
vrijdag 18 juni 2021 om 14:00
Ik hoef de opname niet te horen. Ik wilde onze ervaring delen en hoop dat ze intern verder kijken. Wellicht nog een keer aandacht geven aan 'gasping'.
Ik heb dit nu gedeeld met ze en ga het verder zoveel mogelijk loslaten en rouwen om het verlies van mijn vader...
vrijdag 18 juni 2021 om 16:29
Ik heb direct de belangrijkste dingen benoemd en ik was niet in paniek. Ik was juist heel rustig, ik ga bij een ongeluk/heftige situatie juist in de regelstand. Als ze geluisterd zou hebben dan zou ze haar lijstje al ingevuld kunnen hebben en dat had toch weer wat minuten gescheeld. Ze was echt heel traag van begrip. Mijn letterlijke woorden waren toen ik belde was: Er is zojuist een ongeval gebeurd op de A.... richting ..... hectometerpaal ....... vlak voor afslag ...... Er zijn meerdere auto's betrokken, 4 zover ik het nu kan zien. Er zijn ook een aantal mensen uit de auto gevlogen en die liggen nu gewond op de snelweg. Het rijverkeer is ook gestremd, het is een ravage over beide rijstroken en deels de vluchtstrook.mamaak schreef: ↑18-06-2021 13:40Dat lag niet aan de medewerker zelf, die gaat een uitvraagprotocol in en moet die dingen invullen voor zij verder kan. Onderzoek heeft uitgewezen dat op deze manier het snelst en efficiënt gewerkt worden zonder dat er cruciale dingen gemist worden. De meeste mensen zijn in paniek die bellen en springen van de hak op de tak.
Natuurlijk is het frustrerend en wil je gelijk de belangrijkste dingen benoemen.
Ik snap echt wel dat volgens het protocol een aantal vragen beantwoord moeten worden maar ik vind het heel onprofessioneel als een groot deel van deze vragen al beantwoord zijn en dat de medewerker gewoon niet luistert maar naar haar lijstje zit te staren.
vrijdag 18 juni 2021 om 22:33
Helaas niet. Ik heb een herseninfarct gehad (ik was niet meer verstaanbaar; ze hebben mijn locatie uitgepeild) en er werd ook opgehangen voor de ambulance er was.
zaterdag 19 juni 2021 om 06:09
Een onderzoek zal ongetwijfeld belastend zijn maar, even cru gezegd, dat is een overlijden ook. En dan is belastend nog zacht uitgedrukt. Onderzoeken zijn er juist mede op gericht om te kijken wat er verbeterd kan worden. Zelf ook wel onderzoeken meegemaakt in de zorg, uitgangspunt daarin was altijd om te evalueren wat beter kan en niet om iemand de schuld te geven.mamaak schreef: ↑18-06-2021 09:12Het is heel gebruikelijk om zodra het telefoongesprek met de meldkamer start en het klinkt alsof een ambulance nodig is dat deze onder prio A2 DIA alvast gestuurd word. Dit staat voor directe inzet ambulance.
Dan is de ambulance al onderweg terwijl het uitvragen op de meldkamer nog bezig is. Dan word aanrijdend pas duidelijk voor het personeel waar ze naartoe gaan, dwz wat voor soort melding. Als iemand niet aanspreekbaar is maar wel ademt word er al een A1 van gemaakt.
Dus het kan heel goed zijn dat de prioriteit aangepast is.
Maar denk niet dat je dat terug kunt vinden op reguliere sites.
Ik denk dat het voor jou/jullie heel belangrijk is om contact op te nemen met de ambulancedienst. Daar kunnen alle gegevens en gesprekken terug gelezen en geluisterd worden. Net als de bevindingen van het ambulancepersoneel.
Hopelijk geeft het antwoorden op jullie vragen en kun je daarna inschatten of er echt grote fouten gemaakt zijn of waar het mis ging.
Zoals het nu klinkt is het inderdaad allemaal vreemd. Maar wij horen hier een klein stukje van een verhaal dus kunnnen hier geen eerlijk oordeel over geven.
(Bijna) iedereen doet keihard zijn best om zo goed mogelijke zorg te bieden. Is dit niet gebeurd is het terecht om hierop terug te komen. En TO zit vol emotie, dat is logisch.
Maar vind het vervelend om te lezen dat de rest zo oordelend is. Want je kent het verhaal niet goed genoeg.
En als je in die sector werkt, is het enorm belastend als er een klacht ingediend word en er komt een heel onderzoek. Denk dat men hier niet beseft wat een impact het heeft op het team wat ter plaatse geweest is. Het is goed dat het gebeurt want natuurlijk worden er fouten gemaakt.
Maar zelfs als je weet dat je niets verkeerd gedaan hebt, gehandeld hebt volgens je protocollen heeft het een enorme impact op de zorgverlener.
To: gecondoleerd met het verlies!

zaterdag 19 juni 2021 om 06:18
Het lijkt me ook een erg lastig beroep. Je moet ten allen tijde rustig kunnen blijven, wat je ook te horen krijgt vanaf de andere kant, je moet je protocollen volgen, kort en bondig moeten kunnen antwoorden en uitleggen maar wel vriendelijk en geruststellend overkomen, maar strak aan dat protocol vasthouden is ook niet altijd wenselijk. Lang niet iedereen is daar geschikt voor.
Maar aan de lijn blijven bij iets wat ernstig lijkt, lijkt me juist weer een standaard iets, om te ondersteunen tot de ambulance er is.
Maar aan de lijn blijven bij iets wat ernstig lijkt, lijkt me juist weer een standaard iets, om te ondersteunen tot de ambulance er is.