Keizersnede!
maandag 28 juni 2021 om 13:27
Zoals het er nu naar uit ziet, gaat het bij mij een keizersnede worden. (2de kind).
Het verloop hiervan is me inmiddels wel duidelijk en lijkt me prima. Ik ga voor een gentle sectio.
Al vind ik het ruggenprik gebeuren wel spannend.
Ook heb ik gehoord dat ze je armen vastmaken, en dat lijkt me niks.
Morgen gesprek met gyn en dan kan ik het nog checken
.
Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is het herstel achteraf. Hoe hebben jullie dat ervaren en zijn er nog tips & trics?
Het verloop hiervan is me inmiddels wel duidelijk en lijkt me prima. Ik ga voor een gentle sectio.
Al vind ik het ruggenprik gebeuren wel spannend.
Ook heb ik gehoord dat ze je armen vastmaken, en dat lijkt me niks.
Morgen gesprek met gyn en dan kan ik het nog checken

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is het herstel achteraf. Hoe hebben jullie dat ervaren en zijn er nog tips & trics?
maandag 28 juni 2021 om 14:44
Spoed keizersnede gehad onder gehele narcose, van de operatie heb ik zelf niets mee gekregen.
Het herstel vond ik fantastisch!
's ochtends vroeg is onze zoon geboren, 's middags ben ik al zelf gaan douchen (op het moment dat ik weer uit bed mocht) en 's avonds liep ik zelf al door de ziekenhuis gangen.
Na 3 dagen ziekenhuis wou ik naar huis en op dag 4 kon ik alweer 2km lopen in de buitenlucht.
Over een paar maanden verwachten wij onze tweede zoon en nu kiezen wij voor een geplande keizersnede.
Maar zoals eerder gezegd is elke bevalling anders, zo is ook iedere keizersnede anders en kun je niet op voorhand zeggen hoe het herstel gaat.
(Maar het kan dus ook heel positief
)
's ochtends vroeg is onze zoon geboren, 's middags ben ik al zelf gaan douchen (op het moment dat ik weer uit bed mocht) en 's avonds liep ik zelf al door de ziekenhuis gangen.
Na 3 dagen ziekenhuis wou ik naar huis en op dag 4 kon ik alweer 2km lopen in de buitenlucht.
Over een paar maanden verwachten wij onze tweede zoon en nu kiezen wij voor een geplande keizersnede.
Maar zoals eerder gezegd is elke bevalling anders, zo is ook iedere keizersnede anders en kun je niet op voorhand zeggen hoe het herstel gaat.
(Maar het kan dus ook heel positief

maandag 28 juni 2021 om 14:45
Even voor de duidelijkheid: als ze dat voorstellen dan mag je dat weigeren hoor!! Jij bent de baas over je lichaam, ook in het ziekenhuis.
Sowieso moeten ze het vragen bij een bevalling (ja ook een geplande sectio) en niet zomaar doen, tenzij er een noodsituatie is.
Ze hebben protocollen maar dat is zeker rond bevallingen bespreekbaar. Ik zou het wel vantevoren navragen en duidelijk aangeven wat jij wil, dan kom je niet voor discussies te staan in de OK straks. Het is echt niet de bedoeling dat jij in onzekerheid zit over procedures waar je je niet fijn bij voelt. Maak dat alsjeblieft tijdig bespreekbaar met je gyn of verloskundige.
Ik had ook de armen niet vast trouwens, had me ook zeer onprettig geleken en zou ik niet mee akkoord zijn gegaan.
Het is blijkbaar ook niet persé nodig als je hier al leest dat het bij veel vrouwen niet zo was.
maandag 28 juni 2021 om 14:58
Jij wil mij nu vertellen dat ik ten onrechte praat over een spoed keizersnede? Omdat het niet van hats, rats, flats is gegaan?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:12
Reden: Quote verwijderd
59.01% gewijzigd
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe

maandag 28 juni 2021 om 14:58
Vooral dat stukje ja. Rest is mooi voor jou maar echt voor de meeste mensen totaal niet realistisch.Sunny-in-Perth schreef: ↑28-06-2021 14:44Spoed keizersnede gehad onder gehele narcose, van de operatie heb ik zelf niets mee gekregen.
(Maar het kan dus ook heel positief)
Ik zou zorgen dat de partner niet veel thuis is de eerste tijd. Maar gewoon geheel thuis is de eerste tijd TO.
maandag 28 juni 2021 om 15:09
Tips: onderschat het niet, het is een grote buikoperatie. En neem de tijd. Mobiliseren is goed, maar direct het huishouden gaan doen de 1e weken niet.
Even bij mijn moeder nagevraagd over die verticale/horizontale snee (zij was ok-assistente bij de gynaecologie):
Tegenwoordig maken ze alleen horizontale snedes. De nieuwe dokters leren vaak niet eens meer een verticale snee begrijp ik van haar. Ze heeft het in haar hele carrière 2x verticaal meegemaakt: 1x omdat er al een verticaal litteken was van een andere operatie (maar inwendig was het alsnog horizontaal) en 1x bij een spoedkeizersnede waarbij het uitgevoerd werd door een chirurg ipv een gynaecoloog (langlanglang geleden). In het onderste deel van de baarmoeder zitten minder spieren, waardoor de risico's voor de toekomst kleiner zijn (aldus mams).
Even bij mijn moeder nagevraagd over die verticale/horizontale snee (zij was ok-assistente bij de gynaecologie):
Tegenwoordig maken ze alleen horizontale snedes. De nieuwe dokters leren vaak niet eens meer een verticale snee begrijp ik van haar. Ze heeft het in haar hele carrière 2x verticaal meegemaakt: 1x omdat er al een verticaal litteken was van een andere operatie (maar inwendig was het alsnog horizontaal) en 1x bij een spoedkeizersnede waarbij het uitgevoerd werd door een chirurg ipv een gynaecoloog (langlanglang geleden). In het onderste deel van de baarmoeder zitten minder spieren, waardoor de risico's voor de toekomst kleiner zijn (aldus mams).
waarompaktieniet wijzigde dit bericht op 28-06-2021 15:24
0.06% gewijzigd
maandag 28 juni 2021 om 15:20
[...]Susiequeke schreef: ↑28-06-2021 14:31Heb vier gentle sectio's gehad en dat ging steeds helemaal prima. Bij de eerste vroegen me ze de dag daarna om rechtop te gaan zitten en ik dacht echt dat ze gek waren geworden...bij de vierde liep ik de dag erna al over de gang. Over hoe snel je herstelt, is dus weinig te zeggen. Dat is per persoon en duidelijk dus ook per sectio anders. Ik was bij allevier in elk geval de derde dag weer thuis (bij de vierde zelfs de tweede dag) en de wond is steeds heel prima genezen. Paar weekjes niet autorijden en niet zwaar tillen, niet in bad en jezelf een beetje in acht nemen. Geniet van je zwangerschap en óp naar een fijne sectio en een prachtig kindje!
Let’s go Brandon!
maandag 28 juni 2021 om 15:21
Hier ook een spoedkeizersnede bij de eerste ivm foetale nood en niet vorderende ontsluiting (achteraf een sterrekijker) en het herstel is me 100% meegevallen. Volgens mij zaten mijn armen wel soort van vast, maar dat heb ik niet als naar ervaren. Je hangt natuurlijk ook aan een infuus en een bloeddrukmeter enzo en er gebeurt gewoon heel veel om je heen. Maar toen mijn dochter bij me werd gelegd werden mijn armen vrij gemaakt om lekker met haar te knuffelen.
Een vriendin van mij had een echte spoedkeizersnede waarbij elke seconde telt en ze rennend met het bed door de gang gingen en zij onder narcose is gebracht (in een paar minuten van op de noodknop drukken tot baby geboren in de ok zeg maar) en zij heeft precies dezelfde snee als ik met mijn "semi"spoedkeizersnede (waar overigens uiteindelijk ook een team voor opgepiept is van huis omdat er niet langer gewacht kon worden). Een keurig lijntje op de bikinilijn.
Bij mijn zoon gekozen voor een geplande keizersnede omdat het herstel gewoon goed bevallen was en de inschatting was dat hij echt een hele flinke baby zou zijn (hij was ook wel flink maar had vooral een groot hoofd, dus blij met mijn keuze). Mijn man was de eerste 6 weken thuis op de dagen dat onze toen bijna 2-jarige dochter ook thuis was, zodat ik haar niet hoefde te tillen.
Helaas belandde onze zoon op de tweede dag op de neonatologie met een longinfectie en deed ik daardoor veel meer dan mijn lijf eigenlijk aankon. De hele eerste week in het ziekenhuis was echt slopend door de opname van mijn zoon, maar eigenlijk heb ik daar in mijn herstel minder last van gehad dan ik verwacht had. Alleen zat ik 's avonds helemaal vast in mijn rug als ik weer eens in een onmogelijke houding naast zijn bed had gezeten de hele dag. Maar toen we na 11 dagen thuis kwamen was dat eigenlijk allemaal zo verdwenen en is mijn herstel verder gewoon weer super voorspoedig verlopen. Op dag 5 na de keizersnede was in veranderd in een soort hotelgast die in een uitliep op de kraamafdeling.
Lang verhaal kort: Ik zou het zo weer doen!
Een vriendin van mij had een echte spoedkeizersnede waarbij elke seconde telt en ze rennend met het bed door de gang gingen en zij onder narcose is gebracht (in een paar minuten van op de noodknop drukken tot baby geboren in de ok zeg maar) en zij heeft precies dezelfde snee als ik met mijn "semi"spoedkeizersnede (waar overigens uiteindelijk ook een team voor opgepiept is van huis omdat er niet langer gewacht kon worden). Een keurig lijntje op de bikinilijn.
Bij mijn zoon gekozen voor een geplande keizersnede omdat het herstel gewoon goed bevallen was en de inschatting was dat hij echt een hele flinke baby zou zijn (hij was ook wel flink maar had vooral een groot hoofd, dus blij met mijn keuze). Mijn man was de eerste 6 weken thuis op de dagen dat onze toen bijna 2-jarige dochter ook thuis was, zodat ik haar niet hoefde te tillen.
Helaas belandde onze zoon op de tweede dag op de neonatologie met een longinfectie en deed ik daardoor veel meer dan mijn lijf eigenlijk aankon. De hele eerste week in het ziekenhuis was echt slopend door de opname van mijn zoon, maar eigenlijk heb ik daar in mijn herstel minder last van gehad dan ik verwacht had. Alleen zat ik 's avonds helemaal vast in mijn rug als ik weer eens in een onmogelijke houding naast zijn bed had gezeten de hele dag. Maar toen we na 11 dagen thuis kwamen was dat eigenlijk allemaal zo verdwenen en is mijn herstel verder gewoon weer super voorspoedig verlopen. Op dag 5 na de keizersnede was in veranderd in een soort hotelgast die in een uitliep op de kraamafdeling.
Lang verhaal kort: Ik zou het zo weer doen!
maandag 28 juni 2021 om 19:28
Ik heb echt best wat spoedsectio’s gezien, en nog nóóít een verticale snede.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:11
Reden: quote verwijderd
53.22% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
maandag 28 juni 2021 om 19:37
Jij kletst uit zo uit je nek
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:11
73.01% gewijzigd

maandag 28 juni 2021 om 20:46
En anderen hebben weer andere dingen gehoord of ervaren. Of meegemaakt op het werk.......
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:06
43.45% gewijzigd
maandag 28 juni 2021 om 20:47
Dan heb je niet echt zitten opletten.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:06
35.69% gewijzigd
I noticed how your people didn't support you. So, I sent you strangers -- The Universe
maandag 28 juni 2021 om 20:53
En nu een Nederlandse folder van een ziekenhuis die een verticale incisie gebruikt bij een keizersnede. Daar gaat de bevalling per slot van rekening plaatsvinden.
En heb je iedereen die je nu bestrijdt over het woordje spoed, gevraagd of er sprake was van de genoemde omstandigheden die een verticale incisie noodzakelijk achten?
En begrijp je de consequenties als een gynaecoloog kiest voor een verticale incisie voor latere zwangerschappen?
Vast niet.
En heb je iedereen die je nu bestrijdt over het woordje spoed, gevraagd of er sprake was van de genoemde omstandigheden die een verticale incisie noodzakelijk achten?
En begrijp je de consequenties als een gynaecoloog kiest voor een verticale incisie voor latere zwangerschappen?
Vast niet.

maandag 28 juni 2021 om 21:16
Doreia* schreef: ↑28-06-2021 20:53En nu een Nederlandse folder van een ziekenhuis die een verticale incisie gebruikt bij een keizersnede. Daar gaat de bevalling per slot van rekening plaatsvinden.
Vast niet.
Nou dat ja.
maandag 28 juni 2021 om 21:30
Noch hij noch Doreia weet zeker waar deze keizersnede plaats gaat vinden. Kan net zo goed elders zijn.
Let’s go Brandon!
maandag 28 juni 2021 om 22:51
Je kunt ook gewoon toegeven dat je te stellig bent geweest en je iets geleerd hebt vandaag. Zou een fraaiere uitweg zijn geweest.havermout1 schreef: ↑28-06-2021 21:30Noch hij noch Doreia weet zeker waar deze keizersnede plaats gaat vinden. Kan net zo goed elders zijn.
maandag 28 juni 2021 om 23:00
maandag 28 juni 2021 om 23:12
Dat zeg jij steeds ja. Maar onderbouwt heb ik het nog niet gezien van je.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:04
35.98% gewijzigd
maandag 28 juni 2021 om 23:35
T is wel heel bijzonder dat jij toevallig die mensen kent. Ik zit in een Facebook groep met 9400 vrouwen die een keizersnede hebben ondergaan. Recent stelde iemand daar de vraag of anderen net als zij een verticale keizersnede hadden gehad. Een handjevol reageerde daarop dat ze dat inderdaad hadden gehad, maar letterlijk allemaal met een totaal andere reden dan spoed; namelijk baarmoederhalskanker, afwijkingen aan de eierstokken, eerder een grote buikoperatie ondergaan waardoor nu hetzelfde litteken werd gebruikt, etc. Ik heb net zitten terug zoeken op die pagina en kan letterlijk geen één casus vinden van iemand die vanwege spoed een verticale keizersnede heeft gehad. Zelfs niet bij placenta loslating.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:04
5.88% gewijzigd
maandag 28 juni 2021 om 23:37
Echt het enige dat ik erover kan vinden is dat je bij prematuren soms verticaal MOET inciseren omdat de kindjes dan nog zo kwetsbaar zijn dat je niet aan het kindje kunt gaan trekken om het eruit te krijgen. En met een verticale incisie kan de gyn er makkelijker 2 handen in krijgen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:03
19.15% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

maandag 28 juni 2021 om 23:46
klopt niet.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 23:02
83.21% gewijzigd