Misselijk van vliegangst
dinsdag 29 juni 2021 om 04:31
Hoi!
Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.
Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.
Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
Ik vlieg binnenkort met de kinderen. De vlucht duurt ongeveer 3 uur, maar ik ben er nu al misselijk van.
Het zit namelijk zo: ik hou niet van vliegen! Sterker nog, ik probeer al jarenlang vakanties die per vliegtuig zijn te vermijden.
Dit jaar trok ik de stoute schoenen aan. Ik kon dit! Na het boeken had ik een tijdje het gevoel dat ik inderdaad die vliegangst éindelijk had overwonnen.
Niks is minder waar. Hoe dichter de reis aankomt hoe zieker ik er van word.
Ik schoot net gewoon wakker uit bed. De gedachte dat ik weer in de lucht moet benam me de adem en ik moet nu al bekant kotsen.
Er is geen weg meer terug, wat kan ik doen?
(Ps medicatie waar je suf van wordt is geen optie, ik heb de verantwoordelijkheid over twee kinderen)
mabido wijzigde dit bericht op 29-06-2021 05:45
1.46% gewijzigd
dinsdag 29 juni 2021 om 05:06
heb je enig idee waar het vandaan komt trouwens? waarschijnlijk helpen dingen als 'het is de veiligste manier van reizen' je niet. (ook al plaats ik hem hier toch :p . de kans dat er iets gebeurt op weg naar Schiphol is vele malen groter dan wanneer je in het vliegtuig zit).
is het het feit dat je zelf geen controle hebt of iets anders?
is het het feit dat je zelf geen controle hebt of iets anders?

dinsdag 29 juni 2021 om 05:49
Het is vooral de angst om neer te storten.
Het begint vanaf dat de moter van het vliegtuig aangaat, over de baan gaat rijden, dan even stilstaat en dan ineens omhoog de lucht inschiet.
Vréselijk moment.
Eens in de lucht dan gaat het even goed
(mits geen turbulentie), maar bij het landen begin ik weer angstig te worden.
Het begint vanaf dat de moter van het vliegtuig aangaat, over de baan gaat rijden, dan even stilstaat en dan ineens omhoog de lucht inschiet.
Vréselijk moment.
Eens in de lucht dan gaat het even goed
(mits geen turbulentie), maar bij het landen begin ik weer angstig te worden.
dinsdag 29 juni 2021 om 06:39
dinsdag 29 juni 2021 om 06:51
angst kan een soort urgentie krijgen, waardoor het gaat voelen als de ernstigste hinderpaal ooit, die onmiddellijk beantwoord moet worden met vechten of vluchten.
maar in feite zijn er tig tegenslagen in je leven, elke paar uur is er wel een tegenslag.
je kan alleen maar geluksmomenten ervaren, als je daarvóór ongelukkig was;
je moet dus accepteren dat je soms gelukkig en soms ongelukkig bent
.
je prijs voor een fijne vakantie is dus een mogelijk rottig uur in een vliegtuig.
gá gewoon voor dat nare uur; ja, de handen zweten, ja je bent misselijk; zorg ervoor dat anderen geen last van je hebben, dat je ze niet onderkotst. De meesten zullen begrip voor je angst hebben, maar als ze echt last van je hebben, minder.
denk je dat je om kan vallen, bind dan jezelf vast. Probeer uit te vinden welke momenten het makkelijkst zijn. Vaak zijn dat de ogenblikken dat je afgeleid bent. Probeer jezelf dus af te leiden.
als dank voor je inspanningen voel je jezelf trots en vederlicht en dan krijg je ook nog een mooie vakantie als prijs.
maar in feite zijn er tig tegenslagen in je leven, elke paar uur is er wel een tegenslag.
je kan alleen maar geluksmomenten ervaren, als je daarvóór ongelukkig was;
je moet dus accepteren dat je soms gelukkig en soms ongelukkig bent
.
je prijs voor een fijne vakantie is dus een mogelijk rottig uur in een vliegtuig.
gá gewoon voor dat nare uur; ja, de handen zweten, ja je bent misselijk; zorg ervoor dat anderen geen last van je hebben, dat je ze niet onderkotst. De meesten zullen begrip voor je angst hebben, maar als ze echt last van je hebben, minder.
denk je dat je om kan vallen, bind dan jezelf vast. Probeer uit te vinden welke momenten het makkelijkst zijn. Vaak zijn dat de ogenblikken dat je afgeleid bent. Probeer jezelf dus af te leiden.
als dank voor je inspanningen voel je jezelf trots en vederlicht en dan krijg je ook nog een mooie vakantie als prijs.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
dinsdag 29 juni 2021 om 06:56
Jij misschien niet, maar iedereen reageert daar anders op. Als ik 1 hele inneem, lig ik echt nokkie. En de dag erna ben ik er ook niet helemaal bij nog, heb ik een hoofd vol watten en reageer ik sloom en komt lang niet alles binnen. Een kwart is voor mij al teveel zelfs. Ook dan ben ik de dag erna nog heel wazig. Dus mocht TO dit willen proberen dan is het verstandig om dat in ieder geval eerst thuis zonder verantwoordelijkheid over de kinderen uit te testen.MariaDeJong schreef: ↑29-06-2021 05:43En ga naar je huisarts. Van 1 oxa wordt je niet volkomen sloom

dinsdag 29 juni 2021 om 08:00
Ow, en je kunt ook gewoon besluiten om toch niet te gaan hè.
Je schrijft dat je niet meer terug kunt, maar dat kan natuurlijk best.
Ja, dan ben je je geld kwijt, maar ook je angst.
Want hoe leuk wordt die vakantie als je de hele vakantie aanhikt tegen de terugreis?
Been there, done that. Nooit meer.
Want hoe leuk wordt die vakantie als je de hele vakantie aanhikt tegen de terugreis?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 29 juni 2021 om 08:08
Je hebt 3 keuzes
1) je gaat, eventueel met medicatie van de huisarts
2) je cancelled je boeking en gaat niet
3) je gaat hulp zoeken voor je vliegangst
Niets doen en denken dat het wel over zal gaan is geen optie. En jij moet beslissen wat je wilt, een ander kan de beslissing niet maken. Een andere optie is trouwens, zelf thuis blijven en het gezin lekker op vakantie laten gaan.
Niets doen en denken dat het wel over zal gaan is geen optie. En jij moet beslissen wat je wilt, een ander kan de beslissing niet maken. Een andere optie is trouwens, zelf thuis blijven en het gezin lekker op vakantie laten gaan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
dinsdag 29 juni 2021 om 08:19
Mee eens.hamerhaai schreef: ↑29-06-2021 08:08Je hebt 3 keuzes
@TO, ik begrijp dat je in je eentje vliegt met je kinderen? Misschien kan er een volgende keer een andere volwassene mee, een vriendin die het leuk vindt om ook op vakantie mee te gaan (en mss zelf ook kinderen heeft). Of oma en/of opa?
dinsdag 29 juni 2021 om 08:33
Ik herken het helemaal wat je allemaal ervaart . Ik vind vliegen vreselijk , maar mijn enige tip is om het toch gewoon te doen. Ook ik vlieg ieder jaar alleen met kinderen en zodra het opstijgen begint zit ik al huilen en te bibberen . Ik laat het over me heen komen en gelukkig zijn de kinderen er aan gewend en vinden ze het eigenlijk hilarisch hoe ik reageer
Probeer uit te leggen dat je het spannend vind , maar eenmaal in de lucht je eigen beter voelt . Zet op je telefoon of iPad zoveel mogelijk films , neem boeken en spelletjes mee en ga vooral niet bij het raam zitten . Ook is mijn ervaring dat medepassagiers en stewardessen even met je gaan kletsen als ze zien dat je het lastig hebt . Heel veel succes !
dinsdag 29 juni 2021 om 08:53
Ik herken het ook helemaal. Alleen bij mij is de angst er vanaf het opstijgen tot het landen. Ga inderdaad niet bij het raampje zitten! Hoe vaak ik wel niet heb gedacht dat er iets mis was met de vleugel, of dat een ander vliegtuig te dichtbij vloog. Een puzzelboekje die een beetje lastig is helpt mij vaak wel, kennelijk kan ik niet doodsbang zijn en puzzelen tegelijk. Als jij vooral bang bent tijdens het opstijgen en landen zou ik ervoor zorgen dat je dan iets te doen hebt. Ik heb hier twee jaar geleden een topic aangemaakt toen ik in het buitenland zat er eigenlijk niet meer terug durfde te vliegen. Dat heb ik toen uiteindelijk wel gedaan, o.a. door de tips die ik hier op het forum kreeg.
Niet om je te ontmoedigen maar ik heb zelf minimaal 50 keer gevlogen en meerdere vliegangst cursussen gedaan, en ik heb nog steeds angst. Het positieve is dat ik nog regelmatig contact heb met mensen die met mij de cursus hebben gedaan en zij zijn er wel afgekomen. En ik heb dus minimaal 50 keer zeker geweten dat het vliegtuig neer ging storten en toch gebeurde dat niet. Het landde gewoon veilig op de luchthaven, de stewardess ging naar huis naar haar man en kinderen, en de piloot ging gewoon netjes met pensioen aan het einde van zijn loopbaan.
Niet om je te ontmoedigen maar ik heb zelf minimaal 50 keer gevlogen en meerdere vliegangst cursussen gedaan, en ik heb nog steeds angst. Het positieve is dat ik nog regelmatig contact heb met mensen die met mij de cursus hebben gedaan en zij zijn er wel afgekomen. En ik heb dus minimaal 50 keer zeker geweten dat het vliegtuig neer ging storten en toch gebeurde dat niet. Het landde gewoon veilig op de luchthaven, de stewardess ging naar huis naar haar man en kinderen, en de piloot ging gewoon netjes met pensioen aan het einde van zijn loopbaan.
dinsdag 29 juni 2021 om 09:23

dinsdag 29 juni 2021 om 09:29
Van een oxazepam wordt je echt niet dusdanig suf hoor, desnoods neem je er een als test om te kijken wat het met je doet. Er rekening mee houdend dat je als je echt gaat vliegen toch al veel alerter bent.
Ik heb geen vliegangst maar claustrofobie. Negen van de tien keer hoef ik helemaal niets te slikken omdat ik weet dat ik die pillen heb mocht het nodig zijn.
Ik heb geen vliegangst maar claustrofobie. Negen van de tien keer hoef ik helemaal niets te slikken omdat ik weet dat ik die pillen heb mocht het nodig zijn.
dinsdag 29 juni 2021 om 09:31
dinsdag 29 juni 2021 om 09:36
Solomio schreef: ↑29-06-2021 08:00Ow, en je kunt ook gewoon besluiten om toch niet te gaan hè.
Dit.
Daarom vlieg ik dus niet. Zo simpel kan het zijn.
Huts!

dinsdag 29 juni 2021 om 10:11
Dat is niet echt een oplossing en bovendien dupeer je daarmee ook je kinderen.Solomio schreef: ↑29-06-2021 08:00Ow, en je kunt ook gewoon besluiten om toch niet te gaan hè.
Vliegen is de veiligste manier van vervoer. De kans om de jackpot in de staatsloterij te winnen is vele malen groter dan overlijden bij een vliegtuigongeval.
En met een simpele training raakt 98% de vliegangst kwijt.
Dus waarom zou je niet gewoon er iets aan doen?