Gezondheid alle pijlers

Overgang en brain fog

29-06-2021 10:39 101 berichten
Ik zit dus in de overgang.

Dat ik als ik wc papier reclame zie denk "daar zijn bomen voor gekapt" en vervolgens 10 minuten mijn ogen uit de kop jank omdat ik dat zo zielig vind voor die bomen, daar kan ik best mee leven.

Dat ik me inwendig soms net een stampende kleuter met een driftaanval voel omdat alles gemeen is en iedereen stom en gemeen en ikzelf sielugh! Daar moet ik toch wel om grinniken.

Dat ik af en toe een oververhitte kachel lijk en als het vriest in een tshirt op het balkon sta en dat heerlijk verkoelend vind, het zij zo.

Waar ik niet mee kan leven, omdat het me serieus in de weg staat met mijn werk, is de vermoeidheid, maar vooral dat het vaak net lijkt alsof ik aan de verdovende middelen zit. Mijn brein is zo vaaaaaaaag. Kan me helemaal niet concentreren, lees iets en als ik een bladzijde heb gelezen weet ik al niet meer wat er stond. Ben vergeetachtig, kom niet uit mijn woorden. En alles gaat heel langzaam. Zit soms voor me uit te staren en dan is er alweer een uur voorbij. Dit ken ik helemaal niet van mezelf! En op deze manier kan ik geen eigen bedrijf runnen.
Volgende week een afspraak staan met de huisarts om te overleggen wat ik zou kunnen doen.

Zijn er mensen hier die juist dat brain fog aspect herkennen? Hoe ben jij daarmee om gegaan? Wat zijn goede tips?

En zijn er mensen die hormoontherapie hebben (gehad) ivm overgangsklachten? Wat is jullie ervaring daarmee?
Alle reacties Link kopieren
hiero! Ik heb op urine verlies na werkelijk elk symptoom. Ik was mezelf echt helemaal kwijt. Kreeg ook oogmigraine en ik zie meermaals per dag totaal ineens niks meer. Nu aan de Progynova hormonen. Dat helpt zo! Ik ben weer helemaal helder. Oke, het werkt voor geen meter voor mijn zicht maar dat heb ik maar even geaccepteerd. Dat gaat vanzelf weer over uiteindelijk. Maar ik voel me geen labiel wrak meer, ben niet meer chronisch moe, slaap weer heerlijk en de wolk is weg in mijn hoofd.
Dat klinkt als een hele fijne verbetering! Goed om te horen.
Ik ga dit ook meenemen in mijn gesprek met de huisarts.

Jammer van de migraine. Dat is naar!
Begin aub niet met hormoontherapie! (Vriendin met borstkanker was zelfs door dokter gewaarschuwd dat zelfs homeopatische middelen om overgang te verzachten, te mijden waren voor ELKE vrouw.) Waarom zou je in je hormoonhuishouding gaan ingrijpen?
Laat je lijf bekomen van de vruchtbare periode die achter je ligt en verwelkom ontspannen een nieuwe periode. Je leven is nog niet voorbij.

En vele van de symptomen die je beschrijft, liggen niet aan die overgang, maar gewoon aan het feit dat die overgang je met de neus op de feiten drukt, dat je gewoon ouder wordt.

Mijn overgang is reeds 10 jaar voorbij, dus ik weet waarover ik spreek.
Bij mij hielp weer aan de pil gaan, echt verschil van dag en nacht
Man man ja dat ken ik. Ik liep vorige week huilend in de parkeergarage, omdat ik mijn auto niet meer kon vinden en ik echt geen idee meer had wat ik nou eigenlijk aan het doen was :facepalm:

Of een verhaal gaan vertellen en halverwege een beetje verdwaasd voor me uitkijken, omdat de rest gewoon weg is uit mijn hoofd. Alles is vaag en traag op z'n tijd. Echt niet leuk!
Love is never wrong
lilalinda schreef:
29-06-2021 11:11
Bij mij hielp weer aan de pil gaan, echt verschil van dag en nacht
Ik heb nog wel een Mirena. Zal dat ook met ha bespreken, welke invloed dat heeft.
Sophia schreef:
29-06-2021 11:17
Man man ja dat ken ik. Ik liep vorige week huilend in de parkeergarage, omdat ik mijn auto niet meer kon vinden en ik echt geen idee meer had wat ik nou eigenlijk aan het doen was :facepalm:

Of een verhaal gaan vertellen en halverwege een beetje verdwaasd voor me uitkijken, omdat de rest gewoon weg is uit mijn hoofd. Alles is vaag en traag op z'n tijd. Echt niet leuk!
Haha, ja zo herkenbaar.
Van veel dingen kan ik nog wel denken "gaat wel weer over".
Maar nu het echt een negatief effect heeft op mijn zaak wil ik toch gaan kijken of ik er iets aan kan doen.
mammezel schreef:
29-06-2021 11:07

Mijn overgang is reeds 10 jaar voorbij, dus ik weet waarover ik spreek.
Ja, je weet dan precies hoe het voor alle andere vrouwen is natuurlijk.

:rofl:

Ik vertrouw gewoon zelf wat meer op eigen ervaringen en de eigen artsen in NL. Ipv van jou en iets wat een arts ooit tegen een vriendin van jou is gezegd.
anoniem_404927 wijzigde dit bericht op 29-06-2021 11:29
61.29% gewijzigd
Woll*Stone schreef:
29-06-2021 11:20
Ik heb nog wel een Mirena. Zal dat ook met ha bespreken, welke invloed dat heeft.
daar zit geen oestrogeen in, en dat is nou net wat je nodig hebt :)
Woll*Stone schreef:
29-06-2021 11:20
En anders door laten verwijzen naar een menopauze poli, die zijn er.
Ik schreef zelf een groot deel van de klachten helemaal niet toe aan hormonen. Het is dat mijn huisarts zelf snel die conclusie trok. Ik dacht dat ik gewoon rijp was voor het gesticht :)

Serieus, ik vond het beangstigend
Hier ook herkenning. Ik probeer het maar uit te zitten. Wil geen hormonen (meer) slikken omdat mijn moeder jong aan borstkanker is overleden. Maar ja, ik ben ook echt een suffe muts geworden met een concentratieboog waar mijn achtjarige nog om lacht. De slechte nachten die er ook nog bij komen, helpen niet.

Het enige wat mij helpt is lezen dat andere vrouwen er ook last van hebben. Ook al vind ik dat nog zo rot voor jullie, het zorgt ervoor dat ik weer besef dat wat ik doormaak heel normaal is.
mammezel schreef:
29-06-2021 11:07
Begin aub niet met hormoontherapie! (Vriendin met borstkanker was zelfs door dokter gewaarschuwd dat zelfs homeopatische middelen om overgang te verzachten, te mijden waren voor ELKE vrouw.)

Als hormoonsuppletie zo vreselijk slecht was, dan was het geen onderdeel van de NHG-richtlijn - zelfs niet voor een korte periode. Samen met de huisarts kan je zelf een goede afweging maken of, welke en voor hoe lang therapie nuttig is.

Iedere vrouw mag zelf bepalen hoe zij door de overgang gaat dus laat die zweverige / angstpraat ajb achterwege. De overgang verwelkomen, houd toch op..
puntillita schreef:
29-06-2021 11:35
Als hormoonsuppletie zo vreselijk slecht was, dan was het geen onderdeel van de NHG-richtlijn - zelfs niet voor een korte periode. Samen met de huisarts kan je zelf een goede afweging maken of, welke en voor hoe lang therapie nuttig is.

Iedere vrouw mag zelf bepalen hoe zij door de overgang gaat dus laat die zweverige / angstpraat ajb achterwege. De overgang verwelkomen, houd toch op..
ik ben inderdaad zo blij, dat ik geen huisarts heb, die vindt dat het erbij hoort
Ze was heel doortastend: geen overgewicht, geen trombose in de familie, je rookt niet. Probeer eens hormonen.
Ben er echt nog bijna dagelijks blij om
Er was laatst een docu op npo over de overgang en dat dit tot op de dag van vandaag nog door zo weinig artsen serieus wordt onderkend.

Kwam ook een bekende schrijfster aan het woord. Die dacht serieus dat ze leed aan alzheimer of een sluimerende hersentumor.

Het kan je leven echt ontwrichten.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
FeeLucifer01 schreef:
29-06-2021 11:27

Ik vertrouw gewoon zelf wat meer op eigen ervaringen en de eigen artsen in NL. Ipv van jou en iets wat een arts ooit tegen een vriendin van jou is gezegd.
Dit.
Ik herken het zeker, helaas "no mercy" op mijn werk. Je moet "gewoon" presteren.
lilalinda schreef:
daar zit geen oestrogeen in, en dat is nou net wat je nodig hebt :)
Ohhh, dat wist ik niet :facepalm:
Maar goed dat het forum nog bestaat :-D
Ook hier herkenning! Ik ben zelf niet aan de hormonen omdat ik daar heel heftig op reageer en de hersenmist verergerd werd. Voor de labiele gevoelens ben ik maar aan de antidepresieva gegaan. Werkt op zich prima maar kan niet verhelpen dat ik net twee dagen van intens verdriet achter de rug heb (WHY?????)

Qua hersenmist, het enige mij wat helpt is heeeeel gezond eten. Veel groene bladgroente, geen alcohol en zo min mogelijk koffie. Ik kan dat niet zo goed dus regelmatig ben ik heel dom op het werk. Gelukkig ook genoeg goede momenten om dit te compenseren :biggrin:

Ik heb een fijne leidinggevende en nog beter een partner die mij gewoon een knuffel geeft en zegt dat het allemaal wel goed komt. Helaas weer vrij regelmatig ongesteld (wordt wel steeds erger, ook leuk) dus dit wordt iets van een hele lange adem.
anoniem_64b1609aa8b5a wijzigde dit bericht op 29-06-2021 11:58
Reden: Even toegevoegd dat het mij helpt om gezond te eten. Hoeft niet voor iedereen de waarheid te zijn....
0.24% gewijzigd
FeeLucifer01 schreef:
29-06-2021 11:28
En anders door laten verwijzen naar een menopauze poli, die zijn er.
Dank je Luci, dat kan ook nog.
lilalinda schreef:
29-06-2021 11:31
Ik schreef zelf een groot deel van de klachten helemaal niet toe aan hormonen. Het is dat mijn huisarts zelf snel die conclusie trok. Ik dacht dat ik gewoon rijp was voor het gesticht :)

Serieus, ik vond het beangstigend
Bij mij is het best geleidelijk gegaan. Paar jaar terug dat ik af en toe kleine dingen had en dacht Huh, wat is dit.
Anderhalf jaar geleden begon ik meer te merken, raar slaapritme, emotioneler. Maar telens daartussen nog periodes dat ik me normaal en mezelf voelde. Maar die periodes worden korter en de periodes met klachten langer. Ik weet nu ook weer heel goed hoe ik me in de puberteit voelde, zo onredelijk en labiel.
Griebus67 schreef:
29-06-2021 11:34
Hier ook herkenning. Ik probeer het maar uit te zitten. Wil geen hormonen (meer) slikken omdat mijn moeder jong aan borstkanker is overleden. Maar ja, ik ben ook echt een suffe muts geworden met een concentratieboog waar mijn achtjarige nog om lacht. De slechte nachten die er ook nog bij komen, helpen niet.

Het enige wat mij helpt is lezen dat andere vrouwen er ook last van hebben. Ook al vind ik dat nog zo rot voor jullie, het zorgt ervoor dat ik weer besef dat wat ik doormaak heel normaal is.
Er zitten zeker serieuze nadelen aan hormonen. Ik weet ook niet of dat voor mij de beste / een optie is. En veel wil ik ook wel uitzitten. Maar als het echt ten koste gaat van mijn zaak (zzp'er), dan kan dat niet.
puntillita schreef:
29-06-2021 11:35

Dank je Puntillita, ik heb gelukkig een hele fijne huisarts, dus ze kan me vast goed adviseren.
FeeLucifer01 schreef:

Dit dus.
Ik ben ná borstkanker aan hormoontherapie begonnen. Het is aan mij en mijn arts. Niet aan een leek op een forum .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven