Overgang en brain fog

dinsdag 29 juni 2021 om 10:39
Ik zit dus in de overgang.
Dat ik als ik wc papier reclame zie denk "daar zijn bomen voor gekapt" en vervolgens 10 minuten mijn ogen uit de kop jank omdat ik dat zo zielig vind voor die bomen, daar kan ik best mee leven.
Dat ik me inwendig soms net een stampende kleuter met een driftaanval voel omdat alles gemeen is en iedereen stom en gemeen en ikzelf sielugh! Daar moet ik toch wel om grinniken.
Dat ik af en toe een oververhitte kachel lijk en als het vriest in een tshirt op het balkon sta en dat heerlijk verkoelend vind, het zij zo.
Waar ik niet mee kan leven, omdat het me serieus in de weg staat met mijn werk, is de vermoeidheid, maar vooral dat het vaak net lijkt alsof ik aan de verdovende middelen zit. Mijn brein is zo vaaaaaaaag. Kan me helemaal niet concentreren, lees iets en als ik een bladzijde heb gelezen weet ik al niet meer wat er stond. Ben vergeetachtig, kom niet uit mijn woorden. En alles gaat heel langzaam. Zit soms voor me uit te staren en dan is er alweer een uur voorbij. Dit ken ik helemaal niet van mezelf! En op deze manier kan ik geen eigen bedrijf runnen.
Volgende week een afspraak staan met de huisarts om te overleggen wat ik zou kunnen doen.
Zijn er mensen hier die juist dat brain fog aspect herkennen? Hoe ben jij daarmee om gegaan? Wat zijn goede tips?
En zijn er mensen die hormoontherapie hebben (gehad) ivm overgangsklachten? Wat is jullie ervaring daarmee?
Dat ik als ik wc papier reclame zie denk "daar zijn bomen voor gekapt" en vervolgens 10 minuten mijn ogen uit de kop jank omdat ik dat zo zielig vind voor die bomen, daar kan ik best mee leven.
Dat ik me inwendig soms net een stampende kleuter met een driftaanval voel omdat alles gemeen is en iedereen stom en gemeen en ikzelf sielugh! Daar moet ik toch wel om grinniken.
Dat ik af en toe een oververhitte kachel lijk en als het vriest in een tshirt op het balkon sta en dat heerlijk verkoelend vind, het zij zo.
Waar ik niet mee kan leven, omdat het me serieus in de weg staat met mijn werk, is de vermoeidheid, maar vooral dat het vaak net lijkt alsof ik aan de verdovende middelen zit. Mijn brein is zo vaaaaaaaag. Kan me helemaal niet concentreren, lees iets en als ik een bladzijde heb gelezen weet ik al niet meer wat er stond. Ben vergeetachtig, kom niet uit mijn woorden. En alles gaat heel langzaam. Zit soms voor me uit te staren en dan is er alweer een uur voorbij. Dit ken ik helemaal niet van mezelf! En op deze manier kan ik geen eigen bedrijf runnen.
Volgende week een afspraak staan met de huisarts om te overleggen wat ik zou kunnen doen.
Zijn er mensen hier die juist dat brain fog aspect herkennen? Hoe ben jij daarmee om gegaan? Wat zijn goede tips?
En zijn er mensen die hormoontherapie hebben (gehad) ivm overgangsklachten? Wat is jullie ervaring daarmee?

dinsdag 29 juni 2021 om 12:07
Vera8 schreef: ↑29-06-2021 11:42Er was laatst een docu op npo over de overgang en dat dit tot op de dag van vandaag nog door zo weinig artsen serieus wordt onderkend.
Kwam ook een bekende schrijfster aan het woord. Die dacht serieus dat ze leed aan alzheimer of een sluimerende hersentumor.
Het kan je leven echt ontwrichten.
Die ga ik even opzoeken. Lijkt me interessant.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:08
Vervelend! Slechtezaak als daar helemaal geen oog voor is. Sterkte!Nogevendit schreef: ↑29-06-2021 11:56Ik herken het zeker, helaas "no mercy" op mijn werk. Je moet "gewoon" presteren.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:10
Woll*Stone schreef: ↑29-06-2021 12:02Bij mij is het best geleidelijk gegaan. Paar jaar terug dat ik af en toe kleine dingen had en dacht Huh, wat is dit.
Anderhalf jaar geleden begon ik meer te merken, raar slaapritme, emotioneler. Maar telens daartussen nog periodes dat ik me normaal en mezelf voelde. Maar die periodes worden korter en de periodes met klachten langer. Ik weet nu ook weer heel goed hoe ik me in de puberteit voelde, zo onredelijk en labiel.
Precies dit. Vooral dat psychisch instabiel trok ik echt niet.
Mijn kinderen ook niet trouwens

dinsdag 29 juni 2021 om 12:10
Dank je, voor mij valt er qua eten ook veel te winnen. Dat is lastig.Valse_Kraai schreef: ↑29-06-2021 11:57Ook hier herkenning! Ik ben zelf niet aan de hormonen omdat ik daar heel heftig op reageer en de hersenmist verergerd werd. Voor de labiele gevoelens ben ik maar aan de antidepresieva gegaan. Werkt op zich prima maar kan niet verhelpen dat ik net twee dagen van intens verdriet achter de rug heb (WHY?????)
Qua hersenmist, het enige mij wat helpt is heeeeel gezond eten. Veel groene bladgroente, geen alcohol en zo min mogelijk koffie. Ik kan dat niet zo goed dus regelmatig ben ik heel dom op het werk. Gelukkig ook genoeg goede momenten om dit te compenseren![]()
Ik heb een fijne leidinggevende en nog beter een partner die mij gewoon een knuffel geeft en zegt dat het allemaal wel goed komt. Helaas weer vrij regelmatig ongesteld (wordt wel steeds erger, ook leuk) dus dit wordt iets van een hele lange adem.
Wat fijn dat er begrip is. Jouw partner reageert echt heel fijn.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:13
Ik ben ook ZZP-er en functioneerde gewoon niet meer. Ik schoot van opvlieger naar opvlieger, voelde me chronisch misselijk, sliep niet meer en als ik sliep in etappes van 2 uur waarna ik mijn Tshirt weer kon uitwringen en mijn bed verschonen.
Iedereen reageert anders op de overgang. Zeggen dat je ' uit ervaring spreekt en dus wel weet waar je het over hebt' slaat dus nergens op.
Ik neem de Progynova in samenspraak en controle met mijn huisarts. Het heeft alles weer leefbaar voor me gemaakt. Ja, de kans op borstkanker wordt iets vergroot. Net zoveel als bij het slikken van de gewone pil als je jonger bent, of het hebben van overgewicht, en ook een glas wijn per dag vergroot de kans op borstkanker al meer dan de hormoontherapie. Er wordt dus werkelijk soms nog extreem paniekerig gedaan terwijl dit allang is ontkracht. Sterker nog, de hormoontherapie VERKLEINT de kans op hart en vaatziekten EN botontkalking
https://www.youtube.com/watch?v=sq8buHXWutE
Iedereen reageert anders op de overgang. Zeggen dat je ' uit ervaring spreekt en dus wel weet waar je het over hebt' slaat dus nergens op.
Ik neem de Progynova in samenspraak en controle met mijn huisarts. Het heeft alles weer leefbaar voor me gemaakt. Ja, de kans op borstkanker wordt iets vergroot. Net zoveel als bij het slikken van de gewone pil als je jonger bent, of het hebben van overgewicht, en ook een glas wijn per dag vergroot de kans op borstkanker al meer dan de hormoontherapie. Er wordt dus werkelijk soms nog extreem paniekerig gedaan terwijl dit allang is ontkracht. Sterker nog, de hormoontherapie VERKLEINT de kans op hart en vaatziekten EN botontkalking
buzziebee wijzigde dit bericht op 29-06-2021 12:15
4.82% gewijzigd

dinsdag 29 juni 2021 om 12:15
Ja, na een week was het alsof er een dikke grijze deken van mijn hoofd getrokken werd, wat een opluchting.
Ik slik de laagste dosis, en heb nog wel wat klachten hoor, maar die zijn prima te handelen.
Het (hele kleine) risico op terugkeren borstkanker neem ik voor lief, kwaliteit van leven is ook wat waard, in mijn geval.
Ik werd echt depressief tot bijna suïcidaal aan toe. Niet te doen.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:16
Mijn ouders zijn in de 80 en ik koester de tijd die we nog hebben. We laten irritaties over en weer makkelijk los omdat we beseffen dat ze er snel niet meer kunnen zijn.
Maar onlangs was er ergernis tussen mijn pa en mij en daar bleef ik echt in hangen, ik kon hem niet verdragen en alles wat hij zei of deed was FOUT! Dat vond ik zo naar, heb mezelf echt uit die mood moeten praten.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:16
BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:13Ik ben ook ZZP-er en functioneerde gewoon niet meer. Ik schoot van opvlieger naar opvlieger, voelde me chronisch misselijk, sliep niet meer en als ik sliep in etappes van 2 uur waarna ik mijn Tshirt weer kon uitwringen en mijn bed verschonen.
Typisch Nederlands ook hoor, dat voorzichtige. Lijden zul je!

dinsdag 29 juni 2021 om 12:19
Dat misselijke herken ik ook, zo raar.BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:13Ik ben ook ZZP-er en functioneerde gewoon niet meer. Ik schoot van opvlieger naar opvlieger, voelde me chronisch misselijk, sliep niet meer en als ik sliep in etappes van 2 uur waarna ik mijn Tshirt weer kon uitwringen en mijn bed verschonen.
Zelf heb ik wel overgewicht, dan zijn hormonen misschien niet zo handig. Ga dat ook niet zomaar beslissen. Maar in goed overleg.
De video ga ik vanavond kijken.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:19
Woll*Stone schreef: ↑29-06-2021 12:16Mijn ouders zijn in de 80 en ik koester de tijd die we nog hebben. We laten irritaties over en weer makkelijk los omdat we beseffen dat ze er snel niet meer kunnen zijn.
Maar onlangs was er ergernis tussen mijn pa en mij en daar bleef ik echt in hangen, ik kon hem niet verdragen en alles wat hij zei of deed was FOUT! Dat vond ik zo naar, heb mezelf echt uit die mood moeten praten.
Herkenbaar. Ik werd ook weer een stampvoetende puber. En ik kon het niet sturen. Echt golven van woede sloegen er dan door me heen.
Ik heb goddank een huisarts met een vrouw in de overgang (en 3 pubers).

dinsdag 29 juni 2021 om 12:21
Wat fijn zeg. Dat zou ik ook graag willen.Merys schreef: ↑29-06-2021 12:15Ja, na een week was het alsof er een dikke grijze deken van mijn hoofd getrokken werd, wat een opluchting.
Ik slik de laagste dosis, en heb nog wel wat klachten hoor, maar die zijn prima te handelen.
Het (hele kleine) risico op terugkeren borstkanker neem ik voor lief, kwaliteit van leven is ook wat waard, in mijn geval.
Ik werd echt depressief tot bijna suïcidaal aan toe. Niet te doen.
Gelukkig niet suicidaal hier, maar wel regelmatig wat somber (maar dat heb ik al lang)
dinsdag 29 juni 2021 om 12:23
Ik herken het zo Merys. Ik kreeg paniekaanvallen. Joost mag weten waar ze vandaan komen. Oververmoeidheid door het niet meer kunnen slapen. Ik werd gek en heb ook aan rare dingen gedacht. Ik slik ook de laagste dosis en na anderhalve week draaide mijn leven 180 graden... Ongelofelijk.
Ik word een beetje ziek van vrouwen die gemakkelijk door de overgang zijn gekomen en zeggen dat ze er alles van weten want ze hebben ook wel eens een opvlieger gehad. Oh ja joh? 30 op een dag? Net als menstruatie is de overgang bij elke vrouw anders. ik begreep nooit waar mensen het over hadden als ze PMS klachten hadden. Nooit gehad tijdens mijn menstruatie.
Ja, de overgang is een fase, maar dat wil niet zeggen dat je die fase in ellende uit moet gaan zitten.
" Het verhoogde risico op borstkanker is overschat, zegt ook Dorenda van Dijken, gynaecoloog in OLVG West, het stadsziekenhuis van Amsterdam. ,,Er bestaat een licht verhoogd risico bij langdurig gebruik, en dat is langer dan vijf tot zeven jaar, afhankelijk van het type progesteron. Vrouwen gebruiken het nooit zo lang, want de ergste klachten zijn dan al weg. Als iemand twee glazen alcohol per dag drinkt, geeft dat een veel grotere kans op borstkanker.’’
https://www.ad.nl/gezond/zo-neem-je-voo ... ~a4ca878b/
Ik word een beetje ziek van vrouwen die gemakkelijk door de overgang zijn gekomen en zeggen dat ze er alles van weten want ze hebben ook wel eens een opvlieger gehad. Oh ja joh? 30 op een dag? Net als menstruatie is de overgang bij elke vrouw anders. ik begreep nooit waar mensen het over hadden als ze PMS klachten hadden. Nooit gehad tijdens mijn menstruatie.
Ja, de overgang is een fase, maar dat wil niet zeggen dat je die fase in ellende uit moet gaan zitten.
" Het verhoogde risico op borstkanker is overschat, zegt ook Dorenda van Dijken, gynaecoloog in OLVG West, het stadsziekenhuis van Amsterdam. ,,Er bestaat een licht verhoogd risico bij langdurig gebruik, en dat is langer dan vijf tot zeven jaar, afhankelijk van het type progesteron. Vrouwen gebruiken het nooit zo lang, want de ergste klachten zijn dan al weg. Als iemand twee glazen alcohol per dag drinkt, geeft dat een veel grotere kans op borstkanker.’’
buzziebee wijzigde dit bericht op 29-06-2021 12:24
3.29% gewijzigd

dinsdag 29 juni 2021 om 12:23
Ja, en ik zie mezelf dan van een afstandje en denk "Woll, doe Normaaaal!"
Maar dat helpt niets.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:26
Helemaal met je eens Buzzie.BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:23Ik herken het zo Merys. Ik kreeg paniekaanvallen. Joost mag weten waar ze vandaan komen. Oververmoeidheid door het niet meer kunnen slapen. Ik werd gek en heb ook aan rare dingen gedacht. Ik slik ook de laagste dosis en na anderhalve week draaide mijn leven 180 graden... Ongelofelijk.
Ik denk dat ik tot nu toe nog wel geluk heb, de klachten kunnen nog veel erger. Maar ik wil en moet wel fatsoenlijk kunnen functioneren.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:28
BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:23Ik herken het zo Merys. Ik kreeg paniekaanvallen. Joost mag weten waar ze vandaan komen. Oververmoeidheid door het niet meer kunnen slapen. Ik werd gek en heb ook aan rare dingen gedacht. Ik slik ook de laagste dosis en na anderhalve week draaide mijn leven 180 graden... Ongelofelijk.
Het is net als met (onder andere) bevallen. De 1 fietst er in 8 uur doorheen, de ander is na 6 weken nog niet boven Jan.
Vrouwen moeten eens ophouden met elkaar daarin de maat te nemen.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:29
Succes Festini, hopelijk vind je een goede oplossing.
Voor mijn pms heb ik al jaren een mirena spiraal. Dat werkt voor mij perfect. Alleen doet het niets tegen overgangsklachten.
dinsdag 29 juni 2021 om 12:34
Juist doordat vrouwen elkaar op de maat nemen BLIJFT de menopauze en de soms ernstige lichamelijke en geestelijke klachten die een groot percentage van de vrouwen wel degelijk hebben een enorm taboe. Het is zo typisch nederlands. In Amerika slikt de helft van de vrouwen gewoon hormonen tijdens de menopauze. In Belgie al 25%. In nederland... nee joh, het is een faaaaseeeeee. En ' elke vrouw moet er door heen'. Hou toch op joh. Of; je moet anders eten en goed bewegen. Ehm, ik eet supergezond en ik loop bijna dagelijks hard en train voor specifieke wedstrijden. Daar zit het allemaal wel goed mee hoor. Maar dat maakt mijn klachten niet minder. Sterker nog, mijn klachten zaten zelfs mijn sportprestaties in de weg. Want sinds ik hormonen slik is mijn spierpijn vele malen minder en mijn uithoudingsvermogen weer een stuk groter.
Haal verdorie dat taboe op menopauze klachten weg.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:36
Dank je, ik hoop dat jij ook iets gaat vinden. Mirena heb ik wel eens over nagedacht maar nooit gedaan,Woll*Stone schreef: ↑29-06-2021 12:29Succes Festini, hopelijk vind je een goede oplossing.
Voor mijn pms heb ik al jaren een mirena spiraal. Dat werkt voor mij perfect. Alleen doet het niets tegen overgangsklachten.
Als mijn huisarts niets kan of wil dan vraag ik om een doorverwijzing, zo zat ben ik het. Ik heb al gegoogled naar een vrouwenpoli oid.
dinsdag 29 juni 2021 om 12:38
Mijn vorige huisarts geloofde ook niet in hormonen. Was van de oude school. Weet je wat die voorschreef in plaats daarvan? Onbeperkte en hoge doses Oxazepam om de moodswings tegen te gaan. WHUT????? Ik zat dus als een garnaal zo stoned met grote pupillen voor me uit te kijken. Nee dat hielp super op mijn werk. En buiten dat is het klote spul en verslaven. Maar echt joh, veel beter dan hormonen. Not .

dinsdag 29 juni 2021 om 12:39
Mooie post.BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:34Juist doordat vrouwen elkaar op de maat nemen BLIJFT de menopauze en de soms ernstige lichamelijke en geestelijke klachten die een groot percentage van de vrouwen wel degelijk hebben een enorm taboe. Het is zo typisch nederlands. In Amerika slikt de helft van de vrouwen gewoon hormonen tijdens de menopauze. In Belgie al 25%. In nederland... nee joh, het is een faaaaseeeeee. En ' elke vrouw moet er door heen'. Hou toch op joh. Of; je moet anders eten en goed bewegen. Ehm, ik eet supergezond en ik loop bijna dagelijks hard en train voor specifieke wedstrijden. Daar zit het allemaal wel goed mee hoor. Maar dat maakt mijn klachten niet minder. Sterker nog, mijn klachten zaten zelfs mijn sportprestaties in de weg. Want sinds ik hormonen slik is mijn spierpijn vele malen minder en mijn uithoudingsvermogen weer een stuk groter.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:40
BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:38Mijn vorige huisarts geloofde ook niet in hormonen. Was van de oude school. Weet je wat die voorschreef in plaats daarvan? Onbeperkte en hoge doses Oxazepam om de moodswings tegen te gaan. WHUT????? Ik zat dus als een garnaal zo stoned met grote pupillen voor me uit te kijken. Nee dat hielp super op mijn werk. En buiten dat is het klote spul en verslaven. Maar echt joh, veel beter dan hormonen. Not .

Volgens mijn huisarts zit een groot gedeelte van de vrouwen in de menopauze onterecht aan de antidepressiva.
Ik geloof dat onmiddelijk.

dinsdag 29 juni 2021 om 12:41
Pfff. Heb je nu een andere huisarts?BuzzieBee schreef: ↑29-06-2021 12:38Mijn vorige huisarts geloofde ook niet in hormonen. Was van de oude school. Weet je wat die voorschreef in plaats daarvan? Onbeperkte en hoge doses Oxazepam om de moodswings tegen te gaan. WHUT????? Ik zat dus als een garnaal zo stoned met grote pupillen voor me uit te kijken. Nee dat hielp super op mijn werk. En buiten dat is het klote spul en verslaven. Maar echt joh, veel beter dan hormonen. Not .
Mijne is goed, neemt me serieus en is vrouw. Dat is heel fijn.
dinsdag 29 juni 2021 om 12:42
Jazeker! Ik ben overgestapt naar een andere huisarts in die praktijk. Een vrouw. En die nam het meteen serieus!Woll*Stone schreef: ↑29-06-2021 12:41Pfff. Heb je nu een andere huisarts?
Mijne is goed, neemt me serieus en is vrouw. Dat is heel fijn.