Gezondheid alle pijlers

Overgang en brain fog

29-06-2021 10:39 101 berichten
Ik zit dus in de overgang.

Dat ik als ik wc papier reclame zie denk "daar zijn bomen voor gekapt" en vervolgens 10 minuten mijn ogen uit de kop jank omdat ik dat zo zielig vind voor die bomen, daar kan ik best mee leven.

Dat ik me inwendig soms net een stampende kleuter met een driftaanval voel omdat alles gemeen is en iedereen stom en gemeen en ikzelf sielugh! Daar moet ik toch wel om grinniken.

Dat ik af en toe een oververhitte kachel lijk en als het vriest in een tshirt op het balkon sta en dat heerlijk verkoelend vind, het zij zo.

Waar ik niet mee kan leven, omdat het me serieus in de weg staat met mijn werk, is de vermoeidheid, maar vooral dat het vaak net lijkt alsof ik aan de verdovende middelen zit. Mijn brein is zo vaaaaaaaag. Kan me helemaal niet concentreren, lees iets en als ik een bladzijde heb gelezen weet ik al niet meer wat er stond. Ben vergeetachtig, kom niet uit mijn woorden. En alles gaat heel langzaam. Zit soms voor me uit te staren en dan is er alweer een uur voorbij. Dit ken ik helemaal niet van mezelf! En op deze manier kan ik geen eigen bedrijf runnen.
Volgende week een afspraak staan met de huisarts om te overleggen wat ik zou kunnen doen.

Zijn er mensen hier die juist dat brain fog aspect herkennen? Hoe ben jij daarmee om gegaan? Wat zijn goede tips?

En zijn er mensen die hormoontherapie hebben (gehad) ivm overgangsklachten? Wat is jullie ervaring daarmee?
Festini74 schreef:
29-06-2021 12:36
Dank je, ik hoop dat jij ook iets gaat vinden. Mirena heb ik wel eens over nagedacht maar nooit gedaan,
Als mijn huisarts niets kan of wil dan vraag ik om een doorverwijzing, zo zat ben ik het. Ik heb al gegoogled naar een vrouwenpoli oid.
Het zou wel vervelend zijn als je huisarts niets kan en wil. Goed dat je hulp zoekt.
Ik heb geen brain fog, maar regelmatig slecht slapen door pijnlijk stijve spieren, werkelijk zo stijf als een plank, helpt ook niet bij de concentratie bij computerwerk.
En hartritmestoornissen (erger bij stress tengevolge van een slechtere concentratie) schiet ook niet op.
Voor de hartritmestoornissen ben ik al bij de huisarts geweest, ik ben benieuwd in hoeverre hormonen helpen bij stijfheid....
Alle reacties Link kopieren
Bloos meldt zich! Mag ik even bij jullie komen hangen? Wat een herkenning zeg..

Jaar of twee geleden werd ik steeds heftiger ongesteld, niet te kort zo erg.. Maar ineens was dat klaar.. ik nam de heftigheid voor lief en was blij dat ik er vanaf was. Tot een paar maanden geleden.. sodeju; er is me een alter ego in me wakker geworden! Ben uitgeput, slaap zo ontzettend slecht.. opvliegers.. blij en verdrietig tegelijk.. wazig in m’n hoofd en wazig zicht..

Vorige week bij de huisarts geweest.. wilde geen hormonen voorschrijven (ivm schildklierkanker) maar kreeg een bloeddrukverlagend middel mee. Het ligt nog in het badkamerkastje.. voelt niet goed, veel bijwerkingen.. maar voel me nu ook niet goed.. Keuzestress, nooit gehad..

Fijn jullie te lezen, alsin gedeelde smart is halve smart.

:hug:
Nou ja.. dat dus..
aviv_13 schreef:
29-06-2021 12:56
Ik heb geen brain fog, maar regelmatig slecht slapen door pijnlijk stijve spieren, werkelijk zo stijf als een plank, helpt ook niet bij de concentratie bij computerwerk.
En hartritmestoornissen (erger bij stress tengevolge van een slechtere concentratie) schiet ook niet op.
Voor de hartritmestoornissen ben ik al bij de huisarts geweest, ik ben benieuwd in hoeverre hormonen helpen bij stijfheid....
Dat klinkt ook vervelend zeg. Ik hoop dat je een oplossing vindt voor je spieren. Computerwerk is niet echt handig dan.
Oooooh ja.... die redeloze woedeaanvallen. Ik kon mijn partner wel onder de douche vandaan trekken omdat ik vond dat hij te lang er onder stond (echt waarom???). Of toen ik nog veel moest reizen voor mijn werk, met de auto wel iedereen van de weg af willen rijden de berm in omdat ze in de weg rijden. Let wel, ik heb het nooit gedaan! Maar wel continu het gevoel dat te willen doen. En daar dan de hele dag tegen moeten vechten.

Sinds ik van de pil af ben en aan de ad is dit in ieder geval niet meer voorgekomen.

Ik moet ook gewoon letten op wat ik doe en eet. Niet te veel doen, zorgen voor veel ontspanning. Regelmatig een halve dag voor mezelf plannen en dan alleen doen wat ik wil. Of het huishouden nou ontploft is of niet.

Ik ben nu alleen nog veel moe en verdrietig. Niet meer ongelukkig en kwaad. Voor de vermoeidheid slik ik vitamine B er bij, dat werkt al aardig. Verder ook Valdispert Rust als mijn hoofd weer te druk is en Magnesium tegen pijnlijke spieren en gewrichten.

Ouder worden, heerlijk is het :hyper:
bloosje schreef:
29-06-2021 13:00
Bloos meldt zich! Mag ik even bij jullie komen hangen? Wat een herkenning zeg..

Jaar of twee geleden werd ik steeds heftiger ongesteld, niet te kort zo erg.. Maar ineens was dat klaar.. ik nam de heftigheid voor lief en was blij dat ik er vanaf was. Tot een paar maanden geleden.. sodeju; er is me een alter ego in me wakker geworden! Ben uitgeput, slaap zo ontzettend slecht.. opvliegers.. blij en verdrietig tegelijk.. wazig in m’n hoofd en wazig zicht..

Vorige week bij de huisarts geweest.. wilde geen hormonen voorschrijven (ivm schildklierkanker) maar kreeg een bloeddrukverlagend middel mee. Het ligt nog in het badkamerkastje.. voelt niet goed, veel bijwerkingen.. maar voel me nu ook niet goed.. Keuzestress, nooit gehad..

Fijn jullie te lezen, alsin gedeelde smart is halve smart.

:hug:
He bah Bloosje, eerst ziek en dan die vervelende overgang. Ik dacht ook "ach, valt wel mee allemaal". Maar dat was de aanloop. Hopelijk is dit voor ons allemaal de piek.
Succes met je keuze omtrent medicatie, het is een lastige!
Oh ja, als je op zoek bent naar meer herkenning. De podcasts van NPO 1: Opvliegers was heel herkenbaar. Ik werd er alleen ook een beetje moedeloos van :'(
Valse_Kraai schreef:
29-06-2021 13:25
Oooooh ja.... die redeloze woedeaanvallen. Ik kon mijn partner wel onder de douche vandaan trekken omdat ik vond dat hij te lang er onder stond (echt waarom???). Of toen ik nog veel moest reizen voor mijn werk, met de auto wel iedereen van de weg af willen rijden de berm in omdat ze in de weg rijden. Let wel, ik heb het nooit gedaan! Maar wel continu het gevoel dat te willen doen. En daar dan de hele dag tegen moeten vechten.

Sinds ik van de pil af ben en aan de ad is dit in ieder geval niet meer voorgekomen.

Ik moet ook gewoon letten op wat ik doe en eet. Niet te veel doen, zorgen voor veel ontspanning. Regelmatig een halve dag voor mezelf plannen en dan alleen doen wat ik wil. Of het huishouden nou ontploft is of niet.

Ik ben nu alleen nog veel moe en verdrietig. Niet meer ongelukkig en kwaad. Voor de vermoeidheid slik ik vitamine B er bij, dat werkt al aardig. Verder ook Valdispert Rust als mijn hoofd weer te druk is en Magnesium tegen pijnlijke spieren en gewrichten.

Ouder worden, heerlijk is het :hyper:
Echt he, zo'n onontplofte bom gevoel :biggrin:

Ik probeer ook te ontspannen, maar omdat mijn tempo vaak echt lager ligt dan ik gewend ben voel ik me zo lui en ineffectief. Maar goed, daar kan ik verder wel mee leven.
Die magnesium ga ik denk ik ook proberen, heb regelmatig spierpijn.
Merys schreef:
29-06-2021 12:40
Volgens mijn huisarts zit een groot gedeelte van de vrouwen in de menopauze onterecht aan de antidepressiva.
Ik geloof dat onmiddelijk.

Ik geloof het ook onmiddellijk. Met terugwerkende kracht snap ik waarom ik in de puberteit zo depressief was. Ineens kreeg ik dat gevoel weer dat de hele wereld mij haat en ik de hele wereld haat en dat ik net zo lief gewoon dood neerviel. Verrek, kwartje viel. Nu met hormoonsuppletie voelt het alsof ik mijn leven weer terug heb.

En opvliegers had ik niet, wel allerlei andere klachten die ineens *poef* ook wegtrekken. Nee hoor, ik ga niet mijn overgang verwelkomen. Ik wil graag de komende jaren nog een beetje aardigheid in het leven hebben. En daarvoor is een kopje kruidenthee niet afdoende.
Fluithaas schreef:
29-06-2021 13:38
En daarvoor is een kopje kruidenthee niet afdoende.
ik heb ze allemaal geprobeerd, de teunisbloemolie etc.
Maar hormonen die uit balans zijn.... moeten echt hormonen tegenaan om ze weer in balans te brengen
Hebben jullie ook wel eens dat jullie het gevoel hebben dat jullie hart op hol slaat zonder reden?

Ecg gehad, niks te zien, allemaal overgang, nou ik vind het doodeng.
bitterbal schreef:
29-06-2021 13:43
Hebben jullie ook wel eens dat jullie het gevoel hebben dat jullie hart op hol slaat zonder reden?

Mijn huisarts omschreef het als:
je lichaam maakt rare dingen door, ineens heel heet bijvoorbeeld, kan dat niet verklaren en schiet in de paniek (veel vrouwen ervaren ook paniekaanvallen).
Eigenlijk omdat je lichaam geen ander respons heeft. Dus paniek/hartkloppingen etc
Paniekaanvallen en hartkloppingen, check!

En wat betreft onterecht aan de AD zitten.... Het kan ook helpen hè. Ik slik zelf, nadat ik verschillende keuzes heb gekregen, het liefst de antidepressiva. Maar dat komt dus omdat ik letterlijk moordneigingen (mezelf en anderen) krijg van hormonen. Ik durf daar dus niet meer aan.
lilalinda schreef:
ik heb ze allemaal geprobeerd, de teunisbloemolie etc.
Maar hormonen die uit balans zijn.... moeten echt hormonen tegenaan om ze weer in balans te brengen
Zag reclame op tv van Ymea 8 in 1, geprobeerd.. deed helaas niks. Hormonen geen optie helaas door m’n ziekte..

Iemand ervaring met bloeddrukverlagende medicatie? Of mag ik deze vraag niet stellen? Dan vooral niet antwoorden.

Gedachte huisarts; Prikkelbaar, gespannen en verslechterde concentratie door oververmoeidheid.. Oververmoeidheid door slaapgebrek.. slaapgebrek door opvliegers.. opvliegers wegnemen door lagere bloeddruk = oplossing voor bovenstaande problemen.
Nou ja.. dat dus..
Wat ik nou echt zo'n misselijke streek van het leven vind: eerst moet je je bewijzen dat je überhaupt als vrouw een goede werknemer bent, ook als je ongesteld bent en dubbel klapt van de buikpijn, dat mag niemand merken. Dan bij het kinderen baren en kleine kinderen hebben, dat je nog steeds een goede werknemer bent. En dan denk je, ik kan scoren als ik die kinderen groot heb, dat gaat dan een paar jaar goed, en dan komt de overgang. Moet je bewijzen dat je als vrouw in de overgang ook nog steeds een goede werknemer bent. :@@:
En als je daarover klaagt, ben je een verwend prinsesje.

Dus moet je dat je omgeving nou laten weten of niet, dat het leven je zo'n loer draait? Want voordat je het weet heeft je omgeving weer een stok om je te slaan, met die onderpresterende vrouwen (die beter moeten zijn dan de gemiddelde man om voor vol te worden aangezien).
aviv_13 schreef:
29-06-2021 14:12
Wat ik nou echt zo'n misselijke streek van het leven vind: eerst moet je je bewijzen dat je überhaupt als vrouw een goede werknemer bent, ook als je ongesteld bent en dubbel klapt van de buikpijn, dat mag niemand merken. Dan bij het kinderen baren en kleine kinderen hebben, dat je nog steeds een goede werknemer bent. En dan denk je, ik kan scoren als ik die kinderen groot heb, dat gaat dan een paar jaar goed, en dan komt de overgang. Moet je bewijzen dat je als vrouw in de overgang ook nog steeds een goede werknemer bent. :@@:

en als je kinderen baart en ook nog weer gaat werken, moet je aan de buitenwereld bewijzen, dat je wel een goeie moeder bent

zo snel mogelijk leren, je ergen iets van aan te trekken, helpt
Valse_Kraai schreef:
29-06-2021 13:28
Oh ja, als je op zoek bent naar meer herkenning. De podcasts van NPO 1: Opvliegers was heel herkenbaar. Ik werd er alleen ook een beetje moedeloos van :'(
Ga hem opzoeken. Maar als ik er moedeloos van word zet ik hem gelijk weer uit!
Fluithaas schreef:
29-06-2021 13:38
Ik geloof het ook onmiddellijk. Met terugwerkende kracht snap ik waarom ik in de puberteit zo depressief was. Ineens kreeg ik dat gevoel weer dat de hele wereld mij haat en ik de hele wereld haat en dat ik net zo lief gewoon dood neerviel. Verrek, kwartje viel. Nu met hormoonsuppletie voelt het alsof ik mijn leven weer terug heb.

En opvliegers had ik niet, wel allerlei andere klachten die ineens *poef* ook wegtrekken. Nee hoor, ik ga niet mijn overgang verwelkomen. Ik wil graag de komende jaren nog een beetje aardigheid in het leven hebben. En daarvoor is een kopje kruidenthee niet afdoende.
Wat fijn dat de hormonen zo goed voor je werken. In mijn puberteit was ik behoorlijk labiel, dat herken ik nu ook.
bitterbal schreef:

Heel soms wel, god zij dank niet vaak.
Valse_Kraai schreef:
29-06-2021 13:57
Paniekaanvallen en hartkloppingen, check!

En wat betreft onterecht aan de AD zitten.... Het kan ook helpen hè. Ik slik zelf, nadat ik verschillende keuzes heb gekregen, het liefst de antidepressiva. Maar dat komt dus omdat ik letterlijk moordneigingen (mezelf en anderen) krijg van hormonen. Ik durf daar dus niet meer aan.
Dan heb je prima de juiste keuze gemaakt voor jouw lijf. Fijn dat dat kan. Ik ben benieuwd wat voor mij de juiste keuze is.
bloosje schreef:
29-06-2021 14:10
Zag reclame op tv van Ymea 8 in 1, geprobeerd.. deed helaas niks. Hormonen geen optie helaas door m’n ziekte..

Iemand ervaring met bloeddrukverlagende medicatie? Of mag ik deze vraag niet stellen? Dan vooral niet antwoorden.

Gedachte huisarts; Prikkelbaar, gespannen en verslechterde concentratie door oververmoeidheid.. Oververmoeidheid door slaapgebrek.. slaapgebrek door opvliegers.. opvliegers wegnemen door lagere bloeddruk = oplossing voor bovenstaande problemen.
Klinkt niet onlogisch. Maar ik ben ruim onvoldoende op de hoogte om er iets over te zeggen.
aviv_13 schreef:
29-06-2021 14:12

Dus moet je dat je omgeving nou laten weten of niet, dat het leven je zo'n loer draait? Want voordat je het weet heeft je omgeving weer een stok om je te slaan, met die onderpresterende vrouwen (die beter moeten zijn dan de gemiddelde man om voor vol te worden aangezien).
Ik denk dat onze maatschappij nog onvoldoende geemancipeerd is, want ervaringen van vrouwen worden veel te weinig meegenomen in hoe de maatschappij ingericht wordt. En ja, heel goed als daarover wordt gesproken!

Het is ook niet eerlijk. Mannen van een bepaalde leeftijd gaan zich mal gedragen, met jongere vriendinnetjes en leren jacks en uitdagende hobbies.
Vrouwen worden overspoeld door hormonen waardoor ze veranderen in emotionele, moordzuchtige, depressieve hoogovens.
Woll*Stone schreef:
29-06-2021 14:42
Mannen van een bepaalde leeftijd gaan zich mal gedragen, met jongere vriendinnetjes en leren jacks en uitdagende hobbies.
Vrouwen worden overspoeld door hormonen waardoor ze veranderen in emotionele, moordzuchtige, depressieve hoogovens.
:rofl:
:HA:
Nou ja.. dat dus..
Hier ook echt oververmoeid, zo erg dat ik er duizelig van ben en licht in mijn hoofd, slecht slapen door de opvliegers, hart slaat af en toe op hol, nu 3x gebeurd waarvan 2x tijdens het slapen. Duurt maar kort, maar toch, daardoor weer angst als ik naar bed ga, tjeezus tis een ellendige cirkel.

Mijn moeder kon zich helpen met Ymea, ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik vaak denk van is dit wel overgang? Ik word nog elke maand ongesteld, nu toevallig ook, maar hetis maar een fractie van wat het was.

Ben als de dood een hartaandoening te hebben, maar mijn bloeddruk is super en verder dan die hartkloppingen is het niet.

En inderdaad die wisselende stemmingen, zou het liefst de hele dag in bed chocolade liggen eten 😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven