Keizersnede!

28-06-2021 13:27 119 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals het er nu naar uit ziet, gaat het bij mij een keizersnede worden. (2de kind).

Het verloop hiervan is me inmiddels wel duidelijk en lijkt me prima. Ik ga voor een gentle sectio.
Al vind ik het ruggenprik gebeuren wel spannend.
Ook heb ik gehoord dat ze je armen vastmaken, en dat lijkt me niks.
Morgen gesprek met gyn en dan kan ik het nog checken :-).

Waar ik nu vooral benieuwd naar ben is het herstel achteraf. Hoe hebben jullie dat ervaren en zijn er nog tips & trics?
havermout1 schreef:
30-06-2021 19:35
[...]
Echt niet. Als er geen medische redenen zijn om opnieuw een keizersnede te doen, heeft een vaginale bevalling altijd de voorkeur.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 22:44
Reden: Quote verwijderd
24.00% gewijzigd
havermout1 schreef:
30-06-2021 19:35
[...]
Lees even mijn volgende comment met de standaard keuzehulp van ‘degynaecoloog’ (depatientenwebsite van de NVOG).

En als je nou niet stopt met onzin verkopen ga ik je staffen wegens stemmingmakerij.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 22:44
19.08% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
flipje2 schreef:
30-06-2021 19:45
Maar het risico op een uterusruptuur bestaat ook zonder keizersnede in de voorgeschiedenis. Dus dan maar gewoon iedereen een keizersnede doen?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 22:35
Reden: Onjuiste medische informatie
23.83% gewijzigd
Let’s go Brandon!
lux- schreef:
30-06-2021 19:52
Lees even mijn volgende comment met de standaard keuzehulp van ‘degynaecoloog’ (de patientenwebsite van de NVOG).

En als je nou niet stopt met onzin verkopen ga ik je staffen wegens stemmingmakerij.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 30-06-2021 22:43
16.62% gewijzigd
Let’s go Brandon!
havermout1 schreef:
30-06-2021 19:57
Omdat het niet in jouw beeld past of niet gebeurd waar jij woont betekent niet dat het elders niet gebeurd.
Lees je eigen zin nog eens en betrek het dan op jezelf.

Wat ben jij aan het trollen zeg, niet normaal. Sneu voor de TO dit.
havermout1 schreef:
30-06-2021 19:57
Omdat het niet in jouw beeld past of niet gebeurd waar jij woont betekent niet dat het elders niet gebeurd.
Maar dat het in Amerika gebeurt doet er echt helemaal niks noppes nada toe voor TO, dus als je het wil hebben over de geboortecultuur in Amerika, by all means, open je eigen topic.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Ik heb je gestaft, Havermout.

@TO: ik hoop dat je over de posts van Havermout heen leest en je wendt tot je gynaecoloog voor informatie en hulp om de juiste keuzes voor jouw situatie te maken. Daar zijn ze voor opgeleid, en daar worden ze op getoetst. Dat vertrouwen mag je echt hebben.
Zooo wat een reacties!

Ik kom op de een of andere manier niet meer inloggen, dus was even van de aardbodem verdwenen....

No worries, ik kan door de ontstane discussie heenlezen en filteren waar nodig.
Ik zie niet op tegen mijn keizersnede gelukkig. (Al vind ik het wel wat spannend). De gyn heeft aardig mijn vragen beantwoord, alleen ben ik het van die armen vergeten te vragen. Komende week nog een afspraak, dus het staat dan op de lijst.

Ook is de datum gepland inclusief een rits afspraken met anesthesie en verpleging.

Dank in ieder geval voor alle geruststellende woorden, ervaringen en tips.
Ik ga ze zeker ten harte nemen en vooral rustig aan doen. Man is de eerste paar weken (wat nodig is, dat kunnen er 6 zijn, maar ook langer) 95% van de tijd thuis. Na mijn vorige (vaginale) bevalling heeft het ook 2 maanden geduurd voor hij weer een normale dag naar zijn werk kon, dus we hebben dat al een keer geoefend.

Geen wens voor een derde, dus scheuren van baarmoeder en litteken hoef ik me niet druk om te maken :-).
Mooi, je klinkt heel positief, veel succes :-]
Niemand is onmisbaar
Tipje nog…. Vraag of er iemand foto’s voor je kan maken! Ik heb ze van m’n eerste keizersnede niet en miste ze na een tijdje wel. Bij de tweede heb ik prachtige foto’s die gemaakt zijn door een stagiair verloskundige die toevallig aanwezig was. Het was ook haar eerste keizersnede en ze vond het heel bijzonder ook. Ze heeft alles op de foto gezet van begin tot het einde (ruim 150 foto’s) en ik kijk er heel vaak nog met heel veel plezier naar.
Leuk zo’n topic! Hier ook een geplande keizersnede over een maand eerste kindje.

Goede tips worden er gegeven ben heel benieuwd hoe het herstel icm baby zal gaan hier.
Ja zeker om foto's vragen! Er is altijd wel iemand in de ok aanwezig die dat voor je kan doen. :heart: Misschien zijn die bij een keizersnede ook wel extra belangrijk, want die allereerste momenten zijn dan - vond ik - toch echt wel een beetje vreemd. Het gaat zo snel, opeens is je kindje er!

Dat van je armen hoef je je echt geen zorgen om te maken, ze worden vastgemaakt maar daarmee lig je juist redelijk comfortabel, en op het moment dat je je kindje kunt vasthouden (of dat nou direct is of na de medische controles) maken ze die gewoon los.

In mijn geval maakten ze trouwens maar één arm los, de andere stak het infuus in dus dat was toch alleen maar onhandig geweest. En toen ik met die ene arm m'n baby even wat beter/anders wilde beetpakken, heb ik gewoon de eerste beste persoon naast me gevraagd om te helpen. Ging prima.

En nog een tip: praat tegen de anesthesist. Ik had de pech dat ik me niet goed voelde worden door de ruggenprik, maar omdat ik voortdurend bleef updaten over wat ik voelde konden ze super snel reageren met medicatie. Zij communiceerden ook heel goed met mij: toen ik dacht dat ik weg zou raken hoorde ik van de anesthesist dat de medicatie al toegediend was en dat ik me binnen 20 seconden beter zou voelen - en dat was ook zo. Dat was echt heel geruststellend!

Daarna ging alles helemaal prima en heb ik geen last meer gehad en ook absoluut niets gevoeld van de ingreep. Het was een fantastische ervaring :thumbsup:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
flipje2 schreef:
30-06-2021 23:37
Zij communiceerden ook heel goed met mij: toen ik dacht dat ik weg zou raken hoorde ik van de anesthesist dat de medicatie al toegediend was en dat ik me binnen 20 seconden beter zou voelen - en dat was ook zo. Dat was echt heel geruststellend!
Jee, toen ik dit las schoot me ook te binnen dat ik me bij de 2e keizersnee ineens heel misselijk begon te voelen. En hup voor ik er erg in had hebben ze iets in mijn infuus gedaan en was het binnen een paar seconden over. Heel fijn was dat.
Niemand is onmisbaar
bojoti schreef:
30-06-2021 23:45
Jee, toen ik dit las schoot me ook te binnen dat ik me bij de 2e keizersnee ineens heel misselijk begon te voelen. En hup voor ik er erg in had hebben ze iets in mijn infuus gedaan en was het binnen een paar seconden over. Heel fijn was dat.
Ja precies. Maar dan moet je dat dus ook wel hardop zeggen. :)
Al zagen zij vast ook intussen op hun monitor wel dat mijn bloeddruk ineens vrij ver te zoeken was.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Mijn tweede kwam helaas veel te vroeg via een spoedkeizersnede. Het was echt code rood, rennend door de gangen dus niet te vergelijken met een gentle sectio. Ik kan je wel vertellen dat een ruggenprik echt geen zeer doet en reuze meevalt (ik heb bij mijn eerste ook een ruggenprik gehad vanwege een weeënstorm). Het voelt een beetje raar als deze begint te werken alsof er vloeistof door je benen loopt en al snel voel je niets meer. Ik ben uiteindelijk onder volledige narcose gebracht want de ruggenprik werkte niet snel genoeg (ik voelde ze dus snijden) dus over de keizersnede zelf kan ik je niet veel vertellen want die heb ik gemist (mijn man trouwens ook want die kon niet op tijd in het ziekenhuis zijn). Ik heb er wel foto's van. Een verpleegster heeft foto's met haar telefoon genomen voor mij, ik zou dus vragen of dat mogelijk is.

Qua herstel vond ik het wel tegenvallen vergeleken met mijn eerste (vaginale) bevalling alhoewel ze in het ziekenhuis vonden dat ik extreem snel op de been was maar dat was meer omdat we geen keuze hadden met een baby op de intensive care. Het vervelendste vond ik dat het litteken onwijs kon branden, vooral aan de uiteinden. Dat was echt een rot gevoel. Verder was het litteken gewoon klein en was het netjes gedaan. Ik was wel bont en blauw erom heen maar volgens mij is dat niet normaal en lag het er echt aan dat ze bij mij de baby er zo snel mogelijk uit moesten halen. Traplopen en verre afstanden lopen waren de eerste dagen onmogelijk. Als ik teveel deed ging het ook echt zeer doen. Het lastigste vond ik dat ik mijn peuter niet mocht optillen. Hij begreep daar niets van. Ik weet niet hoe oud je eerste is maar wellicht is het handig om hem/haar alvast voor te bereiden.
Een bijwerking van een keizersnede is trouwens dat je vocht vasthoudt in je benen en voeten. Ik wist dat niet dus hou er rekening mee qua schoenen. MIjn enkels waren de eerste week echt enorm. Ook hou je wat vocht vast in je buik.
De huid boven het litteken is bij mij trouwens compleet ongevoelig, heel gek is dat.

Mocht ik ooit een derde willen dan is een vaginale bevalling het advies. Het wordt dan wel verplicht een ziekenhuisbevalling.
Oh dat van het praten met de anesthesist herken ik ook. Ik werd misselijk en was bang dat ik over m’n dochter heen zou kotsen ofzo. De kinderarts stelde voor haar met m’n man naar de kamer te brengen. De anesthesist spoot wat in m’n infuus en ik voelde me meteen weer goed. Toen is iemand m’n dochter terug gaan halen en lag ze weer bij me.

Ik heb ook geen of een vreemd gevoel in de huid boven m’n litteken. Volgens mij was dat bij m’n dochter sneller terug dan nu bij m’n zoon. Maar het soort me niet enorm. Dat vocht heb ik zelf geen last van gehad moet ik zeggen.
bojoti schreef:
30-06-2021 23:45
Dat kwam door je bloeddruk, daarom werd je misselijk, had ik ook.
Mijn keizersnede zit er inmiddels al even op en ik wilde toch even laten weten hoe het was.

Ik vond het vooraf mega spannend, maar nergens voor nodig dus!

Hele leuke mensen super relaxed allemaal en vooral de anesthesist zorgde ervoor (even los van de pijnstilling) dat ik helemaal kon ontspannen.
Ruggenprik voelde als een vaccinatieprikje (geen verdoving vooraf gezet, alleen de ruggenprik), dus helemaal prima. De verdoving zat vrij hoog, tot boven mijn borsten, maar geen last gehad van mijn ademhaling en ook vond ik het geen enkel probleem dat een groot deel van je lijf gevoelloos is.

Mijn armen zaten inderdaad losjes vast, maar ook dat heb ik eigenlijk niet in de gaten gehad.

Wel werd ik niet goed na het zetten van de ruggenprik. Ik heb een hele lage bloeddruk en voelde me misselijk en wegvallen, dit snel aangegeven en na enkele minuten werd alles weer beter.

Verder weinig gemerkt van de keizersnede. Ook het getrek en geduw eigenlijk amper gemerkt. Ze waren ook al begonnen voordat ik daar erg in had.
Bij de geboorte werd het doek omlaaggehaald en vond het heel speciaal om dit zo te zien!
Baby ging even mee met kinderarts en man en daarna kwam baby weer bij mij liggen totdat ik gehecht was.

Omdat mijn bloeddruk laag bleef heb ik wel 2,5 uur op de verkoeverkamer gelegen. Alhoewel ik daar vooraf tegenop zag, maakte het op dat moment niet uit. Baby lag ondertussen huid op huid bij man.

De eerste 4 a 5 dagen vond ik wel enigszins heftig qua herstel. Met name de eerste keer uit bed komen in het ziekenhuis vond ik heftig en toen ik eenmaal thuis was wist ik niet hoe ik in en uit bed moest komen. Maar daarna ging dat veel soepeler en ik vind het allemaal heel erg meevallen.

Al met al een hele fijne ervaring. Als ik nog een kind had willen krijgen zou ik weer voor de keizersnede gaan.
Wat fijn dat je er zo positief op terug kan kijken Vutje!
Ik mag over 3 weken “op” voor de 3e keizersnede (2e x gepland) en hoop dat het net zo mag gaan als bij jou :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven