oppasissues

11-07-2021 22:07 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een anoniem account aangemaakt.

Mijn schoonmoeder is midden 70 en alleenstaand, lieve vrouw, goede band mee.
Wij hebben zelf twee kleine kinderen, peuter en kleuter. Zwager en schoonzus hebben ook 2 kinderen in dezelfde leeftijd.
Bij zwager en schoonzus is altijd van alles aan de hand, het is hun vaak allemaal teveel en ze vragen mijn schoonmoeder dan regelmatig om hulp.
Mijn schoonmoeder is erg betrokken bij hun gezin en springt altijd in wanneer er daar weer iets loos is.
Ik voel me mede daardoor soms bezwaard om haar wel eens te te vragen op onze kinderen te passen of om bij te springen. Zeker ook gezien haar leeftijd en het feit dat ze geen partner heeft om te helpen, en wij allemaal kleine kinderen hebben, deels nog in de luiers.

Vandaag vertelde ze me dat schoonzus haar 2 middagen vast heeft gevraagd op te passen op hun jongste en dat ze dit heeft toegezegd. Dit terwijl ze altijd heeft gezegd niet een vaste dag te willen oppassen. Ik vond dat eerlijk gezegd niet zo leuk omdat ik vind dat ze sowieso al heel veel tijd en energie in het andere gezin steekt. Schoonmoeder zei dat ze ook best meer bij ons wou komen oppassen toen ze merkte dat het bij mij wat wrong. ik heb aangegeven dat ik me vaak bezwaard voel om haar te vragen, ze zei dat ik me daar niets van moest aantrekken. Maar ik voel me er gewoon niet lekker bij. Ik zie gewoon dat het voor haar heel inspannend is om in haar eentje, op haar leeftijd op zulke jonge kinderen te passen. Mijn schoonmoeder is iemand die overal ja op zegt. Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Waarom laat jij zoveel afhangen van wat ze voor je schoonzus doet?! Dat doet er toch helemaal niet toe. Je schoonmoeder klinkt als goud, geniet daar gewoon van. Regel je eigen zaken en schakel haar in in noodgevallen. En de rest van jullie tijd samen is dan gewoon om te genieten en leuke dingen te doen.

Het staat je lelijk, die afgunst.
theemetchocolade wijzigde dit bericht op 11-07-2021 23:29
0.74% gewijzigd
Chocolade, altijd goed!
Niet mee bemoeien. Schoonmoeder moet zelf maar van zich afbijten. Als jij het gaat aankaarten zal je als jaloers weggezet kunnen worden.
Niks. Jij bent er niet om haar grenzen te bewaken of in te schatten wat zij wel of niet aan kan.
Ik vind het juist heel mooi dat je haar niet teveel wil belasten.

Vaste dagen heeft zij zelf toegezegd, daar doe je niks aan. Bij nood zou je haar kunnen vragen.
Maar je weet dus dat ze ja zegt, altijd. Ook als het eigenlijk nee is. Dat vind ik altijd moeilijker dan mensen die ook nee zeggen.
Als ik zou aanvoelen dat het voor iemand te veel is of dat iemand geen 'nee' kan/durft te zeggen dan zou ik een andere oplossing zoeken.

Wat ze voor anderen doet, zou ik daar volledig buiten laten. Houd het bij jezelf.
Ik vind het ook juist goed dat je haar ontziet daarin. Wat dat andere gezin doet, daar heb je verder geen invloed op. Waarom wringt het precies, heb je moeite met het vinden van andere oplossingen of ben je bang dat ze straks een sterkere band heeft met de andere kleinkinderen?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wat je eigenlijk zou willen is, dat schoonzus en zwager haar minder zouden vragen, denk ik. Maar dat gaat niet gebeuren. En als je het bij hun zou aankaarten, maak je veel stuk, denk ik.
Hier hetzelfde probleem:

kinderen/opa-en-oma-als-oppas-irritatie ... ges/479531
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik zou haar vooral ook haar eigen dingen gunnen, en tijd om bij te komen van al het oppassen.

Los van wat dat andere gezin doet, regel zelf opvang en oppas voor jullie kinderen zodat je oma daar niet voor nodig hebt.

Je hoopt niet dat het gebeurt maar ze kan ook vallen of door andere gezondheidsredenen tijdelijk niet beschikbaar zijn en dan is het niet zo handig als je zo afhankelijk bent. 75 is toch al redelijk oud.
Je kunt méér.
Blijkbaar had je gehoopt dat schoonmoeder zelf een "eerlijkere" verdeling had gemaakt tussen jullie en hun en dat jij nu het gevoel hebt dat de anderen geen rekening hebben gehouden met jou (jullie?). Je schoonmoeder is volwassen en het is haar tijd ,energie maar ook haar kinderen, het voelt misschien niet eerlijk maar laat het gaan en wees blij dat jullie niet in de chaos leven van zwager en schoonzus.
Ook financieel is het oneerlijk. Dat andere gezin kan van het uitgespaarde oppasgeld lekker gaan wintersporten.
Ik zou schoonmoeder ook voor twee middagen vragen en kijken wat er dan gebeurt.
Je baalt er gewoon van dat jij nu minder tijd kan claimen bij schoonmoeder maar je maakt er een heel verhaal omheen dat je je zorgen maakt want dat klinkt beter. Zo komt het op mij over eerlijk gezegd.

Wat anderen doen heb jij niet veel mee te maken, bemoei je er niet mee en dop gewoon je eigen boontjes.

Wat is dat toch met al die ouders die denken bepaalde 'rechten' te hebben bij (schoon) ouders als het om oppassen en allerlei hand-en-spandiensten gaat?
Mijn schoonouders willen ook geen vaste oppas dagen maar willen wel gevraagd worden voor oppas en dat ze kijken of het ze past. Eigenlijk zeggen ze altijd ja. Wij zijn nog de enige met kleine kinderen. De andere kleinkinderen zijn 10+

Ik voel me soms ook bezwaard maar ze vinden het heerlijk. Verder heeft mijn schoonmoeder soms weinig contacten en is soms wat eenzaam lijkt het. Als ze komen oppassen vraag ik ze altijd te blijven eten en daar genieten ze heel erg van. Dus ik probeer me maar niet bezwaard te voelen en te genieten van dat het kan.

Logeren bij hen willen ze trouwens niet dat respecteren we ook.

Stop met denken voor de ander en vraag het gewoon als je keer wilt.
where ever you go, go with your heart
LaLoupe schreef:
11-07-2021 23:44
Ook financieel is het oneerlijk. Dat andere gezin kan van het uitgespaarde oppasgeld lekker gaan wintersporten.
Ik zou schoonmoeder ook voor twee middagen vragen en kijken wat er dan gebeurt.
Er is ontzettend veel oneerlijk in het leven. Zo ook dat het andere gezin door nare omstandigheden niet goed draait en zo veel hulp nodig heeft. Ik vermoed ergens dat ze er niet eens op zitten te wachten om op wintersport te gaan, maar goed.
Wat wil je? Dat ze ook op jouw kinderen gaat passen of überhaupt niet oppast?
Je kunt met haar een gesprek aangaan of ze het überhaupt wel ziet zitten om op te passen. En dan vervolgens ook met je schoonzus. Het siert je wel dat je haar niet wilt belasten.
Saivash schreef:
11-07-2021 23:49
Er is ontzettend veel oneerlijk in het leven. Zo ook dat het andere gezin door nare omstandigheden niet goed draait en zo veel hulp nodig heeft. Ik vermoed ergens dat ze er niet eens op zitten te wachten om op wintersport te gaan, maar goed.
Das niet to’s probleem. Dat schoonmoeder haar eigen kinderen oneerlijk behandelt is wel to’s probleem en daar geef ik haar groot gelijk in. Schoonmoeder geeft het andere gezin veel meer, in natura, reken maar eens uit. En ook emotioneel. Erg onhandig hoe schoonmoeder het aanpakt. Meer vragen to! Opkomen voor jezelf.

Tenzij het andere gezin echt geen cent te makken heeft of serieuze problemen, dan zou ik het door de vingers zien.
laloupe wijzigde dit bericht op 12-07-2021 00:47
9.75% gewijzigd
LaLoupe schreef:
11-07-2021 23:57
Das niet to’s probleem. Dat schoonmoeder haar kinderen oneerlijk behandelt is wel to’s probleem en daar geef ik haar groot gelijk in. Schoonmoeder geeft het andere gezin veel meer, in natura, reken maar eens uit. En ook emotioneel. Erg onhandig hoe schoonmoeder het aanpakt. Meer vragen to! Opkomen voor jezelf.
Alleen als je egocentrisch in elkaar steekt en denkt dat alles in het leven om jou draait, denk je zo.

TO’s kinderen worden niet oneerlijk behandeld door grootmoeder.

Afgunst en jaloezie, alles afmeten, staat een mens zo gruwelijk lelijk.
Saivash schreef:
12-07-2021 00:03
Alleen als je egocentrisch in elkaar steekt en denkt dat alles in het leven om jou draait, denk je zo.

Zoals dat andere gezin ja, ben ik echt allergisch voor, zo’n schoonmoedertje misbruiken.

Schóónmoeders kinderen worden oneerlijk behandeld.
LaLoupe schreef:
12-07-2021 00:05
Zoals dat andere gezin ja, ben ik echt allergisch voor, zo’n schoonmoedertje misbruiken.
Ach, je weet niks…
Als je hun persoonlijke situatie niet kent, kun je maar beter niet zo oordelen…
het andere topic ook even gelezen, ik ben blijkbaar niet de enige.

ik denk dat mijn probleem is dat het nu bij mij werd neergelegd, ik moet maar vaker vragen.
maar ik wil niet zo'n claim op schoonmoeder leggen en ga dat dus ook niet doen.

oppas gaat het mij uiteindelijk niet om, wij hebben zelf onze opvang verder goed geregeld. wat bij mij steekt is de onevenredige tijd en aandacht die schoonmoeder in het andere gezin steekt. ook als ze wel bij ons is gaat het altijd over zwager en schoonzus en hun problemen en daar ben ik ook helemaal klaar mee, merk ik. de kinderen zijn meermaals per week bij schoonmoeder. dat daar nu ook nog twee vaste oppasmiddagen bij komen was voor mij een beetje de druppel.
Saivash schreef:
12-07-2021 00:12
Ach, je weet niks…
Als je hun persoonlijke situatie niet kent, kun je maar beter niet zo oordelen…
Neem aan dat to anders zo’n topic niet opent. Op basis van deze info geef ik to groot gelijk.
montana_av schreef:
12-07-2021 00:15
het andere topic ook even gelezen, ik ben blijkbaar niet de enige.

ik denk dat mijn probleem is dat het nu bij mij werd neergelegd, ik moet maar vaker vragen.
maar ik wil niet zo'n claim op schoonmoeder leggen en ga dat dus ook niet doen.

oppas gaat het mij uiteindelijk niet om, wij hebben zelf onze opvang verder goed geregeld. wat bij mij steekt is de onevenredige tijd en aandacht die schoonmoeder in het andere gezin steekt. ook als ze wel bij ons is gaat het altijd over zwager en schoonzus en hun problemen en daar ben ik ook helemaal klaar mee, merk ik. de kinderen zijn meermaals per week bij schoonmoeder. dat daar nu ook nog twee vaste oppasmiddagen bij komen was voor mij een beetje de druppel.
Sjonge het klinkt erg jaloers, misschien helpt het om te deken dat je blij kan zijn dat het bij jullie wel goed gaat, blijkbaar hebben je zwager en schoonzus het niet zo goed voor elkaar. En probeer andere gespreks onderwerpen aan te snijden misschien helpt dat.
Saivash schreef:
12-07-2021 00:03

het voelt wel oneerlijk, ja, en dan vooral omdat het heel erg is scheefgegroeid over langere tijd.
de enige reden die ik daarvoor zie is niet dat de anderen meer hulp nodig hebben, maar veel meer vragen.
nuja, aangezien ik mij zelf daar niet goed bij voel valt er niet veel anders aan te doen dan het te accepteren zoals het is.
LaLoupe schreef:
12-07-2021 00:16
Neem aan dat to anders zo’n topic niet opent. Op basis van deze info geef ik to groot gelijk.
Je doet allerlei aannames. Ook dat grootmoeder misbruikt zou worden. Jij bepaalt niet wat schoonmoeder wel of niet aankan. Dat bepaalt ze zelf.

TO, het is me niet helemaal duidelijk wat je nu het liefste zou willen.
Ik vind trouwens wél dat je mag aankaarten dat je het jammer vindt dat ze het altijd over hun heeft als ze met jullie is. Dat zou ik zelf ook moeilijk en niet prettig vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven