Wandcontactdoos internet installeren
zondag 11 juli 2021 om 18:10
Hoi
,
Ik ben zo ongeveer een hele dag bezig geweest met…
Een LSA tang kopen en een een opbouw wandcontactdoos.
Alleen heeft mijn wandcontactdoos niet het kleurenschema. Alleen nummertjes… en het kijkt er op dat ik de draadjes er gewoon tussen moet schroeven, wat echt bijna niet te doen is. Oja, heb ze gekocht bij de Praxis. Merk Kopp.
Iemand enig idee of het idd met de schroefjes moet?
Ik ben zo ongeveer een hele dag bezig geweest met…
Een LSA tang kopen en een een opbouw wandcontactdoos.
Alleen heeft mijn wandcontactdoos niet het kleurenschema. Alleen nummertjes… en het kijkt er op dat ik de draadjes er gewoon tussen moet schroeven, wat echt bijna niet te doen is. Oja, heb ze gekocht bij de Praxis. Merk Kopp.
Iemand enig idee of het idd met de schroefjes moet?
zondag 11 juli 2021 om 19:57
Zit er bij de wandcontactdoos niet een briefje met welk nummer welke kleur is?
Online vind ik dit soort schema's voor kopp maar er zijn veel verschillende types:

(Ik neem overigens aan dat je deze contactdoos wil aanleggen omdat je een kabel van de router/meterkast naar een andere kamer hebt getrokken. Dan valt het idd niet onder de verantwoordelijkheid van de provider (die doet het stuk tot de router)).
Online vind ik dit soort schema's voor kopp maar er zijn veel verschillende types:

(Ik neem overigens aan dat je deze contactdoos wil aanleggen omdat je een kabel van de router/meterkast naar een andere kamer hebt getrokken. Dan valt het idd niet onder de verantwoordelijkheid van de provider (die doet het stuk tot de router)).
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
zondag 11 juli 2021 om 20:07

zondag 11 juli 2021 om 20:15
Er zijn verschillende manieren om een wandcontactdoos aan te sluiten.
Manier 1:
Strip je de kabel om zo de 8 draden bloot te leggen? Daarna moet je de acht draden nogmaals strippen zodat de koperen binnenkant te zien is. Die koperen kant schroef je dan onder het schroefje.
Ik neem aan dat je niet zo'n apparaat hebt:
https://www.bol.com/nl/nl/p/stanley-fmh ... 025815854/
Manier 2
Het apparaat dat jij hebt kan aan de voorkant ingedrukt worden. Wanneer je de kabel op het gootje legt waar het in hoort en dan met de voorkant van het apparaat drukt dan "klikt" het apparaat en druk je deze in het gootje.
Maar het is voor mij echt lang geleden (minstens 10 jaar) dat ik in de ICT werkte.
Manier 1:
Strip je de kabel om zo de 8 draden bloot te leggen? Daarna moet je de acht draden nogmaals strippen zodat de koperen binnenkant te zien is. Die koperen kant schroef je dan onder het schroefje.
Ik neem aan dat je niet zo'n apparaat hebt:
https://www.bol.com/nl/nl/p/stanley-fmh ... 025815854/
Manier 2
Het apparaat dat jij hebt kan aan de voorkant ingedrukt worden. Wanneer je de kabel op het gootje legt waar het in hoort en dan met de voorkant van het apparaat drukt dan "klikt" het apparaat en druk je deze in het gootje.
Maar het is voor mij echt lang geleden (minstens 10 jaar) dat ik in de ICT werkte.
zondag 11 juli 2021 om 20:21
Die schoefjes die je benoemd daar moeten de kabels onder voor geleiding.Zullenweliefzijn schreef: ↑11-07-2021 20:07Klopt.. het gaat om de contactdoos op de slaapkamer. Ik had verwacht kleuren aan te treffen. Er zitten 8 schroefjes, netjes genummerd en op de achterkant welke kleur waar bij hoort, maar ik zie niet hoe ik daar ooit de draadjes aan kan bevestigen.
zondag 11 juli 2021 om 21:15
Mijn laptop geeft nu aan dat de kabel niet goed is aangelegd. Hij herkend dus wel iets. Heb ze niet gestript, dus denk dat daar het probleem zit. Zal ik nog even proberen.
Anders ga ik morgen alsnog een ander merk kopen, waar gewoon gootjes in zitten. Dat is volgens mij veel makkelijker.
Thanx zover!
Anders ga ik morgen alsnog een ander merk kopen, waar gewoon gootjes in zitten. Dat is volgens mij veel makkelijker.
Thanx zover!

zondag 11 juli 2021 om 21:26
Waar je specifiek naar zoekt is een wandcontactdoos zoals staat op deze pagina
https://www.utp-kabel.nl/blog/hoe-monte ... wdoos.html
Bij stap 5 zie je hoe je met jouw gekochte gereedschap de 8 kabeltjes op zijn plaats drukt. Als je naar een ICT zaak gaat en je gereedschap meeneemt weet ik zeker dat ze je een juiste wandcontactdoos zullen meegeven. Vraag daarbij ook of de huls van de koperen draad gestript moet worden of niet. Lijkt mij niet als ik zo naar de plaatjes kijk. Daarvoor heb je namelijk een speciale striptang nodig.
Bij stap 5 zie je hoe je met jouw gekochte gereedschap de 8 kabeltjes op zijn plaats drukt. Als je naar een ICT zaak gaat en je gereedschap meeneemt weet ik zeker dat ze je een juiste wandcontactdoos zullen meegeven. Vraag daarbij ook of de huls van de koperen draad gestript moet worden of niet. Lijkt mij niet als ik zo naar de plaatjes kijk. Daarvoor heb je namelijk een speciale striptang nodig.
zondag 11 juli 2021 om 22:51
Klopt, ik had verwacht dat ik dit zou aantreffen bij bet openmaken.Alex_34 schreef: ↑11-07-2021 21:26Waar je specifiek naar zoekt is een wandcontactdoos zoals staat op deze pagina
Heb nu de eerder genoemde tips opgevolgd en alle 8 de draadjes gestript.
Dat werkt voor nu. Enige is nog dat ik maar 1 poort tegelijk kan gebruiken. Snap nog niet helemaal waarom dat zo is. Afzonderlijk doen ze het wel. Tegelijk doen ze het allebei niet
maandag 12 juli 2021 om 10:16
Nee. Provider levert tot en met de modem. Interne bedrading kunnen ze soms wel als (betaalde) service leveren.Donewithit schreef: ↑11-07-2021 19:29Wandcontactdoos vernieuwen, valt dat niet onder de verantwoordelijkheid van je provider?
maandag 12 juli 2021 om 17:40
Dat klopt,het werd in de update pas duidelijk dat het een 2de aansluiting in huis betrof en niet de wcd voor het modem.ca726647543 schreef: ↑12-07-2021 10:16Nee. Provider levert tot en met de modem. Interne bedrading kunnen ze soms wel als (betaalde) service leveren.
woensdag 14 juli 2021 om 07:06
Heb je 8 of 16 schroefjes in je contactdoos?
Want het lijkt erop dat je nu 4 draden voor poort 1 en 4 draden voor poort 2 hebt gebruikt.
Met 4 draden kun je een 100Mbit-verbinding leggen, met 8 krijg je Gigabit.
Maar als je de 8 draden vanaf je modem verdeelt over twee poorten zal de modem de poort waarschijnlijk uitschakelen, omdat de signalen dan niet meer kloppen.
Voor twee poorten heb je twee kabels met iedere 8 aders nodig in de buis in de muur.
Met 1 kabel van 8 kun je wel twee 100Mbit-aansluitingen maken, maar dan moeten er ook twee stekkers aan de andere kant, ieder op 4 aders in de juiste volgorde...
Want het lijkt erop dat je nu 4 draden voor poort 1 en 4 draden voor poort 2 hebt gebruikt.
Met 4 draden kun je een 100Mbit-verbinding leggen, met 8 krijg je Gigabit.
Maar als je de 8 draden vanaf je modem verdeelt over twee poorten zal de modem de poort waarschijnlijk uitschakelen, omdat de signalen dan niet meer kloppen.
Voor twee poorten heb je twee kabels met iedere 8 aders nodig in de buis in de muur.
Met 1 kabel van 8 kun je wel twee 100Mbit-aansluitingen maken, maar dan moeten er ook twee stekkers aan de andere kant, ieder op 4 aders in de juiste volgorde...