oppasissues

11-07-2021 22:07 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een anoniem account aangemaakt.

Mijn schoonmoeder is midden 70 en alleenstaand, lieve vrouw, goede band mee.
Wij hebben zelf twee kleine kinderen, peuter en kleuter. Zwager en schoonzus hebben ook 2 kinderen in dezelfde leeftijd.
Bij zwager en schoonzus is altijd van alles aan de hand, het is hun vaak allemaal teveel en ze vragen mijn schoonmoeder dan regelmatig om hulp.
Mijn schoonmoeder is erg betrokken bij hun gezin en springt altijd in wanneer er daar weer iets loos is.
Ik voel me mede daardoor soms bezwaard om haar wel eens te te vragen op onze kinderen te passen of om bij te springen. Zeker ook gezien haar leeftijd en het feit dat ze geen partner heeft om te helpen, en wij allemaal kleine kinderen hebben, deels nog in de luiers.

Vandaag vertelde ze me dat schoonzus haar 2 middagen vast heeft gevraagd op te passen op hun jongste en dat ze dit heeft toegezegd. Dit terwijl ze altijd heeft gezegd niet een vaste dag te willen oppassen. Ik vond dat eerlijk gezegd niet zo leuk omdat ik vind dat ze sowieso al heel veel tijd en energie in het andere gezin steekt. Schoonmoeder zei dat ze ook best meer bij ons wou komen oppassen toen ze merkte dat het bij mij wat wrong. ik heb aangegeven dat ik me vaak bezwaard voel om haar te vragen, ze zei dat ik me daar niets van moest aantrekken. Maar ik voel me er gewoon niet lekker bij. Ik zie gewoon dat het voor haar heel inspannend is om in haar eentje, op haar leeftijd op zulke jonge kinderen te passen. Mijn schoonmoeder is iemand die overal ja op zegt. Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Dat wat je schoonmoeder doet is waarschijnlijk zo ongeveer haar wereldje en dus praat ze erover. Wellicht heeft ze verder niet veel om over te praten.
Je kunt aangeven, zoals je aangaf, dat ze meer tijd kan vrij maken voor jouw kinderen, maar je gaf ook aan dat je die activiteit eigenlijk niet wil in je gezinsleven.
Het is het een of het ander denk ik.

Voor mij is het trouwens herkenbaar maar ik vind het niet erg dat ik schoonmoeder niet vaak zie en geen last heb van haar bemoeienissen. :)
montana_av schreef:
13-07-2021 09:57
jij hebt duidelijk mijn post niet gelezen. ten eerste schrijf ik al dat ik mij bewust ben van mijn jaloerse gevoelens, maar dat ik OP BEPAALDE PUNTEN niet jaloers ben.
verder gaat dit topic niet over mijn schoonouders, maar mijn schoonmoeder. schoonvader is helemaal niet in beeld.
mijn uiteindelijke probleem heb ik al uitgelegd: dat schoonfamilie zelf moet weten hoe zij hun leven inrichten maar dat ik niet constant het gezeur erover hoef aan te horen. dus dit zal ik ook een keer aansnijden op het juiste moment.

Dus je wilt ook nog eens bepalen waar schoonmoeder over mag praten als ze bij jullie is?
Dat zal me een dolle boel worden.

Ik denk dat je binnenkort nergens meer last van hebt dan. Probleem opgelost.
LaLoupe schreef:
11-07-2021 23:44
Ook financieel is het oneerlijk. Dat andere gezin kan van het uitgespaarde oppasgeld lekker gaan wintersporten.
Ik zou schoonmoeder ook voor twee middagen vragen en kijken wat er dan gebeurt.
Durft ze straks geen nee te zeggen, hoe sneu is dat ?
Buiten dat ik het onverantwoord vind ; zie je oma al achter een zich losgetrokken kleuter aanrennen die dreigt over te steken ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
lotus77 schreef:
12-07-2021 16:22
. Zijn grootste vreugde in het leven was lekker oppassen op zijn kleinkinderen, alle drie. :flirting:

Hij heeft er acht.
Teeeeeering. Da’s zuur, zeg.
Ipv als oppas zou je haar ook eens in de zoveel tijd kunnen vragen of ze het leuk vindt om mee te gaan als jullie iets met de kinderen gaan doen. Of dat je haar vraagt of ze zin heeft om te komen eten.
Zo maak je geen gebruik van haar als oppas, en heeft ze evengoed die band met jouw kinderen.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
VGM1980 schreef:
13-07-2021 17:53
Ipv als oppas zou je haar ook eens in de zoveel tijd kunnen vragen of ze het leuk vindt om mee te gaan als jullie iets met de kinderen gaan doen. Of dat je haar vraagt of ze zin heeft om te komen eten.
Zo maak je geen gebruik van haar als oppas, en heeft ze evengoed die band met jouw kinderen.
Dit.

Het lijkt vaak wel “ of oppassen, of amper zien “ .
To er zijn dingen waar je invloed op hebt en waar je geen invloed op hebt.

Je richt je nu vooral op het laatste en ik heb geen idee waarom, want je gaat er moe van worden zonder dat je ooit iets bereikt.

Je wil dat wereld voor jou verandert en ik denk niet dat het gaat gebeuren.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
VGM1980 schreef:
Dat vind ik een goed idee en tot die conclusie was ik mede door dit topic ook gekomen. Het voorstel van oma om dan ook maar vaker bij ons te komen oppassen zat mij niet lekker en uiteindelijk ging het mij daar niet om. Het was meer dat haar leven totaal in beslag wordt genomen door gezin zwager/schoonzus en dat daarin weinig plek meer is voor andere dingen, zowel qua tijd als qua gespreksonderwerpen.
Wij kunnen inderdaad ook het initiatief nemen om haar vaker uit te nodigen.
viva-amber schreef:
13-07-2021 18:31
To er zijn dingen waar je invloed op hebt en waar je geen invloed op hebt.

Je richt je nu vooral op het laatste en ik heb geen idee waarom, want je gaat er moe van worden zonder dat je ooit iets bereikt.

Je wil dat wereld voor jou verandert en ik denk niet dat het gaat gebeuren.
je kan altijd een poging wagen. ik heb een aantal goede tips aan dit topic overgehouden.

ik ga zeker schoonmoeder niet dingen verbieden of dingen van haar eisen, of van het andere gezin, maar ik kan best eens uitspreken hoe ik dingen ervaar.
Hetvrijewoord schreef:
13-07-2021 17:23
Dus je wilt ook nog eens bepalen waar schoonmoeder over mag praten als ze bij jullie is?
Dat zal me een dolle boel worden.

Ik denk dat je binnenkort nergens meer last van hebt dan. Probleem opgelost.
Iedereen mag zeggen wat jij/zij wil maar ik neem zelf vrijwillig aan bepaalde gesprekken deel. als ik zelf over een onderwerp ben uitgepraat dan houdt het denk ik snel op.

ik ga echt niet bot tegen schoonmoeder zeggen dat ze op moet houden met haar gezever. maar het gesprek ombuigen of op een nette manier aangeven dat de gesprekken één kant op gaan.
Je kan ook in het moment zeggen: ik wil nu even over iets anders praten.
Echt niet meer dan dat.

Gewoon stoppen met stapelen van ergenissen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
VGM1980 schreef:
TO, misschien werkt dit voor jou, dat hoop ik voor je. Maar hier leidt deze aanpak eigenlijk tot teleurstelling; als het om 'gewoon' langskomen gaat, passen wij op één of andere manier maar matig in het rooster van grootouders.

Het was druk en ze hebben geen puf meer, tante Annie is jarig, de stucadoor komt, of er is dus al met de andere kleinkinderen iets afgesproken...

Nogmaals: ik hoop dat het bij jullie anders is.
@TS: als je de hulp van je schoonmoeder nodig hebt moet je er gewoon om vragen. Het is aan haar om ja of nee te zeggen. Als zij altijd ja zegt is dat haar verantwoordelijkheid

Nu denk jij voor haar: je denkt dat het niet goed voor haar is om haar iets te vragen en dan ga je je opvreten als een ander het wel gewoon vraagt.

Dat vind ik een rare houding.
LaLoupe schreef:
11-07-2021 23:57
Das niet to’s probleem. Dat schoonmoeder haar eigen kinderen oneerlijk behandelt is wel to’s probleem en daar geef ik haar groot gelijk in. Schoonmoeder geeft het andere gezin veel meer, in natura, reken maar eens uit. En ook emotioneel. Erg onhandig hoe schoonmoeder het aanpakt. Meer vragen to! Opkomen voor jezelf.

Tenzij het andere gezin echt geen cent te makken heeft of serieuze problemen, dan zou ik het door de vingers zien.
Schoonmoeder handelt helemaal niet oneerlijk. Ze reageert op verzoeken. TS vraagt niets
montana_av schreef:
12-07-2021 00:15
het andere topic ook even gelezen, ik ben blijkbaar niet de enige.

ik denk dat mijn probleem is dat het nu bij mij werd neergelegd, ik moet maar vaker vragen.
maar ik wil niet zo'n claim op schoonmoeder leggen en ga dat dus ook niet doen.

oppas gaat het mij uiteindelijk niet om, wij hebben zelf onze opvang verder goed geregeld. wat bij mij steekt is de onevenredige tijd en aandacht die schoonmoeder in het andere gezin steekt. ook als ze wel bij ons is gaat het altijd over zwager en schoonzus en hun problemen en daar ben ik ook helemaal klaar mee, merk ik. de kinderen zijn meermaals per week bij schoonmoeder. dat daar nu ook nog twee vaste oppasmiddagen bij komen was voor mij een beetje de druppel.
Natuurlijk wordt het initiatief bij jou neergelegd want als jij iets wil van je schoonmoeder moet jij daarvoor het initiatief nemen.

Ik proef eruit dat het je stoort dat het lijkt alsof haar aandacht naar het andere gezin uitgaat terwijl jij dat ook wil hebben zonder dat je daarom moet vragen.

Maar zo werkt het niet in de wereld.
Als jij alle zaakjes op orde hebt en onafhankelijk bent.
En je schoonzus is all over the place en vraagt veel hulp.

Dan zal de aandacht altijd meer naar je schoonzus uitgaan omdat je schoonmoeder begrijpelijkerwijs denkt dat zij dat meer nodig heeft dan jij. Dat is geen kwestie van oneerlijk.
Daar moet je je dan gewoon over uitspreken.

Ik zeg het ook weleens tegen mijn moeder. Dat ik het nu over mijn zaken wil hebben en niet over die van mijn broer
Mina81 schreef:
12-07-2021 21:13
Allereerst: dit is niet perse aan TO gericht

Wat mij opvalt en eigenlijk best wel tegenstaat is het feit dat ouders oppassen door opa's en oma's bijna als een recht zien. Ik lees vaker topics over opa's of oma's die maar oppassen en het eigenlijk niet aankunnen.

Vriendin van mij: haar kinderen zitten werkelijk altijd bij opa of oma. We werken nu thuis maar de kinderen zijn er niet want "teveel afleiding". Maar koffie drinken met anderen kan wel. Op zaterdag zijn de kinderen bij opa en oma want ze willen ergens heen.

Vaak wordt er dan ook geslapen want op zondag zijn ze toe aan rust na een hectische week. Op maandag wordt er weer gewerkt dus kinderen na school bij opa en oma. Daar wordt dan ook gegeten met het hele gezin, wel zo makkelijk.

Woensdagmiddag ook bij opa en oma want dat is haar vrije middag en kan ze wat voor zichzelf doen. Op vrijdag komt oma naar haar om het huis aan kant te werken. Dus de hele week overdag en soms snachts dus ook worden opa en oma ingezet. Ze kan me gerust appen "vanmiddag lekker terrasje??" En als ik dan zeg: gaat niet de kinderen zijn thuis, dan is het: nou dan regel je toch oppas?

Ik vind het bizar.. mijn kinderen mijn probleem, zo zie ik het. Ik heb opa en oma altijd alleen ingezet bij nood of een avond uit, eens in de 3 maanden ofzo.
Moet ik wel bij vermelden dat opa en oma wat verder weg wonen maar toch.
Ik ben het grotendeels eens met je post, behalve de laatste alinea. Ik vind het ook bijzonder dat het oppassen door opa en oma vaak als recht wordt gezien. Heel bijzonder. Hun zorgtaak zit er namelijk al op. Daarom maak ik me ook niet druk over dat opa en oma zelf initiatief moeten tonen in het contact met mijn kind.

Mijn moeder moet helemaal niks. Als ze mijn kind niet wil zien is dat haar goed recht. Zal ze mij ook minder zien want ik moet voor mijn kind zorgen, maar dat is dan de keus.

Dat gezegd hebbende: als moeder juist wil oppassen, be my guest. Wij vragen mijn moeder ook om op te passen zodat man en ik uit kunnen gaan met z’n 2-en. Dat of een betaalde oppas. Ik heb daar geen moeite mee. Het leven bestaat niet alleen maar uit sloven. Ik heb geen relatie met mijn man waarin het “normaal” is om nooit meer samen op date te gaan “vanwege zorg om kind”
Ik ga 1x per maand met mijn man en we hebben ook samen wekelijks dansles.
Kroonprinses schreef:
11-07-2021 23:33
Als ik zou aanvoelen dat het voor iemand te veel is of dat iemand geen 'nee' kan/durft te zeggen dan zou ik een andere oplossing zoeken.

Wat ze voor anderen doet, zou ik daar volledig buiten laten. Houd het bij jezelf.
Dat je schoonmoeder het lastig vindt om haar dochter teleur te stellen, is niet bizar vreemd. Of dat nu handig is voor haar of niet. Maar dit is aan schoonmoeder.

Nu vind je eigenlijk dat er met twee maten gemeten wordt, maar uit een soort 'dat kan ik niet maken' gevoel zeg je niks, terwijl je het haar en je schoonzus stiekem kwalijk neemt. Dat is jaloersheid. Op zich zijn deze menselijke emoties je niet aan te rekenen, maar ben je er wel bewust van dat het een ordinaire jaloezie is. Deal daarmee, probeer er een gunfactor op los te laten (ik gun mijn schoonzus hulp, ik gun mijn schoonmoeder geen overbelasting en ik gun mezelf geen stekende gevoelens). Het leven hoeft geen wedstrijd te zijn. Dus regel je zaakjes goed met je man qua opvang en beperk jezelf/gezin tot ontspannen geniet momenten met oma, zonder druk.
montana_av schreef:
12-07-2021 00:35
ik denk dat ik inderdaad tegen schoonmoeder ga zeggen dat ik het niet iedere keer over het andere gezin wil hebben. en dat ik het leuk zou vinden als ze wat meer tijd met ons en onze kinderen doorbrengt en daar zelf ook meer het initiatief in neemt.
Ik hoor alleen maar: ik vind, ik wil.
Aangezien het de moeder van je man is, wat vindt hij? Dat lijkt me een stuk belangrijker. Als hij er niet zo mee zit, probeer dan eens te bedenken waarom het voor jou wél een probleem is. En als hij hetzelfde vindt als jij, waarom laat je het dan niet bij hem om dit soort dingen met haar te bespreken?
Tunamelt schreef:
13-07-2021 22:45
TO, misschien werkt dit voor jou, dat hoop ik voor je. Maar hier leidt deze aanpak eigenlijk tot teleurstelling; als het om 'gewoon' langskomen gaat, passen wij op één of andere manier maar matig in het rooster van grootouders.

Het was druk en ze hebben geen puf meer, tante Annie is jarig, de stucadoor komt, of er is dus al met de andere kleinkinderen iets afgesproken...

Nogmaals: ik hoop dat het bij jullie anders is.

'gewoon langskomen' is niet hetzelfde als 'zin om volgende week te komen eten bij ons?'
' over 6 weken gaan we een dagje naar XX, we zouden het gezellig vinden als jullie ook mee gaan'

Vanaf een bepaalde leeftijd vinden mensen het lastig om snel te schakelen. Iets inplannen gaat vaak veel beter.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
-April- schreef:
14-07-2021 01:26
@TS: als je de hulp van je schoonmoeder nodig hebt moet je er gewoon om vragen. Het is aan haar om ja of nee te zeggen. Als zij altijd ja zegt is dat haar verantwoordelijkheid
Op een bepaald moment wordt oppassen gewoon onverantwoord. Ook al doet oma het uit liefde of omdat ze geen nee durft te zeggen
Midden 70, he .
Dan koop je maar hulp.
montana_av schreef:
12-07-2021 00:15
het andere topic ook even gelezen, ik ben blijkbaar niet de enige.

ik denk dat mijn probleem is dat het nu bij mij werd neergelegd, ik moet maar vaker vragen.
maar ik wil niet zo'n claim op schoonmoeder leggen en ga dat dus ook niet doen.

oppas gaat het mij uiteindelijk niet om, wij hebben zelf onze opvang verder goed geregeld. wat bij mij steekt is de onevenredige tijd en aandacht die schoonmoeder in het andere gezin steekt. ook als ze wel bij ons is gaat het altijd over zwager en schoonzus en hun problemen en daar ben ik ook helemaal klaar mee, merk ik. de kinderen zijn meermaals per week bij schoonmoeder. dat daar nu ook nog twee vaste oppasmiddagen bij komen was voor mij een beetje de druppel.
Joh kom op, wat is dit nou voor gedrag? Als jij wil dat schoonmoeder oppast moet je inderdaad vragen. Schoonmoeder geeft aan dat ze dat zelfs graag wil en jij gaat lopen piepen.
montana_av schreef:
13-07-2021 18:38
Dat vind ik een goed idee en tot die conclusie was ik mede door dit topic ook gekomen. Het voorstel van oma om dan ook maar vaker bij ons te komen oppassen zat mij niet lekker en uiteindelijk ging het mij daar niet om. Het was meer dat haar leven totaal in beslag wordt genomen door gezin zwager/schoonzus en dat daarin weinig plek meer is voor andere dingen, zowel qua tijd als qua gespreksonderwerpen.
Wij kunnen inderdaad ook het initiatief nemen om haar vaker uit te nodigen.
Wijst ze jullie af dan?
blijfgewoonbianca schreef:
14-07-2021 15:52
Op een bepaald moment wordt oppassen gewoon onverantwoord. Ook al doet oma het uit liefde of omdat ze geen nee durft te zeggen
Midden 70, he .
Dan koop je maar hulp.
Ja maar dan zie ik het nut niet om schuin naar je schoonzus te kijken. Spreek het dan uit
Ik heb niet alles gelezen want heb nu eigenlijk weinig tijd, maar ik wil écht wel reageren.
Dit is heel erg herkenbaar. Ik kan mijn gevoel ook niet omschrijven, misschien is het wat jaloezie, maar in elk geval, leuk is het niet.
Toen onze kinderen klein waren, pasten de grootouders 1d/week op. Bij de geboorte van het neefje deden ze dit ook. Heel leuk allemaal.
Relatie van schoonzus was gedaan toen hun baby een half jaar oud was. Vanaf dan passen schoonouders heeel erg vaak op. Schoonzus voor werk naar buitenland: oma en opa. Schoonzus nood aan vakantie: oma en opa. En ga zo maar door.
Toen ik na een 6-tal jaar vroeg of ze 5 dagen bij ons wilden komen om te babysitten zodat we er een paar dagen met ons tweetjes tussenuit konden, was dit te veel gevraagd (en de vraag werd gesteld een paar weken nadat schoonmoeder een week bij schoonzus was gaan inwonen). Tja…
Maar de reden dat ik zeker wou reageren is dat we vandaag onze zoon daar gingen halen (want - eerlijk is eerlijk - ze passen ook af en toe op onze kinderen), ging het over schoonzus en de zus van haar nieuwe partner (schoonzus is nu ook terug zwanger). Waarbij schoonouders vertelden dat de ouders van nieuwe partner alles doen voor zijn zus, dat het oneerlijk verdeeld is,… helemaal het gevoel dat ik bij hen heb. Wat dus maakt dat ik echt wel tot het besef ben gekomen dat ze het totaal niet door hebben…
Nog een aantal voorbeelden: op woensdag passen ze op neefje. Na de geboorte van de nieuwe baby gaan ze daar maandag op passen. Onze kinderen hebben ook wat buitenschoolse activiteiten. Zo blijven er niet veel avonden over waar ze bij ons op bezoek kunnen komen (en dus niet om te babysitten maar om elkaar te zien).
Na 10jaar kan ik er al een boek over schrijven… maar ik probeer het los te laten!
evenchecken schreef:
17-07-2021 19:06
Ik heb niet alles gelezen want heb nu eigenlijk weinig tijd, maar ik wil écht wel reageren.
Dit is heel erg herkenbaar. Ik kan mijn gevoel ook niet omschrijven, misschien is het wat jaloezie, maar in elk geval, leuk is het niet.
Toen onze kinderen klein waren, pasten de grootouders 1d/week op. Bij de geboorte van het neefje deden ze dit ook. Heel leuk allemaal.
Relatie van schoonzus was gedaan toen hun baby een half jaar oud was. Vanaf dan passen schoonouders heeel erg vaak op. Schoonzus voor werk naar buitenland: oma en opa. Schoonzus nood aan vakantie: oma en opa. En ga zo maar door.
Toen ik na een 6-tal jaar vroeg of ze 5 dagen bij ons wilden komen om te babysitten zodat we er een paar dagen met ons tweetjes tussenuit konden, was dit te veel gevraagd (en de vraag werd gesteld een paar weken nadat schoonmoeder een week bij schoonzus was gaan inwonen). Tja…
Maar de reden dat ik zeker wou reageren is dat we vandaag onze zoon daar gingen halen (want - eerlijk is eerlijk - ze passen ook af en toe op onze kinderen), ging het over schoonzus en de zus van haar nieuwe partner (schoonzus is nu ook terug zwanger). Waarbij schoonouders vertelden dat de ouders van nieuwe partner alles doen voor zijn zus, dat het oneerlijk verdeeld is,… helemaal het gevoel dat ik bij hen heb. Wat dus maakt dat ik echt wel tot het besef ben gekomen dat ze het totaal niet door hebben…
Nog een aantal voorbeelden: op woensdag passen ze op neefje. Na de geboorte van de nieuwe baby gaan ze daar maandag op passen. Onze kinderen hebben ook wat buitenschoolse activiteiten. Zo blijven er niet veel avonden over waar ze bij ons op bezoek kunnen komen (en dus niet om te babysitten maar om elkaar te zien).
Na 10jaar kan ik er al een boek over schrijven… maar ik probeer het los te laten!
Wat een afgunst allemaal en wat zielig dat oma daar tussenin zit. Vragen om even vijf dagen op te passen? Hoe haal je het in je hoofd.
Iedere dag is gehaktdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven