oppasissues

11-07-2021 22:07 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een anoniem account aangemaakt.

Mijn schoonmoeder is midden 70 en alleenstaand, lieve vrouw, goede band mee.
Wij hebben zelf twee kleine kinderen, peuter en kleuter. Zwager en schoonzus hebben ook 2 kinderen in dezelfde leeftijd.
Bij zwager en schoonzus is altijd van alles aan de hand, het is hun vaak allemaal teveel en ze vragen mijn schoonmoeder dan regelmatig om hulp.
Mijn schoonmoeder is erg betrokken bij hun gezin en springt altijd in wanneer er daar weer iets loos is.
Ik voel me mede daardoor soms bezwaard om haar wel eens te te vragen op onze kinderen te passen of om bij te springen. Zeker ook gezien haar leeftijd en het feit dat ze geen partner heeft om te helpen, en wij allemaal kleine kinderen hebben, deels nog in de luiers.

Vandaag vertelde ze me dat schoonzus haar 2 middagen vast heeft gevraagd op te passen op hun jongste en dat ze dit heeft toegezegd. Dit terwijl ze altijd heeft gezegd niet een vaste dag te willen oppassen. Ik vond dat eerlijk gezegd niet zo leuk omdat ik vind dat ze sowieso al heel veel tijd en energie in het andere gezin steekt. Schoonmoeder zei dat ze ook best meer bij ons wou komen oppassen toen ze merkte dat het bij mij wat wrong. ik heb aangegeven dat ik me vaak bezwaard voel om haar te vragen, ze zei dat ik me daar niets van moest aantrekken. Maar ik voel me er gewoon niet lekker bij. Ik zie gewoon dat het voor haar heel inspannend is om in haar eentje, op haar leeftijd op zulke jonge kinderen te passen. Mijn schoonmoeder is iemand die overal ja op zegt. Wat zouden jullie in deze situatie doen?
Ik vind het ontzettend verwend gedrag van TO. Wij hebben helemaal geen opa's en oma's meer die op kunnen passen en hebben van begin af aan elke (betaalde) oppas zelf moeten regelen.

Ik snap werkelijk niet dat je zo verongelijk kan doen omdat oma wat meer tijd doorbrengt met de andere kleinkinderen. Als ze niet die 2 vaste middagen had gedaan dan had je helemaal geen probleem ervaren dus het is pure afgunst of angst dat je tekort komt. Dat staat zo lelijk.

Vraag oma wat vaker bij jullie voor de gezelligheid, dan ziet ze jullie kinderen ook én dan bezorg je haar een leuke middag. Wees blij dat er zo'n lieve oma is.
-April- schreef:
14-07-2021 01:48
Ik ben het grotendeels eens met je post, behalve de laatste alinea. Ik vind het ook bijzonder dat het oppassen door opa en oma vaak als recht wordt gezien. Heel bijzonder. Hun zorgtaak zit er namelijk al op. Daarom maak ik me ook niet druk over dat opa en oma zelf initiatief moeten tonen in het contact met mijn kind.

Mijn moeder moet helemaal niks. Als ze mijn kind niet wil zien is dat haar goed recht. Zal ze mij ook minder zien want ik moet voor mijn kind zorgen, maar dat is dan de keus.

Dat gezegd hebbende: als moeder juist wil oppassen, be my guest. Wij vragen mijn moeder ook om op te passen zodat man en ik uit kunnen gaan met z’n 2-en. Dat of een betaalde oppas. Ik heb daar geen moeite mee. Het leven bestaat niet alleen maar uit sloven. Ik heb geen relatie met mijn man waarin het “normaal” is om nooit meer samen op date te gaan “vanwege zorg om kind”
Ik ga 1x per maand met mijn man en we hebben ook samen wekelijks dansles.

En wie past er dan op? Ik begrijp niks van je verhaal. Bij jou past er dus wel een oma op of vindt je dat niet nodig en regel je het zelf?

Ik heb geen oppas oma en ik weet wel dat wij absoluut niet elke week naar dansles kunnen samen, oppasmeisjes komen hier niet voor 1,5 uur en wij willen zelf geen 25 euro kwijt zijn aan oppas elke week voor een paar uur dansles, dat wordt wat veel. Een keer per maand uit eten doen we wel met een oppas, die dan dus gerust 40,- euro voor een hele avond kost. Een overnachting zonder kinderen hebben we sinds de geboorte van de oudste niet meer gehad. Daarom zeg ik: koester het als je familie hebt die op kan passen!
Parella schreef:
17-07-2021 19:51
En wie past er dan op? Ik begrijp niks van je verhaal. Bij jou past er dus wel een oma op of vindt je dat niet nodig en regel je het zelf?

Ik heb geen oppas oma en ik weet wel dat wij absoluut niet elke week naar dansles kunnen samen, oppasmeisjes komen hier niet voor 1,5 uur en wij willen zelf geen 25 euro kwijt zijn aan oppas elke week voor een paar uur dansles, dat wordt wat veel. Een keer per maand uit eten doen we wel met een oppas, die dan dus gerust 40,- euro voor een hele avond kost. Een overnachting zonder kinderen hebben we sinds de geboorte van de oudste niet meer gehad. Daarom zeg ik: koester het als je familie hebt die op kan passen!
Wie er oppast: 1x per maand als we weggaan is dat mijn moeder of mijn broer/schoonzus
Wekelijks dansles: kind gaat mee naar de les, groep en leraar vinden dat juist leuk.

Oma (mijn moeder) past op inderdaad omdat ze dat zelf wil. Ze had 2 vaste dagen per week gevraagd en daarvan heb ik er 1 genomen omdat ik vond dat er speling moet zijn. Kind gaat dus ook naar KDV.
Met mijn moeder heb ik regelmatig uitgesproken dat ze het moet zeggen als het teveel is of wordt/en dat ik sowieso niet boos word als dat het geval is. Heb haar gezegd dat ik kind dan nog een extra dag naar het KDV doe en dat wij daar geen moeite mee hebben.
DeSlager schreef:
17-07-2021 19:15
Wat een afgunst allemaal en wat zielig dat oma daar tussenin zit. Vragen om even vijf dagen op te passen? Hoe haal je het in je hoofd.
Tja, niet helemaal mee eens.
Misschien is het wat afgunst, dat kan, maar het klopt toch ook niet helemaal dat alles wél kan voor het andere gezin (schoonouders passen regelmatig langere tijd op zoon schoonzus, gaande van 2-3 dagen tot 2 weken), maar als wij het éénmalig vragen, zijn er alleen beren op de weg en kan het niet.
Nu, ik heb het één keer gevraagd en zal het geen tweede keer vragen. Zoals je zegt, het is geen verplichting om op onze kinderen te passen. Maar fijn vind ik het niet, om dan daarna te horen dat neefje er een week is zodat schoonzus op vakantie kan 🤷🏼‍♀️.

Nu, het belangrijkste uit mijn bericht was vooral dat ik denk dat schoonouders er vaak niet bewust van zijn dat er een verschil gemaakt wordt. Mijn schoonouders deden gisteren een hele uitleg over de schoonouders van mijn schoonzus, dat er veel meer kan voor hun dochter dan voor hun zoon (die notabene zelf nog geen kinderen heeft). En ik dacht vooral - mmmm. Van waar ken ik dat. Dus ik ben er van overtuigd, ook al wringt het bij mij, dat die mensen goed willen doen voor hun beide kinderen en zich niet bewust zijn van het verschil!
Maar waarom vind je dat zo erg? Ik zou daar dus geen nacht van wakker liggen of mij benadeeld voelen. Waarom moet alles op een weegschaal of het wel eerlijk verdeeld is.
Ik zeg maar zo, ik zeg maar..
evenchecken schreef:
18-07-2021 09:17
Misschien is het wat afgunst, dat kan, maar het klopt toch ook niet helemaal dat alles wél kan voor het andere gezin (schoonouders passen regelmatig langere tijd op zoon schoonzus, gaande van 2-3 dagen tot 2 weken), maar als wij het éénmalig vragen, zijn er alleen beren op de weg en kan het niet.
Nu, ik heb het één keer gevraagd en zal het geen tweede keer vragen. Zoals je zegt, het is geen verplichting om op onze kinderen te passen. Maar fijn vind ik het niet, om dan daarna te horen dat neefje er een week is zodat schoonzus op vakantie kan 🤷🏼‍♀️.

Nu, het belangrijkste uit mijn bericht was vooral dat ik denk dat schoonouders er vaak niet bewust van zijn dat er een verschil gemaakt wordt. Mijn schoonouders deden gisteren een hele uitleg over de schoonouders van mijn schoonzus, dat er veel meer kan voor hun dochter dan voor hun zoon (die notabene zelf nog geen kinderen heeft). En ik dacht vooral - mmmm. Van waar ken ik dat. Dus ik ben er van overtuigd, ook al wringt het bij mij, dat die mensen goed willen doen voor hun beide kinderen en zich niet bewust zijn van het verschil!
Ik vind het onbeschaamd om te vragen of oma een week wil oppassen om zelf op vakantie te gaan en dan nog beledigd zijn als oma nee zegt. Dat schoonzus hetzelfde doet, maakt niet uit. Omdat een ander slecht gedrag vertoont hoef jij niet hetzelfde te doen. Oma is de klos door het tomeloze egoisme van de kinderen. Je hebt zelf je kinderen gemaakt dus neem ze mee op vakantie of blijf thuis.
Iedere dag is gehaktdag
En oma is er natuurlijk vrij in om te kiezen op welk kind ze wil passen. Sommige kinderen zijn nu eenmaal leuker/ lastiger dan andere.
Iedere dag is gehaktdag
-April- schreef:
17-07-2021 20:19
Wie er oppast: 1x per maand als we weggaan is dat mijn moeder of mijn broer/schoonzus
Wekelijks dansles: kind gaat mee naar de les, groep en leraar vinden dat juist leuk.

Oma (mijn moeder) past op inderdaad omdat ze dat zelf wil. Ze had 2 vaste dagen per week gevraagd en daarvan heb ik er 1 genomen omdat ik vond dat er speling moet zijn. Kind gaat dus ook naar KDV.
Met mijn moeder heb ik regelmatig uitgesproken dat ze het moet zeggen als het teveel is of wordt/en dat ik sowieso niet boos word als dat het geval is. Heb haar gezegd dat ik kind dan nog een extra dag naar het KDV doe en dat wij daar geen moeite mee hebben.
Allemaal leuk en aardig, maar dit is toch een totaal andere situatie dan bij TO? Jouw moeder hoeft niets, maar ze is wel wekelijks bij jullie en soms een avondje extra? En zij weet ook wel dat je niet morgen extra opvang hebt op een kdv, dus ze zal ook heus aanvoelen dat ze met de wekelijkse werkdag niet per volgende week kan stoppen.

Men noemt het hier al te makkelijk jaloezie, vind ik; het gaat niet om 'uren betaalde oppas' die de ene krijgt en de ander niet, althans, dat lees ik niet bij TO (en ik herken dat dus wel bij mezelf): het gaat erom dat grootouders om wat voor reden dan ook véél meer tijd hebben/maken voor de ene set kleinkinderen dan voor de andere. En soms zelfs zo dat er voor die andere set geen tijd/puf meer is (zelfs niet om gewoon langs te komen ipv oppassen!), omdat ze moe zijn van die ene. Dat steekt gewoon!

En ik geloof net als evenchecken dat die grootouders dat heus niet zo bedoelen, en dat ze het misschien niet zien, want patronen uit hun vroegere gezin. Maar dat maakt het juist moeilijker bespreekbaar.

TO, hoe reageerde je schoonmoeder op de uitnodiging om leuke dingen met jullie gezin mee te komen doen?
tunamelt wijzigde dit bericht op 18-07-2021 13:24
Reden: Wel de juiste forummer noemen
0.70% gewijzigd
Tunamelt schreef:
18-07-2021 13:23
Allemaal leuk en aardig, maar dit is toch een totaal andere situatie dan bij TO? Jouw moeder hoeft niets, maar ze is wel wekelijks bij jullie en soms een avondje extra? En zij weet ook wel dat je niet morgen extra opvang hebt op een kdv, dus ze zal ook heus aanvoelen dat ze met de wekelijkse werkdag niet per volgende week kan stoppen.
Ik typte dit omdat Parella vroeg om uitleg

En tuurlijk kan ze wel per volgende week stoppen als ze wil. Kind gaat dan gewoon op de wachtlijst van het KDV en man en ik regelen in de tussentijd wat anders of nemen om de beurt 1 dag per week een verlofdag op. Ons werk laat dat wel toe als, je mist maar 2 dagen per maand als man en ik dat verdelen.

Ik heb ook tegen m’n moeder gezegd dat ik in mogelijkheden denk en niet in onmogelijkheden. Ze verleent ons een gunst door wekelijks op te passen, het moet geen wurgcontract met de duivel zijn. Van mij mag ze stoppen waar en wanneer ze wil.
evenchecken schreef:
18-07-2021 09:17

Ehm, ik lees in een ander topic van je dat je schoonouders heel lang een dag en een nacht wekelijks op jouw kinderen hebben gepast. En dat jullie daarmee zijn gestopt omdat de kinderen daar geen zin meer in hadden. Maar als jullie op vakantie willen zonder kinderen kunnen ze wel een kleine week kunnen opdraven? Terecht dat je het geen tweede keer zal vragen. Je had het de eerste keer al niet moeten doen. Staat je schoonzus los van verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven