Man heeft geen zin meer.

woensdag 21 juli 2021 om 07:36
Beste dames en heren van Viva,
Man en ik zijn 20 jaar gehuwd en hebben 2 bijna volwassen kinderen. Het libido van mijn man zit onder nul. Vroeger was dat anders, dan deden we het meestal 2 x per week. Nu spreken we over 1 x om de 6tal weken.
De ommekeer kwam met corona. De gezondheid van mijn man is niet optimaal, hij heeft geen ernstige ziekte, maar neemt al behoorlijk medicijnen voor zijn leeftijd want er is wel altijd iets dat minder goed loopt. In maart van vorig jaar liep hij corona op en het was meteen heel ernstig. Hij heeft 5 weken op de IC doorgebracht, daarna nog een tijd op de gewone afdeling. Hij kwam thuis als een bejaarde: fel vermagerd, bijna niet in staat om te stappen zonder hulp en totaal uitgeput. Voor alles had hij hulp nodig. Wij hebben de lockdown erg mooi doorgebracht. Ik zorgde voor hem en hij was een heel aangename patiënt. Vriendelijk zoals altijd, maar zonder die ongeduldige kantjes van weleer.
De vermoeidheid beterde heel langzaamaan. Meer dan een jaar later is hij nog steeds niet helemaal de ouwe, laat ons zeggen
, eerder 95%. In bed vertaalt zich dat in een passieve- niet eens afwachtende- houding. Hij neemt me vaak in de armen of streelt me, we praten wat en dat is het dan.
Natuurlijk heb ik het probleem al verschillende keren aangekaart bij hem. Hij zegt dat hij gewoon geen zin heeft maar dat dat wel terugkomt. Op die (zeldzame) dagen dat ik hem erover aanspreek, neemt hij dan ‘s avonds initiatief en hebben we heerlijke sex. Het lijkt wel of hij denkt: ziezo, nu kan je weer een eindje verder. Hij minimaliseert het.
Ik heb hem ook laatst gevraagd of hij soms masturbeert. Hij was verrast door mijn vraag maar antwoordde onmiddellijk dat hij dat af en toe deed om te checken of alles nog goed werkt. Want inderdaad, ik merk dat zijn erecties minder stevig zijn en minder lang standhouden. Het maakt hem onzeker. Naar de relatietherapeut gaan we niet meer. Mijn man praat niet gemakkelijk en na 3 sessies vonden we allebei dat we er niks uit haalden. Mijn man wijt de kwestie ook aan stress op het werk. Hij heeft een erg stresserende en verantwoordelijke job. Voor corona werkte hij nog bijna dagelijks thuis aan het bureau, nu gebeurt dat zelden. Hij is wel erg lief en zoekt graag mijn aanwezigheid op. Niet om te sporten of voor een actief uitje, nee, hij ligt op de bank en komt er liefst niet meer af.
Wat moet ik hiermee? Wie denkt dat hij een ander heeft, mag dat ook melden. Ik vind geen onrustwekkende signalen maar zoiets weet je natuurlijk nooit zeker. Ik waan me al op pensioen maar daar ben ik nog helemaal niet aan toe. Dit was een lange lap tekst, dank aan wie de eindmeet heeft gehaald. Hopelijk is de wet van Wuiles hier niet van toepassing
Man en ik zijn 20 jaar gehuwd en hebben 2 bijna volwassen kinderen. Het libido van mijn man zit onder nul. Vroeger was dat anders, dan deden we het meestal 2 x per week. Nu spreken we over 1 x om de 6tal weken.
De ommekeer kwam met corona. De gezondheid van mijn man is niet optimaal, hij heeft geen ernstige ziekte, maar neemt al behoorlijk medicijnen voor zijn leeftijd want er is wel altijd iets dat minder goed loopt. In maart van vorig jaar liep hij corona op en het was meteen heel ernstig. Hij heeft 5 weken op de IC doorgebracht, daarna nog een tijd op de gewone afdeling. Hij kwam thuis als een bejaarde: fel vermagerd, bijna niet in staat om te stappen zonder hulp en totaal uitgeput. Voor alles had hij hulp nodig. Wij hebben de lockdown erg mooi doorgebracht. Ik zorgde voor hem en hij was een heel aangename patiënt. Vriendelijk zoals altijd, maar zonder die ongeduldige kantjes van weleer.
De vermoeidheid beterde heel langzaamaan. Meer dan een jaar later is hij nog steeds niet helemaal de ouwe, laat ons zeggen
, eerder 95%. In bed vertaalt zich dat in een passieve- niet eens afwachtende- houding. Hij neemt me vaak in de armen of streelt me, we praten wat en dat is het dan.
Natuurlijk heb ik het probleem al verschillende keren aangekaart bij hem. Hij zegt dat hij gewoon geen zin heeft maar dat dat wel terugkomt. Op die (zeldzame) dagen dat ik hem erover aanspreek, neemt hij dan ‘s avonds initiatief en hebben we heerlijke sex. Het lijkt wel of hij denkt: ziezo, nu kan je weer een eindje verder. Hij minimaliseert het.
Ik heb hem ook laatst gevraagd of hij soms masturbeert. Hij was verrast door mijn vraag maar antwoordde onmiddellijk dat hij dat af en toe deed om te checken of alles nog goed werkt. Want inderdaad, ik merk dat zijn erecties minder stevig zijn en minder lang standhouden. Het maakt hem onzeker. Naar de relatietherapeut gaan we niet meer. Mijn man praat niet gemakkelijk en na 3 sessies vonden we allebei dat we er niks uit haalden. Mijn man wijt de kwestie ook aan stress op het werk. Hij heeft een erg stresserende en verantwoordelijke job. Voor corona werkte hij nog bijna dagelijks thuis aan het bureau, nu gebeurt dat zelden. Hij is wel erg lief en zoekt graag mijn aanwezigheid op. Niet om te sporten of voor een actief uitje, nee, hij ligt op de bank en komt er liefst niet meer af.
Wat moet ik hiermee? Wie denkt dat hij een ander heeft, mag dat ook melden. Ik vind geen onrustwekkende signalen maar zoiets weet je natuurlijk nooit zeker. Ik waan me al op pensioen maar daar ben ik nog helemaal niet aan toe. Dit was een lange lap tekst, dank aan wie de eindmeet heeft gehaald. Hopelijk is de wet van Wuiles hier niet van toepassing

woensdag 21 juli 2021 om 10:16
Nog iets: ik heb dit probleem al eens gegoogeld en ik vond alle plagen na corona die je maar kan bedenken, maar verminderde sexdrive las ik nergens. Dat was ook een oorzaak van mijn twijfels en reden om een topic te openen. Maar goed, ik zie dat de algemene toon geruststellend is en het doet echt deugd dit te lezen.
woensdag 21 juli 2021 om 10:18
robbie75 schreef: ↑21-07-2021 09:56Het is niet dat ze geen goede seks hebben, maar het is eens in de 6 weken. Als TO nu twee keer per dag wilde kan ik me voorstellen dat dat niet gaat. Maar 1 keer per week moet toch gewoon haalbaar zijn. Je kan mij niet vertellen dat hij 6 weken hersteltijd nodig heeft, zeker als hij er gewoon naast masturbeert.
Wat is het nut van een relatie dan? Dan kan je net zo goed gewoon vrienden zijn. Je wil je toch begeerd voelen door je partner?
enig idee wat 5 weken op de IC met je doet ? Wat je inlevert ? Daar ben je niet in een paar weken van hersteld hoor. Masturberen is toch niet inspannend lichamelijk.
woensdag 21 juli 2021 om 10:19
Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:16Nog iets: ik heb dit probleem al eens gegoogeld en ik vond alle plagen na corona die je maar kan bedenken, maar verminderde sexdrive las ik nergens. Dat was ook een oorzaak van mijn twijfels en reden om een topic te openen. Maar goed, ik zie dat de algemene toon geruststellend is en het doet echt deugd dit te lezen.
Die verminderde sex drive komt toch echt door die 5 weken IC hoor.. Ik denk dat je echt te makkelijk denkt over het liggen op de IC . Dat is niet alleen lichamelijk maar ook mentaal een fikse klap

woensdag 21 juli 2021 om 10:20
Hij is nog herstellende van best wel een heftige ziekte en dan alweer terug aan het werk (wat hem niet meevalt). En dan thuis nog huishouding en relatie onderhouden.
Het goede nieuws: het gaat in ieder geval de goede kant op.
Tijd voor een vakantie samen met elkaar?
Het goede nieuws: het gaat in ieder geval de goede kant op.
Tijd voor een vakantie samen met elkaar?
I was reminded that my bloodtype is B positive.

woensdag 21 juli 2021 om 10:22
Veel is al gezegd: je man is waarschijnlijk nog fiks aan het herstellen. Maar verder wil ik ook toevoegen dat frequentie niet zo veel zegt. Als seks heel belangrijk voor je is, snap ik dat het als weinig voelt. Maar ik hoop voor jezelf dat je seks en intimiteit niet als hetzelfde ziet. Want dat is niet zo. Je kunt op heel veel verschillende manieren intimiteit ervaren, dat hoeft echt niet altijd rollebollend in bed of in de keuken.
Kijk, als je zelf écht het gevoel hebt iets tekort te komen, is het goed dat je samen gaat kijken naar hoe je dat binnen de kaders van zijn gezondheid toch kunt bewerkstelligen. Maar heel vaak houden mensen zich vast aan het 'we moeten wel 2x in de week seks hebben anders hebben we geen goede relatie'-mantra. Terwijl dat voor iedereen toch echt anders is. Er zijn stellen bijzonder gelukkig met 1x per kwartaal en er zijn stellen die zich niet kunnen voorstellen dat je minder dan 4x per week hebt. En alles daar tussenin. Laat je niet gek maken door je eigen gedachten of andermans oordeel.
Kijk, als je zelf écht het gevoel hebt iets tekort te komen, is het goed dat je samen gaat kijken naar hoe je dat binnen de kaders van zijn gezondheid toch kunt bewerkstelligen. Maar heel vaak houden mensen zich vast aan het 'we moeten wel 2x in de week seks hebben anders hebben we geen goede relatie'-mantra. Terwijl dat voor iedereen toch echt anders is. Er zijn stellen bijzonder gelukkig met 1x per kwartaal en er zijn stellen die zich niet kunnen voorstellen dat je minder dan 4x per week hebt. En alles daar tussenin. Laat je niet gek maken door je eigen gedachten of andermans oordeel.

woensdag 21 juli 2021 om 10:22
Pinaco schreef: ↑21-07-2021 10:10Ik snap je frustratie wel. Heb je een beeld bij hoe je jullie seksleven graag zou verbeteren? Zijn jullie ook wel eens fysiek intiem zonder volledige seks/penetratie? Bijv samen in bad, een massage, handwerk, orale seks? Of de focus op alleen jou, zodat hij zich geen zorgen hoeft te maken om zijn erectie? Als het niet altijd uit hoeft te lopen op penetratie haalt dat misschien de druk er wat af voor hem en is er misschien wel meer mogelijk. En als de erectie wat lastig blijft, zouden jullie dan medicinale ondersteuning overwegen?
Laat die man toch gewoon even met rust!

woensdag 21 juli 2021 om 10:23
woensdag 21 juli 2021 om 10:28
Het is ook niet een direct effect van corona opzich. Corona en de lange ic opname hebben hem enorm verzwakt. En vanuit die vermoeidheid, enorme achteruitgang in energie en kracht, is het niet gek dat een libido minder wordt.Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:16Nog iets: ik heb dit probleem al eens gegoogeld en ik vond alle plagen na corona die je maar kan bedenken, maar verminderde sexdrive las ik nergens. Dat was ook een oorzaak van mijn twijfels en reden om een topic te openen. Maar goed, ik zie dat de algemene toon geruststellend is en het doet echt deugd dit te lezen.
Hebben jullie geen uitleg gehad bijvoorbeeld bij de ic nazorg poli over wat er hoort bij zo'n lange opname?
Vaak zie je icu aquired weakness ontstaan. Dat is zichtbaar en merkbaar en dan hebben mensen daar heel veel begrip voor. Maar als dat minder zichtbaar is, er tijd overheen gaat, hebben mensen en hun omgeving vaak het idee dat ze er toch al weer bovenop moeten zijn. Maar herstel van energie duurt echt heel erg lang.
woensdag 21 juli 2021 om 10:32
hij masturbeert om te kijken of het nog werkt, die man is echt zijn vertrouwen in zijn lichaam kwijtrobbie75 schreef: ↑21-07-2021 09:56Het is niet dat ze geen goede seks hebben, maar het is eens in de 6 weken. Als TO nu twee keer per dag wilde kan ik me voorstellen dat dat niet gaat. Maar 1 keer per week moet toch gewoon haalbaar zijn. Je kan mij niet vertellen dat hij 6 weken hersteltijd nodig heeft, zeker als hij er gewoon naast masturbeert.
Wat is het nut van een relatie dan? Dan kan je net zo goed gewoon vrienden zijn. Je wil je toch begeerd voelen door je partner?
woensdag 21 juli 2021 om 10:32
Wat prestatiegericht om te denken dat iemand lui en gemakzuchtig is als hij minder libido heeft?Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:10ik vreesde alleen maar dat dit nieuwe patroon er in sluipt voor de rest van ons leven. Als hij echt niet kan, aanvaard ik dat, maar als het erin nestelt vanuit luiheid of gemakzucht, is het een ander verhaal.
Seksuele energie is levensenergie. Door ziekte en herstel stroomt het nu minder. Je man zal vooral moeten uitzoeken waar hij energie van krijgt en wat hem teveel kost.
Seks als daad kost meestal niet de meeste energie maar wel de druk om te presteren en iemand tevreden te moeten maken/houden.
Volgens mij zijn jullie op de goede weg. Laat het een beetje los en geniet van het knuffelen en wat er wel is.
woensdag 21 juli 2021 om 10:33
wie dan leeft, wie dan zorgtSpiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:10Bedankt voor de reacties! Ik ben opgelucht dat alles vrij normaal klinkt. Dat ik nu de sex moet missen, vind ik niet erg, ik vreesde alleen maar dat dit nieuwe patroon er in sluipt voor de rest van ons leven.
dan kun je altijd een nieuw topic openen, met tips voor een open-huwelijk, een scheiding, wat dan ook

woensdag 21 juli 2021 om 10:38
Sorry, maar ik vind je weinig inlevend.Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:16Nog iets: ik heb dit probleem al eens gegoogeld en ik vond alle plagen na corona die je maar kan bedenken, maar verminderde sexdrive las ik nergens. Dat was ook een oorzaak van mijn twijfels en reden om een topic te openen. Maar goed, ik zie dat de algemene toon geruststellend is en het doet echt deugd dit te lezen.
woensdag 21 juli 2021 om 10:41
Net nog eens OP gelezen en zie nu dat herstel al meer dan een jaar duurt. Niet ongebruikelijk uiteraard maar in dat licht snap ik TO wel een beetje. Herstel van man is uiteraard het belangrijkste maar ik snap TO haar gevoel wel dat ze voelt alsof relatie nu een andere vorm heeft aangenomen met voor haar doen te weinig sex.

woensdag 21 juli 2021 om 10:44
Dat snap ik wel als jij al meerdere keren hebt aangekaart dat je vindt dat er te weinig seks is. Dat hij gaat masturberen, niet zozeer uit genot voor zichzelf, maar 'om te zien of alles het nog doet' vind ik ook veelzeggend. Neem inderdaad voorlopig gewoon genoegen met het strelen en de knuffels. Geen druk meer op hem leggen.Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:13@pinaco: sex zonder penetratie vind ik best ok, maar ik merk dat hij bang is om verdere handelingen uit te lokken. Ik heb dat al 1 x voorzichtig uitgesproken, maar blijkbaar kan hij er toch niet goed mee om.

woensdag 21 juli 2021 om 10:48
masturberen is fysiek veel minder inspannend dan gemeenschap, vooral als hij daarbij al het 'werk' moet doenBellinis schreef: ↑21-07-2021 10:44Dat snap ik wel als jij al meerdere keren hebt aangekaart dat je vindt dat er te weinig seks is. Dat hij gaat masturberen, niet zozeer uit genot voor zichzelf, maar 'om te zien of alles het nog doet' vind ik ook veelzeggend. Neem inderdaad voorlopig gewoon genoegen met het strelen en de knuffels. Geen druk meer op hem leggen.

woensdag 21 juli 2021 om 10:52
Klopt en als hij zou masturberen omdat hij het echt fijn vindt, dan zou dat denk ik ook prima zijn. Maar hij gaat masturberen vanuit een onzekerheid omdat ze beiden merken dat het tijdens de seks niet meer zo lang hard blijft. Ik begrijp TO ergens ook wel, dat ze seks als vanouds mist, maar ik denk dat er op deze manier over praten niet helpt bij haar man. Hij is gewoon lang ziek geweest, hij heeft nog last van de nasleep. Het is wat het is.

woensdag 21 juli 2021 om 10:54
cappi schreef: ↑21-07-2021 10:41Net nog eens OP gelezen en zie nu dat herstel al meer dan een jaar duurt. Niet ongebruikelijk uiteraard maar in dat licht snap ik TO wel een beetje. Herstel van man is uiteraard het belangrijkste maar ik snap TO haar gevoel wel dat ze voelt alsof relatie nu een andere vorm heeft aangenomen met voor haar doen te weinig sex.
Tja, zo gaat dat soms in het leven, als je partner ernstig ziek wordt. Je moet er maar mee dealen.
woensdag 21 juli 2021 om 10:58
Mijn man heeft chronische psychische klachten en ik ben hierdoor chronisch vermoeid. De avonden heb ik vaak geen energie meer dus wij maken er in het weekend tijd voor, 's ochtends als we wakker worden. De kinderen gaan naar beneden als zij wakker worden en weten dat ze ons moeten laten liggen.
Op deze manier komen we al aan 2x en doordeweeks vaak s avonds ook 1x even snel dus soms is het ook zoeken naar een oplossing die voor beiden werkt. Mijn man weet dat hij er doordeweeks geen lang werk van hoeft te maken en ik weet dat het niet lang gaat duren. Misschien heeft jouw man op bepaalde dagen of tijdstippen meer energie ervoor? Of ga een paar dagen samen weg, zonder werk en huishouden en kinderen, dan heb je vaak meer energie daarvoor.
Op deze manier komen we al aan 2x en doordeweeks vaak s avonds ook 1x even snel dus soms is het ook zoeken naar een oplossing die voor beiden werkt. Mijn man weet dat hij er doordeweeks geen lang werk van hoeft te maken en ik weet dat het niet lang gaat duren. Misschien heeft jouw man op bepaalde dagen of tijdstippen meer energie ervoor? Of ga een paar dagen samen weg, zonder werk en huishouden en kinderen, dan heb je vaak meer energie daarvoor.

woensdag 21 juli 2021 om 11:16
Onder 'alle plagen na corona die je maar kan bedenken' zat vast ook vermoeidheid en een afnemend vertrouwen in je eigen lichaam. Corona is dood eng. Je lijf doet niet wat het hoorde te doen en altijd automatisch deed: voldoende zuurstof binnenhalen. Dan is het toch volkomen logisch dat fysieke inspanning niet je voorkeur heeft daarna? Ik heb ook corona gehad en het heeft mij maanden geduurd voor ik niet meer bang werd van een versnelde ademhaling tijdens seks (oh nee ik krijg weer geen adem, het zou toch niet weer?!). En ik heb niet eens in het ziekenhuis gelegen.Spiegeleitje schreef: ↑21-07-2021 10:16Nog iets: ik heb dit probleem al eens gegoogeld en ik vond alle plagen na corona die je maar kan bedenken, maar verminderde sexdrive las ik nergens. Dat was ook een oorzaak van mijn twijfels en reden om een topic te openen. Maar goed, ik zie dat de algemene toon geruststellend is en het doet echt deugd dit te lezen.