Babytijd zo duurzaam mogelijk
donderdag 22 juli 2021 om 14:05
Hallo!
Ik ben op zoek naar tips, ik probeer de babytijd van mijn kindjes namelijk zo lowimpact / duurzaam mogelijk door te komen. Ik gebruik al wasbare luiers, wasbare billendoekjes, koop bijna alle kleertjes tweedehands en ook de uitzet was bijna helemaal tweedehands.
Ik heb dus het idee dat ik een heel eind op weg ben, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd / heeft er iemand nog een goede tip waardoor we nóg beter bezig kunnen zijn?
Bedankt alvast!
Ik ben op zoek naar tips, ik probeer de babytijd van mijn kindjes namelijk zo lowimpact / duurzaam mogelijk door te komen. Ik gebruik al wasbare luiers, wasbare billendoekjes, koop bijna alle kleertjes tweedehands en ook de uitzet was bijna helemaal tweedehands.
Ik heb dus het idee dat ik een heel eind op weg ben, maar wellicht zie ik nog iets over het hoofd / heeft er iemand nog een goede tip waardoor we nóg beter bezig kunnen zijn?
Bedankt alvast!
donderdag 22 juli 2021 om 15:43
Een kind krijgen en opvoeden is totaal niet duurzaam. Ik vraag me af wat die wasbare luiers dan moeten goedmaken. Geen kritiek op jou en je principes, die heeft iedereen, maar wil je duurzaam je baby verzorgen dan neem je dus geen baby.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
donderdag 22 juli 2021 om 15:45
Een auto is niet duurzaam. TO denkt overal goed over na dus ik was er vanuit gegaan dat ze geen auto heeft. Slim van jou. Goede tip, veiligheid voor alles, dan maar maar niet duurzaam.ExodusRedux schreef: ↑22-07-2021 15:41Tsja kinderen zijn niet duurzaam. En alles 2de hands is geen optie. Voor de veiligheid zou ik altijd een nieuwe kinderstoel voor in de auto kopen want die mogen geen schade hebben gehad en mogen niet ouder zijn x aantal jaar.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
donderdag 22 juli 2021 om 16:03
Wat een reacties weer…
Het hebben van een kind hoeft toch niet te betekenen dat je niets duurzaams meer mag doen of aan met milieu mag denken.
Ik denk dat je al prima dingen doet. Ik heb zo geen tips voor je.
Zag een reactie over autostoeltjes staan, wij hebben altijd tweedehands autostoeltjes gekocht. Wil je zekerheid over de afkomst koop er dan eentje over van een bekende of via via.
Het hebben van een kind hoeft toch niet te betekenen dat je niets duurzaams meer mag doen of aan met milieu mag denken.
Zag een reactie over autostoeltjes staan, wij hebben altijd tweedehands autostoeltjes gekocht. Wil je zekerheid over de afkomst koop er dan eentje over van een bekende of via via.
easylife123 wijzigde dit bericht op 22-07-2021 16:05
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
29.80% gewijzigd
donderdag 22 juli 2021 om 16:03
He jemig jongens wat zijn we weer flauw..
Je kleding haal je vast al tweedehands To? Die kleintjes groeien harder dan hun kleding kan slijten. En borstvoeding zou je ook onder duurzaam kunnen scharen, mocht je dit willen doen.
Ben wel benieuwd naar die wasbare billendoekjes. Doe je daar nog iets op om de billen goed schoon te maken of zijn het enkel zachte ‘vaatdoekjes’?
Je kleding haal je vast al tweedehands To? Die kleintjes groeien harder dan hun kleding kan slijten. En borstvoeding zou je ook onder duurzaam kunnen scharen, mocht je dit willen doen.
Ben wel benieuwd naar die wasbare billendoekjes. Doe je daar nog iets op om de billen goed schoon te maken of zijn het enkel zachte ‘vaatdoekjes’?
donderdag 22 juli 2021 om 16:04
De reacties zijn vrij normaal lijkt mij?Easylife123 schreef: ↑22-07-2021 16:03Wat een reacties weer…
donderdag 22 juli 2021 om 16:09
Maar verbruik je dan niet veel meer water? Want alles moet op hogere temperaturen gewassen worden. Is dat duurzaam?montblanc schreef: ↑22-07-2021 16:03He jemig jongens wat zijn we weer flauw..
donderdag 22 juli 2021 om 16:20
Idd beetje flauw maar moet bekennen dat bij het lezen vd OP bij mij ook onmiddellijk irritatie werd gewekt. Word een beetje moe van duurzaamheidsgeleuter overal. Neem dan geen kinderen.
Ik ga trouwens wasbare luiers doen. Met een plastic overbroekje en hydrofieldoeken. Liggen hier al hele stapels klaar in de vliegervouw. Duurzaam? Ongetwijfeld. En scheelt me klauwen met geld.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over

donderdag 22 juli 2021 om 16:23
Nee ze zijn echt overdreven. Voor veel mensen is duurzaamheid belangrijk, maar het stichten van een gezin belangrijker. Niks mis mee.
Verder tips: tweedehands spullen met uitzondering van matras en autostoeltje. Die twee worden afgeraden. Verder zou ik zeker aan mensen verzoeken geen cadeaus te geven want het is heel vaak troep die je weggooit.
Nog een tip: kijk op YouTube eens naar families die in een Tiny house of een bus wonen met een baby. Zij weten bij uitstek welke dingen je wel en niet nodig hebt, zodat je geen onnodige spullen aanschaft en weer weggooit.
donderdag 22 juli 2021 om 16:26
er zijn meerdere berekeningen te vinden dat het nog steeds duurzamer is, ook als je het wassen meetelt. En als je ze voor meer dan 1 kind gebruikt helemaal. Bovendien bouw je niet mee aan de enorme luierberg. Het gaat niet alleen om de CO2 uitstoot.
donderdag 22 juli 2021 om 16:26
donderdag 22 juli 2021 om 16:27
montblanc schreef: ↑22-07-2021 16:03He jemig jongens wat zijn we weer flauw..
Ik ben niet TO maar mensen gebruiken ze op verschillende manieren. Sommige mensen bewaren ze nat met wat olie. Ik heb een spuit staan met water en een drupje zwitsal die ik er voor gebruik op spuit. Het prettige vind ik dat ze wat meer textuur hebben dan wegwerp doekjes waar je vaak alleen maar de boel mee uitsmeert.
donderdag 22 juli 2021 om 16:28
sommige mensen gebruiken gewoon water, evt met een paar drupjes olie erin. Ik maak een mengsel in een sprayflesje van water, kokosolie, lavendel en tea tree. Als het echt heel vreselijk is, gebruik ik liniment van weleda.
donderdag 22 juli 2021 om 16:33
Wat wij hier nog doen is het een beetje anders doen met cadeaus op verjaardagen en met de feestdagen. Voor zijn verjaardag krijgt hij meestal 1 groot cadeau (dingen waar hij langere tijd mee kan spelen, een klimrek, een treinset, een houten playstand, dat soort dingen) en daar vragen we dan van iedereen een bijdrage voor. Of als ze wel iets willen geven dan bijvoorbeeld een accessoire voor bij het grotere cadeau. dat scheelt heeeeel veel onnodige kleine, nieuw gekochte zooi. Ik benadruk ook vaak dat iets leuks van de kringloop ook gewoon goed is, als ze per se iets willen geven.
donderdag 22 juli 2021 om 16:38
donderdag 22 juli 2021 om 16:43
Ik heb bij dit soort dingen snel het gevoel dat het werkelijke motief geld is, en niet duurzaamheid. Ook zit de formulering ("hoe kunnen we nóg beter bezig zijn", vooral dat streepje op nog) in mijn allergie. Waarom alles tweedehands? Ik doe zelf ook wel wat dingen tweedehands maar voor je kind wil je toch ook een fris matrasje en een paar leuke nieuwe pakjes? Maar misschien oordeel ik te snel en hoopt deze TO oprecht een bijdrage te leveren aan een betere wereld.
donderdag 22 juli 2021 om 16:46
Om jouw gevoel wordt toch niet gevraagd? Zie daar de relevantie echt niet van in als de tips wel helpen een duurzamere babytijd helpen te normaliseren, want niet alleen TO leest hier mee natuurlijk.
donderdag 22 juli 2021 om 16:47
Aviendha schreef: ↑22-07-2021 16:43Ik heb bij dit soort dingen snel het gevoel dat het werkelijke motief geld is, en niet duurzaamheid. Ook zit de formulering ("hoe kunnen we nóg beter bezig zijn", vooral dat streepje op nog) in mijn allergie. Waarom alles tweedehands? Ik doe zelf ook wel wat dingen tweedehands maar voor je kind wil je toch ook een fris matrasje en een paar leuke nieuwe pakjes? Maar misschien oordeel ik te snel en hoopt deze TO oprecht een bijdrage te leveren aan een betere wereld.
Ik verwonder me dat dat dit bij je oproept. Ik koop zelf ook alles tweedehands en ja, daar houden we geld mee over maar dat is nooit het doel (en zeker geen noodzaak) geweest. Ik ben zelf niet ijdel en qua baby helemaal niet, heel kort door de bocht, alles staat een baby schattig en het tweedehands spul is vrijwel altijd nog in prima staat, wat zou iets nieuws dan nog toevoegen voor je kleintje?
Ik moet dan altijd weer lachen als ik van die hip gestylede babies zie, ieder zijn ding maar om dan aan iemands motieven te twijfelen vind ik wel weer bijzonder.
donderdag 22 juli 2021 om 16:50
ja ik snap je welAviendha schreef: ↑22-07-2021 16:43Ik heb bij dit soort dingen snel het gevoel dat het werkelijke motief geld is, en niet duurzaamheid. Ook zit de formulering ("hoe kunnen we nóg beter bezig zijn", vooral dat streepje op nog) in mijn allergie. Waarom alles tweedehands? Ik doe zelf ook wel wat dingen tweedehands maar voor je kind wil je toch ook een fris matrasje en een paar leuke nieuwe pakjes? Maar misschien oordeel ik te snel en hoopt deze TO oprecht een bijdrage te leveren aan een betere wereld.
mijn ervaring is trouwens dat duurzaamheid heel vaak juist klauwen met geld kost (voor zaken waar je dus niet voor tweedehands kiest of waar het niet om herbruikbare producten gaat). Als ik nieuwe kleren koop, en ook dat probeer ik zo duurzaam mogelijk te doen. Nou dat tikt flink aan...
donderdag 22 juli 2021 om 16:53
Klopt, het was dan ook geen reactie op de TO, maar een uitleg op jouw post dat mensen cynische reacties plaatsen.