Tweede bruiloft (met dezelfde partner)

29-07-2021 12:56 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar zijn partner en ik getrouwd. Vanwege corona kon onze bruiloft niet doorgaan zoals we hem aanvankelijk gepland hadden, maar omdat ik zwanger was wilde we wel graag trouwen (vonden we praktisch). In plaats van een grote bruiloft hadden we een kleine ceremonie en barbecue met alleen de meest naaste familie. Mijn man riep toen al gelijk dat we het feest, met vrienden en verdere familie, later wel in zouden halen. Van mij hoefde dat niet zo, maar nu ons eerste jubileum dichter bij komt begin ik er wel over na te denken. Ergens vind ik het toch wel jammer dat we niet de grote bruiloft hadden waar we van droomden, met iedereen die ons lief is erbij. Ik zie wel vaker dat stellen, die in coronatijd getrouwd zijn, later nog een groot feest geven. Ofwel nu, waarbij iedereen zich van tevoren laat testen, ofwel als alles weer 'normaal' is. En ook voor corona heb ik weleens gehoord dat mensen hun 'geloften vernieuwen' als ze bijv. 5, 10 of 20 jaar getrouwd zijn.

Ben of ken jij zo iemand die een tweede bruiloft / feest heeft gevierd (met dezelfde partner dus)? Hoe hebben jullie dat vorm gegeven? Opnieuw dezelfde trouwkleding aan, wel/niet een tweede ceremonie, een bijzondere rol voor kinderen die nadien geboren zijn? In hoeverre leek het op jullie eerste bruiloft en wat hebben jullie bewust anders gedaan?

Voor de duidelijkheid: de plannen zijn er bij ons nog niet concreet (zeker niet op korte termijn, misschien over een (paar) jaar), maar ik vraag me wel af hoe we dat dan zouden doen, áls we besluiten om het nog een keer te vieren.
FeeLucifer01 schreef:
29-07-2021 13:58
Ja, niet iedereen ( of best wat) mensen vinden bruiloften gewoon vaak geen leuk feest/bedoening.
Waarom mag dat niet? Alleen omdat het vrienden of familie is moet iedereen het maar leuk vinden?

Als jij het leuk vind, gewoon doen hoor, jouw feestje.
Maar doen alsof het verschrikkelijk als anderen daar iets anders van vinden.... beetje raar.
Het gaat natuurlijk ook eerst en vooral om wat het bruidspaar leuk vindt. En zo moeilijk is het niet om het ergens naar je zin te hebben ook al zou je het zelf anders doen. Zeker niet met een open bar. ;)
Ik zou een leuk feestje als bezoeker wel waarderen :biggrin:
Maar wetende dat jullie al getrouwd zijn zou het voor mij geen 'trouw' feestje meer zijn.
Maar ik ben gek op leuke feesten, dus de reden zou me worst zijn :-D
DS1971 schreef:
29-07-2021 14:01
Het gaat natuurlijk ook eerst en vooral om wat het bruidspaar leuk vindt. En zo moeilijk is het niet om het ergens naar je zin te hebben ook al zou je het zelf anders doen. Zeker niet met een open bar. ;)
Ik zou niet gaan hoor. Volgens mij was dat wel duidelijk.

;-)
FeeLucifer01 schreef:
29-07-2021 13:58
Ja, niet iedereen ( of best wat) mensen vinden bruiloften gewoon vaak geen leuk feest/bedoening.
Waarom mag dat niet? Alleen omdat het vrienden of familie is moet iedereen het maar leuk vinden?

Als jij het leuk vind, gewoon doen hoor, jouw feestje.
Maar doen alsof het verschrikkelijk als anderen daar iets anders van vinden.... beetje raar.
Natuurlijk mag dat, maar kom dan gewoon niet.
Ik vind het niet verschrikkelijk als mensen een bruiloft niet leuk vinden, wel als ze dan zonder zin op zo'n feestje gaan zitten.
anappleaday wijzigde dit bericht op 29-07-2021 14:06
12.13% gewijzigd
FeeLucifer01 schreef:
29-07-2021 14:03
Ik zou niet gaan hoor. Volgens mij was dat wel duidelijk.

;-)
Als je door familie of vrienden wordt uitgenodigd vind ik dat het een kwestie van fatsoen is om wel te gaan. Maar goed, dat is hoe ik dat mee heb gekregen. Desnoods vertrek je een uurtje later weer.
AnAppleADay schreef:
29-07-2021 14:06
Natuurlijk mag dat, maar kom dan gewoon niet.
Ik vind het niet verschrikkelijk als mensen een bruiloft niet leuk vinden, wel als ze dan zonder zin op zo'n feestje gaan zitten.
Nou, dat wordt, zo weet ik uit ervaring, *in zijn geheel* niet op prijs gesteld hoor. En dan zeg je nog niet eens 'ik wil niet' maar verzin je een keurige smoes.
haha ik heb genoeg bruiloften gehad waar 'stukjes' gedaan werden. Vreselijk vind ik dat. Verder dan ook geen muziek ofzo (niet dat ik van het dansen ben, maar muziek vind ik dan weer wel leuk). Maar echt een avond vol met stukjes, in groepjes aan tafels zitten en wachten tot ze met hapjes rondgaan. Ik vind het vaak heel even leuk maar na een tijdje vraag ik me vaak af wanneer het afgelopen is. Tot 02.00 uur naar stukjes kijken/luisteren ben ik snel zat

Ik weet niet TO, aan de ene kant is een feestje altijd leuk (ok, moet heel eerlijk zeggen dat ik niet zo'n feestbeest ben en net zo lief niet naar een feestje ga). Aan de andere kant zou ik, als iemand een groot feest geeft vanwege 5 jaar getrouwd, wel een beetje zoiets hebben van: is dit nu echt zo'n heugelijk feit? Goed, het kan een leuk feestje worden hoor, uiteraard, maar denk dat het voor het anderen niet zo spannend is dat jullie 3,4, of 5 jaar zijn getrouwd. Dan kan je bij wijze van ook net zo goed een feestje geven omdat je huis verbouwd is, je een nieuwe baan hebt of je jarig bent etc. Vind dat dan anders met 25 jr getrouwd ofzo, dat is wel echt een jubileum wat vaak gevierd wordt.
Snap wel dat als je geen feest kon geven ivm corona, je dat op een later moment alsnog wil doen. Denk dat veel mensen dat nu doen. Maar omdat je het hebt over een (paar) jaar, dan vind ik het wel een beetje zoeken naar een reden voor een feestje. Dan is de bruiloft alweer zo lang geleden. 'Waarom geef je een feestje? 'Ja, omdat ik 3 jaar geleden ben getrouwd en er toen corona was en we geen feest konden geven'. Kan natuurlijk, maar denk niet dat je gasten zoiets hebben van wow, dit moeten we echt vieren! ;)
Maar goed, geen idee, als je het heel leuk vindt om een feest te organiseren en je hebt familie/vrienden/kennissen die wel van een feestje houden, prima toch om iets te organiseren? Je weet zelf wel of jouw omgeving dat leuk vindt of dat ze het als 'moetje' zullen zien.
Sinds ik bij sommige vrienden al voor de tweede keer mocht aanschouwen en vieren dat ze een ander eeuwig trouw beloven hoeven bruiloften voor mij niet zo nodig meer. :nope:
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Ofwel nu, waarbij iedereen zich van tevoren laat testen, ofwel als alles weer 'normaal' is

Dit is helemaal niet normaal, dit zou ik alleen voor mijn allerliefste naasten overhebben.
Vrienden van ons hebben hun vijftien jarige bruiloft uitgebreid gevierd op het platteland ergens en huisjes gehuurd zodat iedereen kon blijven slapen, het was een heel weekend met allerlei activiteiten waar iederen wel of niet aan kon meedoen en op de feestavond zelf ze hadden hun bruidskleding weer aangetrokken en wij hebben enkele "sketches" die op hun eerste trouwdag veel succes hadden gehad opnieuw proberen te doen. Gezien we met de oude vriendenclub allemaal wat verder weg woonden en elkaar niet vaak zagen was dit echt heel leuk maar goed je moet doen wat jullie leuk vinden, als mensen er geen zin in hebben kunnen ze altijd de uitnodiging niet aannemen toch?
kes49240 schreef:
29-07-2021 14:52
Vrienden van ons hebben hun vijftien jarige bruiloft uitgebreid gevierd op het platteland ergens en huisjes gehuurd zodat iedereen kon blijven slapen, het was een heel weekend met allerlei activiteiten waar iederen wel of niet aan kon meedoen en op de feestavond zelf ze hadden hun bruidskleding weer aangetrokken en wij hebben enkele "sketches" die op hun eerste trouwdag veel succes hadden gehad opnieuw proberen te doen. Gezien we met de oude vriendenclub allemaal wat verder weg woonden en elkaar niet vaak zagen was dit echt heel leuk maar goed je moet doen wat jullie leuk vinden, als mensen er geen zin in hebben kunnen ze altijd de uitnodiging niet aannemen toch?
Dat is nou juist het probleem. Je kunt met goed fatsoen niet wegblijven. Dat wordt je over het algemeen eeuwig kwalijk genomen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
29-07-2021 14:58
Dat is nou juist het probleem. Je kunt met goed fatsoen niet wegblijven. Dat wordt je over het algemeen eeuwig kwalijk genomen.
Precies. Ik moest een keer met spoed een wortelkanaalbehandeling ondergaan en ik was zo blij als een klein kind. Dat betekende dat ik een goed excuus had om niet naar een bruiloft, 2 uur rijden, te gaan. Dat is toch erg eigenlijk?

Gewone feesten en partijen sla ik bijna altijd af. Kleine bijeenkomsten met max een man of 6 vind ik dan wel weer leuk. Maar een bruiloft... ik heb er moeite mee om te zeggen dat dat niet mijn ding is.
Nou idd, voor sommige dingen kan je je echt niet zomaar afmelden wanneer je een uitnodiging hebt gekregen. Dat moet je wel durven om te zeggen: ik heb geen zin, het is niet mijn ding. In sommige gevallen kan dat, maar als het echt over naaste familie of vrienden gaat? Ik zou het niet durven en zou dus tegen mn zin wel gaan.
blijfgewoonbianca schreef:
29-07-2021 13:17
Je loopt enorm achter. Dat is heel erg achterhaald.

Dat wilde ik ook schrijven toen ik het allemaal las. In sommige kringen gebeurt dat nog wel maar op de meeste bruiloften (en ik zie er beroepsmatig veel) is de regel: geen stukjes of speeches tijdens het feest puhlease! Hooguit dat iemand tijdens de borrel of het eten wat liefs zegt met een toost erbij. Maar zeker stukjes zie ik zeer zeer zelden.
We're just two lost souls
Kattentuintje schreef:
29-07-2021 15:38
Dat wilde ik ook schrijven toen ik het allemaal las. In sommige kringen gebeurt dat nog wel maar op de meeste bruiloften (en ik zie er beroepsmatig veel) is de regel: geen stukjes of speeches tijdens het feest puhlease! Hooguit dat iemand tijdens de borrel of het eten wat liefs zegt met een toost erbij. Maar zeker stukjes zie ik zeer zeer zelden.
In bepaalde kringen, reformatorisch, zie je het nog heel veel. Ik heb heel veel van die bruiloften meegemaakt en allemaal was het hetzelfde. De feestavond was in een zaal met verschillende tafels. Daar zit je de hele avond en de hele avond worden er stukjes opgevoerd. 10 stukjes per avond ofzo? Ouders en gezin van de bruid, ouders en gezin vd bruidegom. Vriendinnen van bruid, vrienden etc etc. Ziet er altijd uit alsof het bruidspaar het leuk vindt maar voor de gasten is er geen bal aan, want zij kennen de vrienden niet en snappen dus vaak ook niet wat er zo grappig is aan sommige grappen/situaties.
Ik heb vaak het idee dat die mensen geeen idee hebben dat je een bruiloft ook anders kan vieren. Zij kennen alleen deze vorm. Ik hoor dat soort mensen dan ook nu al zeggen wanneer er iets grappigs gebeurt: 'oh dat moeten we onthouden voor wanneer hij gaat trouwen'. Zodat ze dat in een stukje kunnen verwerken. Het is echt de gewoonte daar om een bruiloft op die manier te vieren. Met dia's van kinderfoto's en alfabet etc etc.
Mn man en ik, niet reformatorisch, maar wel familie/kennissen die dat zijn, hebben een heel ander soort bruiloft gevierd. Hebben ook gezegd dat er absoluut geen stukjes gedaan mogen worden. Vond ik wel grappig hen te laten zien dat het ook anders kan en dat je die stukjes dan helemaal niet mist.
Toen wij 30 jaar geleden trouwden was er weinig geld voor een uitgebreide dag. We hadden een broodmaaltijd voor familie en wat vrienden. Was overigens heel gezellig. 10 jaar later was er wel geld en hebben we een high tea gegeven op een prachtige locatie voor 70 man. Geen cadeau's gevraagd. Wel of iedereen mooie feestkleding aan wilde trekken. En er was entertainment voor de kinderen. Was superleuk.
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Klopt, van dat reformatorische. Maar goed, kans dat je daar als alternatief een dik feest met een vette dj treft is ook niet zo groot natuurlijk. ;-)
We're just two lost souls
Voor de duidelijkheid: wij zouden sowieso geen feest geven zolang corona nog een ding is. Mijn man had het destijds over 'een jaar later', maar dat is deze zomer en nu is er nog steeds corona. Nu heeft mijn man het over 'als we 5 jaar getrouwd zijn', en ik hoop toch dat corona over 4 jaar wel een keertje voorbij is... :-|

Als we nog een feest zouden geven zouden we waarschijnlijk alleen 's avonds een borrel doen, met lekkere hapjes, drankjes en live muziek. Geen sketches, geen ceremonie, geen trouwkleding ;-D . Ik noemde dat alleen omdat ik dat weleens voorbij zie komen en ben gewoon benieuwd hoe andere dat aanpakken ;).

We hebben van veel familie en vrienden gehoord dat ze het heel jammer vonden dat ze er niet bij konden zijn. Het was dan ook geen heel verre familie, collega's en kennissen enzo, maar familie en vrienden waar we een goede band mee hebben. De oorspronkelijke gastenlijst was 60p, maar hebben we moeten reduceren tot 10p (incl. wij zelf).

Ik weet nog steeds niet of ik dit überhaupt wel wil doen, maar mijn man heeft het er af en toe over en we horen nog steeds weleens van vrienden wanneer we het nog gaan vieren.
ludwina schreef:
29-07-2021 13:01
Ik vraag me wel eens af of de meeste bezoekers van zo'n feest het niet gewoon zien als sociale verplichting. Als ik vanuit mezelf redeneer: voor mij hoeft het allemaal niet zo nodig. Als er een optie was waarbij ik niet naar zo'n feest zou hoeven en gewoon kon volstaan met een cadeautje kopen en laten bezorgen, zou ik ervoor tekenen.
Er zijn ook mensen die een verjaardag of een familiebezoek als verplichting zien. Ik vind dit een beetje een gekke reactie. Blijf dan alsjeblieft thuis. De meesten vinden het gewoon heel gezellig.
Chamaedorea schreef:
29-07-2021 16:09
Als we nog een feest zouden geven zouden we waarschijnlijk alleen 's avonds een borrel doen, met lekkere hapjes, drankjes en live muziek. Geen sketches, geen ceremonie, geen trouwkleding ;-D . Ik noemde dat alleen omdat ik dat weleens voorbij zie komen en ben gewoon benieuwd hoe andere dat aanpakken ;).
Dit klinkt prima. Maar ik zou het een (uitgesteld) feest noemen in plaats van een tweede bruiloft.
En tja, vrienden en familie kunnen er wel om vragen, maar ten tijde van de huwelijksvoltrekking was het gewoon niet mogelijk.
Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen in hoeverre je dit (nog) wil en leuk vindt. Je moet het voor jullie zelf doen, niet voor je vrienden.
Ik zou nu ook nog niet naar grote feesten gaan
Ik hoor van veel mensen dat ze feesten gaan inhalen... dat vind ik helemaal niks. Straks tig feestjes per maand
Ik heb geen ervaring met tweede bruiloften, maar als iemand een wat groter feest geeft bij hun 5jarig jubileum omdat ze in coronatijd getrouwd zijn, zou ik dat heel leuk vinden.

Het echt overdoen met ringen en jawoord lijkt me heel raar, dus dat zou ik niet doen.
Ja, wij hebben zo iets gedaan!

Bij ons trouwen waren alleen mijn ouders en zus met partner. Daarna zelf foto's gemaakt gevolgd door een lunch en in de avond nog met ouders een leuk uitstapje met eten. Wel nette kleding, maar voor mij in de categorie 'mantelpakje'.
Het was eigenlijk vanaf dag 1 al de bedoeling om nog een keer een feest te geven voor de rest van de familie.

Maar het duurde maar, we gingen verhuizen (geen geld), raar moment om een feest te geven...

Dus uiteindelijk hebben we een 5-jarig huwelijksfeest gegeven in het geboorteland van mijn man. Ik in een giga prinsessenjurk (maar niet wit want dat vond ik raar). Zaal, muziek, eten, entertainment (geen stukjes etc.!) Fotograaf erbij. En alle directe familie en vrienden uitgenodigd om met ons te komen vieren.

Nu scheelt het misschien wel dat deze mensen voor het grootste deel niet bij het echte huwelijk aanwezig waren...

Misschien kun je dan wel een feest geven, maar het wat luchtiger houden? Lekkere strandbbq ofzo? Dat het niet zo formeel-bruilofterig aanvoelt?
Dokter Pol en zijn vrouw hebben in een aflevering van "Incredible Doctor Pol" hun geloften vernieuwd. Ze vonden het erg mooi om dat te doen en ook de genodigden vonden het prachtig.

Maar dit ging natuurlijk om een zeer populair showgezin. Dat is iets anders dan dat ik, behalve het trouwfeest van alle fam.leden, hun koperen en gouden bruiloften, ook van iedereen nóg een extra hernieuwinghuwelijksfeest zou moeten bijwonen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
In kleine kring vieren kan natuurlijk wel, maar ik vraag me af waarom. Je hebt elkaar al immers trouw beloofd.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven