Moeder (80) is vaak boos
dinsdag 3 augustus 2021 om 14:46
Vooropgesteld dat ik van mijn moeder houd het volgende:
Mijn moeder is al vele jaren weduwe/alleen. Voordat de corona zijn intrede deed had ze een actief leven: vakanties, vriendinnen, fietstochtjes hier, lunch daar. En voor zover nu weer mogelijk is pakt ze dat weer allemaal op.
Wat me opvalt en ook irriteert is dat ze de laatste 5 jaar zo vaak boos is. Boos op de ene buurman omdat ze hem gevraagd heeft de boom te snoeien en hij dan niet meteen komt, boos de andere buurman omdat die het dak zou aanvegen (maar niet meteen komt), boos op mijn kinderen -volwassen- dat ze niet regelmatig bij haar komen, boos op mij als ik een paar dagen niets laat horen. Boos op haar vriendinnen, omdat ze in haar ogen saai, voorspelbaar en gezapig zijn. Boos op de huisarts, boos op de belastingdienst, boos op eigenlijk alles. En soms zelfs boos is op mijn overleden partner wat die ooit gezegd zou hebben. (Waar gaat dit over???)
Mijn conclusie is: als je vaak zo boos bent ben je geen gezellig gezelschap dus een bezoekje aan oma staat niet bovenaan de lijst van mijn kinderen. Voor de buren geldt: ze hebben een baan, een gezin en een leven en komen niet meteen in actie als de buurvrouw iets vraagt.
Dat probeer ik mijn moeder duidelijk te maken, maar dat draait meestal uit op een zinloze discussie met altijd haar laatste woord: "Ik snap het niet, ze kunnen toch gewoon komen".
Wat moet ik hiermee, wie heeft hier ervaring mee?
Mijn moeder is al vele jaren weduwe/alleen. Voordat de corona zijn intrede deed had ze een actief leven: vakanties, vriendinnen, fietstochtjes hier, lunch daar. En voor zover nu weer mogelijk is pakt ze dat weer allemaal op.
Wat me opvalt en ook irriteert is dat ze de laatste 5 jaar zo vaak boos is. Boos op de ene buurman omdat ze hem gevraagd heeft de boom te snoeien en hij dan niet meteen komt, boos de andere buurman omdat die het dak zou aanvegen (maar niet meteen komt), boos op mijn kinderen -volwassen- dat ze niet regelmatig bij haar komen, boos op mij als ik een paar dagen niets laat horen. Boos op haar vriendinnen, omdat ze in haar ogen saai, voorspelbaar en gezapig zijn. Boos op de huisarts, boos op de belastingdienst, boos op eigenlijk alles. En soms zelfs boos is op mijn overleden partner wat die ooit gezegd zou hebben. (Waar gaat dit over???)
Mijn conclusie is: als je vaak zo boos bent ben je geen gezellig gezelschap dus een bezoekje aan oma staat niet bovenaan de lijst van mijn kinderen. Voor de buren geldt: ze hebben een baan, een gezin en een leven en komen niet meteen in actie als de buurvrouw iets vraagt.
Dat probeer ik mijn moeder duidelijk te maken, maar dat draait meestal uit op een zinloze discussie met altijd haar laatste woord: "Ik snap het niet, ze kunnen toch gewoon komen".
Wat moet ik hiermee, wie heeft hier ervaring mee?

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:21
?
Je hoeft niet overal iets van te vinden.

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:21
En: "Fijne dag verder!"Led-lampje schreef: ↑03-08-2021 15:20Hier zijn de buren ook zo.
Al is mijn tuin onkruidvrij is het nog niet goed genoeg.
Ene oor in andere oor uit.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:22
Lijkt mijn oma wel. Die was ook altijd zo ontzettend vriendelijk en vrolijk. Kwam er op een gegeven moment ook niet meer. Als je er dan een keer was dan kon ze alleen maar zeuren en zeiken.
Mijn moeder zei ook altijd tegen mijn oma (haar moeder) dat als ze zich eens wat vriendelijker en gezelliger zou opstellen het allemaal een stuk makkelijker voor haar zou zijn. En als ze dat niet deed dat ze dan ook niet zo moest zeuren.
Het is eigenlijk net als met kinderen. Wees heel duidelijk dan komt het misschien een keer aan. Probeer het niet mooi te verpakken, want dat komt sowieso niet aan.
Mijn moeder zei ook altijd tegen mijn oma (haar moeder) dat als ze zich eens wat vriendelijker en gezelliger zou opstellen het allemaal een stuk makkelijker voor haar zou zijn. En als ze dat niet deed dat ze dan ook niet zo moest zeuren.
Het is eigenlijk net als met kinderen. Wees heel duidelijk dan komt het misschien een keer aan. Probeer het niet mooi te verpakken, want dat komt sowieso niet aan.

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:24
Mijn moeder is een paar jaar ouder en is niet zozeer boos, maar verongelijkt en heeft veel verwachtingen van anderen. Als mijn oom met zijn vrouw op een camping zit, lijkt het alsof ze het hem niet gunt omdat hij dan mijn moeder geen gezelschap kan houden. Mijn kinderen gaan niet naar hun oma toe . Die zijn volwassen en hebben geen zin in een ontevreden oma, naar hun andere oma, die ook weduwe is, maar niet dwingend en niet ontevreden, gaan ze nog wel graag heen. Ik vind het ook moeilijk om mee om te gaan. Niemand deugt, dat was vroeger al zo, maar het wordt nu alleen versterkt.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:25
Ohja. Ervaring zat. Mijn schoonmoeder is altijd boos/teleurgesteld. De hele wereld draait om haar, uiteraard is zijzelf helemaal geweldig.
Bij ons gaat het links erin, rechts er weer uit. Soms blaf ik eens terug en dan gaat het weer een tijdje wat beter. Maar het dieptepunt kwam een paar jaar geleden, toen kwam ineens: jawant sniksnifgisteren hebikpillengenomen sniksnik datiknietmeerwakkerwerd sniksnuf.
Waarop ik heb gezegd: als je ons dit ooit nog eens flikt krijg je een touw en zijn we weg.
En ik was op dat moment zo kwaad dat de overburen konden meegenieten.
Gelukkig heeft ze altijd en eeuwig met iedereen ruzie en gedoe, dus de buren kwamen niet eens kijken. Ze leeft overigens nog steeds.
Bij ons gaat het links erin, rechts er weer uit. Soms blaf ik eens terug en dan gaat het weer een tijdje wat beter. Maar het dieptepunt kwam een paar jaar geleden, toen kwam ineens: jawant sniksnifgisteren hebikpillengenomen sniksnik datiknietmeerwakkerwerd sniksnuf.
Waarop ik heb gezegd: als je ons dit ooit nog eens flikt krijg je een touw en zijn we weg.
Gelukkig heeft ze altijd en eeuwig met iedereen ruzie en gedoe, dus de buren kwamen niet eens kijken. Ze leeft overigens nog steeds.
ceylon wijzigde dit bericht op 03-08-2021 15:26
2.77% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:26
Klinkt alsof ze vooral boos is op zichzelf. En gefrustreerd.
Heb er geen ervaring mee.
Denk je dat je er met haar over kan praten? Zoja dan zou ik een bezoekje aan huisarts/praktijkondersteuner voorstellen. Misschien is ze gewoon eenzaam en kan een leuk ouderen initiatief in de buurt haar weer een beetje opvrolijken?
Heb er geen ervaring mee.
Denk je dat je er met haar over kan praten? Zoja dan zou ik een bezoekje aan huisarts/praktijkondersteuner voorstellen. Misschien is ze gewoon eenzaam en kan een leuk ouderen initiatief in de buurt haar weer een beetje opvrolijken?

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:27
Maar is dit ineens zo gekomen of was ze altijd al een beetje zo?
Want zie dat heel vaak, dat mensen alstijd al een beetje zo zijn en hoe ouder ze worden hoe erger dat word.
Is ze van echt een heel tevreden en leuk mens ineens zo en dus 180 graden gedraaid dan kan er wel eens wat meer aan de hand zijn dan alleen leeftijd en dus wat 'normaal' decorumverlies.
Want zie dat heel vaak, dat mensen alstijd al een beetje zo zijn en hoe ouder ze worden hoe erger dat word.
Is ze van echt een heel tevreden en leuk mens ineens zo en dus 180 graden gedraaid dan kan er wel eens wat meer aan de hand zijn dan alleen leeftijd en dus wat 'normaal' decorumverlies.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:27
ik heb het idee dat dat met de leeftijd komt, mijn vader is 79 en kan dit soort buien ook hebben. Soms zelfs een beetje paranoia ofzo, meestal als ik dan e.e.a. uitleg dan kalmeert hij wel maar hij kan soms het idee hebben dat iedereen hem wil tegenwerken ofzo.
Sorry, ik heb dus geen tips. Mijn strategie is om hem de onredelijkheid van zijn ideeën in te laten zien en uitleg te geven.
Sorry, ik heb dus geen tips. Mijn strategie is om hem de onredelijkheid van zijn ideeën in te laten zien en uitleg te geven.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:28
Ceylon schreef: ↑03-08-2021 15:25Ohja. Ervaring zat. Mijn schoonmoeder is altijd boos/teleurgesteld. De hele wereld draait om haar, uiteraard is zijzelf helemaal geweldig.

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:30
Oh hier kwam de buuf praten over politiek etc.
Echt het ging nergens over. Internet heeft ze niet.
Was ze uitgesproken over van alles en nog wat haar klaaguurtje ook gehad
gaat ze weer naar huis toe.
En ik ben al wat ouder maar op eens schoot het liedje van Robert Long te binnen "Mien"
Even opzoeken op youtube
En ik ben al wat ouder maar op eens schoot het liedje van Robert Long te binnen "Mien"
Even opzoeken op youtube

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:33
https://www.zorgvoorbeter.nl/depressie/ ... en-ouderen
Voortdurend boos zijn op zichzelf of anderen, bijvoorbeeld:
Laat zich gemakkelijk ergeren
Boos op verblijf in de voorziening
Boos op de ontvangen zorg
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:34
Is mijn moeder jouw buurvrouw??Led-lampje schreef: ↑03-08-2021 15:30Oh hier kwam de buuf praten over politiek etc.
Even opzoeken op youtube![]()

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:35
https://www.zusterjansen.nl/leefwijzer/ ... j-ouderen/

dinsdag 3 augustus 2021 om 15:36
Mooi overzicht:
Maar blijft de vraag voor TO, was ze altijd al een beetje zo of is dit echt een gehele gedragverandering?
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:39
Mijn moeder woont wel in de polderLed-lampje schreef: ↑03-08-2021 15:35Ik woon naast Greetje uit de Polder die woont nog steeds in de Polder.![]()

Volgens haar broer(mijn oom) is mijn moeder altijd zo geweest en wordt het erger. Hun moeder, mijn oma, was ook zo.
dinsdag 3 augustus 2021 om 15:42
FeeLucifer01 schreef: ↑03-08-2021 15:36Mooi overzicht:
Maar blijft de vraag voor TO, was ze altijd al een beetje zo of is dit echt een gehele gedragverandering?
Wat me opvalt en ook irriteert is dat ze de laatste 5 jaar zo vaak boos is.