Verdriet en boosheid om houding zus

09-08-2021 17:59 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: het gaat mij niet om of M mantelzorger wil zijn of niet. Het gaat mij erom dat ze mijn ouders kwetst door mijn moeder uit te schelden en van alles en nog wat uit te maken, mensen tegen elkaar opsteekt als we niet aan haar eisen voldoen. Wat mij betreft zijn er andere opties en, vooral, mijn ouders beslissen, niet wij. Mijn frustratie is dat ik zie dat iemand mijn ouders respectloos behandelt en niet wie wat zou moeten doen of wie wat heeft gedaan.
heksie wijzigde dit bericht op 10-08-2021 00:35
Reden: Ik wilde iets van me afschrijven, maar er wordt niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg. Het gaat om respect voor twee bejaarden.
88.13% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Ik vind A ook redelijk star. Ze wil geen student, want die vertrouwt ze je ouders niet toe, maar erg veel alternatieven zijn er niet, daarbij lijkt het me niet dat je op de dingen die moeten gebeuren (inhoud koelkast checken, indien nodig naar het ziekenhuis rijden, et cetera) een gediplomeerde kracht kunt zetten. Aangezien M het niet wil doen lijkt me dat wel de enige optie.

Verder, in Spanje zijn dus ook geen serviceflats of aanleunwoningen? Geen enkele middenweg tussen zelfstandig wonen en een verzorgingstehuis?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Jullie creëren nu een enorm drama om een hypothetische situatie, want je ouders hebben nu nog geen zorg nodig.

Je ouders zijn volwassen mensen die hun eigen leven mogen (en moeten!) vormgeven. Zij zullen dus zelf moeten nadenken over hoe ze hun oude dag zien en daar iets voor moeten regelen. Dat kan ook betekenen dat ze op enig moment naar Nederland terug verhuizen bijvoorbeeld. Ze kunnen ook hun vermogen "opeten" tot het moment dat ze wel in aanmerking komen voor gesubsidieerde zorg.

Ze kunnen bij dat regelen jouw oudste zus betrekken en die mag dan als volwassen mens besluiten dat ze dat niet wil. Dat is in de eerste plaats iets wat je ouders aangaat.

Mijn advies aan jou:
haal een paar keer heel diep adem
neem een beetje afstand van de situatie
denk eens goed na over wat ieders rol in dit hele verhaal is en wat jouw rol en sfeer van invloed is
en probeer dan als volwassenen met elkaar in gesprek te gaan
Heksie schreef:
09-08-2021 17:59
De enige oplossing zou zijn dat ze iets meer steun van M zouden krijgen: met hun naar de dokter gaan, wekelijks langs komen, de koelkast controleren of de eetwaren over de datum zijn, helpen met online dingen regelen, bij een operatie hun naar het ziekenhuis brengen, enz. Maar dat wilt M. niet meer.
Vanaf jouw afstand wel gemakkelijk om te zeggen dat je zus al die dingen wel kan doen voor jouw ouders. Blijkbaar is het je zus echt teveel. En je ouders kunnen dus best hulp betalen, maar ze hebben liever dat je zus het gratis doet?
M woont dichtbij en moet alles doen ???
Als je ouders hulp nodig hebben kunnen ze je toch bellen? Dan kijk je vandaaruit wat je wil en kan doen.
Ik snap dat je zus geen zin heeft om in haar eentje voor jullie ouders te zorgen. Hard om dat zo te zeggen, maar ze is echt niet de enige die er zo over denkt.

Ik snap niet waarom je niet bij je ouders in huis mag verblijven, dat is toch niet aan je zus om te bepalen? Wel snap ik dat het voor je ouders zwaar kan zijn om jullie over de vloer te hebben en een hotel daarom fijner is.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Het is nog niet eens aan de orde.

Wat geeft iedereen M een macht zeg. Stop daar allemaal eerst eens mee. Want daardoor krijgt M ook een onevenredige stem in dit alles.

En stop allemaal eens met elkaar te overtuigen van je eigen gelijk.

Ouders zijn hier de baas over hun eigen leven, zij moeten stoppen met het 'wat nu als' spel te spelen ' voor het geval.' ....

En echt, stop ook met banden verbreken. Neem elkaar zoals een ieder is en geef elkaar niet zoveel macht. Stop de concurrentie strijd en angst om van alles en nog wat.
nimbus schreef:
09-08-2021 18:12
Vanaf jouw afstand wel gemakkelijk om te zeggen dat je zus al die dingen wel kan doen voor jouw ouders. Blijkbaar is het je zus echt teveel. En je ouders kunnen dus best hulp betalen, maar ze hebben liever dat je zus het gratis doet?
Dit. Het makkelijk praten op een afstand. Zelfs de hulp die hier genoemd wordt vind ik al best veel tijd in beslag nemen. Wellicht heeft zus M daar de tijd helemaal niet voor. Bovendien kunnen die taken steeds vaker voorkomen waardoor het een part time baan wordt.

Ouders kunnen makkelijk iemand betalen om dit te doen.
Let’s go Brandon!
HP2021 schreef:
09-08-2021 18:07
Jullie creëren nu een enorm drama om een hypothetische situatie, want je ouders hebben nu nog geen zorg nodig.

Je ouders zijn volwassen mensen die hun eigen leven mogen (en moeten!) vormgeven. Zij zullen dus zelf moeten nadenken over hoe ze hun oude dag zien en daar iets voor moeten regelen. Dat kan ook betekenen dat ze op enig moment naar Nederland terug verhuizen bijvoorbeeld. Ze kunnen ook hun vermogen "opeten" tot het moment dat ze wel in aanmerking komen voor gesubsidieerde zorg.

Ze kunnen bij dat regelen jouw oudste zus betrekken en die mag dan als volwassen mens besluiten dat ze dat niet wil. Dat is in de eerste plaats iets wat je ouders aangaat.

Mijn advies aan jou:
haal een paar keer heel diep adem
neem een beetje afstand van de situatie
denk eens goed na over wat ieders rol in dit hele verhaal is en wat jouw rol en sfeer van invloed is
en probeer dan als volwassenen met elkaar in gesprek te gaan
Zelfstandig wonen kunnen ze nog, maar enige hulp hebben ze nodig. Als M zich volledig terugtrekt, is mi dan een student of huisvrouw de enige optie, als mijn ouders dat ook willen. Hun wil respecteren is altijd mijn punt geweest en wat M me kwalijk neem.
HP2021 schreef:
09-08-2021 18:07
..

..
Eh, zou je niet eerder denken dat TO degene is die verhuisd is?

TO, je ouders hebben een goed pensioen en kunnen dus zelf hulp inhuren.
Je kunt je zus van alles verwijten, maar of dat nou deels terecht is of niet, zij is degene van wie verwacht wordt dat ze het regelt alleen omdat zij wel dichtbij woont. Dat is geen eerlijke verwachting. Dat jij en je andere zus niet bij je ouders mogen verblijven, daar heeft ze dan wee niets over te zeggen.

Je ouders klinken als nog bij genoeg om het zelf te regelen.
Maar je ouders kunnen dan toch zelf kiezen of ze het aan een student over willen laten? Ik snap niet waarom A daar dan weer in dwarsligt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Is er misschien een roze olifant bij betrokken die 'erfenis' heet?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Heksie schreef:
09-08-2021 18:19
Zelfstandig wonen kunnen ze nog, maar enige hulp hebben ze nodig. Als M zich volledig terugtrekt, is mi dan een student of huisvrouw de enige optie, als mijn ouders dat ook willen. Hun wil respecteren is altijd mijn punt geweest en wat M me kwalijk neem.

Je ouders hebben wat dat betreft toch niet zoveel te willen? Of ze zullen het zelf moeten doen.

Als je ouders nog goed bij zijn moet het sowieso niet nodig zijn dat je oudste zus wekelijks langskomt om te kijken of er spullen uit de koelkast weggegooid moeten worden.
Jullie vinden dus dat M de mantelzorg in moet? Begrijp ik dat zo goed? Hier ene matelzorger voor mijn onlangs overleden moeder. Het begint idd met een paar keer per week koken, boodschappen doen, alle afspraken regelen, de wassen doen elk weekend, het huis, ze overal heenrijden naar ziekenhuizen en ineens ga je eraan onderdoor en heb je zelf geheel geen leven meer. Ik ging er aan onderdoor uiteindelijk want er kwam telkens meer bij kijken, waardoor het een fulltime baan werd naast mijn fulltime baan. Want he, ik had geen kinderen he. En terwijl mijn zusjes fijn konden ‘uitpuffen’ op de wintersport en zomervakanties kon ik dan dubbel bijspringen en zat er sinds 2018 geen vrije dag voor mezelf meer in, want mam he….

Ik ga dus even op mijn handen zitten en mezelf zitten verbijten tot er meer duidelijk is over wat je van M verwacht want je hebt nogal makkelijk praten op 2000 km afstand…..
buzziebee wijzigde dit bericht op 09-08-2021 18:32
19.66% gewijzigd
lolapaloeza schreef:
09-08-2021 18:14
Als je ouders hulp nodig hebben kunnen ze je toch bellen? Dan kijk je vandaaruit wat je wil en kan doen.
Ik snap dat je zus geen zin heeft om in haar eentje voor jullie ouders te zorgen. Hard om dat zo te zeggen, maar ze is echt niet de enige die er zo over denkt.

Ik snap niet waarom je niet bij je ouders in huis mag verblijven, dat is toch niet aan je zus om te bepalen? Wel snap ik dat het voor je ouders zwaar kan zijn om jullie over de vloer te hebben en een hotel daarom fijner is.
Als zij niet wil helpen, prima. Maar haar houding en geen reële oplossing willen? Het is niet dat ze niet wil helpen. Het is dat ze wil dat we 6000 ophoesten zodat ze met schone geweten kan shoppen, werkendjes weg en een leuke leven leiden. Als ik day geld had, en mijn ouder dat zouden willen, prima. Maat tegen mijn moeder zeggen dat ze ons haat omdat ze ziek is? Haar bellen om te zeggen dat ze gek is? Ons zeggen dat als mijn ouders iets overkomt komt door ons? Daar heb ik moeite mee
Voor alle duidelijkheid, het gaat om af en toe naar de dokter mee, 1x per week of per 2 weken langs komen (ze woont in de buurt). En misschien soms een taxi regelen.
Heksie schreef:
09-08-2021 18:26
Als zij niet wil helpen, prima. Maar haar houding en geen reële oplossing willen? Het is niet dat ze niet wil helpen. Het is dat ze wil dat we 6000 ophoesten zodat ze met schone geweten kan shoppen, werkendjes weg en een leuke leven leiden. Als ik day geld had, en mijn ouder dat zouden willen, prima. Maat tegen mijn moeder zeggen dat ze ons haat omdat ze ziek is? Haar bellen om te zeggen dat ze gek is? Ons zeggen dat als mijn ouders iets overkomt komt door ons? Daar heb ik moeite mee
Zijn je ouders seniel?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Het klinkt alsof je veel van M verwacht en je bagatelliseert wat ze zou moeten doen voor je ouders. Dat kan je toch niet voor haar bepalen? Als jij degene bent die vindt dat je ouders hulp nodig hebben zal jij dat moeten regelen, en dat niet van een ander verwachten. En als ze dat niet doet het contact verbreken? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
lolapaloeza schreef:
09-08-2021 18:21
Is er misschien een roze olifant bij betrokken die 'erfenis' heet?
Niet echt.
M haar gedrag is nooit heel normaal geweest. Als je niet doet of zegt wat ze wil, kan ze heel gemeen zijn.
Heksie schreef:
09-08-2021 18:28
Voor alle duidelijkheid, het gaat om af en toe naar de dokter mee, 1x per week of per 2 weken langs komen (ze woont in de buurt). En misschien soms een taxi regelen.
Kijk, hier bagatelliseer je naar mijn idee dus wat M moet doen.
Heksie schreef:
Ja, daar begint het altijd mee.en voor ik het wist was ik er ineens 20 uur per week mee bezig, en mijn hele weekend. En geen moment meer voor mezelf.
buzziebee wijzigde dit bericht op 09-08-2021 18:33
17.93% gewijzigd
Heksie schreef:
09-08-2021 18:26
Ik snap niet waar je je druk om maakt eerlijk gezegd. Jij hoeft dat helemaal niet voor je ouders te betalen. Ze hebben zelf geld.
Dat alles eromheen is bijzaak, dat geruzie met je zus. Waarom laat je je zo opnaaien?
Dat staat los van het feit dat je ouders beter voorbereidingen kunnen treffen om zorg te regelen voordat ze daar zo niet meer toe in staat is.
mybestfriend schreef:
09-08-2021 18:29
Het klinkt alsof je veel van M verwacht en je bagatelliseert wat ze zou moeten doen voor je ouders. Dat kan je toch niet voor haar bepalen? Als jij degene bent die vindt dat je ouders hulp nodig hebben zal jij dat moeten regelen, en dat niet van een ander verwachten. En als ze dat niet doet het contact verbreken? Of heb ik dat verkeerd begrepen?
Ik wil dat ze mijn ouders met respect bejandelt en dat ze een reële oplossing toelaat als ze niet wil meewerken. En ik vind A ook star. En vooral, waarom respecteert niemand de wil van mijn ouders?
@HP2021: Ik denk dat ouders niet uit Nederland komen maar To oorspronkelijk uit Spanje.

Als je ouders hulp nodig hebben om naar de dokter te gaan en ook vergeten dat ze een afspraak hebben, dan is het dus niet zo dat ze zich nog best redden, maar hebben ze nu al iemand nodig die de regie overneemt. Dat is best zwaar voor kinderen. Naast hun eigen leven ook dat van hun ouders moeten plannen en in de gaten houden.

Hoe vaak zie jij je ouders zelf TO? En dan bedoel ik niet een dagje op bezoek, maar voor een langere periode van een paar weken, zodat je ook echt kunt zien hoe goed of slecht ze zichzelf nog kunnen redden?

Ik denk dat de oplossing niet is dat je ouders het contact met M verbreken, maar dat A en jij M het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staat maar ook op jullie kan rekenen.
Hoe je dat in de praktijk kunt invullen is een tweede. Maar contact verbreken is nou niet het beste signaal dat je kunt afgeven als je de hulp van M niet kwijt wilt.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Heksie schreef:
Volgens mij is er veel meer en veel intensiever contact van je ouders naar M dan jij nu denkt.
En volgens mij is het nodig om alle wrok en ellende aan de kant te zetten en M een echt aan te horen. Om echt eens te luisteren.
Want volgens mij krijgt ze bij jullie geen gehoor en gaat het daarom van kwaad tot erger.

ouders zouden best zelf de taxi moeten kunnen bellen. Ze zouden zelf met de taxi naar het ziekenhuis moeten kunnen. Hoe kan er zo'n verschil in zitten? Ik denk dat je je verkijkt op de situatie omdat je niet luistert, maar een oordeel klaar hebt die dat luisteren vertroebeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven