Verdriet en boosheid om houding zus

09-08-2021 17:59 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: het gaat mij niet om of M mantelzorger wil zijn of niet. Het gaat mij erom dat ze mijn ouders kwetst door mijn moeder uit te schelden en van alles en nog wat uit te maken, mensen tegen elkaar opsteekt als we niet aan haar eisen voldoen. Wat mij betreft zijn er andere opties en, vooral, mijn ouders beslissen, niet wij. Mijn frustratie is dat ik zie dat iemand mijn ouders respectloos behandelt en niet wie wat zou moeten doen of wie wat heeft gedaan.
heksie wijzigde dit bericht op 10-08-2021 00:35
Reden: Ik wilde iets van me afschrijven, maar er wordt niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg. Het gaat om respect voor twee bejaarden.
88.13% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
Heksie schreef:
09-08-2021 19:03
Mijn probleem is niet dat ze het wel of niet doet. Mijn probleem is datze geen reële alternatief geeft en als ik er niet in mee ga, gaat ze mijn moeder uitschelden. Dát is mijn probleem. Mijn andere zus vind ik ook star, maar ze gaat niet mijn ouders uitschelden om mete kwetsen .
Maar even eerlijk, jij hebt dan ook geen probleem, vind je zelf.
Want jou bellen ze niet of jij even de taxi wilt regelen voor hen. Jij word niet gebeld of je mee wilt naar het ziekenhuis. jij wordt niet gebeld over de vergeten afspraak en of jij dat misschien hebt opgeschreven.
Heksie schreef:
Mijn probleem is niet dat ze het wel of niet doet. Mijn probleem is datze geen reële alternatief geeft en als ik er niet in mee ga, gaat ze mijn moeder uitschelden. Dát is mijn probleem. Mijn andere zus vind ik ook star, maar ze gaat niet mijn ouders uitschelden om mete kwetsen .
Maar welk reëel alternatief bied jij dan? Anders dan dat je zus je ouders steeds helpt? Zus wil dat niet meer, om haar eigen redenen. Dus die optie valt af. Dan zal er toch hulp ingekocht moeten worden.
Zus M mag helemaal zelf bepalen hoe ze haar leven inricht. Ze hoeft niet voor jullie ouders te zorgen. De zorg kan te veel zijn voor maar ze mag gewoon geen zin hebben in de zorg voor jullie ouders. Daar heeft niemand verder iets over te zeggen.
Ik begrijp het niet helemaal, maar je ouders hebben toch nog helemaal geen hulp nodig? Dus jullie lopen vooruit op problemen die er helemaal niet zijn?
boekenlegger0 schreef:
09-08-2021 19:11
Zus M mag helemaal zelf bepalen hoe ze haar leven inricht. Ze hoeft niet voor jullie ouders te zorgen. De zorg kan te veel zijn voor maar ze mag gewoon geen zin hebben in de zorg voor jullie ouders. Daar heeft niemand verder iets over te zeggen.
Precies, hou zouden jullie het oplossen als M ook ver weg zou wonen?
Jeetje to, wat een drama en wat zijn jullie alle drie naar zeg. Naar voor elkaar en jullie ouders.
Jullie kunnen ook een taxi regelen en naar dingen bellen, als je zo nodig vind dat dit gedaan moet worden.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Wat zou je nu eigenlijk het allerliefste zelf willen doen?
En hoe kun je dat voor elkaar krijgen?
.
Ik vind dat je heel veel verantwoordelijkheid in de schoot van M gooit.
Je kan niemand dwingen zorg te geven en je kan niemand dwingen zorg te krijgen die ze niet willen.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
ludwina schreef:
Je kunt op 2000 km helemaal niet beoordelen of je zus niet al heel veel energie in je ouders heeft gestoken en of je ouders meer hulp krijgen dan aanbieden. Je kunt in elk geval niet afgaan op 'je gevoel' en wat je ouders zeggen.Ik weet zeker dat ze nooit iets voor mijn ouders heeft gedaan, behalve af en toe naar de dokter, een paar keer per jaar. Mijn moeder belde vaak verdrietig omdat M nooit langs komt en A regelt veel ook op afstand

Het is heel simpel: jullie ouders hebben 3 kinderen en 1 krijgt nu de rol 'doe jij alles maar, op de manier die WIJ voor ogen hebben' toebedeeld. Niet heel eerlijk. Dat zou inderdaad niet eerlijk zijn. Maar ze wil geen reele oplossing. Maar vooral, waarom moet ze mijn moeder uitschelden elke keer dat ze haar zien niet krijgt?

Of je ouders hebben bijna geen hulp nodig - dan volstaat een buurman of buurvrouw die elke week een uurtje langs komt. Dat kost geen 6000 euro per maand. Dat is inderdaad mijn voorstel. A wil dat ook niet, maar heeft wel een reele oplossing voorgedragen. Maar M. wil alleen dat we geld ophoesten die we niet hebben.

Of je ouders hebben wel veel hulp nodig - en dan moet dat georganiseerd worden, maar níet door dat van je zus te verwachten omdat jullie zo ver weg wonen. Je kunt niet vragen dat je zus een 20-urige werkweek erbij neemt omdat je ouders dat graag willen. Dat is niet reëel. Ik ga later ook niet aan mijn kinderen vragen om zoveel uur per week aan mij te besteden. Mijn kinderen hebben hun handen straks al vol aan hun eigen leven.

Je bent niet reëel in je verwachtingen en je overvraagt je zus. Wat ik van beide verwacht is dat we met elkaar repectvol blijven spreken.
Waarom wil A ook niet dat er een buurman of buurvrouw langskomt? Sowieso zou dat toch iets zijn tussen je ouders en die buren?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
eva-luna schreef:
09-08-2021 18:20
Eh, zou je niet eerder denken dat TO degene is die verhuisd is?

TO, je ouders hebben een goed pensioen en kunnen dus zelf hulp inhuren.
Je kunt je zus van alles verwijten, maar of dat nou deels terecht is of niet, zij is degene van wie verwacht wordt dat ze het regelt alleen omdat zij wel dichtbij woont. Dat is geen eerlijke verwachting. Dat jij en je andere zus niet bij je ouders mogen verblijven, daar heeft ze dan wee niets over te zeggen.

Je ouders klinken als nog bij genoeg om het zelf te regelen.
Dat is precies mijn mening. Mijn probleem is dat de eisen van M niet reëel zijn, en als we dat allemaal niet accepteren, steekt ons tegen elkaar op, ze belt mijn ouders om ruzie te maken, ze scheldt ze uit, ze verwijt ze dingen die niet waar zijn. Sterker nog, ik heb mijn ouders gevraagd het contact met M te verbreken. M wil het niet doen en ze brengt alleen onrust als het niet op haar manier gebeurt. Dan beter alles zelf regelen en, mocht het nodig zijn, kijken we samen als volwassenen wat de opties zijn.
Susan schreef:
09-08-2021 19:26
Waarom wil A ook niet dat er een buurman of buurvrouw langskomt? Sowieso zou dat toch iets zijn tussen je ouders en die buren?
Ik denk dat het iets cultureels is. De buren kunnen ook niet veel doen. Ze zijn ook oud en hebben bijna allemaal ook hulp nodig. Er zijn wel mensen die andere soort hulp geven: de groenten man brengt ze de boodschappen, een cafe in de buurt kookt af en toe voor ze. Maar naar de dokter brengen, zou niet zo gauw op de buren of kennissen leunen. Ik ben misschien minder Spaans dan mijn zussen: ik wil voor de zorg betalen.
Heksie schreef:
Dat is precies mijn mening. Mijn probleem is dat de eisen van M niet reëel zijn, en als we dat allemaal niet accepteren, steekt ons tegen elkaar op, ze belt mijn ouders om ruzie te maken, ze scheldt ze uit, ze verwijt ze dingen die niet waar zijn. Sterker nog, ik heb mijn ouders gevraagd het contact met M te verbreken. M wil het niet doen en ze brengt alleen onrust als het niet op haar manier gebeurt. Dan beter alles zelf regelen en, mocht het nodig zijn, kijken we samen als volwassenen wat de opties zijn.
Kan het niet gewoon zijn dat M gelijk heeft?

Als je ouders geen hulp nodig hebben, maar tegelijkertijd M wel bellen of zij de taxi wil bestellen, mee wil naar het ziekenhuis of een afspraak wil helpen herinneren, dan zit daar gewoon een verschil van opvatting in.

En wie zegt dat M je ouders uitscheldt? Is dat wel echt zo?
En komt ze inderdaad 'nooit' op bezoek?
Echt hoor,
Ik heb het hele topic gelezen en het valt me op dat je erg defensief reageert en jezelf nogal in de slachtofferrol manouvreert. Wat wil je nu precies dat er verandert aan de situatie, en is dat realistisch om van een ander te verwachten? Ik denk dat niemand verplicht is om voor zijn of haar ouders te zorgen, en als je ouders goed in de slappe was zitten zijn er vastwel(ik heb hier ruim ervaring mee) alternatieven voor te bedenken die geen 6000 euro kosten. Zeker in Spanje.
Heksie schreef:
Deze eisen bedoel je dan?

Volgens M is de enige oplossing om vrede te sluiten:
Dat A en ik spijt van onze houding tonen en toegeven dat ze in alles gelijk heeft.
Dat A en ik 24 uur zorg voor mijn ouders inkopen (onbetaalbaar voor ons).
Dat mijn ouders en wij toegeven dat mijn moeder wilsonbekwaam is.
A en ik zijn niet meer welkom in het huis van mijn ouders, maar we mogen wel in een hotel verblijven.
Laatje schreef:
09-08-2021 19:19
Wat zou je nu eigenlijk het allerliefste zelf willen doen?e
En hoe kun je dat voor elkaar krijgen?
Wat ik wil is dat mijn ouders beslissen. Dat we naar elkaar met respect luisteren en ons in onze waarde laten. Met A heb ik ook een meningsverschil. Ik denk dat iemand zwart betalen de beste oplossing is. Ze wil het om ook begrijpelijke redenen niet en ze heeft een andere oplossing voorgedragen. Die oplossing is reëel en als mijn ouders dat willen, prima. Voor de bezoeken aan de arts heb ik bijvoorbeeld voorgesteld dat A gebeld wordt, zodat ze meeluistert. Dan hoeft niemand ze naar de arts te brengen (ze zijn beide bijna doof). Op zich de zorg is op deze manier geregeld. Maar omdat we het niet doen zoals M wil, belt M vervolgens iedereen om weer te gillen en te treiteren. Dan is mijn moeder weer aan het huilen, A aan het huilen en ik voel me machteloos.
Waar is die 6000 euro voor? Is dat de prijs voor de benodigde professionele zorg of een vergoeding voor M?
Apollos_Belt schreef:
09-08-2021 19:33
Deze eisen bedoel je dan?

Volgens M is de enige oplossing om vrede te sluiten:
Dat A en ik spijt van onze houding tonen en toegeven dat ze in alles gelijk heeft.
Dat A en ik 24 uur zorg voor mijn ouders inkopen (onbetaalbaar voor ons).
Dat mijn ouders en wij toegeven dat mijn moeder wilsonbekwaam is.
A en ik zijn niet meer welkom in het huis van mijn ouders, maar we mogen wel in een hotel verblijven.
Ja. Ik kan geen 3000 betalen. Dat is meer dan wat ik netto verdien.
dana299 schreef:
09-08-2021 19:35
Waar is die 6000 euro voor? Is dat de prijs voor de benodigde professionele zorg of een vergoeding voor M?
Dat zijn drie mensen die 24 uur 7 dagen per week bij mijn ouders aanwezig zouden zijn. Of ze professioneel zijn, weet ik niet. Dat is de prijsopgave van A.
Zoals eerder geopperd, is het een idee om eens echt naar M te luisteren? Te vragen wat haar dwars zit, te vragen waarom ze scheldt. Dus echt alleen luisteren, zonder haar zaken te verwijten of te weerleggen. Als zij zich echt gehoord voelt komt er misschien meer ruimte.
Heksie schreef:
09-08-2021 19:36
Ja. Ik kan geen 3000 betalen. Dat is meer dan wat ik netto verdien.
Ga dan zelf op onderzoek uit. Bel eens met wat instanties, vraag prijzen op. En kom met een alternatief. Overleg gewoon rechtstreeks met je ouders over wat zij willen.
Heksie schreef:
09-08-2021 19:34
Wat ik wil is dat mijn ouders beslissen. Dat we naar elkaar met respect luisteren en ons in onze waarde laten. Met A heb ik ook een meningsverschil. Ik denk dat iemand zwart betalen de beste oplossing is. Ze wil het om ook begrijpelijke redenen niet en ze heeft een andere oplossing voorgedragen. Die oplossing is reëel en als mijn ouders dat willen, prima. Voor de bezoeken aan de arts heb ik bijvoorbeeld voorgesteld dat A gebeld wordt, zodat ze meeluistert. Dan hoeft niemand ze naar de arts te brengen (ze zijn beide bijna doof). Op zich de zorg is op deze manier geregeld. Maar omdat we het niet doen zoals M wil, belt M vervolgens iedereen om weer te gillen en te treiteren. Dan is mijn moeder weer aan het huilen, A aan het huilen en ik voel me machteloos.
Waarmee is M het niet eens dan? Dit klinkt namelijk als een prima oplossing.
Lekker stel zijn jullie, arme ouders.

Onderschat niet hoeveel druk er op de zus ‘in de buurt’ staat. Als je een grote meid bent die ver weg gaat wonen zul je ook moeten accepteren dat het niet allemaal op jouw manier gaat.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Klingklokje schreef:
09-08-2021 19:32
Ik heb het hele topic gelezen en het valt me op dat je erg defensief reageert en jezelf nogal in de slachtofferrol manouvreert. Wat wil je nu precies dat er verandert aan de situatie, en is dat realistisch om van een ander te verwachten? Ik denk dat niemand verplicht is om voor zijn of haar ouders te zorgen, en als je ouders goed in de slappe was zitten zijn er vastwel(ik heb hier ruim ervaring mee) alternatieven voor te bedenken die geen 6000 euro kosten. Zeker in Spanje.
Wat ik wil is dat M mijn moeder niet meer belt om haar te kwetsen. En als het kan, dat ze ons niet onder druk zet om haar wil voor elkaar te krijgen. Maar vooral dat ze de rust van mijn moeder respecteert..

En zeker zijn ere alternatieven. A en ik zijn eruit. Als ze het met mijn ouders bespreekt en ze mee akkoord gaan, dan zou het prima zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven