Verdriet en boosheid om houding zus

09-08-2021 17:59 245 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling: het gaat mij niet om of M mantelzorger wil zijn of niet. Het gaat mij erom dat ze mijn ouders kwetst door mijn moeder uit te schelden en van alles en nog wat uit te maken, mensen tegen elkaar opsteekt als we niet aan haar eisen voldoen. Wat mij betreft zijn er andere opties en, vooral, mijn ouders beslissen, niet wij. Mijn frustratie is dat ik zie dat iemand mijn ouders respectloos behandelt en niet wie wat zou moeten doen of wie wat heeft gedaan.
heksie wijzigde dit bericht op 10-08-2021 00:35
Reden: Ik wilde iets van me afschrijven, maar er wordt niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg. Het gaat om respect voor twee bejaarden.
88.13% gewijzigd
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet
S-Groot schreef:
09-08-2021 20:48
En toch was wat jou betreft dit de enige oplossing:
De enige oplossing zou zijn dat ze iets meer steun van M zouden krijgen: met hun naar de dokter gaan, wekelijks langs komen, de koelkast controleren of de eetwaren over de datum zijn, helpen met online dingen regelen, bij een operatie hun naar het ziekenhuis brengen, enz.

Dat is niet samen tot een oplossing komen voor ooit, maar nu al een hoop verwachten van M.
Nee, dat is niet de enige oplossing maar wat de bete voor mijn ouders zou zijn. Dat gaat ook niet gebeuren. En we verwachten niet (meer) dat ze het gaat doen. Maar aangenomen dat ze zoveel doet als wat ze zegt (wat gewoon een leugen is), hoe kan je met haar praten? Als je niet doet wat ze wil, al kan dat helemaal niet, valt ze je aan en valt onze ouders aan. A heeft met haar proberen te praten: we kunnen geen 3000 per maand betalen, wat is je alternatief? En ze begon te huilen en te schreeuwen dat we haar in de steek hebben gelaten. Vervolgens stuurt ze een bericht, dat ze een paar dagen op vakantie gaat. Niet om tot rust te komen, alsof niets gebeurd is, en heel vrolijk vertellen wat ze allemaal gaan doen, het hotel dat ze hebben geboekt en zo. Echt, heel raar.
Mir31 schreef:
09-08-2021 20:57
Dat je het naar vind dat je zus M je ouders heeft gekwetst kan ik me voorstellen. Helaas is het alleen soms nodig om confronterende gesprekken met ouderen te voeren. Het ziekte inzicht is soms ver te zoeken dan kan je er voor kiezen om niets te doen en daarmee altijd achter de feiten aan te lopen.
Of je confronteerd iemand met de situatie en gaat daarna preventief te werk.

Mijn ervaring is dat het laatste vaak veel fijner is voor iedereen op de langere termijn. Dan hoef je ook niets tegen iemands wens in te doen.

En zo confronterend gesprek is voor niemand leuk, maar het helpt meestal wel.
Dat kan ik e wel indenken. Ik weet niet hoe A het gesprek is gegaan. Ik heb twee jaar gelden met mijn vader hierover gesproken, en ik vond hem heel nuchter hoe hij het allemaal geregeld en bedacht had. Het gedrag van M is echt niet normaal, nooit geweest. Nu niet en 40 jaar geleden ook niet. Het is niet de enige reden dat ik in Nederland woon, maar het was wel zwaarwegend. Ik kon haar gedrag niet aan.
Mantelzorg kan heel zwaar zijn. Misschien is het nu nog niet veel werk, maar het zal in de loop van de jaren alleen maar toenemen. Ik zou M compenseren voor het aandeel wat jij en A op je zouden hebben genomen als jullie net zo dicht in de buurt wonen als M. Een financiële vergoeding voor de tijd die jullie er nu niet in hoeven te steken.
eva-luna schreef:
09-08-2021 22:06
Tja, dan nemen ze de telefoon niet maar meer op, doen ze geen beroep meer op haar en haar gezin en kopen ze geen boodschappen meer voor haar.
En jij blokkeert haar nummer als je toch geen contact meer wilt met haar.
Hoe moeilijk kan het zijn...
Met M? Ja, dat is mijn mening. Ik heb haar niet geblokkeerd, maar mocht dat nodig zijn, zal ik het doen. Bedoel je mijn moeder blokkeren? Nee, ik wil liever haar proberen te steunen en hier op het forum af reageren of een paar klappen tegen de muur geven (maar dat doet wel pijn ;-) )
Heksie schreef:
09-08-2021 22:13
Met M? Ja, dat is mijn mening. Ik heb haar niet geblokkeerd, maar mocht dat nodig zijn, zal ik het doen. Bedoel je mijn moeder blokkeren? Nee, ik wil liever haar proberen te steunen en hier op het forum af reageren of een paar klappen tegen de muur geven (maar dat doet wel pijn ;-) )
Nee, niet je moeder. ;-D M. Had ik allang gedaan.
safrat schreef:
09-08-2021 22:12
Mantelzorg kan heel zwaar zijn. Misschien is het nu nog niet veel werk, maar het zal in de loop van de jaren alleen maar toenemen. Ik zou M compenseren voor het aandeel wat jij en A op je zouden hebben genomen als jullie net zo dicht in de buurt wonen als M. Een financiële vergoeding voor de tijd die jullie er nu niet in hoeven te steken.
Dat was eigenlijk het begin van de grote ruzie. Ik had voorgesteld dat, mocht het ooit nodig zijn, kan ik voor zover ik kan, financieel bijdragen. Wat ik niet had verwacht is dat ze zoveel geld zou vragen. Ik ben alleenstaand met nog twee inwonende kinderen. Ik heb het niet slecht, maar zoveel? Zou je 3000 euro per maand kunnen geven?
eva-luna schreef:
09-08-2021 22:15
Nee, niet je moeder. ;-D M. Had ik allang gedaan.
heb ik gedaan. Ik heb geen contact meer met haar. Ik heb de deur niet helemaal gesloten, want ze blijft mijn zus. Als ze met mij respectvol en als een gelijkwaardige wil spreken, ben ik ervoor open.
Heksie schreef:
09-08-2021 22:16
Dat was eigenlijk het begin van de grote ruzie. Ik had voorgesteld dat, mocht het ooit nodig zijn, kan ik voor zover ik kan, financieel bijdragen. Wat ik niet had verwacht is dat ze zoveel geld zou vragen. Ik ben alleenstaand met nog twee inwonende kinderen. Ik heb het niet slecht, maar zoveel? Zou je 3000 euro per maand kunnen geven?
Wie vraagt zoveel? Die 6k was voor 24 uur zorg met een team van 3.
anoniem_234989 wijzigde dit bericht op 09-08-2021 22:21
0.52% gewijzigd
Florientjes schreef:
09-08-2021 22:04
Je zou zelf ook een aantal keer per maand richting Spanje kunnen gaan. Eventueel zou je een bijdrage kunnen vragen aan je zussen. Slecht voor het milieu, maar een vliegticket naar Spanje kost natuurlijk geen kapitalen. Je zou zelf dus ook meer kunnen doen.
Doe ik ook. Afgelopen anderhalf jaar niet, omdat ik geen risico wilde nemen. Toen ze gevaccineerd waren, heb ik meteen een ticket gezocht. Helaas niet in de zomer mogelijk, maar ik heb al vast een reis geboekt. En ik heb met mijn werkgever ook gesproken: mocht de gezondheid van mijn ouders echt achteruit gaan, mag ik vanuit Spanje werken.
Heksie schreef:
09-08-2021 20:39
Nee. Ik heb in de OP inderdaad veel over gezegd, omdat het daarmee begon. Maar wat mij verdriet doet, is het verdriet van mijn ouders omdat ze zich niet door hun dochter gerespecteerd voelen. Dat M zegt dat ik een leugenaar of dom ben kan me echt een wordt wezen. Dat ze voor mijn ouders wil of niet wil zorgen ook. Ik wil niet dat ze mijn ouders kwets. Ik wil hun verdriet niet zien. Maar ik weet ook dat ik er geen invloed op heb en daarom moest ik het me vandaag hier afschrijven.
duidelijk TO , sterkte , lijkt mij erg lastig zo'n zus en je ouders op afstand
safrat schreef:
09-08-2021 22:19
Wie vraagt zoveel? Die 6k was voor 24 uur zorg met een team voor 3.
Ze betaalt niet mee, want anders kan ze niet op vakantie en ze moet nog haar huis renoveren.
Een zus die de hele tijd schreeuwt en eist. Een andere zus die liever verongelijkt is en in een slachtofferrol kruipt. Nog een andere zus die alles verdraait. En een manipulatieve moeder die lekker stookt tussen de dochters.

Ik weet niet hoe deze situatie zover is gekomen, maar ik lees wel tussen de lijnen een zwaar verstoorde gezinsdynamiek.

Mijn tip? Eerst daarvoor hulp zoeken. Jullie hebben het nodig. Allemaal.
Florientjes schreef:
09-08-2021 22:04
Je zou zelf ook een aantal keer per maand richting Spanje kunnen gaan. Eventueel zou je een bijdrage kunnen vragen aan je zussen. Slecht voor het milieu, maar een vliegticket naar Spanje kost natuurlijk geen kapitalen. Je zou zelf dus ook meer kunnen doen.
Een paar keer per maand is niet haalbaar. Financieel niet, maar ik werk en mijn jongste kon ik niet zomaar alleen laten. Ik ga het nu voor het eerst doen en vind ik het doodeng (ze is niet meer zo jong, maar het blijft eng 2 weken alleen).
_saudade_ schreef:
09-08-2021 22:23
Een zus die de hele tijd schreeuwt en eist. Een andere zus die liever verongelijkt is en in een slachtofferrol kruipt. Nog een andere zus die alles verdraait. En een manipulatieve moeder die lekker stookt tussen de dochters.

Ik weet niet hoe deze situatie zover is gekomen, maar ik lees wel tussen de lijnen een zwaar verstoorde gezinsdynamiek.

Mijn tip? Eerst daarvoor hulp zoeken. Jullie hebben het nodig. Allemaal.
Volgens mij heb je niet zo veel begrepen.
Heksie schreef:
09-08-2021 22:16

Hoezo ga je daar überhaupt op in?
Je ouders én jullie kunnen uitzoeken hoe je de hulp kunt regelen en wat dat kost.
De kosten zijn voor je ouders. Willen jullie ook wat bijdragen, dan fijn.
Maar jij gaat helemaal over de rooie, omdat zij €6000 noemt als maandelijkse kosten en daar zou jij dan de helft van moeten betalen. Dat is zo onlogisch dat je daar toch niet eens over nadenkt en op antwoordt? En toch vraag je hier al tig keer ‘zou jij €3000 kunnen betalen’.

Ik heb het idee dat je het zelf niet helemaal scherp hebt. Je blijft hangen in de discussies die je gewoon los zou moeten laten. Je maakt het jezelf nogal moeilijk zo.
Ik ben wel benieuwd wanneer je voor het laatst bij ze bent geweest en hebt gezien hoe het met ze gaat.

Ik heb van dichtbij een situatie gezien waarin een hulpbehoevende ouder met veel kinderen waarin alle relaties onderling heel goed waren, de ouder soms manipulatief en ook echt onaardig werd tegen de kinderen die veel mantelzorg verleenden. Dit was in een situatie waarbij de ouder al in een verzorgingshuis woonde.

Broers en zussen die hier niet mee te maken hadden (vaak minder nauw betrokken bij de dagelijkse zorg) zouden zomaar ook vreemde verhalen kunnen horen over 'aan lot overgelaten', 'nooit langskomen', 'heel onvriendelijk toen ik gewoon ... vroeg. Compleet uit z'n verband gerukt en eenzijdig.

Overigens hier ook kinderen die in buitenland woonden. Deze kwamen dan soms voor langere tijd over en namen dan de zorg volledig over, dit was voor de andere mantelzorg een hele prettige manier om wat rust te hebben en ook in hun hoofd even afstand van de zorg en zorgen te kunnen nemen.

Ga er eens langere tijd heen en wees direct betrokken om te zien hoe de situatie is. Praat van daaruit verder, en in real life en niet dit gekibbel over de telefoon.
Heksie schreef:
09-08-2021 22:20
Ze betaalt niet mee, want anders kan ze niet op vakantie en ze moet nog haar huis renoveren.
Dit gaat niet om de 24 uurszorg. Dit gaat alleen over de mantelzorg van M. Als zij alles moet doen zou ze gecompenseerd kunnen worden door een bijdrage van jou en A omdat jullie er weinig tot geen tijd aan kwijt zijn. Dat is natuurlijk geen 3k.
veensteker schreef:
09-08-2021 22:01
Wat zijn sommigen hard tegen Heksie. Jullie vullen zoveel in over de zus van Heksie.

Ik snap best dat mantelzorg het meest op degene die dichtbij woont komt. Heksie zegt zelf dan zus M niet hoeft te mantelzorgen als ze niet wil maar dat ze wel van haar mag verwachten dat ze haar moeder met respect behandelt, dus niet uitscheld etc.

Het mooist zou zijn als er iemand in de omgeving woont die tegen vergoeding wat dingen voor je ouders wil doen. Je zegt dat je vader een goed pensioen krijgt. Er moet vast iemand te vinden zijn die de benodigde dingen voor je ouders kan doen voor bv 250 euro per maand. Daarvoor moet ze soms een keer mee naar het ziekenhuis, een taxi bellen en kijken of de ijskast geen over datum produkten bevat. Zo beschrijf je het tenminste Heksie. Dit was mijn idee. A was er niet mee eens, maar ze heeft een alternatief voorgedragen, met een paar aanpassingen en opmerkingen van mij kant, zijn we eruit en ze gaat het met mijn ouders bespreken.

Kunnen jullie niet met de gemeente contact opnemen om te informeren hoe je dit soort dingen kunt regelen? Mijn vader had het al geregeld. Ze krijgen op dit moment niets omdat ze niet zo ziek zijn en hij goed verdient.

Je kunt je moeder ook vragen om jou niet meer te bellen als ze problemen hebt met dochter M. Jij kan daar op afstand niets aan doen en raakt alleen maar gefrustreerd. Ik snap dat zij van zich af wil praten maar dit werkt alleen maar meer ruzie in de hand. Ik kan niet echt voor haar daar zijn. Het is mijn manier om haar te zeggen dat ik haar niet alleen laat en dat waardeert ze ook. Dat ik dan zo een dag van verdriet en frustratie heb, neem ik voor lief. Het zij het zo.

Ik begrijp overigens ook niet waarom ze niet zelf een taxi kunnen bellen als ze hun dochters wel kunnen bellen. Bijna doof

Zet nu eens precies op papier welke hulp jouw ouders nodig hebben en hoeveel uur hulp je daarvoor nodig zou hebben. Bij een arts zouden ze ook hun telefoon aan kunnen zetten en jou of je zus mee laten luisteren op afstand. jaaa, dat was één van mijn voorstellen Als ze jou op speaker zetten kan je zo mee praten.Als A die dag niet kan kan ik dat ook eventueel doen; voor mij het is lastiger, omdat een belletje naar Spanje of vanuit Spanje naar Nederland best prijzig is

Jij kan niet voorkomen dat je zus jouw moeder leugens vertelt of uit scheldt. Hou je buiten dat contact en vraag je moeder om dat ook te respecteren. Ik luister naar haar, en ik wil dat voor haar blijven doen
Bedankt voor je reactie. Ik heb echt wat aan je post
safrat schreef:
09-08-2021 22:28
Dit gaat niet om de 24 uurszorg. Dit gaat alleen over de mantelzorg van M. Als zij alles moet doen zou ze gecompenseerd kunnen worden door een bijdrage van jou en A omdat jullie er weinig tot geen tijd aan kwijt zijn. Dat is natuurlijk geen 3k.
Inderdaad. En dat was mijn eerste voorstel. Ik had zo een 200 euro in gedachten. Als A ook zoiets geeft en M ook dan kan je voor 600 en wat mijn vader ook kan besteden en mooie hulp. M wil alleen 24 uur zorg en A wil helemaal geen buitenstander. M geeft geen alternatief en is verder praten niet mogelijk. Met A hebben we andere mogelijkheden besproken en een goed plan bedacht, als mijn ouders het ook goed vinden.
Lorrelies schreef:
09-08-2021 21:58
Jij hebt echt een plaat voor je kop wat betreft je eigen aandeel
Vertel ns. Vergeet niet dat dit topic was voor mij een manier om mijn frustraties af te reageren. Naar mijn ouders en zus toe probeer te luisteren en te verzoenen. Als M weer zo kanonnade heeft gedaan, zeg ik tegen mijn moeder dat het is haar depressie en niet M wie spreekt. Tegen A zegt dat ze begrip moet hebben omdat M bang is. Maar tja, mij raakt allemaal wel en het moet ergens naar buiten spuiten.
heksie wijzigde dit bericht op 09-08-2021 22:39
56.61% gewijzigd
Heksie schreef:
09-08-2021 18:33
Ik wil dat ze mijn ouders met respect bejandelt en dat ze een reële oplossing toelaat als ze niet wil meewerken. En ik vind A ook star. En vooral, waarom respecteert niemand de wil van mijn ouders?

Misschien is het al gezegd. Maar de wil van ouders respecteren hangt wel samen met eerlijke en realistische verwachtingen. Als je verwachting is dat je kind(eren) alles moet(en) doen, terwijl je zelf geen hulp wilt inkopen (terwijl je die wel kunt betalen), dan vind ik niet dat je naar de pijpen van je ouders moet dansen die op deze manier een claim denken te kunnen leggen op hun kind(eren). En voor wat ik tot nu toe ook gelezen heb, leg jij die claim ook op je zus. Je bagatelliseert haar bijdrage (daar krijg je doorgaans geïrriteerde zussen van) en vindt dat ze dit maar gewoon moet doen. Ondertussen zit je van een afstand te orakelen en doet zelf niks, behalve boos op iedereen te zijn.

Komt ook niet bijster sympathiek over. En aangezien ik je naam herken uit andere topics, heb je wel vaker opmerkingen van anderen gehad over je nick: dat je je naam wel eer aandoet. Misschien eens je hand in eigen boezem steken?
Ik ben na 7 pagina's team M. In ieder geval qua mantelzorg.

Echt niet dat ik mij mantelzorg op me laat duwen als ik dat niet wil. Om welke reden dan ook. Ouders kunnen zorg inkopen en dat doen ze dan ook maar.

Klaar.
Heksie schreef:
09-08-2021 22:35
Inderdaad. En dat was mijn eerste voorstel. Ik had zo een 200 euro in gedachten. Als A ook zoiets geeft en M ook dan kan je voor 600 en wat mijn vader ook kan besteden en mooie hulp. M wil alleen 24 uur zorg en A wil helemaal geen buitenstander. M geeft geen alternatief en is verder praten niet mogelijk. Met A hebben we andere mogelijkheden besproken en een goed plan bedacht, als mijn ouders het ook goed vinden.

Hoeft ook niet toch? Het is geen hulp voor haarzelf en ze heeft niets te willen. Ze kan, net als jij en A, mogelijkheden aandragen. Maar ze beslist niet.
diyer schreef:
09-08-2021 22:38
[/color][/color]

Misschien is het al gezegd. Maar de wil van ouders respecteren hangt wel samen met eerlijke en realistische verwachtingen. Als je verwachting is dat je kind(eren) alles moet(en) doen, terwijl je zelf geen hulp wilt inkopen (terwijl je die wel kunt betalen), Dat is hier niet gezegd. Mijn ouders willen geen hulp inkopen die ze niet nodig hebben. En ze verwachten niets van M, behalve repect, maar zeker geen mantelzorg. dan vind ik niet dat je naar de pijpen van je ouders moet dansen die op deze manier een claim denken te kunnen leggen op hun kind(eren). En voor wat ik tot nu toe ook gelezen heb, leg jij die claim ook op je zus. Je bagatelliseert Ik bagatelliseert haar bijdrage... Tja, misschien heb je gelijk in. Het is een grote aandeel van haar mijn moeder laten koken, mijn vader laten boodschappen doen, op zondag eten een boodschappen komen ophalen en dan zeggen dat je bij je ouders op bezoek bent geweest en ze hebt geholpen. haar bijdrage (daar krijg je doorgaans geïrriteerde zussen van) en vindt dat ze dit maar gewoon moet doen. Ondertussen zit je van een afstand te orakelen en doet zelf niks, behalve boos op iedereen te zijn. En wat was toen we jong waren? Oh ja, ik had geen begrip voor haar ook en daarom verdiende een pak slag. Daar heb je gelijk in. Een deur vernield omdat ik een korte rokje had? Heel begrijpelijk, ik gedroeg me inderdaad als en hoer, zoals ze zei. Haar gedrag van nu moet van toen komen, dat ik zo gemeen was

Komt ook niet bijster sympathiek over. En aangezien ik je naam herken uit andere topics, heb je wel vaker opmerkingen van anderen gehad over je nick: dat je je naam wel eer aandoet.Ik moet ook dement zijn, want ik weet het niet meer. Zullen we me ook wilsonbekwaam laten verklaren? Misschien eens je hand in eigen boezem steken?
FeeLucifer01 schreef:
09-08-2021 22:41
Ik ben na 7 pagina's team M. In ieder geval qua mantelzorg.

Echt niet dat ik mij mantelzorg op me laat duwen als ik dat niet wil. Om welke reden dan ook. Ouders kunnen zorg inkopen en dat doen ze dan ook maar.

Klaar.
Je hebt het het ook niet begrepen. Het gaat niet om mantelzorg geven. Mijn frustratie is dat niet. Het wordt steeds erop gehamerd en ik reageer weer erop. Maar mijn verdriet en frustratie is het gebrek aan respect naar mijn ouders toe. Als M geen hulp wil geven, prima. Maar dan kom maar met een reële voorstel en vooral, respecteer je ouders, al krijg je je zin niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven