Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?
woensdag 11 augustus 2021 om 21:36
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?

donderdag 12 augustus 2021 om 10:50
Ik hou toevallig als vrouw wel ontzettend veel van seks, en ik betaal ook weleens dingen voor mijn vriend. Ojee... is mijn vriend nu mijn hoer? Of kan het omgekeerd nooit? Want anders moet ik hem even als de sodemieter een paar tikkies sturen...Poeszie schreef: ↑12-08-2021 10:09Helemaal eens. Ik zit vol verbazing dit topic te lezen net.
Mannen willen gezelschap vanwege de seks. Een hoer is goedkoper.
Iemand schrijft: een vrouw met een minder hoog inkomen die dingen door haar vriend laat betalen, "zij betaalt hem in natura" .... Er is zoveel fout aan deze gedachte.
De gedachte dat je als vrouw seks te geven hebt als een geschenk, ipv dat je er zelf van geniet, en als iemand iets voor je betaalt, hij/zij jouw seks dan dus koopt.
Even ontopic: Succes met het gesprek TO! Ik denk dat je er goed aan doet om te cancelen. Niet zozeer vanwege het wel/niet feministische aspect, maar omdat jullie daten en geen relatie hebben. Het klinkt dus nog niet zo serieus. Zou er niet al een paar honderd euro aan uit geven en een andere leuke trip voor laten schieten, omdat je anders niet uitkomt met je budget. Ik zou het dus ook niet aannemen als hij aanbiedt om mijn ticket te betalen. Te groot kado voor de fase waar jullie in zitten

donderdag 12 augustus 2021 om 11:02
Precies dit inderdaad. Ik vind de gedachte dat seks een transactie is, nogal gek. Tenzij je dus letterlijk afrekent, bij een prostituee
donderdag 12 augustus 2021 om 11:05
En dat was mijn eerste gedachte na het lezen van dit topic: wíl je überhaupt wel zo’n grote gift van je date?
Het lijkt me op z’n zachtst gezegd ongemakkelijk. Alleen om die reden al zou ik het als man niet aanbieden.

donderdag 12 augustus 2021 om 11:05
Eens.Fairway schreef: ↑12-08-2021 10:32Nee, ik vind het niet gek dat ze gehoopt had dat hij spontaner haar hele ticket vergoedt. Maar ik zou er ook niet te veel achter zoeken. En waarschijnlijk stelt hij alsnog voor om een deel te betalen wanneer ze aangeeft dat ze het een beetje veel geld vindt. Zo werkt dat toch in een relatie? Communicatie in plaats van stille verwachtingen en verwijten...

donderdag 12 augustus 2021 om 11:16
Snap ik, maar als jij hem destijds had meegevraagd op zakenreis was het wel aardig geweest als je op z’n minst had gevraagd of hij het geld kon missen. Zo niet, dan had je alleen op reis kunnen gaan, of je had het ticket kunnen betalen. Ik vind het onsympathiek van TO’s vriend om daar helemaal niet bij stil te staan.MadameJean schreef: ↑12-08-2021 10:07Ja ik kan dit wel volgen, in een relatie.
Maar tijdens de datefase is dat nog niet allemaal zo duidelijk. Toen ik man ontmoette was ik een zuidas advocaat en hij zat id culturele hoek. Toch heeft hij me niet meteen meer (of alles) laten betalen. Zou ik op afgeknapt zijn, terwijl ik nu toch al ruim 10 jaar het grootste deel van ons gezinsleven financier.

donderdag 12 augustus 2021 om 11:18
Ik zou persoonlijk niet verwachten dat hij de tickets betaalt. Vat het meer op als een idee dan als een uitnodiging. Meer: als je zin hebt om er even tussenuit te gaan, kom langs dan kunnen we ook nog af en toe samen wat doen als ik vrij ben. Niet als: kom je naar me toe, ik mis je en vind het saai hier zonder jou.
In dat laatste geval zou ik het logisch vinden als hij betaalt.
In dat laatste geval zou ik het logisch vinden als hij betaalt.
donderdag 12 augustus 2021 om 11:21
Kom op zeg. Die man heeft niks verkeerd gedaan. TO heeft rare verwachtingen. Hij niet.samarinde schreef: ↑12-08-2021 11:16Snap ik, maar als jij hem destijds had meegevraagd op zakenreis was het wel aardig geweest als je op z’n minst had gevraagd of hij het geld kon missen. Zo niet, dan had je alleen op reis kunnen gaan, of je had het ticket kunnen betalen. Ik vind het onsympathiek van TO’s vriend om daar helemaal niet bij stil te staan.
Iedere dag is gehaktdag

donderdag 12 augustus 2021 om 11:23
Heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen, maar ergens in het begin van dit topic opperde iemand dat TO's date misschien TO's ticket zou kunnen kopen met zijn frequent flyer points. Heb ik zelf ook weleens gedaan voor iemand. No big deal. Als zij de ticketbelasting betaalt is iedereen blij toch?
donderdag 12 augustus 2021 om 11:43
Jij gaat toch niet over zijn punten?Pollux schreef: ↑12-08-2021 11:23Heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen, maar ergens in het begin van dit topic opperde iemand dat TO's date misschien TO's ticket zou kunnen kopen met zijn frequent flyer points. Heb ik zelf ook weleens gedaan voor iemand. No big deal. Als zij de ticketbelasting betaalt is iedereen blij toch?
Iedere dag is gehaktdag
donderdag 12 augustus 2021 om 12:07
TO moet niks. TO is vrij om te doen wat ze wil.Pindakaasjes schreef: ↑12-08-2021 08:26Welke van de twee is het nou Ttroeteltje?
Moet TO dicht bij zichzelf blijven? Of juist eens gek doen?!![]()
Uit de band springen kan ook dicht bij jezelf blijven zijn.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

donderdag 12 augustus 2021 om 12:30
Off-topic, maar ik moet aan de familie van mijn vaderskant denken als ik jou lees. Over het stukje ‘interessante banen’. Familie vz zijn mensen die werken als bankier, notaris, advocaat, rechter & mensen met succesvolle zaken/ondernemingen. Zij en veel van hun partners hadden ook al een lekkere start vanuit familie vermorgen. Lieve mensen hoor, maar ze vinden hun eigen baan/status wel erg interessant.samarinde schreef: ↑12-08-2021 10:02Genoeg vrouwen (en mannen) hebben een interessante baan die weinig geld opbrengt. In de culturele sector bijvoorbeeld. Maar er zijn ook genoeg vrouwen (en mannen) die een interessante baan hebben die veel geld opbrengt. Omdat dit soort mensen vaak een relatie met elkaar krijgen (in mijn omgeving is het eerder regel dan uitzondering dat de een bijvoorbeeld kunstenaar of muzikant is, en de ander arts of advocaat), ligt het voor de hand dat de rijkere partij de hoge kosten op zich neemt.
Ik zeg bewust ‘interessante’ baan, omdat iemand met een minder goedbetaalde baan als caissière of pompbediende waarschijnlijk geen relatie krijgt met een advocaat, of in elk geval is dat uitzonderlijker. Maar in dat geval geldt natuurlijk hetzelfde: de rijkere partij neemt de hoge kosten op zich.
Vind ik niet anti-feministisch, want omgekeerd (vrouw betaalt voor man) komt net zo goed voor. Als je van elkaar houdt en er is genoeg geld (verdiend door een van de partners) wil je daar toch samen van genieten? Beetje suf als die rijke advocaat (m/v) al zijn geld in een oude sok bewaart, alleen omdat hij/zij toevallig verliefd is geworden op een pompbediende (m/v).
Terwijl ik mijn baan in een crisisopvang voor uithuisgeplaatste jonge kinderen zoveel interessanter vind. Als zij het over hun baan hebben moet ik moeite doen om niet te gapen (behalve bij degene die kinderrechter is!) en ik merk dat mijn verhalen over mijn werk voor hun zo’n “ver van mijn bed show” zijn dat ze er ook niet zoveel mee kunnen. Extreem ver van hun eigen realiteit en in hun ogen volgens mij niet zo interessant.
Ze vragen zich ook iedere keer weer af waarom ik nou nog steeds weekenden en feestdagen werk. Tja, uithuisgeplaatste kinderen moeten toch echt ook liefdevol verzorgd worden op al deze dagen. En het is absoluut niet mijn ambitie om leidinggevende te worden of verder hogerop te komen. Ooit. Dus, niet zo ‘interessant’. Perspectieven kunnen enorm verschillen.

donderdag 12 augustus 2021 om 12:39
Misschien doneert hij die punten aan UNICEF, of zijn oma, weten wij veel. En wat HV zegt, wij gaan daar überhaupt niet over.Pollux schreef: ↑12-08-2021 11:23Heb alleen de eerste en de laatste pagina gelezen, maar ergens in het begin van dit topic opperde iemand dat TO's date misschien TO's ticket zou kunnen kopen met zijn frequent flyer points. Heb ik zelf ook weleens gedaan voor iemand. No big deal. Als zij de ticketbelasting betaalt is iedereen blij toch?

donderdag 12 augustus 2021 om 12:46
Hier ben ik het wel een beetje mee eens. Niet altijd en ook niet letterlijk alles onder alle omstandigheden. Maar als uitgangspunt punt wel. Of je begint vanaf het begin echt letterlijk met overleg. Maar dan ben je vanaf begin beiden betrokken in de plannen en de kosten.
donderdag 12 augustus 2021 om 13:08
donderdag 12 augustus 2021 om 13:10
Het is mij ook nog niet helemaal duidelijk wat nu de status van deze "date" is.
"Ik date een tijdje", kan betekenen:
Je kent elkaar een paar weken en bent niet veel meer dan friends with benefits, zonder überhaupt de intentie om een relatie aan te gaan.
of
Je hebt al maandenlang een min of meer vaste relatie en doet dagelijks alles samen, maar noemt het nog steeds "je date" omdat je dat fijn vindt klinken ofzo.
En alles daar tussenin.
TO, help ons eens?
"Ik date een tijdje", kan betekenen:
Je kent elkaar een paar weken en bent niet veel meer dan friends with benefits, zonder überhaupt de intentie om een relatie aan te gaan.
of
Je hebt al maandenlang een min of meer vaste relatie en doet dagelijks alles samen, maar noemt het nog steeds "je date" omdat je dat fijn vindt klinken ofzo.
En alles daar tussenin.
TO, help ons eens?
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog

donderdag 12 augustus 2021 om 13:13
Schijnt heel feministisch te zijn!alongwiththesunshine schreef: ↑12-08-2021 10:20"Lieve schat, ik nodig je uit voor een etentje bij mij thuis, je moet alleen wel zelf de boodschappen betalen en de gerechten bereiden."

donderdag 12 augustus 2021 om 13:17
nee dat is niet de situatie van TOalongwiththesunshine schreef: ↑12-08-2021 10:20"Lieve schat, ik nodig je uit voor een etentje bij mij thuis, je moet alleen wel zelf de boodschappen betalen en de gerechten bereiden."
Ze hoopt dat hij voor haar het vervoer naar het etentje betaald/regelt

donderdag 12 augustus 2021 om 13:19
Niet mee eens, in veel andere culturen is het juist gebruikelijk om je eigen vlucht voor bijvoorbeeld een bruiloft waarvoor je bent uitgenodigd te betalen. Ik vind het juist Nederlands om te denken dat het voor je betaalt wordt.havermout1 schreef: ↑12-08-2021 13:08Ik denk dat dit een fundamenteel cultuurverschil is tussen zuunige Hollanders die altijd alles willen bespreken en alles opdelen en altijd alleen het eigen deel betalen, zélfs op dates & mensen met een wat gullere/meer internationale houding.