Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?

11-08-2021 21:36 425 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.

Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.

Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.

Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
havermout1 schreef:
12-08-2021 13:08
Ik denk dat dit een fundamenteel cultuurverschil is tussen zuunige Hollanders die altijd alles willen bespreken en alles opdelen en altijd alleen het eigen deel betalen, zélfs op dates & mensen met een wat gullere/meer internationale houding.
Ook dat inderdaad. Ik lees hier inderdaad bepaalde dingen hoofdschuddend. Maar ik ben dan ook met een andere culturele instelling grootgebracht.

Voor mij is het zo klaar als een klontje dat als je iemand voor zoiets uitnodigt dat je als je dan niet ook aanbiedt om te betalen daarvoor je iemand in een vervelende positie brengt. Want als iemand het eigenlijk niet kan betalen, dan is dat gewoon niet leuk. Want dan moet je het daar weer over gaan hebben, komt het al snel over als dat iemand het geld er niet voor over heeft, enz. Je brengt iemand potentieel in verlegenheid daardoor.
Ellebowie schreef:
12-08-2021 13:19
Niet mee eens, in veel andere culturen is het juist gebruikelijk om je eigen vlucht voor bijvoorbeeld een bruiloft waarvoor je bent uitgenodigd te betalen. Ik vind het juist Nederlands om te denken dat het voor je betaalt wordt.
Ja, de vlucht. Maar niet het verblijf en het eten/drinken.

Net zoals dat er bij mij vaak vrienden een weekje langskomen om vakantie te vieren. Dan betalen ze hun eigen reis, maar hier krijgen ze gewoon hun eigen deel van de woning, het eten ligt in de koelkast, drinken genoeg, ik haal ze netjes op op het vliegveld. Breng ze netjes weg. Als we even de boot pakken krijgen ze ook geen rekening van de brandstof. enz.
havermout1 schreef:
12-08-2021 13:08
Ik denk dat dit een fundamenteel cultuurverschil is tussen zuunige Hollanders die altijd alles willen bespreken en alles opdelen en altijd alleen het eigen deel betalen, zélfs op dates & mensen met een wat gullere/meer internationale houding.

Dat denk ik dus helemaal niet, maar het schopt wel lekker om je heen he. :roll:

Ik vind iemand uitnodigen voor een etentje en dan uiteraard alles betalen wel van andere orde dan een vliegticket. En in dit geval hoeft TO dus niet voor overnachting en (vermoedelijk) gezamenlijk eten te betalen.

Verder is TO nog niet weer teruggeweest, alleen in het begin om te zeggen dat date ook een paar vrije dagen eraan vast zou plakken, dus hij steekt wel degelijk wat van zichzelf in de afspraak. Geen idee hoe en door wie dan het hotel betaald wordt, want TO schijnt hier niet over gepraat te hebben.
Later is nu
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:29
Ja, de vlucht. Maar niet het verblijf en het eten/drinken.

Net zoals dat er bij mij vaak vrienden een weekje langskomen om vakantie te vieren. Dan betalen ze hun eigen reis, maar hier krijgen ze gewoon hun eigen deel van de woning, het eten ligt in de koelkast, drinken genoeg, ik haal ze netjes op op het vliegveld. Breng ze netjes weg. Als we even de boot pakken krijgen ze ook geen rekening van de brandstof. enz.

Voor zover we TO hebben kunnen lezen gaat het ook alleen om de vlucht. En om de momenten dat ze tijd alleen doorbrengt in betreffende stad. Of geef jij je visite ook zakgeld mee de stad in?
Later is nu
Dreamer schreef:
12-08-2021 13:37
Voor zover we TO hebben kunnen lezen gaat het ook alleen om de vlucht. En om de momenten dat ze tijd alleen doorbrengt in betreffende stad. Of geef jij je visite ook zakgeld mee de stad in?
Ik neem aan dat TO ook weleens het diner wil betalen of lunch of wat dan ook.
Dreamer schreef:
12-08-2021 13:37
Verschil is nog wel dat het een zakenreis is. En ik hier in een zeer populair vakantieoord woon.

Als hij had gezegd: ik wil er een weekje op uit, lijkt het je leuk om dat samen te doen en je kan dan ook samen kiezen waarheen, dan ligt de zaak alweer anders. Dan kun je onder meer naar waar ik woon (aanrader, het is hier echt fantastisch, beetje hittegolf wel) en dat lukt vaak voor enkele tientjes al.

En als een vriend van mij geld nodig heeft, dan krijgt hij dat van mij, maar ook dat is wederom cultureel bepaald. Ik weet dat dat in Nederland hoogst ongewoon is. Dan leent men dat uit. Ik vind dat maar gedoe, potentieel zorgen voor verstoring van de vriendschap, maar goed, zo tikt het klokje bij mij thuis.
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:45
Verschil is nog wel dat het een zakenreis is. En ik hier in een zeer populair vakantieoord woon.

Als hij had gezegd: ik wil er een weekje op uit, lijkt het je leuk om dat samen te doen en je kan dan ook samen kiezen waarheen, dan ligt de zaak alweer anders. Dan kun je onder meer naar waar ik woon (aanrader, het is hier echt fantastisch, beetje hittegolf wel) en dat lukt vaak voor enkele tientjes al.

En als een vriend van mij geld nodig heeft, dan krijgt hij dat van mij, maar ook dat is wederom cultureel bepaald. Ik weet dat dat in Nederland hoogst ongewoon is. Dan leent men dat uit. Ik vind dat maar gedoe, potentieel zorgen voor verstoring van de vriendschap, maar goed, zo tikt het klokje bij mij thuis.
Steeds als je hier lees heb ik het idee dat je appels met peren vergelijkt.

Fijn dat je lekker woont, maar daar ging het al helemaal niet over.

Verder kan die kwestie met geld wel cultureel bepaald zijn, maar het zijn zeker niet alleen Nederlanders die zo zijn
Later is nu
Dreamer schreef:
12-08-2021 13:52

Vergeet de boot niet te noemen!
Dreamer schreef:
12-08-2021 13:52
Steeds als je hier lees heb ik het idee dat je appels met peren vergelijkt.

Ik reageer op iemand die de bruiloft erbij gaat halen, dus dat moet je mij niet verwijten.

Maar snap je nou echt niet dat het punt dat to helemaal niet kiest voor die reis, maar gewoon ingaat om zijn uitnodiging om samen te zijn en hij vanwege zijn werk nu eenmaal verderop moet zijn en dat dus die kosten daarvoor niet heel erg logischerwijs op het bordje van to horen te komen?
Altea schreef:
12-08-2021 13:53
En zijn dure horloge..
Altea schreef:
12-08-2021 13:53

OHja, ook nog. Newsflash: als mensen bij mij logeren en ik rijd ze ergens heen vraag ik ook geen benzinegeld. En ja, ik ben Nederlandse. Poehpoeh.. ik verwacht binnenkort een lintje.
Later is nu
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:54
Ik reageer op iemand die de bruiloft erbij gaat halen, dus dat moet je mij niet verwijten.

Maar snap je nou echt niet dat het punt dat to helemaal niet kiest voor die reis, maar gewoon ingaat om zijn uitnodiging om samen te zijn en hij vanwege zijn werk nu eenmaal verderop moet zijn en dat dus die kosten daarvoor niet heel erg logischerwijs op het bordje van to horen te komen?

TO kan op verschillende manieren kiezen voor die reis. Ze kan op voorhand al NEE zeggen, omdat ze geen heeft in de locatie. Ze kan NEE zeggen, omdat ze het geld er niet voor (over) heeft. ZE kan ook Ja zeggen, omdat ze wél zin heeft en een paar dagen samen, ongeacht de locatie, afhankelijk van haar financiële toestand. Dus dat punt is niet zo zwart/wit, in mijn ogen, als jij het schetst.

En jij zegt óók steeds dat in het geval van bezoek bij jouw geweldige woonplek, het bezoek dus zelf de vliegreis betaalt. Zoals de date van TO haar de vliegreis wil laten betalen en zelf mogelijk de rest betaalt. Of niet.
Later is nu
smulrol schreef:
12-08-2021 13:54
En zijn dure horloge..
Ik heb gewoon een Apple Watch, dus jammer voor je.
Dreamer schreef:
12-08-2021 13:58
TO kan op verschillende manieren kiezen voor die reis. Ze kan op voorhand al NEE zeggen, omdat ze geen heeft in de locatie. Ze kan NEE zeggen, omdat ze het geld er niet voor (over) heeft. ZE kan ook Ja zeggen, omdat ze wél zin heeft en een paar dagen samen, ongeacht de locatie, afhankelijk van haar financiële toestand. Dus dat punt is niet zo zwart/wit, in mijn ogen, als jij het schetst.

En jij zegt óók steeds dat in het geval van bezoek bij jouw geweldige woonplek, het bezoek dus zelf de vliegreis betaalt. Zoals de date van TO haar de vliegreis wil laten betalen en zelf mogelijk de rest betaalt. Of niet.
Aangezien al het andere betaald wordt en men al snel meer bespaart door hier te vertoeven dan ze kwijt zijn aan de reis... ja. Ik vind het ook totaal anders als iemand op bezoek komt, of dat je samen ergens heen gaat.

Betaal jij de benzinekosten als iemand bij jou op bezoek komt? Nee toch?

Zoals je zelf al schreef: appels en peren. Maar niet tov de bruiloft en daar reageerde ik op.
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:58
Ik heb gewoon een Apple Watch, dus jammer voor je.
Met Hermes bandje :flag:
Fairway schreef:
12-08-2021 11:05
En dat was mijn eerste gedachte na het lezen van dit topic: wíl je überhaupt wel zo’n grote gift van je date?
Het lijkt me op z’n zachtst gezegd ongemakkelijk. Alleen om die reden al zou ik het als man niet aanbieden.

Je zou het niet aanbieden, maar wel vragen van jouw date??
safrat schreef:
12-08-2021 14:06
oh ja dat was het :rofl:
DS1971 schreef:
12-08-2021 13:45

Efteling?
Iedere dag is gehaktdag
Ik vind het eigenlijk in iedere situatie raar om er van uit te gaan dat een ander betaalt. Je moet altijd bereid zijn om je eigen aandeel te betalen. Als je dat niet kunt betalen, dan moet je het niet doen.
Dat neemt niet weg dat de ander altijd kan aanbieden iets voor je te betalen. Dat kan spontaan of nadat je hebt aangegeven het niet te kunnen betalen.

Dat laatste zou ik, als het te vaak gebeurt, persoonlijk niet verstandig vinden. De meningen hier verschillen, maar ik vind gelijkwaardigheid belangrijk. Als iemand te vaak dingen voor mij moet betalen leef ik boven mijn stand en is de relatie niet gelijkwaardig. Dat laatste is mijn persoonlijke mening, ik weet dat er heel veel toch voornamelijk vrouwen anders over denken.
Ellebowie schreef:
12-08-2021 13:19
Niet mee eens, in veel andere culturen is het juist gebruikelijk om je eigen vlucht voor bijvoorbeeld een bruiloft waarvoor je bent uitgenodigd te betalen. Ik vind het juist Nederlands om te denken dat het voor je betaalt wordt.
Een bruiloft is iets heel anders dan een date of een romantisch weekje weg.
Let’s go Brandon!
Voor degenen die het gemist hebben: ze gaat niet!
safrat schreef:
Die kreeg ik er nu eenmaal 2 bij.

Maar goed, zelfs dat maakt het geen duur horloge.
safrat schreef:
Die kreeg ik er nu eenmaal 2 bij.

Maar goed, zelfs dat maakt het geen duur horloge.
DeSlager schreef:
12-08-2021 14:13
Efteling?
Bijna. Je zit er maar een paar duizend km naast.
Pindakaasjes schreef:
12-08-2021 14:33
Voor degenen die het gemist hebben: ze gaat niet!

Volgens mij zei ze dat ze ging vertellen er geen geld voor te hebben. Toch?
Dan zou het nog steeds kunnen dat hij betaalt volgens mij.
Later is nu

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven