Verwachten dat hij vliegticket voor mij betaalt?
woensdag 11 augustus 2021 om 21:36
Ik date een tijdje met een man die veel moet reizen voor zijn werk. Hij heeft een (heel) goed betaalde baan - dit bedoel ik niet om mee te pronken, en daarom date ik ook niet met hem. Moet het even melden voor de situatieschets. Ik daarentegen heb een niet zo fantastisch betaalde baan momenteel.
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?
Goed, nu heeft mij uitgenodigd tijdens een van zijn zakenreizen in september. Hij wilde dat graag en zat via whatsapp een beetje te pushen (niet op negatieve manier), omdat het anders vrij lang duurt voordat we elkaar weer zien. Dus ik heb ingestemd en het lijkt mij ook leuk.
Maar, die instemming heb ik gedaan zonder te overleggen hoe we dat financieel doen. Niet slim uiteraard. En nu komt het dus: ik had verwacht dat hij wel zou aanbieden om mijn ticket te betalen. Of voor de helft oid. (Vind het eigenlijk vreselijk om dit te moeten typen, zo on-feministisch als het klinkt - en ik behoed me al voor de reacties.) Dat heeft hij dus niet gedaan. En nu zit ik met mijn toezegging in mijn maag, want het ticket is al een paar honderd euro, ik moet twee pcr-testen afnemen - gaat ook geld kosten. Met de activiteiten die ik daar wil doen (hij moet ook gewoon werken - ik zal mezelf ook een beetje moeten vermaken), gaat dat echt wel in de papieren lopen voor een weekje weg.
Ik vind het leuk dat hij me uitnodigt, maar voor hem wordt zijn ticket en verblijf betaalt door het bedrijf waar hij voor werkt. En omdat ik, zoals ik zei, momenteel niet zo superveel verdien, is dit echt wel een hap uit mijn budget. Ik ben echt niet op zoek naar een gratis vakantie, en verwacht ook totaal niet dat een man alles voor mij betaalt. Maar ja... wat vinden jullie hier nu van? Was mij verwachting hierin verkeerd?

donderdag 12 augustus 2021 om 15:43
Ken je die mop van de TO en het zakenreisje?
donderdag 12 augustus 2021 om 16:15
Dit.DS1971 schreef: ↑12-08-2021 13:25(...)
Voor mij is het zo klaar als een klontje dat als je iemand voor zoiets uitnodigt dat je als je dan niet ook aanbiedt om te betalen daarvoor je iemand in een vervelende positie brengt. Want als iemand het eigenlijk niet kan betalen, dan is dat gewoon niet leuk. Want dan moet je het daar weer over gaan hebben, komt het al snel over als dat iemand het geld er niet voor over heeft, enz. Je brengt iemand potentieel in verlegenheid daardoor.
wij slapen nooit.

donderdag 12 augustus 2021 om 17:04
Jawel, het verblijf betaal je vaak ook zelf. Ik heb eind dit jaar een bruiloft van vrienden aan de andere kant van het land en dat verblijf moet ik gewoon zelf boeken.DS1971 schreef: ↑12-08-2021 13:29Ja, de vlucht. Maar niet het verblijf en het eten/drinken.
Net zoals dat er bij mij vaak vrienden een weekje langskomen om vakantie te vieren. Dan betalen ze hun eigen reis, maar hier krijgen ze gewoon hun eigen deel van de woning, het eten ligt in de koelkast, drinken genoeg, ik haal ze netjes op op het vliegveld. Breng ze netjes weg. Als we even de boot pakken krijgen ze ook geen rekening van de brandstof. enz.
Ik woon ook in het buitenland en mensen betalen de reis. Daarnaast ligt er eten in de koelkast maar vullen ze de koelkast zelf ook regelmatig. Ik woon en werk hier gewoon, heb geen gratis airbnb en alles is hier duur. Als ik naar vrienden vlieg verwacht ik ook niet dat alles verzorgd wordt.
Hoe ik lees was dat TO alleen de vlucht hoefde te betalen en het verblijf door de baas van date betaald werd. Ik zie dat als een goedkopere vakantie, en als je niet wil dan zeg je nee. Maar ik zie een uitnodiging niet als ik betaal alles.

donderdag 12 augustus 2021 om 17:31
Niet zo zeer, voor beide word je uitgenodigd dus dan zou ik het vreemd vinden als je voor het ene wel je eigen vlucht betaald en voor het andere verwacht dat het betaald wordt.havermout1 schreef: ↑12-08-2021 14:24Een bruiloft is iets heel anders dan een date of een romantisch weekje weg.
donderdag 12 augustus 2021 om 17:49

donderdag 12 augustus 2021 om 18:01
Ze kon gewoon in de kamer slapen die toch al betaald was bedoeld je? Tsja, dat vind ik niet heel erg gul…Ellebowie schreef: ↑12-08-2021 17:04Jawel, het verblijf betaal je vaak ook zelf. Ik heb eind dit jaar een bruiloft van vrienden aan de andere kant van het land en dat verblijf moet ik gewoon zelf boeken.
Ik woon ook in het buitenland en mensen betalen de reis. Daarnaast ligt er eten in de koelkast maar vullen ze de koelkast zelf ook regelmatig. Ik woon en werk hier gewoon, heb geen gratis airbnb en alles is hier duur. Als ik naar vrienden vlieg verwacht ik ook niet dat alles verzorgd wordt.
Hoe ik lees was dat TO alleen de vlucht hoefde te betalen en het verblijf door de baas van date betaald werd. Ik zie dat als een goedkopere vakantie, en als je niet wil dan zeg je nee. Maar ik zie een uitnodiging niet als ik betaal alles.

donderdag 12 augustus 2021 om 18:14
SweetFirefly schreef: ↑12-08-2021 09:58TO gaat al cancelen geloof ik maar is het niet slimmer en vooral duidelijker om eerst te vragen wat hij van haar verwacht? Als je bereid bent om met hem een weekje buitenland te doen dan is zo'n vraag toch heel normaal.
En vraag dan ook meteen hoe hij haar dagindeling ziet. Hij gaat werken? Alle dagen? Tot hoe laat? Kosten van samen eten? etc. etc.
Wat hij van haar verwacht??
Hoe hij haar dagindeling ziet?
Ze kan beter aangeven wat zij van hem verwacht. Hij nodigt haar uit, is de gastheer, mag tijd voor haar vrij maken.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day

donderdag 12 augustus 2021 om 19:34
Een verblijf is meestal aardig duur. Maar blijkbaar als je voorstelt aan iemand of diegene meewil moet je alles betalen. Hij werkt daar hè, zit niet voor z’n lol. Door het te combineren zal vooral de vlucht de kosten zijn voor TO en verder kan ze de overdag de stad bezoeken. In mijn ogen is het dan een stedentrip maar zonder de kosten van verblijf.
Ze daten, kunnen elkaar in september zien als ze elkaar ontmoeten op zijn zakenreis. Ik snap dan echt niet dat hij haar ticket moet betalen. Het is een voorstel zodat ze elkaar eerder kunnen zien, niet meer of minder. Zoals jij zelf ook zei, je betaalt de ticket niet van mensen die op bezoek komen. En misschien vliegt hij de volgende keer naar Nederland voor haar en dan betaalt hij z’n eigen ticket, of moet zij de ticket dan betalen als ze in Nederland wil afspreken?
donderdag 12 augustus 2021 om 19:47
Een ticket kopen voor mensen die op bezoek komen is heel anders dan een date meenemen op een (steden)tripje, dat voor vriend/date al 100% gratis is.Ellebowie schreef: ↑12-08-2021 19:34Een verblijf is meestal aardig duur. Maar blijkbaar als je voorstelt aan iemand of diegene meewil moet je alles betalen. Hij werkt daar hè, zit niet voor z’n lol. Door het te combineren zal vooral de vlucht de kosten zijn voor TO en verder kan ze de overdag de stad bezoeken. In mijn ogen is het dan een stedentrip maar zonder de kosten van verblijf.
Ze daten, kunnen elkaar in september zien als ze elkaar ontmoeten op zijn zakenreis. Ik snap dan echt niet dat hij haar ticket moet betalen. Het is een voorstel zodat ze elkaar eerder kunnen zien, niet meer of minder. Zoals jij zelf ook zei, je betaalt de ticket niet van mensen die op bezoek komen. En misschien vliegt hij de volgende keer naar Nederland voor haar en dan betaalt hij z’n eigen ticket, of moet zij de ticket dan betalen als ze in Nederland wil afspreken?
Let’s go Brandon!
donderdag 12 augustus 2021 om 19:53
Hij neemt haar niet mee. Hij vraagt of ze langs komt als hij er toch al voor zijn werk zit.havermout1 schreef: ↑12-08-2021 19:47Een ticket kopen voor mensen die op bezoek komen is heel anders dan een date meenemen op een (steden)tripje, dat voor vriend/date al 100% gratis is.

donderdag 12 augustus 2021 om 19:55
Maar het is alleen gratis voor hem omdat hij werkt, wat meestal lange dagen zijn als je op reis bent. Dus ze kan meeliften op de dingen die voor hem betaald worden, zo zie ik het. Het is anders als hij daar gratis zit en niet werkt maar 100% vrije tijd heeft. We denken hier gewoon anders overhavermout1 schreef: ↑12-08-2021 19:47Een ticket kopen voor mensen die op bezoek komen is heel anders dan een date meenemen op een (steden)tripje, dat voor vriend/date al 100% gratis is.

donderdag 12 augustus 2021 om 20:07
Ligt eraan. Soms zijn ze druk, andere dagen hebben ze een rustig werkrooster.Ellebowie schreef: ↑12-08-2021 19:55Maar het is alleen gratis voor hem omdat hij werkt, wat meestal lange dagen zijn als je op reis bent. Dus ze kan meeliften op de dingen die voor hem betaald worden, zo zie ik het. Het is anders als hij daar gratis zit en niet werkt maar 100% vrije tijd heeft. We denken hier gewoon anders over![]()
Ik woon ergens waar iedereen op vakantie heen wil en dan ook nog eens op een hele goede locatie. Als mensen hier willen komen is dat anders dan dat ik een date mee zou vragen.
Let’s go Brandon!

donderdag 12 augustus 2021 om 20:12
Hij woont toch gewoon in Nederland?Ellebowie schreef: ↑12-08-2021 19:34Een verblijf is meestal aardig duur. Maar blijkbaar als je voorstelt aan iemand of diegene meewil moet je alles betalen. Hij werkt daar hè, zit niet voor z’n lol. Door het te combineren zal vooral de vlucht de kosten zijn voor TO en verder kan ze de overdag de stad bezoeken. In mijn ogen is het dan een stedentrip maar zonder de kosten van verblijf.
En hij heeft een heel goed inkomen en 0 kosten. Hij wil graag dat zij erbij is. Maar daar heeft hij feiteljjk 0 euro voor over (of ik moet mij vergissen).
Ja, ik vind dat behoorlijk krenterig.

donderdag 12 augustus 2021 om 20:19
Iemand had het over hem als expat. Maar ik zou in zijn situatie niet eens bedenken dat ik haar ticket moet betalen. Het was gewoon een voorstel of ze mee wil zodat ze elkaar eerder zien en daar ook tijd samen hebben. En als ik de antwoorden lees van mensen die zelf andere mensen meevroegen op zakenreis, dan gingen die er ook niet vanuit dat ze de tickets moesten betalen.

donderdag 12 augustus 2021 om 21:15
Wie heeft het over moeten?Ellebowie schreef: ↑12-08-2021 20:19Iemand had het over hem als expat. Maar ik zou in zijn situatie niet eens bedenken dat ik haar ticket moet betalen. Het was gewoon een voorstel of ze mee wil zodat ze elkaar eerder zien en daar ook tijd samen hebben. En als ik de antwoorden lees van mensen die zelf andere mensen meevroegen op zakenreis, dan gingen die er ook niet vanuit dat ze de tickets moesten betalen.
Hij (of zij he) heeft een drukke baan, reist veel. Heeft via werk hoogstwaarschijnlijk ook genoeg frequent flyer punten verdiend om zichzelf of anderen een leuke vliegvakantie te bezorgen. Nodigt TO in zijn enthousiasme uit, maar staat verder niet stil bij de details. Dat is alles wat we weten.
Aan TO om te nu beoordelen of ze de date serieus genoeg neemt om een gesprekje aan te gaan over dat de financiën voor haar momenteel een beetje lastig zijn.
That is all.