Werk & Studie alle pijlers

Niet meer op vrije dagen meer bezig willen zijn met werk

13-08-2021 11:48 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben werkzaam als verpleegkundige in de wijk. We maken gebruik van een werktelefoon en -tablet. Voorheen zat ik tijdens mijn vrije dagen veel op mijn werktelefoon te kijken naar mailtjes/appjes. Bij ons heb je regelmatig een dag of twee dagen tussendoor vrij. Ik ben snel geneigd om op die vrije dagen toch op de hoogte te blijven. De afgelopen 3 weken heb ik vakantie gehad en heb ik mijn werktelefoon en -tablet gewoon echt weg gebracht naar mijn zus (stom dat dit nodig is), omdat ik van mezelf weet dat ik het anders niet kan laten om erop te kijken. Dit heeft echt goed voor mij gewerkt. Ik heb zelfs niet via mijn eigen telefoon op de werkmail gekeken. Ik hoop dat ik dit als ik na mijn vakantie weer begin, dit kan voortzetten. Voorheen had ik mijn telefoon en tablet op vrije dagen wel uitstaan, maar keek ik toch een enkele keer op de dag nog, vooral op de mail. Ik kan natuurlijk niet iedere keer mijn telefoon en tablet naar mijn zus brengen voor één of twee dagen, maar hoe zorg ik ervoor dat ik niet weer in mijn oude patroon verval? Ik heb dan namelijk het idee dat ik continu aansta voor mijn werk en dat wil ik niet meer.
Het is lastig om niet met je werk bezig te zijn als je vrij bent. Ik ging zelf vorig jaar met vakantie toen er een bewoner slecht lag. Heb de eerste dagen echt nog geregeld gekeken hoe het met haar was. Stom maar ja. Uiteindelijk is ze ook in mijn vakantie toen komen te overlijden.Merk bij ons dat mede collega’s ook moeite hebben met het loslaten van je werk op hun vrije dagen en in de vakantie. Dat hoor je onderling wel als je het er over hebt. Maar we letten op elkaar. Ook in geval van veel openstaande diensten. Sommige vinden dat ze alles op moeten lossen. Wat niet kan en ook niet gezond is. En dan spreken we mekaar er op aan. Zo van let je op jezelf? Je hoeft niet alle diensten op te hoeven lossen. Straks zit jij er ook door. En dat is fijn dat iemand je soms terugfluit. Maar goed dit is weer een andere discussie.
KamilleT schreef:
13-08-2021 11:52
Ik mag van mezelf er wel naar kijken, maar er niets mee doen, tenzij ik er na mijn vakantie heel veel last van krijg dat ik het niet heb gedaan. Als ik echt op vakantie ga, neem ik mijn werkdevices niet mee. Voor de allerergste nood, maar dan moeten er echt doden vallen, heeft een enkele collega mijn privé nummer.
Voor jou: Telefoon uit en in de la, en elke dag dat je er niet naar kijkt, mag je een ijsje :)
Doe dit!! Dat is zo lief :hug:
KooktMetKnoflook schreef:
13-08-2021 22:54
Misschien vind je jezelf te belangrijk.
Of ben je bang dat je niet meekomt als je niet op de hoogte blijft.

Echt, zing het liedje van Frozen. Let it go.
Zo belangrijk ben je niet, en als je maandag zegt 'niks van meegekregen, ik had vrij' vindt iedereen dat prrrima.

Juist door altijd alles te checken en op de hoogte te blijven kom je onzeker, angstig en twijfelachtig over - en je komt niet over als geïnteresseerd en betrokken.

Dus je 'interesse' is averechts.
Ga iets leuks doen.
Is dat zo? Wij zeggen wel altijd van collega’s die heel lange dagen werken dat ze het zeker niet zo gezellig hebben thuis, maar even je mail checken lijkt toch niet of je angstig en onzeker bent?
Ik werk ook als verpleegkundige en heb dit ook veel te veel gedaan, in m'n werkmail kijken terwijl ik thuis was, ik kan zelfs vanuit huis in het EPD van het ziekenhuis en kan zo kijken hoe het met de patiënten gaat. Heel verleidelijk....
Maar ik heb het mezelf afgeleerd en ik kan serieus zeggen dat mijn leven er zóveel op vooruit gegaan is! Ik was eigenlijk áltijd aan het werk en nu niet meer.
Als ik ga werken zie ik die dag wel wat er voor me ligt. Het moeilijkste was eigenlijk het thuis weer leuk vinden en mezelf als niet-verpleegkundige-maar-mezelf weer hervinden.
Misschien eens voor jezelf opschrijven welke voordelen het thuis niet in de mail kijken je allemaal oplevert en ook eens nadenken over wat je allemaal wel niet kunt doen met de ruimte die je nu (in je hoofd vooral) overhoudt.
Mijn voordelen;
-ik slaap veel beter
-ik kan weer lekker tv kijken zonder aan m'n werk te denken
-ik heb meer aandacht voor mijn kinderen
-mijn werk zelf is leuker omdat ik minder angst en stress voel.
Enzovoort
Hangmat schreef:
15-08-2021 22:53
Ik werk ook als verpleegkundige en heb dit ook veel te veel gedaan, in m'n werkmail kijken terwijl ik thuis was, ik kan zelfs vanuit huis in het EPD van het ziekenhuis en kan zo kijken hoe het met de patiënten gaat. Heel verleidelijk....
Maar ik heb het mezelf afgeleerd en ik kan serieus zeggen dat mijn leven er zóveel op vooruit gegaan is! Ik was eigenlijk áltijd aan het werk en nu niet meer.
Als ik ga werken zie ik die dag wel wat er voor me ligt. Het moeilijkste was eigenlijk het thuis weer leuk vinden en mezelf als niet-verpleegkundige-maar-mezelf weer hervinden.
Misschien eens voor jezelf opschrijven welke voordelen het thuis niet in de mail kijken je allemaal oplevert en ook eens nadenken over wat je allemaal wel niet kunt doen met de ruimte die je nu (in je hoofd vooral) overhoudt.
Mijn voordelen;
-ik slaap veel beter
-ik kan weer lekker tv kijken zonder aan m'n werk te denken
-ik heb meer aandacht voor mijn kinderen
-mijn werk zelf is leuker omdat ik minder angst en stress voel.
Enzovoort
De betrokkenheid die je als verpleegkundige voelt.... dat maakt het inderdaad dat je soms in je eigen tijd nog gaat checken hoe situaties aflopen....ik had op een gegeven moment twee werkgevers, bij een kon ik ook thuis in het EPD en keek ik ook regelmatig hoe de situatie verder verliep. Of las ik me thuis alvast in zodat ik voorbereid weer aan het werk ging. Dat brak me op. Toen ging de laptop en werktelefoon na mijn laatste dienst in de tas en werd die pas weer geopend als ik weer aan het werk ging, De avond ervoor (thuiszorg) bekeek ik mijn werkroute zodat ik wist waar ik moest beginnen, maar verder niets meer, geen rapportages lezen, geen mail checken etc. Dat heb ik echt moeten leren. Ik begin volgende maand met een nieuwe baan in een verpleeghuis, ik ga echt proberen om meteen mijn grenzen hierin te bewaken. Want ik weet van mezelf dat ik door mijn betrokkenheid mezelf hier heel gauw in verlies.
Ik doe ander werk maar heb deze neiging ook.. ik laat mijn werkmobiel in mijn werktas zitten en laat hem vooral uitstaan. Dat helpt wel. Maar het is een ding. Het is ff oefenen merk ik hoor. En ook niet omdat ik denk dat ik onmisbaar ben maar vooral omdat ik op de hoogte wil blijven. Ik werk in crisissituaties en dan kan het van dag tot dag veranderen.
KooktMetKnoflook schreef:
13-08-2021 22:54
Misschien vind je jezelf te belangrijk.
Of ben je bang dat je niet meekomt als je niet op de hoogte blijft.

Echt, zing het liedje van Frozen. Let it go.
Zo belangrijk ben je niet, en als je maandag zegt 'niks van meegekregen, ik had vrij' vindt iedereen dat prrrima.

Juist door altijd alles te checken en op de hoogte te blijven kom je onzeker, angstig en twijfelachtig over - en je komt niet over als geïnteresseerd en betrokken.

Dus je 'interesse' is averechts.
Ga iets leuks doen.
Jij werkt duidelijk niet in de (thuis) zorg. Uiteraard moet je na 1 dag of 1 maand vrij mee zijn met veranderde toestand bij je patiënten/cliënten. Het is een noodzaak om op de hoogte te blijven en doe je dat niet dan ben je niet betrokken en niet verantwoord bezig.
Maandag zeggen ‘niets van meegekregen’ en iedereen die dat prima vindt is ook niet van toepassing in de thuiszorg want je komt niet bij elkaar met je collega’s, je gaat van thuis uit naar je eerste cliënt/patiënt en gaat van bij je laatste gewoon naar huis. Niemand gaat het prima vinden als je niet op de hoogte bent van wat van je verwacht wordt, vooral je zorgvrager niet en voor jezelf is het ook niet leuk als blijkt dat je niet de juiste zorgen hebt verleend.

Binnenkort neem ik mijn werktelefoon niet mee op verlof, ik check wel wanneer ik terug thuis ben maar bij een paar dagen vrij volg ik gewoon wat er aan de hand is. Gelukkig gaat die telefoon niet de hele dag door, worden er nooit nonsens berichten verstuurd en krijg je ook nooit info over een cliënt waar je niet werkt. Het valt hier dus heel goed mee.
Attraverso schreef:
16-08-2021 11:04
Jij werkt duidelijk niet in de (thuis) zorg. Uiteraard moet je na 1 dag of 1 maand vrij mee zijn met veranderde toestand bij je patiënten/cliënten. Het is een noodzaak om op de hoogte te blijven en doe je dat niet dan ben je niet betrokken en niet verantwoord bezig.
Maandag zeggen ‘niets van meegekregen’ en iedereen die dat prima vindt is ook niet van toepassing in de thuiszorg want je komt niet bij elkaar met je collega’s, je gaat van thuis uit naar je eerste cliënt/patiënt en gaat van bij je laatste gewoon naar huis. Niemand gaat het prima vinden als je niet op de hoogte bent van wat van je verwacht wordt, vooral je zorgvrager niet en voor jezelf is het ook niet leuk als blijkt dat je niet de juiste zorgen hebt verleend.

Binnenkort neem ik mijn werktelefoon niet mee op verlof, ik check wel wanneer ik terug thuis ben maar bij een paar dagen vrij volg ik gewoon wat er aan de hand is. Gelukkig gaat die telefoon niet de hele dag door, worden er nooit nonsens berichten verstuurd en krijg je ook nooit info over een cliënt waar je niet werkt. Het valt hier dus heel goed mee.
Voordat je bij de cliënt binnenstapt of voordat je thuis aan je route begint kun je de rapportages lezen. Om professionele zorg te kunnen leveren is het echt niet noodzakelijk dossiers te lezen of berichten op het portaal als je vrij bent.
Attraverso schreef:
16-08-2021 11:04

Waarom is dat een must? Ik vraag het uit interesse. Waarom kun je niet bij aanvang van je werkdag je wat inlezen? Waarom wordt er verwacht dat iedereen in z’n vrije tijd met werk bezig blijft? Natuurlijk hoeft even een mailtje te lezen niet veel tijd te kosten, maar het is niet per se niet betrokken als je dat niet wilt doen? Ik doe ander werk, maar na een burn out heb ik wel geleerd dat het gezond is om je ook af en toe niet met werk bezig te houden.
Je werk (ook in de thuiszorg) moet zo georganiseerd zijn dat jij op dag 1 na je vakantie/vrije weekend etc. kunt inlezen en zo aan de slag moet kunnen.
Als dit niet kan wordt er blijkbaar niet volledig gerapporteerd.
Het is vaak helemaal niet nodig om werkelijk ALLES te weten van je patiënt/cliënt. Alleen wat van belang is voor de zorg die je levert.
Als ik na 3 weken terug kom op m'n afdeling ken ik 90% van de patiënten helemaal niet. Ik lees de medische achtergrond, rapportage van de laatste 3 dagen en het verpleegplan waar in staat welke zorg ik lever. Dat doe ik gewoon na mijn vakantie, niet eerder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven