Nooit met lege handen aankomen 

25-08-2021 17:01 367 berichten
Hoi dames🙋‍♂️,

Ik zal gelijk met de deur in huis vallen. Ik ben geen vrouw, maar heb wel advies nodig van een vrouw. Waar kan dat dus beter dan hier? :)

Ik heb met een erg leuk meisje op Tinder gematched en we praten nu een maandje via Insta. Het is echt het type dat altijd blij is en ze is echt leuk om mee te praten.
We gaan binnenkort wat drinken op een terras.

Naast het openhouden van een deur etc, is mij aangeleerd om eigenlijk nooit met lege handen aangekomen als je iemand voor het eerst ontmoet.
Nu zit ik erover na te denken om iets voor haar mee te nemen. Mijn eerste gedachte gaat uit naar iets zoals een bosje bloemen.
Als ik me in een meisje zou verplaatsen lijkt het mij wel leuk om iets te krijgen bij een eerste ontmoeting, omdat het volgens mij niet zovaak meer gebeurd.
Ik loop alleen altijd veel te veel te piekeren over alles, dus ik ben benieuwd naar wat jullie vinden.
Misschien dat leeftijd nog iets uitmaakt? Zo ja, we zijn beide rond de 20.

Zouden jullie het leuk vinden om iets te krijgen op een eerste date? :)

Ohja en suggesties zijn uiteraard altijd welkom ;)
KamilleT schreef:
26-08-2021 12:56
Nee, dat is op basis van waarnemingen in eigen omgeving. Met pijn in het hart zie ik zeker de helft van de vrouwelijke collega’s uren inleveren als er een kindje komt, omdat manlief zogenaamd niet minder kan gaan werken. En dan is het bij ons nog wel redelijk geëmancipeerd, met veel moeders die 32+ uur werken. Ook mannen die 32 uur werken, net als hun vrouw, maar toch toegeven dat ze minder doen in de derde shift.
De man doet het geld zeg maar.

(En de vrouw dus de zorg)

Ik zie toch wel een parallel met dat seksistisch gedrag bij het daten...
KamilleT schreef:
Nee, dat is op basis van waarnemingen in eigen omgeving. Met pijn in het hart zie ik zeker de helft van de vrouwelijke collega’s uren inleveren als er een kindje komt, omdat manlief zogenaamd niet minder kan gaan werken. En dan is het bij ons nog wel redelijk geëmancipeerd, met veel moeders die 32+ uur werken. Ook mannen die 32 uur werken, net als hun vrouw, maar toch toegeven dat ze minder doen in de derde shift.
Ik had begrepen dat mannen helemaal geen derde shift hebben.

Overigens heb ik wel gelachen om die derde shift. ;)
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
26-08-2021 13:03

Jij bent niet representatief voor de meeste vaders.
DS1971 schreef:
26-08-2021 13:03

Voor de liefhebbers:
entertainment/waarom-werken-vrouwen-nie ... ges/470530
KamilleT schreef:
maar tja, het gaat natuurlijk twee kanten op
als je het raar vindt, dat een man vraagt financien/geld splitten, is het ook raar, dat een vrouw vraagt de zorg te delen
Ceder schreef:
26-08-2021 12:45
Het klinkt alsof je een gelegenheidsfeminist bent.

Wikipedia:
Feminisme is de verzameling maatschappelijke en politieke stromingen [...die...] emancipatie nastreven op economisch, politiek, sociaal en persoonlijk vlak.
Prima, dan ben ik een gelegenheidsfeminist, als dat het beter verwoord. Het gaat er om dat ik wel gelijkwaardigheid nastreef (gelijk loon naar gelijk werk ed. ) , maar we (man vs vrouw) zijn niet het zelfde.
Eidde schreef:
26-08-2021 11:31
Gelijke rechten, ja eens, natuurlijk.
Maar mannen en vrouwen zijn nou eenmaal verschillend. En ik omarm dat liever want ik vind het juist mooi.
Verschillend betekent niet ongelijkwaardig.
Mannen en vrouwen zijn verschillend.
Vrouwen zijn verschillend van elkaar.
Mannen zijn verschillend van elkaar.
Ik ben een vrouw en ik wil geen bloemen.
Ik ben een vrouw en als ik ga daten, dan zal ik waarschijnlijk meer lijken op de man waarmee ik date dan op de gemiddelde vrouw.

Je mag omarmen wie en wat je wil, maar als vrouw heb ik er belang bij dat we als wereld verschillen tussen individuen erkennen in plaats van blind varen op twee soorten mensen: mannen en vrouwen.
DS1971 schreef:
26-08-2021 13:00
Feminisme is opkomen voor de belangen van de vrouwen en dus wel breder dan alleen maar emancipatie.

Mijn vriendin is absoluut pro emancipatie (in woord, maar meer nog in daad), maar ze heeft echt een hekel aan feministen. Of mannenhaters, zoals zij het noemt. Dat is misschien wat doorgeslagen, maar ook weer niet helemaal onwaar... veel feministen (of in ieder geval mensen die zich feminist noemen) zijn heel erg anti man/masculiniteit.
je kunt heel goed opkomen voor de rechten van de 1, zonder een hekel te hebben aan de ander hoor
Feministen vragen niet meer rechten dan mannen hebben. Maar gewoon gelijke rechten voor vrouwen
Ik zie mezelf best als feminist, en ben dol op mannen
lilalinda schreef:
26-08-2021 11:38
wel als het gaat om Inkomen, Zorg, etc
Ja en daarom mag je de man niet laten betalen op een 1e date?
KamilleT schreef:
26-08-2021 13:07
Jij bent niet representatief voor de meeste vaders.
Dat is waar, maar wat ik lees is de derde shift dat vrouwen zich drukmaken om het welzijn van hun naasten, terwijl mannen daar helemaal niet mee zitten.

Ik vermoed zelf dat dat niet echt wetenschappelijk bewezen is (en als dat zo is dat het genuanceerder ligt dan alle vrouwen zus, alle mannen zo), maar goed. Toen ik het las (naar aanleiding van een post hier over hoe vervelend het wel niet was dat vrouwen ook nog de derde shift moesten doen), moest ik daar een beetje om lachen, want ik denk dan meteen: dat heb je toch allemaal in eigen hand.

Dus als het al speelt, dan zou ik zeggen dat het vooral handig is om duidelijk te maken dat je het in eigen hand hebt en je dus hier echt een vrije keuze in hebt. Wat dat betreft is de mens zelf vaak de grootste beperker van zijn eigen vrijheid. ;)
Ook dit topic is ontspoort.
DS1971 schreef:
Feminisme is opkomen voor de belangen van de vrouwen en dus wel breder dan alleen maar emancipatie.

Mijn vriendin is absoluut pro emancipatie (in woord, maar meer nog in daad), maar ze heeft echt een hekel aan feministen. Of mannenhaters, zoals zij het noemt. Dat is misschien wat doorgeslagen, maar ook weer niet helemaal onwaar... veel feministen (of in ieder geval mensen die zich feminist noemen) zijn heel erg anti man/masculiniteit.
Bijzonder dat feministen vaak gelijk worden weggezet als mannenhaters. Komt over het algemeen omdat feministen de maatschappij willen verbeteren zodat mannen en vrouwen gelijkwaardiger worden. Alleen aangezien de maatschappij nogal in het voordeel van mannen is, wordt je gelijk weggezet als mannenhater.
En daarnaast als je je hard maakt voor een bepaalde zaak, dan zul je vaak meer onrecht ontdekken. Dus ik kan mij voorstelen dat als je je druk maakt over gelijke rechten voor vrouwen, je ook meer onrecht tegen komt en dit jouw houding kan verharden.

Ik ben zowel geëmancipeerd als een feminist, maar geen mannenhater. Maar toch kan ik wel walgen van de manier waarop de maatschappij mannen bevoordeeld en vrouwen veroordeeld. En helaas wordt de maatschappij nog altijd geleid door voornamelijk mannen en de mannelijke visie op bepaalde zaken. Ik heb geen moeite met mannen of masculaniteit, wel met toxische mannen, toxische meningen in het voordeel van mannen of toxische masculaniteit. En daar moet gewoon een vuist tegen gemaakt worden. Want dit is niet alleen in het nadeel van vrouwen, maar ook in het nadeel van mannen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
lilalinda schreef:
26-08-2021 13:16
je kunt heel goed opkomen voor de rechten van de 1, zonder een hekel te hebben aan de ander hoor
Feministen vragen niet meer rechten dan mannen hebben. Maar gewoon gelijke rechten voor vrouwen
Ik zie mezelf best als feminist, en ben dol op mannen
Ik nuanceer het niet voor niets naar mensen die zich feminist noemen. Het punt is denk ik dat degenen die de neiging te hebben om voor de groep te spreken vaak heel uitgesproken zijn en daardoor ook vaak weinig genuanceerd. Heeft allemaal zijn nut hoor, maar het is weer geweldig voor de tegenstanders om de beeldvorming die daardoor ontstaat uit te buiten.

Als echte liberaal kijk ik juist vooral naar het individu en de individuele vrijheid. Als er dus iemand op basis van ik ben feminist gaat lopen fulmineren dat vrouwen dom zijn als ze kiezen voor een ongelijke rolverdeling, dan gaan bij mij de haren overeind. Dat gaat ernstig tegen mijn liberale waarden in.

Ook al vind ik doorgaans vrouwen die juist hun eigen leven leiden en onafhankelijk zijn het leukste. Al kan dat natuurlijk ook op hele verschillende manieren. Het is niet alsof een baan en inkomen het enige is wat je kan definiëren hier op aarde (en ja, dat zei ik als rechtgeaarde kapitalist).
DS1971 schreef:

Dat slaat nergens op. Waarom zouden feministen mannenhaters zijn?

Iedereen gelijk en klaar. Niemand is meer dan een ander op basis van gender en klaar.

Alle genders zijn evenwaardig, niet meer of niet minder.
Life is short. Eat dessert first.
dianaf schreef:
26-08-2021 13:36
Bijzonder dat feministen vaak gelijk worden weggezet als mannenhaters. Komt over het algemeen omdat feministen de maatschappij willen verbeteren zodat mannen en vrouwen gelijkwaardiger worden. Alleen aangezien de maatschappij nogal in het voordeel van mannen is, wordt je gelijk weggezet als mannenhater.
En daarnaast als je je hard maakt voor een bepaalde zaak, dan zul je vaak meer onrecht ontdekken. Dus ik kan mij voorstelen dat als je je druk maakt over gelijke rechten voor vrouwen, je ook meer onrecht tegen komt en dit jouw houding kan verharden.

Ik ben zowel geëmancipeerd als een feminist, maar geen mannenhater. Maar toch kan ik wel walgen van de manier waarop de maatschappij mannen bevoordeeld en vrouwen veroordeeld. En helaas wordt de maatschappij nog altijd geleid door voornamelijk mannen en de mannelijke visie op bepaalde zaken. Ik heb geen moeite met mannen of masculaniteit, wel met toxische mannen, toxische meningen in het voordeel van mannen of toxische masculaniteit. En daar moet gewoon een vuist tegen gemaakt worden. Want dit is niet alleen in het nadeel van vrouwen, maar ook in het nadeel van mannen.
Ik zie het iets anders. Je hebt toxisch gedrag. Door dat toxische masculiniteit te noemen geef je het impliciet de duiding dat het iets met gender te maken heeft. Terwijl zowel mannen als vrouwen gewoon nare mensen kunnen zijn, of in ieder geval naar gedrag kunnen vertonen.

Gedrag moet je los zien van de persoon. Het maakt niet uit of je man of vrouw bent (dan wel met geen van beiden identificeert), blank of gekleurd, hetero of LGBTQ+, welke afkomst je hebt, rijk of arm, whatever: beoordeel iemand op zijn daden.

De wereld wordt in mijn beleving ook niet geleid door mannen, maar een heel klein clubje machtige mensen, waaronder zowel mannen als vrouwen, die heel onzichtbaar aan de touwtjes trekken. Als je machtsstructuren wil doorbreken, dan moet je ook echt kijken waar het zit. Dan kom je al heel snel uit op grote bedrijven, banken, enz. Net zoals vroeger het de adel en de geestelijken waren.

Voor zo'n groepje is het ideaal als vooral diverse groepen elkaar bestrijden. Lukt ook heel aardig tegenwoordig. Zoals bijvoorbeeld de woningmarkt. Je hebt een groep die denkt dat het de beleggers zijn, een groep die denkt dat het die nare buitenlanders zijn, enz. De politiek die er een potje van heeft gemaakt lacht zich een breuk, net als degenen die echt fors verdienen aan de problematiek (de banken en vooral de centrale banken die een hele nare rol spelen in dat dossier).

Ik dwaal af, dus ik stop maar... ;)
doornroosje9 schreef:
26-08-2021 13:38
Dat slaat nergens op. Waarom zouden feministen mannenhaters zijn?

Iedereen gelijk en klaar. Niemand is meer dan een ander op basis van gender en klaar.

Alle genders zijn evenwaardig, niet meer of niet minder.
Gelijk gaat niet gebeuren, we zijn niet gelijk. Gelijkwaardig, gelijke kansen: helemaal voor.

Vwb mijn vriendin, die praat vanuit haar ervaring. Haar mening verder.
Poeh, ik zie dat anno 2021 nog altijd niet duidelijk is bij iedereen wat welk begrip bevat.

Emancipatie: gelijke behandeling van mensen. Dat kan in allerlei contexten: emancipatie van bejaarden, emancipatie van hoogopgeleide medewerkers binnen productiebedrijven, emancipatie van buitenlanders.

Feminisme: emancipatie met betrekking tot man-vrouw verhoudingen.

Seksisme: het verschillend behandelen van mannen en vrouwen.

Zeggen dat je wel geëmancipeerd bent maar geen feminist klopt dus bij voorbaat niet.

Verder sluiten feminisme en seksisme elkaar uit: je bent het één of het ander. Je kunt hooguit zeggen dat het situatie-afhankelijk is voor je. Bijvoorbeeld dat je seksistisch bent bij het betalen in een restaurant maar feministisch als het gaat over de zorg voor anderen. Gelegenheids-seksisme/feminisme kun je dat noemen.

(Je hebt ook nog masulinisme: het uitgangspunt dat mannen beter zijn dan vrouwen. Daar bestaat geen tegenovergestelde van, alhoewel sommige leken denken dat feminisme gaat over dat vrouwen beter zouden zijn dan mannen. Dat is niet zo, zie boven)
Ceder schreef:
26-08-2021 13:55
Poeh, ik zie dat anno 2021 nog altijd niet duidelijk is bij iedereen wat welk begrip bevat.

Emancipatie: gelijke behandeling van mensen. Dat kan in allerlei contexten: emancipatie van bejaarden, emancipatie van hoogopgeleide medewerkers binnen productiebedrijven, emancipatie van buitenlanders.

Feminisme: emancipatie met betrekking tot man-vrouw verhoudingen.

Seksisme: het verschillend behandelen van mannen en vrouwen.

Zeggen dat je wel geëmancipeerd bent maar geen feminist klopt dus bij voorbaat niet.

Verder sluiten feminisme en seksisme elkaar uit: je bent het één of het ander. Je kunt hooguit zeggen dat het situatie-afhankelijk is voor je. Bijvoorbeeld dat je seksistisch bent bij het betalen in een restaurant maar feministisch als het gaat over de zorg voor anderen. Gelegenheids-seksisme/feminisme kun je dat noemen.

(Je hebt ook nog masulinisme: het uitgangspunt dat mannen beter zijn dan vrouwen. Daar bestaat geen tegenovergestelde van, alhoewel sommige leken denken dat feminisme gaat over dat vrouwen beter zouden zijn dan mannen. Dat is niet zo, zie boven)
Maar dan moet er toch ook een term zijn voor het omgekeerde. Er zijn vast mensen die denken dat vrouwen beter zijn dan mannen, toch?
DS1971 schreef:
26-08-2021 13:53
Gelijk gaat niet gebeuren, we zijn niet gelijk. Gelijkwaardig, gelijke kansen: helemaal voor.

Vwb mijn vriendin, die praat vanuit haar ervaring. Haar mening verder.
Tsja, ik ben één van de mensen die denken dat mannen en vrouwen helemaal niet zo verschillend zijn.
En ik zou dolgraag weten wat er zou gebeuren als we vanaf nu ALLE kinderen precies hetzelfde zouden opvoeden.

Ik heb ook een bloedhekel aan dat idiote roze voor meisjes en blauw voor jongens. Mag dat alsjeblieft de prullenbak in en NOOIT meer eruit komen?
Life is short. Eat dessert first.
DS1971 schreef:
26-08-2021 13:59
Maar dan moet er toch ook een term zijn voor het omgekeerde. Er zijn vast mensen die denken dat vrouwen beter zijn dan mannen, toch?
Zijn we dat niet dan?
DS1971 schreef:
Je kunt nog de eerste zijn!

Etymologisch vind ik het ook onhandig dat feminisme en masculinisme niet elkaars tegengestelden zijn, maar het is zo.

(Verder bestaan sommige worden gewoon nog niet: "bezuinigen" heeft nog geen tegenovergestelde volgens mij)
DS1971 schreef:
Ik vond het juist bijzonder dat ik de term nog nooit had gehoord - en toen dacht ik: het is eeuwen zo geweest dat het gewoon zo werd gezien, daar was helemaal geen term voor nodig.
doornroosje9 schreef:
26-08-2021 14:01
Tsja, ik ben één van de mensen die denken dat mannen en vrouwen helemaal niet zo verschillend zijn.
En ik zou dolgraag weten wat er zou gebeuren als we vanaf nu ALLE kinderen precies hetzelfde zouden opvoeden.

Ik heb ook een bloedhekel aan dat idiote roze voor meisjes en blauw voor jongens. Mag dat alsjeblieft de prullenbak in en NOOIT meer eruit komen?
Dat was vroeger andersom, wist je dat? Ik heb niet het idee dat de wereld daardoor wezenlijk anders is geworden.
doornroosje9 schreef:
26-08-2021 14:01

Als een jongen roze leuk vindt en ouders voeden kind op met blauwe kleuren en doen kind op voetbal omdat het een jongetje is maar kind wil liever op ballet. Dan komt dat er echt wel uit hoor, kind is dan niet gelukkig. Dat is gewoon de natuur van een mens, dat wordt en kan niet beinvloed worden door opvoeding.
Snoesje83 schreef:
26-08-2021 14:08
Als een jongen roze leuk vindt en ouders voeden kind op met blauwe kleuren en doen kind op voetbal omdat het een jongetje is maar kind wil liever op ballet. Dan komt dat er echt wel uit hoor, kind is dan niet gelukkig. Dat is gewoon de natuur van een mens, dat wordt en kan niet beinvloed worden door opvoeding.
Wow... zeg je hiermee dat gender-specifieke opvoedpatronen geen invloed hebben op het verloop van iemands leven?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven