Man met bindingsangst

29-08-2021 17:48 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zij: vrouw van 32. Ik: man van 38.
Status: ongeveer 4 maanden samen.

Na ongeveer een maand app/videobellen contact hebben we elkaar ergens in maart in real-life ontmoet. De vonken spatten er vanaf. Misschien wel too much en too fast... Seks op de eerste avond. Blijven slapen. Dit tempo. Ik had hier geen enkele moeite mee. Maar de woorden “ik hou van jou” kwamen al vrij snel uit haar mond.

Dit tempo was ook al zo vanaf het eerste moment dat we met elkaar appten. Het was zij die al vrij snel erotische foto’s stuurde van haarzelf (ik denk na dag 2 of 3). Ik moet erbij zeggen dat ik zelf ook wel in de gesprekken destijds die sfeer erin gooide. Soort van seksuele geprikkelde appjes wat natuurlijk vraagt om reactie.

Nu dus wat maanden verder en een steeds grotere vorm van ‘bindingsangst’ begint bij mij op te spelen. Dit gaat gepaard met hoge pieken en diepe dalen in onze relatie. Het lijkt wel of we elkaar niet goed kunnen vertrouwen, waardoor het ontspannen sfeertje er steeds minder is. Hoewel mijn angst om mij emotioneel te binden aan iemand niet nieuw voor me is, zit het me nu wel erg in de weg! Erger dan bij mijn vorige relaties. Maar daar was het tempo vanaf de start dan ook niet zo hoog (snel naar het seksuele en soule-mate achtige taferelen).

Hoe kijken jullie naar een relatie die zo snel en intens van start gaat? Hebben jullie hier zelf ook ervaringen mee gehad? Wellicht niet bij jezelf, maar ook bij jullie vrienden/vriendinnen.
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:11
Ik geef geen psychoanalyse. Kan ik wel doen hoor. Dan zie ik twee onveilig gehechte mensen die een relatie met elkaar willen. Dan moet je een verdomd lange adem hebben en heel veel zelfinzicht wil dit gaan werken.
Je zit aardig warm. Het probleem is hier dus ook een beetje de 2 blinden die elkaar helpen oversteken. We weten allebei niet waar we naar toe gaan; de kans op ongelukken is groot en denken om en om te weten welke kant we op moeten.

Nog een probleem: iemand die mij wel kan helpen met oversteken vond ik altijd ‘te saai’. Iets waarbij ik me nu steeds meer besef dat een ’saaie’ juist dat is wat ik wil.

Alleen voel ik me meer begrepen bij iemand die ook net zo blind is als ik en heb ik ergens van binnen een gevoel dat we juist elkaar goed kunnen helpen. Omdat we hetzelfde zijn ofzoiets.
lilalinda schreef:
29-08-2021 19:14
Jullie hebben je laten meeslepen in geiligheid, nu heb je elkaar vaker naakt gezien en is de spanning weg
Het zat er gewoon niet in, geeft niks
De seks is inderdaad heel goed. Ik denk dat dat ook een probleem is. Alles word opgelosd met seks. Iets wat voor ons herkenbaar is als liefde lijkt wel. Of beter gezegd bevestiging van geliefd worden.

Deze oplossing werkte vroeger voor mij zo, maar ik wil nu eindelijk eens een echte relatie!
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:17
Je zit aardig warm. Het probleem is hier dus ook een beetje de 2 blinden die elkaar helpen oversteken. We weten allebei niet waar we naar toe gaan; de kans op ongelukken is groot en denken om en om te weten welke kant we op moeten.

Nog een probleem: iemand die mij wel kan helpen met oversteken vond ik altijd ‘te saai’. Iets waarbij ik me nu steeds meer besef dat een ’saaie’ juist dat is wat ik wil.

Alleen voel ik me meer begrepen bij iemand die ook net zo blind is als ik en heb ik ergens van binnen een gevoel dat we juist elkaar goed kunnen helpen. Omdat we hetzelfde zijn ofzoiets.
Ik heb precies dit met mijn ex gehad, de basis van onze relatie was een gedeelde beschadiging in ons verleden. Het was dus een soort 'herkenning', een soort van elkaar snappen zonder dat je het hoeft uit te leggen, een vorm van accepteren van iets bij elkaar en dat gevoel is heel erg sterk. Maar het is geen basis voor een gezonde relatie, iig niet in ons geval. De basis van een relatie moet mi zijn liefde en dus gedeelde interesses, normen en waarden, bepaalde karaktereigenschappen etc. Gedeelde en herkenbare problemen vallen daar niet onder. Denk maar na, als die problemen opgelost zouden worden, wat hou je dan over? Als je pech hebt niets.
whateffa wijzigde dit bericht op 29-08-2021 19:23
5.43% gewijzigd
Whateffa schreef:
29-08-2021 19:21
Ik heb precies dit met mijn ex gehad, de basis van onze relatie was een gedeelde beschadiging in ons verleden. Het was dus een soort 'herkenning' en dat gevoel is heel erg sterk. Maar het is geen basis voor een gezonde relatie, iig niet in ons geval. De basis van een relatie moet mi zijn liefde en dus gedeelde interesses, normen en waarden, bepaalde karaktereigenschappen etc. Gedeelde en herkenbare problemen vallen daar niet onder. Denk maar na, als die problemen opgelost zouden worden, wat hou je dan over?
Heel treffend die laatste vraag!!
Whateffa schreef:
29-08-2021 19:21
Ik heb precies dit met mijn ex gehad, de basis van onze relatie was een gedeelde beschadiging in ons verleden. Het was dus een soort 'herkenning', een soort van elkaar snappen zonder dat je het hoeft uit te leggen, een vorm van accepteren van iets bij elkaar en dat gevoel is heel erg sterk. Maar het is geen basis voor een gezonde relatie, iig niet in ons geval. De basis van een relatie moet mi zijn liefde en dus gedeelde interesses, normen en waarden, bepaalde karaktereigenschappen etc. Gedeelde en herkenbare problemen vallen daar niet onder. Denk maar na, als die problemen opgelost zouden worden, wat hou je dan over? Als je pech hebt niets.
Hoe lang waren jullie bij elkaar gebleven? Hoe ben jij daar dan uitgekomen? En jullie gedeelde beschadiging: zat daar iets in van hoogsensitief & nps?
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:17

Als je zelf onveilig gehecht bent dan heb je iemand nodig die veilig is, anders gaat het niet werken.
Iedere dag is gehaktdag
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 18:50
Ik rook niet, maar ik denk dat je dit beetje kunt vergelijken als een verslaving. Ik wou dat ik dit gewoon zo kon doen: niet meer daten met haar en dan klaar!
En waarom zou dit niet kunnen dan? Wat gebeurt er dan?
Iedere dag is gehaktdag
Je kan haar ook eerlijk zeggen dat het leuk is voor de seks en gezelligheid en meer niet. Eerlijk zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:27
Als je zelf onveilig gehecht bent dan heb je iemand nodig die veilig is, anders gaat het niet werken.
Ja dat is dus ook wat door mijn hoofd gaat, maar het voelt voor mij zo logisch om iemand naast me te hebben die ook geen kei is in relaties. Alleen kom ik er steeds meer achter dat wat jij zegt bijna de enige mogelijkheid is van een gezonde relatie. Ik krijg al hulp dus ik ben ermee bezig. Maar dit is echt zo verdomde lastig! :cry:
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:31
Ja dat is dus ook wat door mijn hoofd gaat, maar het voelt voor mij zo logisch om iemand naast me te hebben die ook geen kei is in relaties. Alleen kom ik er steeds meer achter dat wat jij zegt bijna de enige mogelijkheid is van een gezonde relatie. Ik krijg al hulp dus ik ben ermee bezig. Maar dit is echt zo verdomde lastig! :cry:
Ja maar wel een goed inzicht.
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:27
En waarom zou dit niet kunnen dan? Wat gebeurt er dan?
Heel eerlijk: dan voelt het net alsof ik dus echt mijn soulemate laat gaan. Kan ik weer op zoek en een ‘goede’ vrouw vinden en het uiteindelijk niks vinden. In deze relatie blijven en dan spanning buiten de deur zoeken. Iets wat ik noooooit meer wil doen!
viva-amber schreef:
29-08-2021 19:30
Je kan haar ook eerlijk zeggen dat het leuk is voor de seks en gezelligheid en meer niet. Eerlijk zijn.
Geprobeerd. Maar dan wordt ik er weer als het ware ingezogen. Dan ga ik weer geloven dat het meer is dan alleen seks en gezelligheid. Doe ik dat, dan wil ik haar ook niet delen. Dus zit je weer in een relatie. Of fling :@@:
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:34
Heel eerlijk: dan voelt het net alsof ik dus echt mijn soulemate laat gaan. Kan ik weer op zoek en een ‘goede’ vrouw vinden en het uiteindelijk niks vinden. In deze relatie blijven en dan spanning buiten de deur zoeken. Iets wat ik noooooit meer wil doen!
Maar het is niet je soulmate, anders had je dit topic niet geopend. Sowieso is de “soulmate” gedachte iets dat voorkomt in boekjes en in films en in tijdschriften voor vrouwen. In het echte leven en in echte relaties is een relatie met grote pieken en diepe dalen geen duurzaam verhaal. Zeker geen goede basis om te bouwen aan een gezin. Het soulmate gevoel is een fantasie en dat weet je eigenlijk zelf ook wel.
Iedere dag is gehaktdag
Tja, je maakt hetzelf wel erg moeilijk zo. Uiteindelijk zijn het toch gewoon je eigen keuzes. Je wordt niet geleid door een hogere macht of zo.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Welke kernwaarden zoek jij een relatie. Heb je dat lijstje al eens gemaakt? Wat zijn de drie belangrijkste peilers?
Iedere dag is gehaktdag
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:31
Dan moet je eerst je eigen proces doorlopen en dan pas een ander betrekken
Je bent nog niet klaar voor een relatie
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:38
Maar het is niet je soulmate, anders had je dit topic niet geopend. Sowieso is de “soulmate” gedachte iets dat voorkomt in boekjes en in films en in tijdschriften voor vrouwen. In het echte leven en in echte relaties is een relatie met grote pieken en diepe dalen geen duurzaam verhaal. Zeker geen goede basis om te bouwen aan een gezin. Het soulmate gevoel is een fantasie en dat weet je eigenlijk zelf ook wel.
Ja het is een illusie. Een goede relatie is hard werken. Met het containerbegrip soulmate bedoelde ik ook meer de erkenning van elkaars gevoel voor liefde. Nou ja hoe wij daar naar kijken. Maar ook op andere vlakken. We kunnen goed met elkaar praten en ik bewonder haar wilskracht, veerkracht en passie voor haar werk. Ook haar gekkigheid en vrije geest. Aan de andere kant beangstigd dit mij ook weer.
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:44
Ja het is een illusie. Een goede relatie is hard werken. Met het containerbegrip soulmate bedoelde ik ook meer de erkenning van elkaars gevoel voor liefde. Nou ja hoe wij daar naar kijken. Maar ook op andere vlakken. We kunnen goed met elkaar praten en ik bewonder haar wilskracht, veerkracht en passie voor haar werk. Ook haar gekkigheid en vrije geest. Aan de andere kant beangstigd dit mij ook weer.
Dat klinkt alsof er nog veel meer ‘soulmates’ rondlopen.
Iedere dag is gehaktdag
lilalinda schreef:
29-08-2021 19:43
Dan moet je eerst je eigen proces doorlopen en dan pas een ander betrekken
Je bent nog niet klaar voor een relatie
Ja dat vrees ik dus ook. Dit hadden we in een ruzie wel eens naar elkaar geroepen. Het voelde voor mij al meteen als raak.
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:26
Hoe lang waren jullie bij elkaar gebleven? Hoe ben jij daar dan uitgekomen? En jullie gedeelde beschadiging: zat daar iets in van hoogsensitief & nps?
Wie is de NPS’er dan? Jij?
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:41
Welke kernwaarden zoek jij een relatie. Heb je dat lijstje al eens gemaakt? Wat zijn de drie belangrijkste peilers?
Ik neigde naar het invullen van cliché antwoorden. Maar als ik er goed over nadenk dan vind ik dit al vrij lastig. Jeej :"-(
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:34
Heel eerlijk: dan voelt het net alsof ik dus echt mijn soulemate laat gaan. Kan ik weer op zoek en een ‘goede’ vrouw vinden en het uiteindelijk niks vinden. In dezerelatie blijven en dan spanning buiten de deur zoeken. Iets wat ik noooooit meer wil doen!
Je hebt nu toch juist niet een saaie relatie. Dus dan hoeft dat niet.
Cum non tum age
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:47
Ik neigde naar het invullen van cliché antwoorden. Maar als ik er goed over nadenk dan vind ik dit al vrij lastig. Jeej :"-(
Kom op, je kan het.
Iedere dag is gehaktdag
DeSlager schreef:
29-08-2021 19:46
Wie is de NPS’er dan? Jij?
Die vraag stelde ik aan whatevva, maar in ons situatie ben ik daar niet over uit. Hoewel ik het niet prettig vind om mensen in hokjes te plaatsen, maar vaak zie je dat soort combinaties.
An_Dre_Hash_Dag schreef:
29-08-2021 19:49
Die vraag stelde ik aan whatevva, maar in ons situatie ben ik daar niet over uit. Hoewel ik het niet prettig vind om mensen in hokjes te plaatsen, maar vaak zie je dat soort combinaties.
Klopt. Denk je dat zij het is?
Iedere dag is gehaktdag

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven