Werk & Studie alle pijlers

Ziekmelding en wensen werkgever

07-09-2021 16:39 52 berichten
Vanwege herkenbaarheid heb ik een ander account aangemaakt dan waarmee ik normaal forum.

Eind mei ben ik bevallen van een meisje. Ruim zeven weken te vroeg en helaas met veel medisch ingrijpen. Ik ben met licht en geluidssignalen afgevoerd naar het ziekenhuis, omdat de navelstreng was ingezakt. Na een spoedkeizersnede is ons meisje gezond ter wereld gekomen. Al snel ging het echter bergafwaarts en is zij - zonder dat ik haar heb vast kunnen houden of goed heb kunnen zien - met spoed afgevoerd naar een ander ziekenhuis. Dat ziekenhuis had de beschikking over een NICU en benodigde beademingsapparatuur. Ik mocht pas een paar dagen later bij haar. Dat waren de zwaarste en meest beangstigende dagen uit mijn leven.
Het is uiteindelijk gelukkig allemaal goed gekomen. Zes weken later hebben we een gezonde meid mee naar huis genomen.

Nog steeds heb ik heel veel moeite om die gebeurtenissen een plek te geven. Ik herbeleef veel en vaak. Als ik een ambulance zie dan krijg ik geen lucht. Als ik denk aan die dagen dan stromen de tranen ongelimiteerd. Daarnaast voel ik heel veel woede en angst. Omdat het zoveel ruimte inneemt in mijn hoofd heb ik mij ziek gemeld op het werk. Mijn verlof zit er inmiddels op, maar ik ben totaal nog niet klaar om aan de slag te gaan. Volgende week heb ik een afspraak bij de bedrijfsarts en over twee weken kan ik (eindelijk) terecht bij de psycholoog.

Mijn leidinggevende wil dat ik ook met de vertrouwenspersoon ga praten. Ik weet niet of ik dat wel wil. Ik praat niet graag en makkelijk over wat er gebeurd is. De bedrijfsarts en psycholoog lijken mij voldoende. Ik wil echter niet beschuldigd worden van het tegenwerken van mijn herstel. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Alle reacties Link kopieren
Je praat toch al met de psycholoog, dus je bent toch bezig met de verwerking? Dat praten met de vertrouwenspersoon lijkt me niet per se in jouw belang aangezien je dus al iemand hebt om je verhaal bij kwijt te kunnen. Ik weet niet of hij het je kan verplichten, maar ik vind het eerlijk gezegd wat controlerend overkomen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Vertrouwenspersoon is vast ook nog eens niet medisch onderlegd. Bedrijfsarts en psych is inderdaad voldoende. Laat je niet ompraten :rose:
Wat vervelend. Ik zou eerst eens met de bedrijfsarts gaan praten. De vertrouwenspersoon lijkt me niet de professional die je nodig hebt. Dit betreft jouw gezondheid en mogelijk trauma, niet iets dat is voorgevallen op de werkvloer. Beetje raar verzoek van de werkgever.
Allereerst: wat akelig wat je overkomen is, en wat fijn dat het met jullie dochter nu helemaal goed gaat.

Ik vind het verzoek van de werkgever raar. Ik kan me eigenlijk niet eens voorstellen dat het een verzoek is, maar meer een goedbedoeld-maar de-plank-misslaand advies. Een vertrouwenspersoon is hier immers helemaal niet voor bedoeld.

Heeft je leidinggevende gezegd waarom hij/zij wil dat je naar de vertrouwenspersoon toe gaat?

Bedrijfsarts en psycholoog is meer dan voldoende.
Dat is een heel vreemd verzoek. Een vertrouwenspersoon is daar niet voor. Die is er voor medewerkers die iets naars meemaken op het werk.
Zou het ook vreemd vinden als de vertrouwenspersoon hierin meegaat.

Je kunt aangeven dat je dit geen zinvolle toevoeging vindt en graag samen met de bedrijfsarts gaat kijken hoe je goed en gezond weer aan de slag gaat. En dat je daarvoor ook naar de psieg gaat. Dat is "meewerken aan herstel" genoeg.
Woll*Stone schreef:
07-09-2021 17:18
Dat is een heel vreemd verzoek. Een vertrouwenspersoon is daar niet voor. Die is er voor medewerkers die iets naars meemaken op het werk.
Zou het ook vreemd vinden als de vertrouwenspersoon hierin meegaat.

Je kunt aangeven dat je dit geen zinvolle toevoeging vindt en graag samen met de bedrijfsarts gaat kijken hoe je goed en gezond weer aan de slag gaat. En dat je daarvoor ook naar de psieg gaat. Dat is "meewerken aan herstel" genoeg.
Dat laatste zou ik dus gewoon aan de vertrouwenspersoon melden : ik moest contact opnemen van de werkgever maar …
Ik neem aan dat die persoon toch geen info aan de werkgever mag doorgeven, en jij hebt dan gedaan wat er gevraagd is.
Of gewoon tegen de vertrouwenspersoon aangeven dat je inmiddels professionele hulp hebt ingeschakeld (verder niet uitwijden). Heb je net diegene gepraat en is het duidelijk dat je jouw probleem met professionals op gaat lossen.
Jij kunt je leidinggevende beter inschatten..denk je dat het een controlerend iets is?

Of eerder een klok/klepel verhaal..vertrouwenspersoon is voor werknemers die iets naars meemaken, jij hebt iets naars meegemaakt dus moet je naar de vertrouwenspersoon?

Of: “je kunt over een paar weken pas terecht bij de psycholoog. Als je in de tussentijd je verhaal in vertrouwen kwijt wilt, is de vertrouwenspersoon misschien een optie.”

Dat je het niet wilt, is jouw goed recht. Hoe het bedoeld is door je leidinggevende hangt van de context en de persoon af..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Inderdaad, een vertrouwenspersoon heeft een hele andere functie. Het slaat nergens op om daar heen te gaan.
Jouw werkgever had beter veel eerder een psycholoog geregeld. Via een werkgever kan dat veel sneller als via de reguliere GGZ.

Maar goed, medische problemen zoals de jouwe, hoef je helemaal niet met je werkgever te bespreken. In principe doe je dat met de bedrijfsarts. Die kan ook prima adviseren wat de beste weg is naar herstel.
jo12345 schreef:
07-09-2021 17:49
Inderdaad, een vertrouwenspersoon heeft een hele andere functie. Het slaat nergens op om daar heen te gaan.
Jouw werkgever had beter veel eerder een psycholoog geregeld. Via een werkgever kan dat veel sneller als via de reguliere GGZ.

Maar goed, medische problemen zoals de jouwe, hoef je helemaal niet met je werkgever te bespreken. In principe doe je dat met de bedrijfsarts. Die kan ook prima adviseren wat de beste weg is naar herstel.
Ja, maar toen was het werkgevers probleem nog niet. Dat wordt het pas nu TO's verlof is afgelopen en zij nog niet aan het werk kan.

TO, ik denk dat je je hele verhaal eigenlijk alleen bij de psycholoog hoeft te vertellen. Bij de bedrijfsarts vertel je dan gewoon dat het zus gaat met de herbelevingen en zo met het slapen, en dan bespreek je samen of en hoeveel uur je zou kunnen werken.
Die vertrouwenspersoon heeft in dit verhaal inderdaad niets te zoeken. Maar dat zul je echt bij je leidinggevende moeten terugleggen: wat is voor hem/haar op dit moment de rol van de vertrouwenspersoon?
TinyTiny schreef:
07-09-2021 17:43
Of gewoon tegen de vertrouwenspersoon aangeven dat je inmiddels professionele hulp hebt ingeschakeld (verder niet uitwijden). Heb je net diegene gepraat en is het duidelijk dat je jouw probleem met professionals op gaat lossen.
Ja, ik denk dat ik dat ga doen. Los van de intentie van werkgever heb ik dan in ieder geval beste wil getoond.
schorpioentje28 schreef:
07-09-2021 17:48
Jij kunt je leidinggevende beter inschatten..denk je dat het een controlerend iets is?

Of eerder een klok/klepel verhaal..vertrouwenspersoon is voor werknemers die iets naars meemaken, jij hebt iets naars meegemaakt dus moet je naar de vertrouwenspersoon?

Of: “je kunt over een paar weken pas terecht bij de psycholoog. Als je in de tussentijd je verhaal in vertrouwen kwijt wilt, is de vertrouwenspersoon misschien een optie.”

Dat je het niet wilt, is jouw goed recht. Hoe het bedoeld is door je leidinggevende hangt van de context en de persoon af..
Ik denk dat de waarheid een beetje in het midden ligt. Werkgever stuurt vooral aan op zo snel mogelijke hervatting en is van mening dat ik alle reddingsboeien daarvoor moet aangrijpen. In mijn beleving niet controlerend, maar wel enigszins pusherig. Ik snap dat echt wel vanuit economisch perspectief. Maar vooralsnog helpt het mijn gemoedstoestand juist niet, want ervaar er nog meer stress van.
Buitenkat2021 schreef:
07-09-2021 18:19
Ik denk dat de waarheid een beetje in het midden ligt. Werkgever stuurt vooral aan op zo snel mogelijke hervatting en is van mening dat ik alle reddingsboeien daarvoor moet aangrijpen. In mijn beleving niet controlerend, maar wel enigszins pusherig. Ik snap dat echt wel vanuit economisch perspectief. Maar vooralsnog helpt het mijn gemoedstoestand juist niet, want ervaar er nog meer stress van.
De werkgever zou een ziektewetuitkering (ziek tgv bevalling) aan kunnen vragen bij het UWV, dan valt dus het economisch perspectief ook al grotendeels weg.

Heel veel sterkte met het verwerken!
Star⁴ schreef:
07-09-2021 17:08
Vertrouwenspersoon is vast ook nog eens niet medisch onderlegd. Bedrijfsarts en psych is inderdaad voldoende. Laat je niet ompraten :rose:
Dit.
Niet op het aanbod in gaan. Het heeft niets met het werk en vertrouwen maken. Aangeven dat je behandeling volgt in de curatieve sector bij en dat je dat bespreekt met de bedrijfsarts.

Ik heb andere ervaringen met bedrijfsmaatschappelijkwerkers en door de werkgever betaalde behandelingen. Er wordt vaak medische info in informele overleggen doorgespeeld. Je werkgever is geen dokter en kan niet voor jou bepalen wat een adequate behandeling is. Het is vaak goed bedoeld maar gaat even zo vaak mis.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Op zich ga je zoals ik het lees adequate behandeling krijgen. Het kan wel eens dat er uitstekende BMW’ers als vertrouwenspersonen werken binnen bedrijven. Maar dat zal jij beter weten als ik. Dan fungeren ze in dit geval niet zo zeer als vertrouwenspersoon maar als BMW en die hebben ook gewoon geheimhoudingsplicht.
Even iets anders, als je kindje eind mei geboren is (te vroeg, dus je had nog geen verlof neem ik aan) dan is je verlof toch nog niet voorbij? Je hebt sowieso recht op 16 weken, dus tot grofweg eind september. Dus klopt het wel dat je alweer aan het werk zou moeten?

Maakt voor de verdere discussie niet uit, maar zou het wel even checken
Schuin spaan en Zee gras planten potjes
Juniper_ schreef:
07-09-2021 19:55
Even iets anders, als je kindje eind mei geboren is (te vroeg, dus je had nog geen verlof neem ik aan) dan is je verlof toch nog niet voorbij? Je hebt sowieso recht op 16 weken, dus tot grofweg eind september. Dus klopt het wel dat je alweer aan het werk zou moeten?

Maakt voor de verdere discussie niet uit, maar zou het wel even checken
6 wk van te voren en 10 wk daarna...ziek tgv bevalling is het nu. Het is nooit meer dan 10 wk ernA
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Wat vervelend en herkenbaar :-(

Zoals hierboven gezegd wordt moet de werkgever het melden bij het uwv en wordt hij compenseert. Het uwv neemt ook contact met je op dan. Geef duidelijk aan dat de problemen 'door jezelf komen' door je eigen bevalling. Niet 'door je kind' want dan betalen ze niet. Beetje kort door de bocht gezegd.

Je kunt ook terecht bij de pop-poli van het ziekenhuis mocht het hem niet worden met de psycholoog. Ik hoop natuurlijk van wel.

Veel sterkte met je herstel.
viva-amber schreef:
07-09-2021 19:58
6 wk van te voren en 10 wk daarna...ziek tgv bevalling is het nu. Het is nooit meer dan 10 wk ernA

Dat klopt niet hoor. Als je te vroeg bevalt, krijg je "alle" 16 weken erna. Meer dan 6 weken te vroeg is wel pech, niet meer dan 16 weken. Hoewel indien lange zh opname wel weer andere regelingen zijn maar dat is een ander verhaal.

Persoonlijk ervaring mee gehad.

TO laat je niets aanpraten, wat je nu doet is genoeg en idd privacy laat vaak te wensen over...
lunchlover wijzigde dit bericht op 07-09-2021 20:18
9.87% gewijzigd
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Wat een heftig verhaal.
Je vraagt er niet naar, maar wil je wel mijn ervaring meegeven.
Mijn kindje is als baby ook vaak afgevoerd met sirenes. De eerste tijd heb ik geleefd op adrenaline, daarna ingestort. Compleet met herbeleven en paniekaanvallen als ik alleen al een ambulance dacht te horen.
Mijn psycholoog gaf emdr therapie. Niet leuk, retezwaar, maar zeer effectief.
Als het wordt aangeraden, overweeg het dan. Het is niet goed uit te leggen hoe het werkt, maar het werkt.

Veel sterkte met de verwerking van alles :heart:
She was brave and strong and broken, all at once.
Jeetje wat heftig zeg TO, ik kan heel goed begrijpen dat je dit niet zomaar even uit je hoofd zet!

Ga vooral in gesprek met de bedrijfsarts en de psycholoog. En laat qua werk vooral de bedrijfsarts bepalen (samen met jou natuurlijk) wat je wel en niet nodig hebt en wat je eventueel wel en niet zou kunnen.

Als je al naar de psycholoog gaat lijkt mij die vertrouwenspersoon een beetje overdreven. Geen idee of je werkgever weet dat je daarheen gaat (dit hoef je natuurlijk niet te melden) anders is het misschien goed bedoelt. Ik zou gewoon vriendelijk bedanken. En niet omdat je niet mee wilt werken, maar omdat je privé al dingen geregeld hebt en het qua werk graag bij de bedrijfsarts houdt
viva-amber schreef:
07-09-2021 19:58
Dat is niet zo. In totaal heb je 16 weken verlof. Ga je 4 weken voor de bevalling met verlof dan heb je 12 weken bevallingsverlof erna.
Wanneer je kindje eerder geboren is dan gaan die weken mee na je bevallingsverlof. Dus stel je bevalt 6 weken te vroeg dan heb je 16 weken na je bevalling nog verlof.
Lilly1234 schreef:
07-09-2021 20:33
Dat is niet zo. In totaal heb je 16 weken verlof. Ga je 4 weken voor de bevalling met verlof dan heb je 12 weken bevallingsverlof erna.
Wanneer je kindje eerder geboren is dan gaan die weken mee na je bevallingsverlof. Dus stel je bevalt 6 weken te vroeg dan heb je 16 weken na je bevalling nog verlof.
Heb je hier naar gekeken TO? Klopt het einde van je verlof qua datum?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven