Zoon van 11 wil bij vader wonen in buitenland [lege OP]

woensdag 8 september 2021 om 19:11
Dan zou ik me geen zorgen maken dat een rechter dit toe zou kennen. Dit zijn echt geen redenen voor eenhoofdig gezag.triptrip schreef: ↑08-09-2021 19:06op basis dat hij naar het buitenland wil verhuizen, met pensioen wil in zn vaderland, claimt dat onderwijs daar beter is, en zegt dat ik niet meewerk qua formulieren teken voor vakantie ( wat niet waar is) ik weiger alleen te tekenen voor vakantie data tijdens school omdat er leerplicht is, maar dat begrijpt hij niet, of wil hij niet begrijpen
Ik zou echt als uitgangspunt nemen dat jij ervoor moet zorgen dat je zoon goed terecht komt ook al komt dat niet overeen met wat hij nu (denkt te) wil(len). Reken maar dat anders over 10 jaar te horen krijgt: waarom heb je me laten gaan?
woensdag 8 september 2021 om 19:13
Dat zeg ik niet. De moeder moet doen wat het beste is voor haar kind. Feitelijk gezien. En dat lijkt niet een verhuizing naar de vader te zijn.
woensdag 8 september 2021 om 19:14
triptrip schreef: ↑08-09-2021 19:00zoon zit in nederland op school, zijn vader heeft gewoon een woning in Nederland...maar als zoon bij mij is dan is hij vrijwel nooit hier en reist voor werk.
hij is tweetalig opgevoed, dus hij spreekt de taal gewoon perfect.
vader staat erin dat hij gaat, en wil niks van mij horen..alles via advocaat en valt niet mee te communiceren. Ik heb het er wel met mijn zoon over gehad maar nog niet echt een lang diepgaand gesprek ofzo.
Heeft vader dan twee woningen?
De taal kunnen spreken is natuurlijk wel iets anders dan wonen en leven in die cultuur.
Wellicht een idee om dat nu eerst te gaan doen, echt mét zoon gaan praten?!

woensdag 8 september 2021 om 19:23
Het kind wil zelf ook graag. Hij is 11. Alleen maar 'hij heeft recht op de helft van de tijd mij zien' is niet voldoende denk ik.blijfgewoonbianca schreef: ↑08-09-2021 19:00O, nou, dan vind ik jou een heilige, hoor. Ik zou mezelf aan een boom vastgeketend hebben , was in hongerstaking gegaan en zou gedreigd hebben mezelf ( of ex ) met benzine te overgieten, of zoiets ellendigs. Echt niet dat ik grootmoedig zoons koffertje ingepakt zou hebben omdat de scholen daar beter zijn. Als je kind aan de geeuwhonger ligt dan ligt het al weer anders.
Je moet ook praktisch denken. Waar heeft hij het het beste in deze levensfase.
Als ex een fancy internationale school voor hem heeft en hij daar heel goed zijn sport kan doen is het misschien een kans
Maar zo klinkt deze ex niet, hij klinkt als een vage flapdrol die niet eens leerplicht snapt
Dus dan komt plan b, vastketenen en benzine gieten etc aan de orde.
woensdag 8 september 2021 om 19:28
Helemaal mee eens!absor schreef: ↑08-09-2021 17:54Opvoeden is loslaten
En dat begint soms eerder dan je zou willen
Ga zeker NIET de strijd aan met je zoon maar luister naar hem
En neem zijn mening serieus
Hij wil dit. Prima. Laat het hem ervaren!!
Of hij komt terug of hij is gelukkig. Dat zijn beide mogelijke uitkomsten!
En het is zijn vader he! Niet een vreemde. En hij heeft de tijd want gaat met pensioen
Leg wel goed vast dat hij elke vakantie een ticket voor je betaald trouwens
Mijn ex woont in het buitenland we zijn al jarenlang gescheiden en onze dochter gaf 2 jaar geleden (toen was ze 11) ook aan bij vader te willen wonen.
Ik herken en begrijp je gevoelens.
Toch heb ik ervoor gekozen mijn dochter wel te laten gaan en tot op heden heeft ze het hartstikke naar haar zin en daar een leven opgebouwd nieuwe school nieuwe vrienden.
Vakantie's is ze bij mij in nl
woensdag 8 september 2021 om 19:55
Samen met de openingspost klopt het niet.triptrip schreef: ↑08-09-2021 17:14Waarom denk jij dat ik denk dat ik meer recht heb? Onze zoon is in Nederland geboren, ik ook en we hebben nooit plannen gemaakt om hem elders op te voeden. Vader heb ik in Nederland leren kennen, hij woonde hier toen al jaar of 10.
Dan kan je niet voor bovenstaande kiezen en dan opeens als kind 11 is zeggen ik wil terug naar mn geboorteland
Of leeftijd van kind klopt niet.
woensdag 8 september 2021 om 20:04
Ik denk toch dat Safrat gelijk heeft. Dit heb ik al eerder gelezen.triptrip schreef: ↑08-09-2021 19:06op basis dat hij naar het buitenland wil verhuizen, met pensioen wil in zn vaderland, claimt dat onderwijs daar beter is, en zegt dat ik niet meewerk qua formulieren teken voor vakantie ( wat niet waar is) ik weiger alleen te tekenen voor vakantie data tijdens school omdat er leerplicht is, maar dat begrijpt hij niet, of wil hij niet begrijpen
Honey, you should see me in a crown
woensdag 8 september 2021 om 20:11
woensdag 8 september 2021 om 20:18
Nou idd. vind het eigenlijk best apart dat een knul van 11 dat ziet zitten. Met zn vader mee naar een onbekend buitenland. Niet op vakantie maar voor altijd. Nieuwe school, andere taal. Vrienden missen. Mn dochter is van die leeftijd en zij wil niet eens naar 15km verderop verhuizen (bij wijze van, we hebben geen plannen) omdat ze dan haar school en vriendinnen moet missen.
Ik vind 11 best jong om dat al zo sterk te willen en te zien zitten. Vind dat meer iets voor een 16 jarige die in het buitenland wil studeren en iets van de wereld wil zien.
Maar hij ziet het echt zitten om in zn eentje naar een buitenlandse school te gaan en alles vanaf 0 opnieuw op te moeten pakken? Geen vrienden die hij gaat missen?
Kan natuurlijk hoor. Elk kind is anders. Kan het me gewoon niet zo goed voorstellen als ik naar mn dochter kijk.
Maar wat een rotsituatie TO. Vreselijk. Je kind is nog zo jong. Uiteraard ga je er dan niet elke 2 weken heen. Dat hou je niet vol. Ik hoop dat jullie eruit komen.
woensdag 8 september 2021 om 20:24
Hoe zeker is het trouwens dat vader de komende 10 jaar zeker en vast centen heeft om meerdere vliegtickets per jaar (ofwel voor jou, ofwel voor kind) naar zo'n beetje de andere kant van de wereld - 8 uur vliegen - te kopen?
Dat moet hem een bom kosten.
Ik gok dat hij dat het eerste jaar nog wel een keer of 3 à 4 wil betalen, maar dat na een tijd zijn centen gewoon op zijn.
Dat moet hem een bom kosten.
Ik gok dat hij dat het eerste jaar nog wel een keer of 3 à 4 wil betalen, maar dat na een tijd zijn centen gewoon op zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
woensdag 8 september 2021 om 20:29
Dit. Kleine kans dat de raad en rechter hierin meegaan hoor.Tullia schreef: ↑08-09-2021 19:11Dan zou ik me geen zorgen maken dat een rechter dit toe zou kennen. Dit zijn echt geen redenen voor eenhoofdig gezag.
Ik zou echt als uitgangspunt nemen dat jij ervoor moet zorgen dat je zoon goed terecht komt ook al komt dat niet overeen met wat hij nu (denkt te) wil(len). Reken maar dat anders over 10 jaar te horen krijgt: waarom heb je me laten gaan?
woensdag 8 september 2021 om 20:32
Ik zou ook in alle overwegingen/argumenten de vraag meenemen hoe het leven van vader, en dus ook van zoon. er uit zal gaan zien:
is vader 65 (plus?) jaar en gaat hij daar echt als pensionado leven of gaat hij met een soort vroeg pensioen als man van bijvoorbeeld (nu) 52 jaar?
Heeft hij daar bijvoorbeeld familie, zijn er neefjes en nichtjes die vlak bij het huis wonen waar ex en zoon komen te wonen?
Zou het bijvoorbeeld een idee kunnen zijn om nu al af te spreken dat e.e.a. over twee of drie jaar helemaal opnieuw bezien kan worden en zoon opnieuw mag kiezen waar hij wil wonen?
is vader 65 (plus?) jaar en gaat hij daar echt als pensionado leven of gaat hij met een soort vroeg pensioen als man van bijvoorbeeld (nu) 52 jaar?
Heeft hij daar bijvoorbeeld familie, zijn er neefjes en nichtjes die vlak bij het huis wonen waar ex en zoon komen te wonen?
Zou het bijvoorbeeld een idee kunnen zijn om nu al af te spreken dat e.e.a. over twee of drie jaar helemaal opnieuw bezien kan worden en zoon opnieuw mag kiezen waar hij wil wonen?
woensdag 8 september 2021 om 20:55
Inderdaad. Zoon zou hooguit 4 jaar kunnen zijn maar ik denk eerder dat zoon wel rond de 11 is (of zelfs ouder, gezien TO hem al zoveel verwijt) en onderstaande verkeerd verdraaid is door TO.
''Zijn vader heeft geen Nederlandse nationaliteit maar wel laatste 15 jaar in Nederland gewoond, waar ik hem ook heb leren kennen. ''
''Vader heb ik in Nederland leren kennen, hij woonde hier toen al jaar of 10. ''
woensdag 8 september 2021 om 21:02
Dat ziet een 11-jarige toch niet! Die ziet alleen een groot, spannend avontuur voor zich!tulpje21 schreef: ↑08-09-2021 20:18Nou idd. vind het eigenlijk best apart dat een knul van 11 dat ziet zitten. Met zn vader mee naar een onbekend buitenland. Niet op vakantie maar voor altijd. Nieuwe school, andere taal. Vrienden missen. Mn dochter is van die leeftijd en zij wil niet eens naar 15km verderop verhuizen (bij wijze van, we hebben geen plannen) omdat ze dan haar school en vriendinnen moet missen.
Ik vind 11 best jong om dat al zo sterk te willen en te zien zitten. Vind dat meer iets voor een 16 jarige die in het buitenland wil studeren en iets van de wereld wil zien.
Maar hij ziet het echt zitten om in zn eentje naar een buitenlandse school te gaan en alles vanaf 0 opnieuw op te moeten pakken? Geen vrienden die hij gaat missen?
Kan natuurlijk hoor. Elk kind is anders. Kan het me gewoon niet zo goed voorstellen als ik naar mn dochter kijk.
Maar wat een rotsituatie TO. Vreselijk. Je kind is nog zo jong. Uiteraard ga je er dan niet elke 2 weken heen. Dat hou je niet vol. Ik hoop dat jullie eruit komen.
Ik heb het vreselijk met TO van doen, want ook al geeft een rechter haar gelijk, haar ex en zoon willen anders.
Beslist ze anders, dan is ze haar zoon kwijt en komen de verwijten achteraf en de gevolgen.
Is er geen tussenoplossing? Dat hij daar naar een (internationale) school gaat voor, laten we zeggen, 4 - 6 maanden?
In ieder geval een mega knuffel van mij!
woensdag 8 september 2021 om 21:17
Heb de reacties niet gelezen, enkel eerste to.
Ik kan me voorstellen dat het heel verdrietig is voor jou en het aanvoelt als ondankbaarheid en falen. Probeer te onthouden hierin dat een kind van elf nog heel egocentrisch denkt. Dat is perfect normaal op deze ontwikkelingsleeftijd. Hij kan ook nog niet voldoende op lange termijn denken. Het hier en nu en de ik-identiteit hebben de bovenhand. Die twee elementen hebben dus niets met een mogelijks falen (wat niet is, maar misschien aanvoelt voor jou) van jou te maken.
Ik kan me voorstellen dat het heel verdrietig is voor jou en het aanvoelt als ondankbaarheid en falen. Probeer te onthouden hierin dat een kind van elf nog heel egocentrisch denkt. Dat is perfect normaal op deze ontwikkelingsleeftijd. Hij kan ook nog niet voldoende op lange termijn denken. Het hier en nu en de ik-identiteit hebben de bovenhand. Die twee elementen hebben dus niets met een mogelijks falen (wat niet is, maar misschien aanvoelt voor jou) van jou te maken.

woensdag 8 september 2021 om 21:27
Al heel vaak zelfs.
Het vorige topic ging over vakantie met onhandelbaar kind.
Volgens mij kan je wel eenhoofdig gezag vragen als:
- de ouders niet meer met elkaar kunnen praten
- een van de ouders ernstig verslaafd is aan alcohol of drugs
- een van de ouders in het buitenland gaat wonen en niet meer bereikbaar is
In deze situaties wordt gezegd dat het kind 'klem' komt te zitten tussen de ouders. Gaat de situatie niet verbeteren? Dan past de rechter het gezag aan. Dit noemt de rechter het ‘klemcriterium’.
En uit alle topics blijkt dat de verstandhouding tussen ouders ernstig verstoord is. Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat de rechter niet akkoord gaat met het verzoek.
woensdag 8 september 2021 om 21:35
Hoe brengt vader het dat hij wil dat zoon meegaat? Daar wordt alles beter, dat zeggen veel expats die op leeftijd zijn en terug willen, de praktijk valt vaak tegen omdat er veel veranderd is. Kent zoon het land, van vakanties ofzo of is het een voor hem nagenoeg onbekend land?
Heeft vader gesteld dat hij gaat en dat als zoon niet meegaat zoon hem veel minder zal zien? Dan begrijp ik zoon wel dat hij mee wil, anders ziet hij vader minder.
Beseft zoon dat hij door mee te gaan moeder minder ziet?
Heeft vader gesteld dat hij gaat en dat als zoon niet meegaat zoon hem veel minder zal zien? Dan begrijp ik zoon wel dat hij mee wil, anders ziet hij vader minder.
Beseft zoon dat hij door mee te gaan moeder minder ziet?
"Want iedereen verdient een 23ste kans"
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
Remco Veldhuis (Een lang verhaal kort)
woensdag 8 september 2021 om 21:57
woensdag 8 september 2021 om 22:08
Maar dan moet er wel wat meer aan de hand zijn dan 'moeder ondertekent een formulier om op vakantie te gaan tijdens schooltijd niet'. Het kan natuurlijk dat to niet alles vertelt, ik ken de andere topics niet.safrat schreef: ↑08-09-2021 21:27Al heel vaak zelfs.
Het vorige topic ging over vakantie met onhandelbaar kind.
Volgens mij kan je wel eenhoofdig gezag vragen als:
- de ouders niet meer met elkaar kunnen praten
- een van de ouders ernstig verslaafd is aan alcohol of drugs
- een van de ouders in het buitenland gaat wonen en niet meer bereikbaar is
In deze situaties wordt gezegd dat het kind 'klem' komt te zitten tussen de ouders. Gaat de situatie niet verbeteren? Dan past de rechter het gezag aan. Dit noemt de rechter het ‘klemcriterium’.
En uit alle topics blijkt dat de verstandhouding tussen ouders ernstig verstoord is. Ik zou er niet zonder meer vanuit gaan dat de rechter niet akkoord gaat met het verzoek.

woensdag 8 september 2021 om 22:40
Mij komt het verhaal ook erg bekend voor.
Ik ben best verbaasd dat iedereen zegt dat zoon geen idee heeft wat hem te wachten staat, het niet leuk zal hebben etc.
Er zijn echt wel kinderen die graag een tijdje in het buitenland naar school gaan, nieuwsgierig zijn naar het land van zijn vader etc. Zeker als ze de taal spreken. En het zal best een goede levenservaring zijn.
Uiteraard snap ik dat het heel moeilijk voor TO zal zijn. Maar het verongelukte "Zoon denkt niet aan mij" is echt verkeerd.
Een diepe buiging voor Judith hierboven die haar kind wel naar haar vader in het buitenland liet gaan.

woensdag 8 september 2021 om 23:00
Er zullen vast soortgelijke verhalen zijn ? Ik kan de admins wel even vragen om verheldering om het afleid van het topic, en dat is niet zo fijn. Ik ben hier voor het eerst met dit topic.Rosalind* schreef: ↑08-09-2021 22:40Mij komt het verhaal ook erg bekend voor.
Ik ben best verbaasd dat iedereen zegt dat zoon geen idee heeft wat hem te wachten staat, het niet leuk zal hebben etc.
Er zijn echt wel kinderen die graag een tijdje in het buitenland naar school gaan, nieuwsgierig zijn naar het land van zijn vader etc. Zeker als ze de taal spreken. En het zal best een goede levenservaring zijn.
Uiteraard snap ik dat het heel moeilijk voor TO zal zijn. Maar het verongelukte "Zoon denkt niet aan mij" is echt verkeerd.
Een diepe buiging voor Judith hierboven die haar kind wel naar haar vader in het buitenland liet gaan.
Misschien had Judith wel een ex waar ze goed contact mee heeft, en die haar dochter gewoon goed verzorgd en leuk over haar moeder praat. Je kan situaties niet vergelijken. Als de vader slecht over mij praat, is het geen goed idee omdat het vertrouwen ver te zoeken is, dan kan je begrijpen dat ik hem niet aan de andere kant van de wereld wil.
donderdag 9 september 2021 om 01:00
Nee helaas ik heb geen ex waar ik goed contact mee heb.triptrip schreef: ↑08-09-2021 23:00Er zullen vast soortgelijke verhalen zijn ? Ik kan de admins wel even vragen om verheldering om het afleid van het topic, en dat is niet zo fijn. Ik ben hier voor het eerst met dit topic.
Misschien had Judith wel een ex waar ze goed contact mee heeft, en die haar dochter gewoon goed verzorgd en leuk over haar moeder praat. Je kan situaties niet vergelijken. Als de vader slecht over mij praat, is het geen goed idee omdat het vertrouwen ver te zoeken is, dan kan je begrijpen dat ik hem niet aan de andere kant van de wereld wil.
De verzorging is... tja anders dan dat ik het doe.
Het leukste dat mijn ex over mij te zeggen heeft durf ik hier niet eens te herhalen.
Maar daar gaat het allemaal niet om het gaat erom dat ons kind zich fijn voelt en gelukkig is.
Dat kan bij vader zijn of bij moeder.
Geef je zoon de kans om te ontdekken en beleven hoe het is om bij vader te wonen zou ik je als advies willen geven.
Valt het tegen dan kan hij altijd terugkomen naar jou.
Valt het mee dan heb je een kind dat het naar zijn zin heeft bij vader.
Dat is voor jou als moeder misschien lastig maar het draait om je zoon uiteindelijk waar hij zich het meest prettig bij voelt.
De band met mijn dochter is trouwens altijd goed gebleven

donderdag 9 september 2021 om 01:30
Zo simpel werkt het helaas niet tussen ons.Judith1982 schreef: ↑09-09-2021 01:00Nee helaas ik heb geen ex waar ik goed contact mee heb.
De verzorging is... tja anders dan dat ik het doe.
Het leukste dat mijn ex over mij te zeggen heeft durf ik hier niet eens te herhalen.
Maar daar gaat het allemaal niet om het gaat erom dat ons kind zich fijn voelt en gelukkig is.
Dat kan bij vader zijn of bij moeder.
Geef je zoon de kans om te ontdekken en beleven hoe het is om bij vader te wonen zou ik je als advies willen geven.
Valt het tegen dan kan hij altijd terugkomen naar jou.
Valt het mee dan heb je een kind dat het naar zijn zin heeft bij vader.
Dat is voor jou als moeder misschien lastig maar het draait om je zoon uiteindelijk waar hij zich het meest prettig bij voelt.
De band met mijn dochter is trouwens altijd goed gebleven
Even proberen heeft grote invloed op z’n leven. Nieuwe school , vrienden, omgeving daarnaast weg = weg. Zoals ik al zei vader heeft veel geld en macht eenmaal akkoord zal het moeilijk tot onmogelijk zijn hem weer terug te krijgen.
Knap dat hij het kon/ kan maar ik moet er niet aan denken. Geluk van m’n kind telt maar veiligheid en ouder die op lange termijn z’n beste belangen voor heeft zijn heel belangrijk. Verhuizen kan altijd nog als hij 16 of 18 is , ik zie de haast niet in.