Vriendschap opgeven of niet?

maandag 27 september 2021 om 14:14
Oké dit is een lang verhaal.. voor degene die het gaat lezen, alvast dankjewel!
Mijn partner en ik zijn nu 6,5 jaar samen en afgelopen mei zijn wij voor het geregistreerd partnerschap gegaan.
Sinds eind vorig jaar/begin dit jaar zijn wij gaan swingen. (Vriendschap + met andere stellen).
Dit was allemaal erg leuk en met één stel, ging het zo goed dat we ze vaker gingen zien. We zijn zelfs een weekendje weg geweest met ze.
Het probleem start met het feit dat ik en de man van het andere stel heel goed contact hadden. We appten veel en belden ook wel eens.
In principe is waren er geen problemen.
Wij zijn echter meer voor elkaar gaan voelen dan enkel vriendschap en sinds we dat weten hebben wij het “+” gedeelte gelaten voor wat het is. Heel bewust hebben wij besloten niks met de gevoelens te doen, omdat wij de vriendschap belangrijker vinden.
(Wij zijn overigens beiden poly-am en waren niet van plan onze eigen partners te verlaten of iets dergelijks).
Wij zijn eerlijk geweest over het feit dat de gevoelens er waren, maar ook dat wij er niks mee gingen doen. Zijn partner was er oké mee, mijn partner is er echter niet van overtuigd dat wij er niks mee zouden doen. Hij is er erg achterdochtig, jaloers en onzeker door geworden.
We hebben hier erg veel over gepraat en duidelijke regels opgesteld (meerdere keren).
De laatste regel (waar het geëscaleerd is) was dat contact prima was, als we elkaar fysiek maar niet zouden zien.
De maandag had ik gebeld met de andere man. Mijn partner belde bij terwijl de andere man midden in zijn verhaal zat. Ik heb na dit verhaal direct afgesloten en opgehangen en ik belde mijn partner terug. Deze was ontzettend beledigd en hoefde niet meer met mij te praten, aangezien ik niet direct opgenomen had toen hij mij belde.
Bij thuiskomst hadden we enorme ruzie.. want ik had moeten snappen dat ik voor hem direct had op moeten nemen. Hij was boos dat ik gebeld had met de andere man, terwijl het in de regels “prima” was.
Ik snapte het niet en ben ook boos geworden. Er ontstond een fikse ruzie. Toen we “klaar” waren begon hij mij in mijn zij te prikken en ik heb gezegd dat ik wilde dat hij van me af zou blijven. Hij ging echter door en naar meerdere malen verzoeken om daarmee te stoppen wilde ik weglopen naar boven. Hij wilde dat niet en trok mij aan mijn arm van de trap af, de grond op.
Ik was bang en wilde de politie bellen. Hij greep daarop mijn telefoon uit mijn hand en ik heb dat moment gebruikt om me op te sluiten op mijn kamer.
Ik mag nu geen contact meer hebben met de andere man, op geen enkele manier.
Er zijn ook van allerlei uitspraken over zelfmoord geweest, omdat ik contact had met de andere man. Ik heb mijn spullen al een paar keer mogen pakken. En de relatie is ook al meerdere keren “bedreigd” met beëindiging.
Ik voel mij emotioneel gemanipuleerd, niet veilig en ongelukkig in de relatie.
Ik snap zijn angst.. maar ik ben er niet voor niks duidelijk in geweest dat ik niet meer dan vriendschap zoek in de andere man.
Een relatie zou ik er niet mee willen en niet mee kunnen hebben. Daarvoor zijn wij veel te verschillend. Ik heb dit ook vaker op deze manier uitgelegd.
Ik weet niet meer wat ik ermee moet, wat zouden jullie aanraden?
Mijn partner en ik zijn nu 6,5 jaar samen en afgelopen mei zijn wij voor het geregistreerd partnerschap gegaan.
Sinds eind vorig jaar/begin dit jaar zijn wij gaan swingen. (Vriendschap + met andere stellen).
Dit was allemaal erg leuk en met één stel, ging het zo goed dat we ze vaker gingen zien. We zijn zelfs een weekendje weg geweest met ze.
Het probleem start met het feit dat ik en de man van het andere stel heel goed contact hadden. We appten veel en belden ook wel eens.
In principe is waren er geen problemen.
Wij zijn echter meer voor elkaar gaan voelen dan enkel vriendschap en sinds we dat weten hebben wij het “+” gedeelte gelaten voor wat het is. Heel bewust hebben wij besloten niks met de gevoelens te doen, omdat wij de vriendschap belangrijker vinden.
(Wij zijn overigens beiden poly-am en waren niet van plan onze eigen partners te verlaten of iets dergelijks).
Wij zijn eerlijk geweest over het feit dat de gevoelens er waren, maar ook dat wij er niks mee gingen doen. Zijn partner was er oké mee, mijn partner is er echter niet van overtuigd dat wij er niks mee zouden doen. Hij is er erg achterdochtig, jaloers en onzeker door geworden.
We hebben hier erg veel over gepraat en duidelijke regels opgesteld (meerdere keren).
De laatste regel (waar het geëscaleerd is) was dat contact prima was, als we elkaar fysiek maar niet zouden zien.
De maandag had ik gebeld met de andere man. Mijn partner belde bij terwijl de andere man midden in zijn verhaal zat. Ik heb na dit verhaal direct afgesloten en opgehangen en ik belde mijn partner terug. Deze was ontzettend beledigd en hoefde niet meer met mij te praten, aangezien ik niet direct opgenomen had toen hij mij belde.
Bij thuiskomst hadden we enorme ruzie.. want ik had moeten snappen dat ik voor hem direct had op moeten nemen. Hij was boos dat ik gebeld had met de andere man, terwijl het in de regels “prima” was.
Ik snapte het niet en ben ook boos geworden. Er ontstond een fikse ruzie. Toen we “klaar” waren begon hij mij in mijn zij te prikken en ik heb gezegd dat ik wilde dat hij van me af zou blijven. Hij ging echter door en naar meerdere malen verzoeken om daarmee te stoppen wilde ik weglopen naar boven. Hij wilde dat niet en trok mij aan mijn arm van de trap af, de grond op.
Ik was bang en wilde de politie bellen. Hij greep daarop mijn telefoon uit mijn hand en ik heb dat moment gebruikt om me op te sluiten op mijn kamer.
Ik mag nu geen contact meer hebben met de andere man, op geen enkele manier.
Er zijn ook van allerlei uitspraken over zelfmoord geweest, omdat ik contact had met de andere man. Ik heb mijn spullen al een paar keer mogen pakken. En de relatie is ook al meerdere keren “bedreigd” met beëindiging.
Ik snap zijn angst.. maar ik ben er niet voor niks duidelijk in geweest dat ik niet meer dan vriendschap zoek in de andere man.
Een relatie zou ik er niet mee willen en niet mee kunnen hebben. Daarvoor zijn wij veel te verschillend. Ik heb dit ook vaker op deze manier uitgelegd.
Ik weet niet meer wat ik ermee moet, wat zouden jullie aanraden?
maandag 27 september 2021 om 18:31
Nou inderdaad pfff…
Hij bedreigt je, valt je fysiek aan en dreigt met zelfmoord.
Wat een lot uit de loterij zeg.
Lees je OP nog maar eens een paar keer door.
maandag 27 september 2021 om 18:44
To, heeft wel seks met haar vrienden gehad en dat heeft blijkbaar niet gewerkt voor haar relatie.
De vriend van To, kan er niet goed mee omgaan. De rek is uit de relatie.
Wanneer een normaal gesprek zonder dreigen of fysiek worden niet meer mogelijk is, dan houdt het op.
Ik zou dat echter wel scheiden van die vriendschap, want ook het opgeven van die vriendschap gaat de relatie niet meer redden.
Je moet de rotte vis samen op tafel willen leggen en wanneer dat niet meer kan, dan houdt het op.
De vriend van To, kan er niet goed mee omgaan. De rek is uit de relatie.
Wanneer een normaal gesprek zonder dreigen of fysiek worden niet meer mogelijk is, dan houdt het op.
Ik zou dat echter wel scheiden van die vriendschap, want ook het opgeven van die vriendschap gaat de relatie niet meer redden.
Je moet de rotte vis samen op tafel willen leggen en wanneer dat niet meer kan, dan houdt het op.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

maandag 27 september 2021 om 19:07
Nou dit. Je partner heeft je fysiek aangevallen.
Al had je seks gehad met de hele straat, dan had hij daar nog niet het recht toe.
Ik denk dat je de relatie met je partner moet beeindigen. Hij gaat veel te ver.

maandag 27 september 2021 om 19:41
maandag 27 september 2021 om 19:44
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-09-2021 17:05
Reden: Victim blaming
42.59% gewijzigd
Iedere dag is gehaktdag

maandag 27 september 2021 om 19:50
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-09-2021 17:08
40.00% gewijzigd
Iedere dag is gehaktdag

maandag 27 september 2021 om 20:07
Er is sprake van partnergeweld en dat zou voor mij een harde grens zijn. Je partner is niet de veilige haven die je nodig hebt en dit heeft veel meer impact dan je lijkt te beseffen. Maak hier een afweging voor jezelf over, maar nogmaals; hij zou wat mij betreft op kunnen rotten.
De rest van je verhaal is daarin voor mij niet relevant. Daarin heb je een afweging gemaakt en ik denk dat je naar eer en geweten hebt gehandeld.
De rest van je verhaal is daarin voor mij niet relevant. Daarin heb je een afweging gemaakt en ik denk dat je naar eer en geweten hebt gehandeld.
maandag 27 september 2021 om 20:20
Ja natuurlijk, je moet er dus ook tegen kunnen dat je brandschade oploopt.roosje1976 schreef: ↑27-09-2021 20:17Ik denk voor bijna niemand want in mijn ogen speel je met vuur
Iedere dag is gehaktdag

maandag 27 september 2021 om 20:38
Onzin. Er was een weloverwogen gezamenlijke keuze om te gaan swingen. Dat er een verliefdheid kan ontstaan is daarbij een geaccepteerd risico. Er zijn opvolgend afspraken gemaakt waar beide mee akkoord zijn gegaan maar puntje bij het paaltje ligt grens voor man toch dichter bij huis. Dat is prima, een goed recht en logisch als je zo kwetsbaar bent, maar geen reden voor fysiek geweld.
Er is nooit een excuus voor. En dat manipulatieve gedreig met zelfmoord is ook om te kotsen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 28-09-2021 17:07
Reden: quote verwijderd
Reden: quote verwijderd
11.84% gewijzigd

maandag 27 september 2021 om 21:22
Wát een onzin. Brandschade is niet door je partner van de trap getyft worden en jezelf voor je eigen veiligheid moeten opsluiten voor een agressief en manipulatief stuk verdriet.
Brandschade is verliefd worden, gemaakte keuzes heroverwegen en er samen uit komen. Fysiek geweld zou voor mij het eindstation zijn.
maandag 27 september 2021 om 21:53
De drama.Autoshampoo schreef: ↑27-09-2021 21:22Wát een onzin. Brandschade is niet door je partner van de trap getyft worden en jezelf voor je eigen veiligheid moeten opsluiten voor een agressief en manipulatief stuk verdriet.
Brandschade is verliefd worden, gemaakte keuzes heroverwegen en er samen uit komen. Fysiek geweld zou voor mij het eindstation zijn.
Iedere dag is gehaktdag
dinsdag 28 september 2021 om 07:11
Hij wilde dat niet en trok mij aan mijn arm van de trap af, de grond op.
Ik weet niet meer wat ik ermee moet
Ik wilde iets sarcastisch zeggen maar hou dat toch maar voor me. Bijtje, serieus: wat denk je nou zelf dat je hiermee moet?
Hoe komt het dat anderen je moeten vertellen wat je moet met een relatie waarin je je zó onveilig voelt dat je de politie wil bellen en je je in je kamer op gaat sluiten? En dan heb ik het nog niet over alle andere dikgedrukte zaken hierboven.
Als jij echt niet weet wat je ermee moet dan raad ik je met klem aan om naar de HA te gaan en daar je vraag neer te leggen.

dinsdag 28 september 2021 om 07:23
Attraverso schreef: ↑27-09-2021 17:56Dat je zelf gelooft dat je kan afspreken met iemand om geen gevoelens voor elkaar te ontwikkelen... hoe oud (of jong) ben jij?
To ik zou niet in deze gewelddadige relatie blijven.
Anderzijds zou ik niet blij zijn met een partner die zit te bellen met een vrouw waar hij verliefd op is... maar jij vindt dat dit bij swingers dus wel moet kunnen.
Duidelijk is dat deze relatieconstructie niet werkt voor jullie.
Ik ben 48 en het voelt als een broer/zus ‘relatie’.
Als het een vrouw was geweest was het mijn beste vriendin, hij is mijn beste vriendin haha (en beiden hetero).
Het gaat al 6 jaar goed, nooit geen sexuele toespelingen en zowel stopt het gelijk!
TO zou relatie beste stoppen en vrijgezel blijven.

dinsdag 28 september 2021 om 07:55
Een verhaal kent 2 kanten hê? We horen nu alleen haar versie.FeeLucifer01 schreef: ↑27-09-2021 17:13Wat een fijn partner weer.. Waar duiken de vivarelatietopic dames al deze kansloze heerschappen op? En waarom neem je daar genoegen mee?

dinsdag 28 september 2021 om 07:57
Een verhaal kent 2 kanten hê? We horen nu alleen haar versie.FeeLucifer01 schreef: ↑27-09-2021 17:13Wat een fijn partner weer.. Waar duiken de vivarelatietopic dames al deze kansloze heerschappen op? En waarom neem je daar genoegen mee?

dinsdag 28 september 2021 om 07:59
Fijn om te horen dat het bij jullie wel werkt.grenada schreef: ↑27-09-2021 17:17Wij kennen een aantal stellen die swingen (waaronder wijzelf), met een geweldige relatie en waar swingen een toevoeging is voor hun relatie. En waar de relatie alleen maar sterker door geworden is.
Maar dat terzijde. Ik vind ook dat TO wel andere vragen heeft die veel dringender zijn om beantwoord te worden.
dinsdag 28 september 2021 om 08:30
Zo he... jij bent er echt direct helemaal ingedoken met alle gevolgen van dien.
Ik ben ook swinger. Maar toch niet op die manier als jij. Zoiets begin je toch rustig en je gaat niet direct een weekend weg met een ander stel en hebt daarnaast ook nog 1 op 1 contact. Jullie hebben echt veel risico genomen en dat is fout gelopen.
Was je al poly amoreus voor dit gebeuren of ben je dat nu door die gevoelens voor die andere man? Want jullie vinden elkaar nu leuk en t is spannend en een beetje verboden... maar geloof me... in het echte leven is t echt heel anders.
Jouw prioriteit lag niet bij je partner. Het was duidelijk dat hij het er moeilijk mee had en toch heb je niet zelf gezegd dat je overal mee stopt.
En toen werd ie dus agressief. Weet je ook gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt en hoe hij met zijn emoties omgaat. Deze relatie is sowieso nu over. Vertrouwen en veiligheid is weg.
En die vriendschap met die andere man... ach dat bloed wel dood joh als als je zometeen single bent en opeens beschikbaar. Dan is t een stuk minder spannend en hij was al vanaf het begin duidelijk dat hij haar niet zou verlaten.
Ik vraag me dan af he..m waarom zijn jullie gaan swingen? Omdat jullie graag sex met een ander willen of voor jullie als stel? Ik heb heel veel geswingd en swing nog steeds af en toe en ik heb dit zo vaak gezien. Stel dat ongeveer 7 jaar samen is raakt op elkaar uitgekeken. Zoekt spanning op en verliest daarbij elkaar uit het oog. Duiken direct in het diepe. Er komen zogenaamd gevoelens of er gebeuren toch dingen achter de rug om van de partner want joh je hebt toch al gebeukt dus zo erg is t niet. En t eindigt altijd dat ten minste een van de relaties stuk gaat en degene die gevoelens voor elkaar hebben blijken toch elkaar niet zo leuk te vinden.
Als ik swing dan doe ik dat in een parenclub. Ik ga daar heen voor mij en mijn partner. Soms hebben we sex met anderen. Soms niet. Er worden geen telefoonnummers uitgewisseld en er is geen contact buiten de club. Vroeger ook wel op thuisfeestjes geweest maar regelmatig probeerde dan zo een man toch contact buiten zijn partner om te krijgen met mij. Het is spelen met vuur en als je relatie al niet sterk is dan gaat het hem echt niet worden. Ik snap dat iedereen andere behoeftes heeft maar waarom begin je met swingen en ga je gelijk vol gas?
De jaloezie van je partner is legitiem. Als jouw prioriteit bij hem had gelegen dan had je het beëindigd toen je merkte dat je gevoelens begon te krijgen en al helemaal toen je merkte dat hij het er moeilijk mee had. De agressie van je partner is niet legitiem en reden om de relatie te verbreken. Van beide kanten enorm respectloos gedrag en dat hoort wat mij betreft echt niet bij swingen met respect voor elkaar. Dit is eerder expres je relatie om zeep helpen van beide kanten.
Ik raad je aan om uit te huilen en verder te gaan zonder allebei. En swingen is jouw ding niet... jij kan de sex niet scheiden van gevoelens (en dat is normaal. Vrouwen maken nu eenmaal hechtingshormonen aan na de sex) en je kan die gevoelens niet in de hand houden. Dus hou het voortaan bij vrijgezel zijn om een monogame relatie. Persoonlijk denk ik dat een open relatie het ook niet voor je. Want daarmee heb je nog veel meer "last" van gevoelens en jij kan dat blijkbaar niet handelen.
Ik ben ook swinger. Maar toch niet op die manier als jij. Zoiets begin je toch rustig en je gaat niet direct een weekend weg met een ander stel en hebt daarnaast ook nog 1 op 1 contact. Jullie hebben echt veel risico genomen en dat is fout gelopen.
Was je al poly amoreus voor dit gebeuren of ben je dat nu door die gevoelens voor die andere man? Want jullie vinden elkaar nu leuk en t is spannend en een beetje verboden... maar geloof me... in het echte leven is t echt heel anders.
Jouw prioriteit lag niet bij je partner. Het was duidelijk dat hij het er moeilijk mee had en toch heb je niet zelf gezegd dat je overal mee stopt.
En toen werd ie dus agressief. Weet je ook gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt en hoe hij met zijn emoties omgaat. Deze relatie is sowieso nu over. Vertrouwen en veiligheid is weg.
En die vriendschap met die andere man... ach dat bloed wel dood joh als als je zometeen single bent en opeens beschikbaar. Dan is t een stuk minder spannend en hij was al vanaf het begin duidelijk dat hij haar niet zou verlaten.
Ik vraag me dan af he..m waarom zijn jullie gaan swingen? Omdat jullie graag sex met een ander willen of voor jullie als stel? Ik heb heel veel geswingd en swing nog steeds af en toe en ik heb dit zo vaak gezien. Stel dat ongeveer 7 jaar samen is raakt op elkaar uitgekeken. Zoekt spanning op en verliest daarbij elkaar uit het oog. Duiken direct in het diepe. Er komen zogenaamd gevoelens of er gebeuren toch dingen achter de rug om van de partner want joh je hebt toch al gebeukt dus zo erg is t niet. En t eindigt altijd dat ten minste een van de relaties stuk gaat en degene die gevoelens voor elkaar hebben blijken toch elkaar niet zo leuk te vinden.
Als ik swing dan doe ik dat in een parenclub. Ik ga daar heen voor mij en mijn partner. Soms hebben we sex met anderen. Soms niet. Er worden geen telefoonnummers uitgewisseld en er is geen contact buiten de club. Vroeger ook wel op thuisfeestjes geweest maar regelmatig probeerde dan zo een man toch contact buiten zijn partner om te krijgen met mij. Het is spelen met vuur en als je relatie al niet sterk is dan gaat het hem echt niet worden. Ik snap dat iedereen andere behoeftes heeft maar waarom begin je met swingen en ga je gelijk vol gas?
De jaloezie van je partner is legitiem. Als jouw prioriteit bij hem had gelegen dan had je het beëindigd toen je merkte dat je gevoelens begon te krijgen en al helemaal toen je merkte dat hij het er moeilijk mee had. De agressie van je partner is niet legitiem en reden om de relatie te verbreken. Van beide kanten enorm respectloos gedrag en dat hoort wat mij betreft echt niet bij swingen met respect voor elkaar. Dit is eerder expres je relatie om zeep helpen van beide kanten.
Ik raad je aan om uit te huilen en verder te gaan zonder allebei. En swingen is jouw ding niet... jij kan de sex niet scheiden van gevoelens (en dat is normaal. Vrouwen maken nu eenmaal hechtingshormonen aan na de sex) en je kan die gevoelens niet in de hand houden. Dus hou het voortaan bij vrijgezel zijn om een monogame relatie. Persoonlijk denk ik dat een open relatie het ook niet voor je. Want daarmee heb je nog veel meer "last" van gevoelens en jij kan dat blijkbaar niet handelen.
dinsdag 28 september 2021 om 08:39
Voor mij en mijn partner werkt het prima. Wij hebben altijd heel veel lol. Onze prioriteit ligt 100 procent bij elkaar. Als wij al een beetje vermoeden dat 1 van ons zich niet helemaal 100÷ ergens in kan vinden dan stopt het. Wij vinden de erotiek leuk. Maar ik moet zeggen dat wij ook al tijden niet meer aan partnerruil gedaan hebben. Wel aan sex met groepen of hand en span werk met andere stellen. Maar dan alleen stellen die er net zo in staan als wij. Dus geen jagers die perse willen neuken maar stellen die een leuke tijd willen samen en eventueel wat extra's. Wij komen nooit in de verleiding of krijgen gevoelens omdat we afstand houden en vooral op elkaar gericht zijn.roosje1976 schreef: ↑27-09-2021 20:17Ik denk voor bijna niemand want in mijn ogen speel je met vuur
Ik denk dat mensen ons ook best saai vinden in een club. Wij zijn vooral met onszelf bezig en alleen als we echt een klik hebben gebeurd er meer met een ander stel.
Wij vinden dit allebei heel leuk en spannend en geil. Sex hebben tussen andere mensen en andere mensen zien sexen en soms komt daar een hele leuke avond uit met een ander stel.
Ik denk dat swingen vooral een slechte naam heeft doordat het heel veel wordt gedaan door stellen die spanning zijn kwijtgeraakt of een beetje op elkaar uitgekeken. Dit is bij ons niet het geval. Ook zonder swingen vermaken wij ons. Er gaan maanden voorbij zonder clubbezoek en dan missen we niks. En dan opeens soms stelt 1 van ons weer eens voor om te gaan. En dan hebben we een super leuke avond. En daarna gaan we weer naar huis en kunnen daar lang van nagenieten. Samen.
dinsdag 28 september 2021 om 09:12
Je hebt het in je titel over vriendschap opgeven, maar het gaat over het opgeven van verliefdheid. Ja, als je binnen een relatie verliefd wordt op een ander dan is het beter om uit de buurt te blijven, lijkt me.
Tja, op zich... hij heeft je aan je arm getrokken, in je zij geprikt en je telefoon afgepakt. Het is niet normaal, maar denk dat ik me daar op zich nog wel over heen zou kunnen zetten. Behalve als ik me serieus bedreigt zou voelen en ik hierbij ernstige agressie zou ervaren. En zo te lezen is dat bij jou het geval. Ook dat dreigen met zelfmoord vind ik aardig ziek. Dat vind ik zo akelig manipulatief.
Tja, op zich... hij heeft je aan je arm getrokken, in je zij geprikt en je telefoon afgepakt. Het is niet normaal, maar denk dat ik me daar op zich nog wel over heen zou kunnen zetten. Behalve als ik me serieus bedreigt zou voelen en ik hierbij ernstige agressie zou ervaren. En zo te lezen is dat bij jou het geval. Ook dat dreigen met zelfmoord vind ik aardig ziek. Dat vind ik zo akelig manipulatief.
♥