Nutteloze man/vrouw associaties

08-09-2021 23:14 690 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man vertelde net, bij thuiskomst na een werkgerelateerd etentje, dat hij nog net niet uitgelachen, maar wel vreemd aangekeken was door ober en door collega's omdat hij... Een witte wijn bestelde. En dat is een vrouwendrankje. :roll:

Aanzet voor een luchtig topic: wie toept over, met een minstens zo nutteloos onderscheid tussen mannen- en vrouwenzaken?
glitglam schreef:
07-10-2021 11:03
Zo vaak opmerkingen gehad over onze 2 dochters die beide gek zijn op dino's en de oudste die op voetbal zit.
'Wat grappig/opvallend dat ze zo gek is op dino's/dat ze beide zo gek zijn op dino's/voetbal'.
Waarom is dat grappig of opvallend? Denk niet dat ze dat bij een jongen ook opvallend of grappig hadden gevonden.
Ja en als ze een broertje zouden hebben die graag met poppen of een keukentje speelt, wat dan het liefst roze zou zijn, Is het niet meer grappig, maar toch wel wat raar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Thalas schreef:
07-10-2021 11:02
Dat is omdat seksisme biologisch is en dus goed.
Biologisch en daarmee voor een groot deel ons gedrag sturend ok, maar waardeoordelen als 'goed' of 'fout' lijken me niet meer van deze tijd.
glitglam schreef:
07-10-2021 11:03
Zo vaak opmerkingen gehad over onze 2 dochters die beide gek zijn op dino's en de oudste die op voetbal zit.
'Wat grappig/opvallend dat ze zo gek is op dino's/dat ze beide zo gek zijn op dino's/voetbal'.
Waarom is dat grappig of opvallend? Denk niet dat ze dat bij een jongen ook opvallend of grappig hadden gevonden.

Eigenlijk moet je bij dat soort mensen gewoon doorvragen. 'Waarom vind je dat grappig?'

Zo lang er geen bewustwording komt bij mensen zal dit gedrag nooit veranderen. Zo blijven we het aan elkaar doorgeven.
Pioen00 schreef:
07-10-2021 12:52
Biologisch en daarmee voor een groot deel ons gedrag sturend ok, maar waardeoordelen als 'goed' of 'fout' lijken me niet meer van deze tijd.

Dat bedoel ik. Voor de duidelijkheid: dat is net zozeer quatsch als het tweede deel van je zin. Ons gedrag wordt voor het grootste deel bepaald door wat we dènken dat hoort bij ons geslacht, niet door wat biologisch gepredispositioneerd is. Maar het is makkelijker om te doen alsof biologie ons gedrag stuurt, want daarmee kan vrouwendiscriminatie worden weggezet als normaal, logisch en onbelangrijk.
Thalas schreef:
07-10-2021 13:27
Dat bedoel ik. Voor de duidelijkheid: dat is net zozeer quatsch als het tweede deel van je zin. Ons gedrag wordt voor het grootste deel bepaald door wat we dènken dat hoort bij ons geslacht, niet door wat biologisch gepredispositioneerd is. Maar het is makkelijker om te doen alsof biologie ons gedrag stuurt, want daarmee kan vrouwendiscriminatie worden weggezet als normaal, logisch en onbelangrijk.
Dus als iedereen geslachtsonafhankelijk zou denken, zouden mannen en vrouwen geen verschillend gedrag meer vertonen?
Pioen00 schreef:
07-10-2021 13:36
Dus als iedereen geslachtsonafhankelijk zou denken, zouden mannen en vrouwen geen verschillend gedrag meer vertonen?

Als er minder of geen gedragsnormen zouden zijn op basis van geslacht zouden de gedragsverschillen tussen mannen en vrouwen veel kleiner zijn dan nu het geval is. De meeste verschillen komen voort uit wat we dènken dat biologische verschillen zijn, niet uit wat daadwerkelijk biologische verschillen zijn.
Het is inderdaad biologisch te verklaren waarom we in hokjes willen denken. Maar dat iets biologisch te verklaren is betekent niet dat we er niet kritisch naar kunnen kijken.
Racisme en verkrachting zijn ook biologisch te verklaren, betekent niet dat we het maar gewoon moeten laten gebeuren.
Pioen00 schreef:
07-10-2021 13:36
Alleen als we ook allemaal dezelfde persoonlijkheid hebben...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Thalas schreef:
07-10-2021 11:02
Dat is omdat seksisme biologisch is en dus goed.
Hoezo biologisch?

Vanavond komt trouwens een programma "zeikwijven" en dat gaat o.a. over dit onderwerp.
Geweldig topic en heel herkenbaar.

Vroeger had ik een bijbaan. Mijn broer werkte op dezelfde plek en deed hetzelfde werk. We reden er samen naartoe. Het was best wel lichamelijk werk en we hadden dus allebei exact dezelfde taken. Als we dan thuiskwamen en aanschoven voor het avondeten zei mijn moeder: broer krijgt het grootste stuk vlees want hij heeft de hele dag hard gewerkt.
Mina81 schreef:
09-10-2021 07:55

Vroeger had ik een bijbaan. Mijn broer werkte op dezelfde plek en deed hetzelfde werk. We reden er samen naartoe. Het was best wel lichamelijk werk en we hadden dus allebei exact dezelfde taken. Als we dan thuiskwamen en aanschoven voor het avondeten zei mijn moeder: broer krijgt het grootste stuk vlees want hij heeft de hele dag hard gewerkt.
En toch..En toch.

Een mannenlichaam gebruikt meer energie dan een vrouwenlichaam. (Let wel : ik heb het hier over de hoofdregel, omdat het me weinig zinvol heeft om nu de uitzondering(en) als hoofdregel aan te gaan merken. Bron : voedingscentrum). Dat komt (onder meer) omdat een man meer spiermassa heeft. Voorgaande is wetenschappelijk onderzocht en ook de reden dat welke gerenommeerde diëtist dan ook hogere dagelijkse caloriebehoefte voorschrijft aan mannen, dan aan vrouwen.

Als jij en je broer dezelfde werkethos hebben, heeft jouw broer -bij gelijke taken en een gelijk aantal arbeidsuren- hoogstwaarschijnlijk meer netto-resultaat geboekt dan jij als vrouw. Wanneer het op fysiek werk aankomt tenminste.

De energiebehoefte van jouw broer, is groter dan die van jou. Puur de emotie en het sentiment weglatend en kijkend naar de feiten (nogmaals: in de hoofdregel) is dat grotere stuk vlees dus meer noodzakelijk voor je broer, dan voor jou.

Ik bedoel : helemaal ermee eens dat sommige man/vrouw associaties totaal onzinnig zijn, maar sommige dingen zijn nu eenmaal wel degelijk verschillend.

Begrijp me overigens niet verkeerd : ik heb het puur over het stuk vlees in de vorm van het ''aanvullen'' van energie, en niet puur als vorm van beloning. Want wat dat betreft hebben jullie beiden naar jullie fysieke mogelijkheden de inspanning geleverd die van je verwacht mag worden. Die moet wat dat betreft dus gelijk worden gewaardeerd.
lisali schreef:
09-10-2021 08:46
En toch..En toch.

Een mannenlichaam gebruikt meer energie dan een vrouwenlichaam. (Let wel : ik heb het hier over de hoofdregel, omdat het me weinig zinvol heeft om nu de uitzondering(en) als hoofdregel aan te gaan merken. Bron : voedingscentrum). Dat komt (onder meer) omdat een man meer spiermassa heeft. Voorgaande is wetenschappelijk onderzocht en ook de reden dat welke gerenommeerde diëtist dan ook hogere dagelijkse caloriebehoefte voorschrijft aan mannen, dan aan vrouwen.

Als jij en je broer dezelfde werkethos hebben, heeft jouw broer -bij gelijke taken en een gelijk aantal arbeidsuren- hoogstwaarschijnlijk meer netto-resultaat geboekt dan jij als vrouw. Wanneer het op fysiek werk aankomt tenminste.

De energiebehoefte van jouw broer, is groter dan die van jou. Puur de emotie en het sentiment weglatend en kijkend naar de feiten (nogmaals: in de hoofdregel) is dat grotere stuk vlees dus meer noodzakelijk voor je broer, dan voor jou.

Ik bedoel : helemaal ermee eens dat sommige man/vrouw associaties totaal onzinnig zijn, maar sommige dingen zijn nu eenmaal wel degelijk verschillend.

Begrijp me overigens niet verkeerd : ik heb het puur over het stuk vlees in de vorm van het ''aanvullen'' van energie, en niet puur als vorm van beloning. Want wat dat betreft hebben jullie beiden naar jullie fysieke mogelijkheden de inspanning geleverd die van je verwacht mag worden. Die moet wat dat betreft dus gelijk worden gewaardeerd.
maar dat kan ook een boterham zijn, met kaas
dat hoefde niet de grootste gehaktbal te zijn
Mina81 schreef:
09-10-2021 07:55

Zo herkenbaar, en eigenlijk ook best triest.
Ik kan een soortgelijk voorbeeld geven.
Ik kom uit een groot gezin en als alle kinderen allemaal een dag gewerkt hadden, was na het avondeten het afruimen en de afwas standaard voor mij en mijn zussen. Broers mochten op de bank voor de tv uitbuiken, want zij hadden zo had gewerkt vond moeder.
Ik en mijn zussen moesten naast onze fulltime studies of banen, ook meehelpen in het huishouden. Van de was tot ramen lappen. En dat is prima natuurlijk, vele handen maken licht werk.
Mijn broers hoefde echter nóóit een vinger uit te steken. Die gooide nog niet eens hun eigen vuile sokken in de wasmand.
Ik heb zelf alleen maar dochters gekregen en ik vraag me wel eens af of ik net als mijn moeder onbewust dat onderscheid zou maken. Want wat met de paplepel ingegoten is...?
Pindakaasjes schreef:
09-10-2021 09:36
Zo herkenbaar, en eigenlijk ook best triest.
Ik kan een soortgelijk voorbeeld geven.
Ik kom uit een groot gezin en als alle kinderen allemaal een dag gewerkt hadden, was na het avondeten het afruimen en de afwas standaard voor mij en mijn zussen. Broers mochten op de bank voor de tv uitbuiken, want zij hadden zo had gewerkt vond moeder.
Ik en mijn zussen moesten naast onze fulltime studies of banen, ook meehelpen in het huishouden. Van de was tot ramen lappen. En dat is prima natuurlijk, vele handen maken licht werk.
Mijn broers hoefde echter nóóit een vinger uit te steken. Die gooide nog niet eens hun eigen vuile sokken in de wasmand.
Ik heb zelf alleen maar dochters gekregen en ik vraag me wel eens af of ik net als mijn moeder onbewust dat onderscheid zou maken. Want wat met de paplepel ingegoten is...?
Hier idem. Mijn moeder stimuleerde dat zelfs. Ik werkte meer uren dan mijn broertje en toch was hij de harde werker. Toen ik het huis uitging wist hij nog niet eens hoe de vaatwasser werkte.
lisali schreef:
09-10-2021 08:46
En toch..En toch.

En toch is het niet aan een ander om te bepalen hoeveel calorieën iemands lichaam nodig heeft. Of specifieker in deze situatie: het is niet aan de vrouw om te bepalen hoeveel calorieën het mannenlichaam moet innemen. Dat kan en moet de man in kwestie helemaal zelf bepalen.
Alcedo schreef:
09-10-2021 09:57
Hier idem. Mijn moeder stimuleerde dat zelfs. Ik werkte meer uren dan mijn broertje en toch was hij de harde werker. Toen ik het huis uitging wist hij nog niet eens hoe de vaatwasser werkte.

Nou, dat dus.
Mijn broers zijn inmiddels allemaal boven de 35. En je ziet aan hun woningen dat ze op dat gebied echt met 2 linkerhanden staan.
Nu hebben ze stuk voor stuk partners getroffen die echt geen stap harder gaan omdat hun 'mannetjes' nu eenmaal als prinsjes zijn grootgebracht. Dus alsnog moeten ze aan de bak. Je ziet heel duidelijk dat ze taken uitstellen en het laten oplopen. Nooit geleerd daar enige routine en handigheid in te krijgen.
Tja..
Hier het zelfde, mijn broertje heeft het langste thuis gewoond en mijn moeder ging voor het eerst alleen op vakantie toen hij 23 was. Ging hij mij bellen of ik dit en dat en dat voor hem wilde doen (gewoon simpele dingen, de was, afwas, eten opwarmen wat mijn moeder gekookt en ingevroren had achtergelaten) Ik had een baan, een gezin met 2 hele kleine kindjes (ex was helaas van zelfde slag man) dus heb geweigerd. Had hij uiteindelijk de bevroren soep in een ovenschaal in de oven gezet om op te warmen :facepalm: en toen weer mij bellen dat de oven een zooitje was en of ik hem wilde helpen (het voor hem doen) de oven schoon te maken voordat mijn moeder thuis zou komen...
Zal nooit vergeten dat mijn moeder van een keukentrapje was gevallen, en haar been op 2 plaatsen brak.
Zat ze daar met haar geopereerde gipspootje op de bank.
Mijn jongste broer kwam op ziekenbezoek, met in zijn ene hand een bloemetje, en in de andere een grote vuilniszak met wasgoed.
Echt.. ongelooflijk maar waar!
Pindakaasjes schreef:
09-10-2021 10:18
Zal nooit vergeten dat mijn moeder van een keukentrapje was gevallen, en haar been op 2 plaatsen brak.
Zat ze daar met haar geopereerde gipspootje op de bank.
Mijn jongste broer kwam op ziekenbezoek, met in zijn ene hand een bloemetje, en in de andere een grote vuilniszak met wasgoed.
Echt.. ongelooflijk maar waar!
Sjezus wat erg! Schaamde hij zich niet? Ik zou hem als oudere zus een rotschop geven
lilalinda schreef:
09-10-2021 08:52
maar dat kan ook een boterham zijn, met kaas
dat hoefde niet de grootste gehaktbal te zijn
Inderdaad. Wat nog het meeste steekt, is dat er benadrukt wordt dat hij zo hard heeft gewerkt. Terwijl zij net zo had heeft gewerkt.
En het lijkt mij dat hij dan meer heeft aan koolhydraten dan aan proteïnen. Of gewoon meer over de hele breedte (dus groente/koolhydraten/vlees) omdat hij een man is. En niet omdat hij wel hard gewerkt heeft en zij blijkbaar niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
09-10-2021 11:42
Sjezus wat erg! Schaamde hij zich niet? Ik zou hem als oudere zus een rotschop geven
Weet moeder meteen waar ze de mist in is gegaan.
Maar triest is t wel.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
09-10-2021 13:20
Maar triest is t wel.
Of moeder delegeert dat soort dingen dan maar naar dochter...
Mijn moeder, als ik vertel dat manliwf de was bij ons doet: dat zou ik een man nooit toevertrouwen o_o

Als ik vertel hoe ik stofzuig: jij word nooit een goede huisvrouw :bonk:
Mina81 schreef:
09-10-2021 14:07
Mijn moeder, als ik vertel dat manliwf de was bij ons doet: dat zou ik een man nooit toevertrouwen o_o

Als ik vertel hoe ik stofzuig: jij word nooit een goede huisvrouw :bonk:
Fijn om te weten dat zij denkt dat je huisvrouw wordt. :facepalm:
Eigenlijk is het toch soort van discriminerend om te denken dat een man dingen zoals de was niet kan. Omdat hij een man is...
Apatura schreef:
09-10-2021 13:20
Maar triest is t wel.
En vader

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven