Nutteloze man/vrouw associaties

08-09-2021 23:14 690 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man vertelde net, bij thuiskomst na een werkgerelateerd etentje, dat hij nog net niet uitgelachen, maar wel vreemd aangekeken was door ober en door collega's omdat hij... Een witte wijn bestelde. En dat is een vrouwendrankje. :roll:

Aanzet voor een luchtig topic: wie toept over, met een minstens zo nutteloos onderscheid tussen mannen- en vrouwenzaken?
ik wist al dat ik een hele moderne opa en oma had en dat weet ik nu nog zekerder.
Mijn moeder is de oudste van 5 kinderen, de rest zijn allemaal jongens. Die moesten vroeger net zo goed meehelpen in de huishouding en als er commentaar kwam, antwoordde mijn opa dat omdat zij een meisje was dat dat niet betekende dat zij alles moest doen. Alle 4 de broers van moeder konden het hele huishouden draaiende houden toen ze het huis uit gingen. Mede dankzij mijn opa die zelf ook de handjes uit de mouwen stak!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
marielouisa schreef:
09-10-2021 17:39
En vader
Idd.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
rosanna08 schreef:
09-10-2021 17:58
ik wist al dat ik een hele moderne opa en oma had en dat weet ik nu nog zekerder.
Mijn moeder is de oudste van 5 kinderen, de rest zijn allemaal jongens. Die moesten vroeger net zo goed meehelpen in de huishouding en als er commentaar kwam, antwoordde mijn opa dat omdat zij een meisje was dat dat niet betekende dat zij alles moest doen. Alle 4 de broers van moeder konden het hele huishouden draaiende houden toen ze het huis uit gingen. Mede dankzij mijn opa die zelf ook de handjes uit de mouwen stak!
zo hebben mijn grootouders van vaderskant mijn tantes net zo hard gestimuleerd te gaan studeren, als hun zoon
en dat net na de oorlog. Ik vind het knap
lilalinda schreef:
09-10-2021 19:46
zo hebben mijn grootouders van vaderskant mijn tantes net zo hard gestimuleerd te gaan studeren, als hun zoon
en dat net na de oorlog. Ik vind het knap
mijn moeder mocht naar de mms, wat in die tijd voor de dochter van een fabrieksarbeider echt niet zo normaal was.
rosanna08 schreef:
09-10-2021 20:09
mijn moeder mocht naar de mms, wat in die tijd voor de dochter van een fabrieksarbeider echt niet zo normaal was.
MMS is voor mijn moeder, zussen, vriendinnen etc inderdaad vrij gangbaar
toch een beetje de school die opleidde tot "goede vrouw van-" worden
lilalinda schreef:
09-10-2021 20:12
MMS is voor mijn moeder, zussen, vriendinnen etc inderdaad vrij gangbaar
toch een beetje de school die opleidde tot "goede vrouw van-" worden
de meeste van haar klasgenootjes waren idd dochters van middenstanders, dokters, advocaten enz
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
09-10-2021 11:42
Sjezus wat erg! Schaamde hij zich niet? Ik zou hem als oudere zus een rotschop geven

Oh' nee hoor, mijn moeder mocht toen oogsten wat ze zelf gezaaid heeft.
Wat kinderachtig ik ken meerdere mannen die wijn drinken of roze shirts dragen of veel vriendinnen hebben..
waarschijnlijklijk jaloers
Hanne schreef:
15-09-2021 09:32
Wat mij betreft is daar ook een duidelijke link met het zwangerschapsverlof. Nu is het gelukkig iets beter, maar in 'mijn tijd' zat de moeder de eerste weken fulltime bij het kind, terwijl de vader geen verlof had en gewoon aan het werk was. Dus ik kende mijn kind beter, zag signalen van honger/dorst/vieze luier eerder dan partner. Ik kon het dan niet over mijn hart verkrijgen om dan 's avonds of in het weekend daar niet op te reageren en te wachten tot papa het door had. Kortom, ik ging in de actiestand.

Hoop dat nu vaders er in de eerste weken ook meer verlof mogelijkheden hebben dat dat beter wordt.
Nou dit dus. Man man man, wat hebben wij hier de boot gemist 🤨
Mina81 schreef:
09-10-2021 07:55
Geweldig topic en heel herkenbaar.

Vroeger had ik een bijbaan. Mijn broer werkte op dezelfde plek en deed hetzelfde werk. We reden er samen naartoe. Het was best wel lichamelijk werk en we hadden dus allebei exact dezelfde taken. Als we dan thuiskwamen en aanschoven voor het avondeten zei mijn moeder: broer krijgt het grootste stuk vlees want hij heeft de hele dag hard gewerkt.
Dan hield ze dus meer van je broer dan van jou.

Ik lees grote verschillen hier in de opvoeding van de ene of de ander. In het ene huishouden discrimineren moeders hun eigen dochters en lijken ze meer van hun zoons te houden. En kennelijk vinden die dochters dat normaal en zeggen ze er niks van.
in andere huishoudens worden dochters juist gestimuleerd om te studeren en jongens om mee te helpen in het huishouden.
Beppiesheppie schreef:
09-09-2021 07:48
Ja hier ook zo.
En ik wil mijn biefstuk rare en man doorbakken, hij krijgt dan vaak de rare want zo eten vrouwen het niet

Wij moeten ook weleens omwisselen inderdaad als we rare (ik) en medium (hij) bestellen. Vaak nadat vriend de wijnkaart al heeft doorgeschoven naar mij om iets lekkers uit te zoeken.
iones schreef:
10-10-2021 10:49
Dan hield ze dus meer van je broer dan van jou.

Ik lees grote verschillen hier in de opvoeding van de ene of de ander. In het ene huishouden discrimineren moeders hun eigen dochters en lijken ze meer van hun zoons te houden. En kennelijk vinden die dochters dat normaal en zeggen ze er niks van.
in andere huishoudens worden dochters juist gestimuleerd om te studeren en jongens om mee te helpen in het huishouden.
Die conclusie zou je wel eens te snel gemaakt kunnen hebben. Moeder kent waarschijnlijk niet anders dan dat haar broers/vader vroeger ook het grootste stuk kregen, en heeft dat automatisch overgenomen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
nlies schreef:
10-10-2021 11:44
Die conclusie zou je wel eens te snel gemaakt kunnen hebben. Moeder kent waarschijnlijk niet anders dan dat haar broers/vader vroeger ook het grootste stuk kregen, en heeft dat automatisch overgenomen
Ik denk dat het dat eerder is ja, hoewel dat evengoed fout is natuurlijk.
Lidl’s-Annie-Aardbei schreef:
10-10-2021 13:09
Ik denk dat het dat eerder is ja, hoewel dat evengoed fout is natuurlijk.
Of dat met houden van te maken heeft weet ik niet zeker, maar ik heb dat bij oudere mensen wel vaker gezien (en van gehoord). Dat de vader en de zonen in een gezin meer "verwend" worden en dat er een hardere houding is ten opzichte van de dochters. Vanuit de moeder gezien dan voornamelijk. Misschien dat vaders vroeger juist harder waren ten opzichte van de zoons wat betreft werkhouding bijvoorbeeld, maar in de huiselijke sfeer (ik zal je was wel voor je blijven doen ook al ben je inmiddels vijftig, hier een extra groot stuk vlees etc) een warmere houding. Ook wel betuttelender trouwens, dus bedoel dat niet alleen maar positief.
appeltje schreef:
10-10-2021 13:26
Of dat met houden van te maken heeft weet ik niet zeker, maar ik heb dat bij oudere mensen wel vaker gezien (en van gehoord). Dat de vader en de zonen in een gezin meer "verwend" worden en dat er een hardere houding is ten opzichte van de dochters. Vanuit de moeder gezien dan voornamelijk. Misschien dat vaders vroeger juist harder waren ten opzichte van de zoons wat betreft werkhouding bijvoorbeeld, maar in de huiselijke sfeer (ik zal je was wel voor je blijven doen ook al ben je inmiddels vijftig, hier een extra groot stuk vlees etc) een warmere houding. Ook wel betuttelender trouwens, dus bedoel dat niet alleen maar positief.
Ik heb mijn moeder, die als ze nog zou leven nu 103 geweest zou zijn, ook wel eens horen zeggen dat mannen die achterblijven na het overlijden van partner, toch zieliger zijn dan vrouwen in die situatie. Mannen zijn maar stumperds als ze alleen zijn. Ik heb geen broers, dus geen idee hoe ze die opgevoed zou hebben
Die hardere houding naar de dochters heb ik dus ook gezien. Zelf heb ik geen broer dus dat scheelt. Maar ik had daarom de indruk dat moeders toch meer van hun zonen houden dan van hun dochters, terwijl ik er ook ken die dat onderscheid weer niet maken.

Mannen die zelf het huishouden moeten doen, worden als stumperds beschouwd, ongeacht ze single zijn, weduwnaar of in een relatie. Alsof het sneu is als een man het huishouden moet doen. Kennelijk is het maar sneu werk en dat is meer voor vrouwen.
Ik ben vrouw en trein machinist. Ook al draag ik een functiebordje toch krijg ik standaard vragen voor conducteurs. Ook aan alle kanten mansplaining door mannelijke collega's en wordt het nog steeds als een mannenberoep gezien. Waarom mag Joost weten want sinds het fysiek allang niet meer zwaar is aangezien die dingen niet meer op kolen rijden is het een beroep wat vrouwen net zo goed kunnen . Toch word je met name door de oude garde nog regelmatig met de nek aangekeken. Wat me ook opvalt is dat vrouwelijke machinisten vaak op Instagram opmerkingen krijgen over hun uiterlijk. Mannelijke machinisten die ook weleens een selfie plaatsen krijgen dat soort opmerkingen echt nooit. En verder herkenbaar dat je soms echt als een mongool wordt behandeld door mannen. Of dat mannen zich bemoeien met dingen zoals toen ik laatst aan mijn dochter van 5 liet zien hoe je olie in de auto bijvult. Ik vind het echt bizar anno 2021 hoeveel domme clichés er nog zijn tegen vrouwen. Baal daar ontzettend van. Want wat is nou het verschil. Ja ik ben minder sterk en heb geen piemel maar een piemel heb je alleen maar nodig om te plassen en te neuken dus als het gaat over de auto /hypotheek/ klussen snap ik echt niet waarom ik daar een man voor nodig zou moeten hebben.
WandaVision schreef:
10-10-2021 19:17
Wat me ook opvalt is dat vrouwelijke machinisten vaak op Instagram opmerkingen krijgen over hun uiterlijk. Mannelijke machinisten die ook weleens een selfie plaatsen krijgen dat soort opmerkingen echt nooit.
Maar dat geldt voor vrouwen in het algemeen. Moet je eens kijken wat vrouwelijke politici maar ook vrouwelijke columnisten voor stront over zich heen krijgen, wat hun mannelijke collega's nooit krijgen. Laatste column gelezen over Saskia Noort? Dat ging over de drek een mannelijke auteur altijd over vrouwelijke collega's uitstort. En mannen zeggen dan altijd "ach, trek het je niet aan" of "is toch humor?"

Draai het eens om: een vrouw die mannen in de zeik zet. Eens kijken wie dat dan humor noemt. En wat een drek ze terug krijgt. Dan is ze gelijk een mannenhaatster. Nou, als we van dat laatste uit kunnen gaan, dan kunnen we stellen dat er veel vrouwenhaters zijn.
Jaa dan ben je overgevoelig of hormonaal of ongesteld en grijpen ze het aan om te zeggen Zie je wel een vrouw kan niet functioneren in een mannenwereld. Pissiger kan je me haast niet krijgen met zulke onzin.
iones schreef:
10-10-2021 19:15
Die hardere houding naar de dochters heb ik dus ook gezien. Zelf heb ik geen broer dus dat scheelt. Maar ik had daarom de indruk dat moeders toch meer van hun zonen houden dan van hun dochters, terwijl ik er ook ken die dat onderscheid weer niet maken.

Mannen die zelf het huishouden moeten doen, worden als stumperds beschouwd, ongeacht ze single zijn, weduwnaar of in een relatie. Alsof het sneu is als een man het huishouden moet doen. Kennelijk is het maar sneu werk en dat is meer voor vrouwen.
Je kunt het ook zien als: ze vertrouwen hun zoons niet dat ze dat kunnen, ofwel ze zien ze niet voor vol aan ;)
Nou zo her en der staan er wat reacties die niks met man/vrouw uit te staan hebben maar meer met oud/jong. Hetzelfde zou gebeurd zijn dus als de verhouding man/vrouw naar jonge vrouw/oude vrouw) (en ook man) veranderd wordt. Niet alles is sexsisme maar gewoon verwachting of is dat dan weer leeftijdsdiscrimanatie.

In mijn eigen cariere als kapitein toen ik net kapitein was, 34 jaar oud, staat er een machinist bij mij op de brug, vlak voor zijn pensioen dus grijs en baard (ikzelf ben zeker geen kaptein iglo persoon - niet de oude en ook niet de nieuwe). Komen er andere mensen aan boord was het toch dat ze meteen naar de machinist gingen denkende dat dat de kapitein is. Tja uniformen zouden heel erg helpen maar die hebben we hier niet. Al heb ik hier ook gelezen dat uniformen soms ook niet helpen.

Maar goed heb zelf ook wel wat dingen. Als ik als man kleding ga kijken/passen voor mijn vrouwelijke ik. Krijg ik toch wel eens te horen van "dat is voor vrouwen" joh dat weet ik. Dit soort opmerkingen is voor mij 50/50 verdeeld door mannen en vrouwen.

Maar hoe vrouwelijk moet ik zijn voor ik dat soort opmerkingen niet meer krijg. Laatste ervaring, enige wat ik mannelijk aanhad was een tshirt (geen borsten of pruik) maar wel leuke skinny jeans, hakken eronder, nagellak, oogpotloodje, mooie roze nagels, nude lippenstiftje. Oorbellen kopen, kon het die man niet aan zijn verstand brengen dat de oorbellen die ik zocht voor mijzelf waren.

Oh en als ik helemaal "en femme" ben. Dan drink ik rozé en bier uit een glas. En geef ik commentaar op andere tgirls als ze met de benen wijd gaan zitten.

En nog een hele leuke (kwam hier ook ergens langs) commentaar op mijn kont.
Ik dus weert super androgyn een beetje shoppen in rotterdam. Dus geen pruik maar wel borsten en de rest. In een winkel ik zag een hele leuke jumpsuit. Het was rustig in de winkel dus uiteindelijk alle 3 de winkeldames erbij. Passen, andere passen, nog een passen en het werd strakker en de maat kleiner. Dus uiteindelijk de juiste gevonden, winkelpop moest zelfs uitgekleed worden. Nou toen de opmerking "kijk eens hoe mooi je kont er hier uitziet".
fietsen varen vrouwelijk doen
Pindakaasjes schreef:
09-10-2021 10:18
Zal nooit vergeten dat mijn moeder van een keukentrapje was gevallen, en haar been op 2 plaatsen brak.
Zat ze daar met haar geopereerde gipspootje op de bank.
Mijn jongste broer kwam op ziekenbezoek, met in zijn ene hand een bloemetje, en in de andere een grote vuilniszak met wasgoed.
Echt.. ongelooflijk maar waar!
Toen mijn moeder tijdelijk ziek thuis zat kreeg ik het verwijt van broer+schoonzus dat ik niet genoeg had geholpen want mijn moeder was genoodzaakt een schoonmaakster in te huren voor tijdelijk.
In werkelijkheid verzorgden man en ik alle boodschappen en namen haar op haar verzoek ook mee naar de winkel zodat ze even uit huis kwam. Het gebeurde zelfs dat schoonzus dan bij mijn ouders op de ban zat en bleef zitten tot wij weer terug waren. Schoonzus werkte niet, man en ik werkte beide fulltime en ik deed daarnaast nog even een HBO studie.

Koekoek
Alcedo schreef:
11-10-2021 08:26
Toen mijn moeder tijdelijk ziek thuis zat kreeg ik het verwijt van broer+schoonzus dat ik niet genoeg had geholpen want mijn moeder was genoodzaakt een schoonmaakster in te huren voor tijdelijk.
In werkelijkheid verzorgden man en ik alle boodschappen en namen haar op haar verzoek ook mee naar de winkel zodat ze even uit huis kwam. Het gebeurde zelfs dat schoonzus dan bij mijn ouders op de ban zat en bleef zitten tot wij weer terug waren. Schoonzus werkte niet, man en ik werkte beide fulltime en ik deed daarnaast nog even een HBO studie.

Koekoek
ik vind dat je vooral naar je broer moet kijken, niet naar de kouwe kant
Alcedo schreef:
11-10-2021 08:26
Het gebeurde zelfs dat schoonzus dan bij mijn ouders op de ban zat en bleef zitten tot wij weer terug waren. Schoonzus werkte niet, man en ik werkte beide fulltime en ik deed daarnaast nog even een HBO studie.

En je broer dan? Het is zíjn moeder, toch?
lilalinda schreef:
11-10-2021 08:30
ik vind dat je vooral naar je broer moet kijken, niet naar de kouwe kant
Waarom? Mijn ouders vinden dat ze de schoonkinderen niet van de 'eigen' kinderen onderscheiden dus dan maak ik hier ook geen onderscheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven