Opvoed discussie vriendin

12-10-2021 23:37 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Gisteravond heb ik bezoek gehad van een goede vriendin. Zij heeft 2 dochters van bijna 4 en 2.
Telkens als ik haar spreek geeft ze aan dat ze het erg zwaar vindt. Dat anderen van die nette kinderen hebben etc. Dat haar dochters lastiger zijn en erg temperamentvol etc.
En telkens geef ik aan dat ze niet moet vergelijken. Dat elk kind wel wat heeft omdat perfectie niet bestaat. Dat zij bij zichzelf moet blijven en dat elk kind wat anders nodig heeft.

Vanavond ben ik wat verder gegaan in het geven van mijn mening. Wij kennen elkaar al meer dan 15 jaar. Ik ben open en eerlijk en ik durf veel te benoemen. Vanavond heb ik gezegd dat ik de indruk heb dat ze er onzeker is en daardoor erg veel stress heeft van wat een ander ervan vindt. Jaloers is op anderen en zich continue (negatief) vergelijkt met anderen. Dat ik weet dat dit voorkomt uit haar jeugd maar dat ze misschien weer eens met therapeut kan praten zodat ze hier minder last en stress heeft. Met name ook in opvoeding kinderen. Ze durft nu steeds minder met kinderen ergens op bezoek te gaan etc.

Vriendin werd wat boos. Zij gaf aan dat ze graag wilde komen spuien met wat thee maar nu schrikt van mijn reactie. Daarop heb ik gezegd dat ik al maanden dit aanhoor en me daarom zorgen maak.
Toen zij zei dat ze enkel mijn tips wil om van te leren. Heb ik eerlijk benoemd dat ze hier niets mee doet omdat zij een andere mening heeft. En dat, dat, kan. Dat het niet uitmaakt maar dat ik daardoor idee heb dat we in cirkels blijven gaan.

Uiteindelijk heeft vriendin gezegt dat ze dit erg jammer vindt van mij. Ik kreeg indruk dat zij zich beledigd voelde. Aangevallen.

We zijn op ander onderwerp overgestapt maar ik voel me dus wel al de hele dag hier schuldig over.
Ik vind het zo lastig dat ik graag open ben. Maar daardoor ook anderen beledig. Daar heb ik dan naderhand last van.
cleo schreef:
13-10-2021 09:59
Of ze zegt wat ze nu gezegd heeft, dat is ook goed.

Ik vind dat het ook niet zo groots gemaakt hoeft te worden, en dan doel ik met name op die vriendin. Je bent vrienden, en dat betekent niet dat de één, zich altijd maar als andermans kotsemmer moet opwerpen onder het genot van een theetje. Want daar ben je vrienden voor! Ja, doei.
TO mocht best aangeven dat ze effe klaar was met klaagmuur spelen.
Dat verwijzen naar het verleden van vriendin had ik wat minder tactisch gevonden.
Mensen vinden het in de regel niet prettig om ongevraagd geanalyseerd en bekritiseerd te worden.
TO had het bij zichzelf moeten laten, dat zij geen raad of daad meer weet voor haar vriendin, en het constante relaas vermoeiend begint te worden.
Ongevraagd de schep in iemand zijn verleden of psyche zetten is glad ijs
cleo schreef:
13-10-2021 09:59
Of ze zegt wat ze nu gezegd heeft, dat is ook goed.
Wat is er mis, met gewoon zeggen wat je bedoelt ipv dit soort gedoe??
Ik denk dat ze zich onbegrepen voeld en moet zeggen dat ik haar meteen begrijp, al is dat natuurlijk lastig met geschreven tekst want die intetpreteer je op eigen manier zonder verdere details.

Ik loop tegen hetzelfde denk ik, mijn kinderen hebben enorm temperament, en dan kun je heel makkelijk zeggen je moet niet vergelijken , maar een temperamentvol kind is gewoon veel intensiever dan een rustig kind.
En al helemaal met twee want die reageren ook nog als olie en vuur op elkaar.
Wanneer je dan ziet dat het elders wél gemoedelijk gaat dan steekt dat want ging dat hier ook maar zo, zolang ik erbij ben gaat het wel maar dan ben ik wel aan het eind vd dag leeg gezogen.

Denk dat je vriendin alleen een luisterend oor wil, aan jou de vraag of je dat wil bieden.
lilalinda schreef:
13-10-2021 10:11
Ze heeft toch gezegd wat ze bedoelt?
Betty schreef:
13-10-2021 07:44
Mijn eerste indruk is dat je snel oordeelt. En gaat psychologiseren. Het mogelijk moeilijk vind om jezelf in anderen te verplaatsen. Ik zou zelf ook niet op zo’n belerende reactie zitten te wachten. Want jonge kinderen opvoeden kan nu eenmaal heftig zijn, en sommige kinderen zijn intenser dan anderen. (Spreek uit eigen ervaring). Soms heb je gewoon even begrip, een arm om je heen en/of praktische steun nodig. Van mensen uit je eigen kring. Waarom altijd meteen naar de therapeut als het even tegenzit? (En dan versteld staan van de enorme wachtlijsten..)

Het is je goed recht om niet steeds hetzelfde verhaal aan te willen horen. Maar je zou ook kunnen vragen wat zij nodig heeft om zich beter te voelen. Wat jij voor haar kan betekenen.

Die vriendin kan ook gewoon aangeven wat zij nodig heeft. Zo van: ik alleen maar even heel hard klagen. Of: ik wil graag advies.

Overigens ligt het ook aan de band die je normaal gesproken hebt. Ik lees in veel reacties dat men zo'n reactie / zulk advies etc. niet op prijs zou stellen. Ik heb het zelf met vriendinnen regelmatig over dingen waar de één of de ander tegen aanloopt. De ene keer wil je advies, de andere keer wil je gewoon klagen. Maar als ik advies krijg op het moment dat ik eigenlijk alleen wilde klagen, dan ben ik daar heus niet ineens door beledigd of boos over. Dan zeg ik vaak alsnog dat het advies leuk bedoeld is maar dat ik gewoon alleen even wil klagen. Dus misschien was de aanpak van TO niet zo handig (bij deze specifieke vriendin dan), maar die vriendin is dan ook wel erg snel op de tenen getrapt. Ik vraag me dan af hoe goed de vriendschap is.
rainydays wijzigde dit bericht op 13-10-2021 10:35
4.03% gewijzigd
Here am I in my little bubble
paney schreef:
13-10-2021 09:20
Dat je iets aangeeft vanuit jezelf oké, maar haar jeugd erbij halen en suggereren dat ze naar een psych moet gaat te ver.

Biedt dan je excuses maar aan dat jij zelf misschien ook naar de psych moet omdat je vanuit je jeugd moeite hebt je eigen grenzen liefdevol aan te geven.

Snap je?
Openheid en botheid gaan niet lekker samen.

Klinkt voor mij juist logisch. Het leest alsof ze het wel vaker hebben gehad over haar jeugd en dat ze daarvoor wel eens bij een psych is geweest. Als je het daar vaker over hebt gehad, of als dat bekend is, en iemand heeft moeilijkheden, dan vind ik het niet raar of beledigend of te ver gaan als je suggereert dat die persoon misschien weer baat zou hebben bij therapie.

Daarbij (in zijn algemeenheid): wat is er zo erg aan therapie? Ik vind het altijd bijzonder dat sommigen het als een 'aanval' ervaren als gesuggereerd wordt om in therapie te gaan.
lilalinda schreef:
13-10-2021 10:11
Precies wat TO deed toch?
Feedback geven is een kunst.
En het is echt iets anders dan 'open zijn' of iemands zwakheden benoemen. Dan gaat iemand meteen in de verdediging en staat gewoon niet open voor wat je zegt.

Wat jij deed was het tweede, niet het eerste.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
cleo schreef:
13-10-2021 10:14
Ze heeft toch gezegd wat ze bedoelt?
waarom vindt jij dan, dat de vriendin van TO niet meer over haar kinderen moet praten?
KooktMetKnoflook schreef:
13-10-2021 10:48
En het is echt iets anders dan 'open zijn' of iemands zwakheden benoemen. Dan gaat iemand meteen in de verdediging en staat gewoon niet open voor wat je zegt.

Ja joh, op de gouden weegschaal. En dan nog willen bepaald type mensen dat helemaal niet horen.

Het is maar waar je zin in hebt qua vriendschap.
FeeLucifer01 schreef:
13-10-2021 10:40
Precies wat TO deed toch?
Volgens Cloe praat de vriendin van TO te veel over haar kinderen. Ja dat kan, dan zeg je daar wat van
maar dat deed TO dus niet
KooktMetKnoflook schreef:

Zo komt het op mij echt totaal niet over.
lilalinda schreef:
waarom vindt jij dan, dat de vriendin van TO niet meer over haar kinderen moet praten?
Dat zeg ik niet, maar wie praat kan ook een reactie verwachten. En soms is dat een lang ingehouden reactie.

Daarbij vraag ik me af of vriendin wel ontspannen had gereageerd als TO had gezegd dat ze niets kon met haar verhalen en dat ze dat wellicht met een ander moet bespreken. Voor mensen onder stress is alles al snel teveel.
RainyDays schreef:
13-10-2021 10:51
Zo komt het op mij echt totaal niet over.
en dat is de kern: we waren niet bij het gesprek, we kennen TO niet en haar vriendin TO niet
dus krijg je hier een topic vol aannames en hoe iets overkomt. Waarbij de kans, dat TO naar zichzelf toe redeneert groot is
Nou en waar is TO?
cleo schreef:
13-10-2021 09:52
Als TO zelf geen kinderen heeft vind ik al helemaal bizar dat je keer op keer zit te zeuren over je kinderen. Dan mag dat best een tandje minder.
To heeft niets gezegd over zichzelf noch over haar eigen grenzen. Ze heeft alleen gejijbakt.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Vriendin wil lekker klagen / ventileren
Dat kan bij jou
en nu nu kreeg ze dus feedback
tja
Honingdropje2 schreef:
13-10-2021 08:14
Als je al voor de zoveelste keer je ongerief komt spuien, en hetzelfde onderwerp komt uitkauwen, weet ik niet of "ongevraagd" nog de juiste term is. Daarbij heb je als toehoorder natuurlijk ook wel een zekere grens hoe lang je je kaken op elkaar kan houden
Dit is het vooral. Ik begon zoals altijd maar doe dit al erg lang. Ze heeft erg veel stress en spanning en klaagt hierdoor erg veel. Niet alleen over hoe zwaar de kinderen zijn maar ook over het huis(houden) haar man, het werk etc. En dit is al zeer lang aan de hand, helaas. Ik merk en zie en hoor dat ze het niet trekt en vastloopt. Meestal laat ik het los. Soms maak ik me wat zorgen maar laat ik het weer los. En altijd hoor ik aan en kom ik met de riedel: niet te streng zijn voor jezelf. Goed je grenzen aangeven. Wij ouders doen maar wat. Iedereen kan zijn/haar kinderen achter het behang plakken op momenten etc.... etc.

En ergens is het erg jammer want ondertussen hebben we het niet veel meer over andere, luchtige onderwerpen.
kindrebel schreef:
13-10-2021 08:21
Waar komt toch dat idiote idee vandaan dat je in vriendschappen eerlijk moet kunnen zijn ten koste van de ander?
Maar is dit dan ook niet andersom?? Waarom zou je alleen je gal mogen spuwen en de ander daar dan niet inhoudelijk op mogen reageren?
lilalinda schreef:
13-10-2021 08:44
en daarbij, waarom zou TO de juiste oplossing hebben?
Ik heb vriendinnen, waar ik duidelijk een Help-eens-denken-vraag neer leg. Omdat ik hun kennis/kunde/mening op een vlak waardeer. Maar ook vriendinnen, waar ik wel tegenaanpraat, maar geen oplossingen van verwacht.
Deze vriendin vroeg TO niet om hulp, ze wilde gewoon even kletsen/ontladen
Nee ze zei letterlijk: ik kom hier voor advies en dan krijg ik dit...
RainyDays schreef:
13-10-2021 10:18
Die vriendin kan ook gewoon aangeven wat zij nodig heeft. Zo van: ik alleen maar even heel hard klagen. Of: ik wil graag advies.

Heeft ze toch gedaan?
"Toen zij zei dat ze enkel mijn tips wil om van te leren. "
Voortaan minder thee en meer wijn.
cleo schreef:
13-10-2021 09:52
Als TO zelf geen kinderen heeft vind ik al helemaal bizar dat je keer op keer zit te zeuren over je kinderen. Dan mag dat best een tandje minder.
Ik heb kinderen. En geef ook aan dat ik soms met mijn handen in haar zit. Dat het elke keer weer uitvinden is en dat het ene kind inderdaad niet het andere is. Temperamentvolle kinderen zijn erg intensief.

Mijn vriendin heeft heel erg veel meegemaakt. Dat weet ik. Dat heeft ze zelf verteld. Zij weet haar triggers. Dat het opvoeden en de rol van moeder voor haar lastig is en confronterend door haar slechte jeugd, geeft ze zelf ook toe.
viva-amber schreef:
13-10-2021 12:23
To heeft niets gezegd over zichzelf noch over haar eigen grenzen. Ze heeft alleen gejijbakt.
Daar heb je wel een goed punt. In vervolg meer bij mijzelf houden en eigen grens aangeven.

Maar wat betreft deze vriendin is dat lastig. Een vriend van haar heeft aangegeven niet continue over haar kinderen te willen praten en daar is ze nog steeds erg gepikeerd over.
Wissewis schreef:
13-10-2021 02:01
Ik gok dat op 't moment dat ik bij een vriendin kom theeleuten en die tegen bij mij begint over dat ik naar een psycholoog moet ik de thee in haar gezicht gooi en de vriendschap wel over is.
Ja, daarom zeg ik het zelf maar even hier. Kan ik ook geen thee in mijn gezicht krijgen.
Volgens mij sta jij uberhaupt weinig open voor kritiek. Hier niet en blijkbaar ook niet in het echt. Daarentegen ben je weer heel scherp naar anderen. Iets met balk en splinters enzo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven