Opvoed discussie vriendin

12-10-2021 23:37 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi
Gisteravond heb ik bezoek gehad van een goede vriendin. Zij heeft 2 dochters van bijna 4 en 2.
Telkens als ik haar spreek geeft ze aan dat ze het erg zwaar vindt. Dat anderen van die nette kinderen hebben etc. Dat haar dochters lastiger zijn en erg temperamentvol etc.
En telkens geef ik aan dat ze niet moet vergelijken. Dat elk kind wel wat heeft omdat perfectie niet bestaat. Dat zij bij zichzelf moet blijven en dat elk kind wat anders nodig heeft.

Vanavond ben ik wat verder gegaan in het geven van mijn mening. Wij kennen elkaar al meer dan 15 jaar. Ik ben open en eerlijk en ik durf veel te benoemen. Vanavond heb ik gezegd dat ik de indruk heb dat ze er onzeker is en daardoor erg veel stress heeft van wat een ander ervan vindt. Jaloers is op anderen en zich continue (negatief) vergelijkt met anderen. Dat ik weet dat dit voorkomt uit haar jeugd maar dat ze misschien weer eens met therapeut kan praten zodat ze hier minder last en stress heeft. Met name ook in opvoeding kinderen. Ze durft nu steeds minder met kinderen ergens op bezoek te gaan etc.

Vriendin werd wat boos. Zij gaf aan dat ze graag wilde komen spuien met wat thee maar nu schrikt van mijn reactie. Daarop heb ik gezegd dat ik al maanden dit aanhoor en me daarom zorgen maak.
Toen zij zei dat ze enkel mijn tips wil om van te leren. Heb ik eerlijk benoemd dat ze hier niets mee doet omdat zij een andere mening heeft. En dat, dat, kan. Dat het niet uitmaakt maar dat ik daardoor idee heb dat we in cirkels blijven gaan.

Uiteindelijk heeft vriendin gezegt dat ze dit erg jammer vindt van mij. Ik kreeg indruk dat zij zich beledigd voelde. Aangevallen.

We zijn op ander onderwerp overgestapt maar ik voel me dus wel al de hele dag hier schuldig over.
Ik vind het zo lastig dat ik graag open ben. Maar daardoor ook anderen beledig. Daar heb ik dan naderhand last van.
mabelle schreef:
13-10-2021 12:50
Nee ze zei letterlijk: ik kom hier voor advies en dan krijg ik dit...
Op basis van je laatste posts krijg ik de indruk dat je vriendin gewoon op haar tenen is getrapt. Want wat je haar gaf was ook advies. In dergelijk geval blijf ik bij mijn vorige post.
mabelle schreef:
13-10-2021 12:49
Maar is dit dan ook niet andersom?? Waarom zou je alleen je gal mogen spuwen en de ander daar dan niet inhoudelijk op mogen reageren?
Is ze wel geïnteresseerd in jou? Heeft ze hulp gezocht voor haar problemen?
smulrol schreef:
13-10-2021 12:55
Heeft ze toch gedaan?
"Toen zij zei dat ze enkel mijn tips wil om van te leren. "

Maar de TO gaf toch ook tips. Alleen waren dat niet de tips die in vriendins straatje passen.
Here am I in my little bubble
lilalinda schreef:
13-10-2021 10:50
Volgens Cloe praat de vriendin van TO te veel over haar kinderen. Ja dat kan, dan zeg je daar wat van
maar dat deed TO dus niet
Nee het gaat niet over het onderwerp an sich. Ik merk dat ze eigenlijk vrijwel enkel nog maar klaagt. Alles waar ze het over heeft, zijn de dingen zijn die volgens haar niet goed gaan, het zorgen maken, zeuren en zeiken op anderen, kinderen, partner, huis. En dat vind ik jammer voor haar en gun ik haar niet. Dit is al heel lang. Niet even een baaldag of slechte periode.

En we hebben het erg vaak over dit soort zaken. Ook toen ik therapie had en depressief was. We hebben het over ouders zijn. Dat je het beste wil voor je kids. En over het leven en alle ballen in de lucht houden. We zijn elkaars vertrouwens persoon.

En dat zij jaloers is, is geen invulling. Dat zegt zij zelf ook. Ze vind het erg.
viva-amber schreef:
13-10-2021 12:23
To heeft niets gezegd over zichzelf noch over haar eigen grenzen. Ze heeft alleen gejijbakt.
Nou ja, dan is het dus allemaal TO’s schuld. Waarom moet TO zo ontzettend goed nadenken wat ze zegt. Laat vriendin eens nadenken met wat ze allemaal precies bedoelt en laat ze dan ook meteen aangeven wat de gewenste reactie is, dan kan TO daar even op oefenen.

Nee, misschien heeft TO een inschattingsfout gemaakt, kan gebeuren toch. Niet gek als je keer op keer hetzelfde verhaal moet aanhoren. Dan denk je misschien op een gegeven moment dat alleen maar jaknikken niet meer volstaat.

En als je kinderen hebt en advies wil van iemand zonder kinderen, dan kan het dat je dat advies naast je neer moet leggen.
anoniem_407909 wijzigde dit bericht op 13-10-2021 13:39
Reden: nvt
9.10% gewijzigd
Je vriendin verdraagt gewoon geen opbouwende kritiek dus.
cafe-lungo schreef:
13-10-2021 12:31
Vriendin wil lekker klagen / ventileren
Dat kan bij jou
en nu nu kreeg ze dus feedback
tja
Ze wilde ook tips en advies.
Suusje666 schreef:
13-10-2021 14:43
Je vriendin verdraagt gewoon geen opbouwende kritiek dus.

Opbouwende kritiek of feedback vind ik nou echt zo'n term die ze in de zorg graag gebruiken.. en eigenlijk niet veel meer is dan een nette uitdrukking voor het mogen afkraken/afzeiken van iemand.
Pindakaasjes schreef:
13-10-2021 15:58
Opbouwende kritiek of feedback vind ik nou echt zo'n term die ze in de zorg graag gebruiken.. en eigenlijk niet veel meer is dan een nette uitdrukking voor het mogen afkraken/afzeiken van iemand.
Advies en tips dan, woorden die TO/die vriendin gebruikt.

Beter?
FeeLucifer01 schreef:
13-10-2021 16:06
Advies en tips dan, woorden die TO/die vriendin gebruikt.

Beter?

Beter
Thanks👍
Die vriendin moet gewoon niet zeiken. Als ze zich er niet in herkent dan zegt ze dat, legt ze het naar zich neer en doorrrrr. Was kunnen vrouwen toch moeilijk doen. Een man scheldt een keer zijn vriend uit en daarna even goede vrienden.
appelientjex schreef:
14-10-2021 22:00
Die vriendin moet gewoon niet zeiken. Als ze zich er niet in herkent dan zegt ze dat, legt ze het naar zich neer en doorrrrr. Was kunnen vrouwen toch moeilijk doen. Een man scheldt een keer zijn vriend uit en daarna even goede vrienden.
Eh, nee hoor. :roll: :rofl:
Hmzz, voor mij klinkt dit als een rode vlag. Het lijkt alsof deze vriendin jou meer gebruikt als een soort privétherapeut. je mag continu luisteren naar het geklaag en gezeur maar er echt iets aan doen willen ze niet. Klagen is makkelijker.

Ik heb zelf in zo'n vriendschap gezeten en het is erg vermoeiend. Zeker wanneer iemand niet in staat is om eerlijk naar zichzelf te kijken.

Voel je absoluut niet schuldig, je hebt getracht haar handvatten aan te reiken waarmee ze zelf verder kan. Het is niet jouw schuld dat zij dit kennelijk niet wil en nu bozig doet. Laat het bij haar liggen.
mabelle schreef:
13-10-2021 13:18
Nee het gaat niet over het onderwerp an sich. Ik merk dat ze eigenlijk vrijwel enkel nog maar klaagt. Alles waar ze het over heeft, zijn de dingen zijn die volgens haar niet goed gaan, het zorgen maken, zeuren en zeiken op anderen, kinderen, partner, huis. En dat vind ik jammer voor haar en gun ik haar niet. Dit is al heel lang. Niet even een baaldag of slechte periode.

En we hebben het erg vaak over dit soort zaken. Ook toen ik therapie had en depressief was. We hebben het over ouders zijn. Dat je het beste wil voor je kids. En over het leven en alle ballen in de lucht houden. We zijn elkaars vertrouwens persoon.

En dat zij jaloers is, is geen invulling. Dat zegt zij zelf ook. Ze vind het erg.
Het luistert te nauw voor mij om advies te kunnen geven maar ik vind dat je moed hebt om dat gesprek aan te gaan
RainyDays schreef:
13-10-2021 10:27
Klinkt voor mij juist logisch. Het leest alsof ze het wel vaker hebben gehad over haar jeugd en dat ze daarvoor wel eens bij een psych is geweest. Als je het daar vaker over hebt gehad, of als dat bekend is, en iemand heeft moeilijkheden, dan vind ik het niet raar of beledigend of te ver gaan als je suggereert dat die persoon misschien weer baat zou hebben bij therapie.

Daarbij (in zijn algemeenheid): wat is er zo erg aan therapie? Ik vind het altijd bijzonder dat sommigen het als een 'aanval' ervaren als gesuggereerd wordt om in therapie te gaan.
Niets mis met therapie. Zelf ook een tijdje bij een psycholoog gelopen (oa door jeugdtrauma). Maar ik vind dat men tegenwoordig wel snel naar een psycholoog wijst. Terwijl er een hoop problemen zijn waar we echt wel samen met naasten uit kunnen komen. Het leven is gewoon niet altijd leuk. En als het een even niet mee zit, hoef je niet meteen naar een psycholoog. Gevolg is dat de druk op de GGZ alleen maar toeneemt. En dat de echte schrijnende gevallen veel te lang op hulp moeten wachten.
Betty schreef:
14-10-2021 23:42
Niets mis met therapie. Zelf ook een tijdje bij een psycholoog gelopen (oa door jeugdtrauma). Maar ik vind dat men tegenwoordig wel snel naar een psycholoog wijst. Terwijl er een hoop problemen zijn waar we echt wel samen met naasten uit kunnen komen. Het leven is gewoon niet altijd leuk. En als het een even niet mee zit, hoef je niet meteen naar een psycholoog. Gevolg is dat de druk op de GGZ alleen maar toeneemt. En dat de echte schrijnende gevallen veel te lang op hulp moeten wachten.
De meeste mensen die ik ken gaan helemaal niet via de ggz naar een therapeut.
viva-amber schreef:
13-10-2021 04:26
Je hebt denk ik zelf geen kinderen en daarnaast heb je zonder enig respect voor haar een bak modder over haar heen gegooid, haar karakteraangevallen door haar onzeker en negatief te noemen om vervolgens geen advies te geven maar als een belerende moeder te roepen: jij moet maar in therapie. Ik vind je gedrag echt niet kunnen en zou je aanraden om je excuses aan te bieden en aan te geven dat je te ver bent gegaan.
Wow, en dan praten over de aannames van TO.

TO, je klinkt mij in de oren als een goede vriendin. Juist in een vriendschap mag je toch af en toe de vinger op de zere plek leggen, wat mij betreft dan. Je hoeft toch niet alleen maar oeh,ah wat zielig etc. te zeggen en alles met de mantel de liefde te bedekken.

De dag dat ik continu al mijn woorden op een weegschaal moet leggen is de dag dag mijn vriendschap stopt. Als ik iets zeg doe ik dat vanuit een goede intentie en mijn vrienden weten dat. Ik heb het recent zelf ook nog gedaan bij een vriendin die al langer wat struggelt met haar tienerdochter. En die heb ik wel wat heftigers gezegd dan wat jij hebt gedaan. Ik kreeg een dag later een bedankje.
.
Pindakaasjes schreef:
13-10-2021 15:58
Wat mij betreft niet. Als iemand een suggestie doet dan kun je die ter harte nemen of niet. Als alles wat je ooit over of tegen iemand kunt zeggen over hoe ze verbetering in een situatie kunnen aanbrengen waarvan ze zelf heel duidelijk hebben gezegd dat ze met betreffende situatie niet blij zijn meteen afkraken of afzeiken is, wordt het leven erg ingewikkeld en star lijkt me. Dan wil je dus dat de ander altijd alleen maar ja knikt en je misère bevestigd, wat heb je daar nou aan?
Ik vind dat je het goed hebt gezegd. Je vriendin mag zelf ook eens denken van hee ik kom steeds zaniken over hetzelfde onderwerp zonder te kijken wat ik er aan kan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven