Hoe spreken jullie af met een vriendin die op afstand woont?

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:38

Hi iedereen, 
Ik heb een hele goede vriendin, vroeger zaken we elkaar vrij vaak maar tegenwoordig eigenlijk heel weinig. Dit heeft er mede mee te maken dat ik het op dit moment heel druk heb met studie en weinig geld over heb voor het OV momenteel.
Ik mis het afspreken met mijn vriendin, en ik voel me er ook vervelend over dat we elkaar zo weinig zien. Maar wat me dwars zit, is dat als wanneer afspreken het áltijd bij haar thuis moet zijn. Ik zat er even over na te denken, en ik denk dat ze zeker al 3 jaar niet meer bij thuis is geweest. Ik ben er een beetje klaar mee eerlijk gezegd, ik vind het oneerlijk en zou graag zien dat zij ook eens bereid is om ongeveer 2 uur reistijd er voor over te hebben ipv. dat telkens van mij te verwachten.
Wat vinden jullie? Stel ik me aan of niet? En hoe doen jullie dit, en hoe vaak spreken jullie af met vrienden die wat verder weg wonen?
                    Ik heb een hele goede vriendin, vroeger zaken we elkaar vrij vaak maar tegenwoordig eigenlijk heel weinig. Dit heeft er mede mee te maken dat ik het op dit moment heel druk heb met studie en weinig geld over heb voor het OV momenteel.
Ik mis het afspreken met mijn vriendin, en ik voel me er ook vervelend over dat we elkaar zo weinig zien. Maar wat me dwars zit, is dat als wanneer afspreken het áltijd bij haar thuis moet zijn. Ik zat er even over na te denken, en ik denk dat ze zeker al 3 jaar niet meer bij thuis is geweest. Ik ben er een beetje klaar mee eerlijk gezegd, ik vind het oneerlijk en zou graag zien dat zij ook eens bereid is om ongeveer 2 uur reistijd er voor over te hebben ipv. dat telkens van mij te verwachten.
Wat vinden jullie? Stel ik me aan of niet? En hoe doen jullie dit, en hoe vaak spreken jullie af met vrienden die wat verder weg wonen?

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:45

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:46

Het hangt er van af waarom je al zo lang haar niet bij jou thuis hebt gehad. Loopt het gewoon zo (en realiseer je je nu pas hoe lang dat al zo is) of dringt zij er specifiek op aan? In het eerste geval is het aan jou om er verandering in te brengen en gewoon eens te zeggen 'jo, het lijkt me zo fijn als je weer eens bij mij komt! Het komt me financieel ook slecht uit om de trein te betalen, maar ik verzorg wel de lunch'.
Ik spreek met sommige vriendinnen nog wel eens in het midden af, gaan we uit eten of wandelen met een broodje in de hand en hoeven we allebei maar 50 minuten te treinen, ipv eentje bijna twee uur. En verder gaat het redelijk om en om.
Nou ben ik denk ik iets ouder dan jij en heb ik sommige vriendinnen al 30 jaar, dus als het wat langer 'scheef' is, vind ik het ook niet erg, dat trekt altijd wel weer bij.
                    Ik spreek met sommige vriendinnen nog wel eens in het midden af, gaan we uit eten of wandelen met een broodje in de hand en hoeven we allebei maar 50 minuten te treinen, ipv eentje bijna twee uur. En verder gaat het redelijk om en om.
Nou ben ik denk ik iets ouder dan jij en heb ik sommige vriendinnen al 30 jaar, dus als het wat langer 'scheef' is, vind ik het ook niet erg, dat trekt altijd wel weer bij.

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:46

Ik vind dat je een beetje een probleem maakt van iets dat geen probleem is. Soms groeien dingen zo dat het vaste routine wordt. Dus jij gaat altijd naar haar en dat is waar jullie afspreken. 
Je bent toch vriendinnen? Dan kun je toch zeggen “Goh Jessica, ik heb niet zoveel geld momenteel. Kom je anders een keertje naar mij? Regel ik broodjes”.
                    Je bent toch vriendinnen? Dan kun je toch zeggen “Goh Jessica, ik heb niet zoveel geld momenteel. Kom je anders een keertje naar mij? Regel ik broodjes”.

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:48

Dan vraag je haar toch om bij jou te komen? Als jij dat nooit doet, zal zij misschien het idee hebben dat je dat liever niet hebt of dat je het geen bezwaar vind om steeds te reizen.
Ikzelf heb meerdere vrienden die op afstand wonen. We wisselen elkaar af, de ene keer komen zij hier en de andere keer ik daar.
                    Ikzelf heb meerdere vrienden die op afstand wonen. We wisselen elkaar af, de ene keer komen zij hier en de andere keer ik daar.
                                    Don't waste your time or time will waste you.

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:49

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:49

Ik heb inderdaad wel aangegeven dat het momenteel niet zo goed uitkomt vanwege drukte en financieel. Maar dat resulteert er dus in dat we elkaar helemaal niet meer zien. Laatst zou ze bijv. bij mij langs komen, maar last minute kwam dat haar toch niet meer uit dus vroeg of ik dan maar naar haar kwam (en blijven slapen), dat kon toen echt niet omdat ik doordeweeks gewoon afspraken heb. 
Nou ja, ik moet denk ik maar gewoon kijken hoe het allemaal loopt. Het zal straks weer allemaal veranderen als ik klaar ben met studeren misschien.
                    Nou ja, ik moet denk ik maar gewoon kijken hoe het allemaal loopt. Het zal straks weer allemaal veranderen als ik klaar ben met studeren misschien.

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:51

Tja... bij mij is dat geen issue. Meerdere vrienden op lange afstand en we wisselen het gewoon een beetje af waar we afspreken. Heb één vriendin die wat dichterbij woont maar nog niet heel dichtbij. Zij heeft vorig jaar een kind gekregen waardoor het gewoon vaak makkelijker is als we bij haar afspreken, maar dat is op mijn initiatief dan omdat ik haar dan nog wat meer kan zien.

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:54

Mijn vriendinnen wonen ook ver weg en we spreken dan inderdaad halverwege af of doen een beetje om en om (maar ik nodig liever mensen niet bij mij thuis uit dus ik ga sowieso vaker naar hen).
Als jouw vriendin niet naar jou toe wil komen, waar ligt dat dan aan? Heeft ze ook geldproblemen? Of heeft ze gewoon geen zin?
                    Als jouw vriendin niet naar jou toe wil komen, waar ligt dat dan aan? Heeft ze ook geldproblemen? Of heeft ze gewoon geen zin?
                                    “We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF

vrijdag 29 oktober 2021 om 14:58

Maar er is in de randstad dan ook veel meer te doen en te beleven! Vind ik veel leuker. Ik heb veel vrienden in de grotere steden (zelf woon ik wel in de randstad maar in een kleinere stad) en ga altijd graag hun kant op. Daar zijn ontzettend veel nieuwe dingen te ontdekken en beleven. En veel leukere winkels/uitgaansgelegenheden.LeslieKnope schreef: ↑29-10-2021 14:51Ik herken dit wel, vooral van mensen die naar de randstad (en dan met name naar Amsterdam!) verhuizen. Die vinden dan ineens alles buiten de randstad te ver. Je kunt ook halverwege afspreken en een mooie wandeling maken in een bos ofzo.

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:00

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:07

Maar geef je dan geen dubbele signalen af? Je zegt dat het niet uitkomt financieel maar vraagt dus zoals ik het interpreteer niet letterlijk of ze eens naar jouw wil komen?_mikie schreef: ↑29-10-2021 14:49Ik heb inderdaad wel aangegeven dat het momenteel niet zo goed uitkomt vanwege drukte en financieel. Maar dat resulteert er dus in dat we elkaar helemaal niet meer zien. Laatst zou ze bijv. bij mij langs komen, maar last minute kwam dat haar toch niet meer uit dus vroeg of ik dan maar naar haar kwam (en blijven slapen), dat kon toen echt niet omdat ik doordeweeks gewoon afspraken heb.
Zeg gewoon wat je vind en waar het op staat. Dat communiceert veel prettiger.

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:14

Oh nee hoor, die ervaring heb ik juist niet. Ik ga regelmatig naar vrienden buiten de stad. Zij willen juist vaker naar mij komen, een weekendje Amsterdam vinden sommige mensen gewoon leuk.LeslieKnope schreef: ↑29-10-2021 14:51Ik herken dit wel, vooral van mensen die naar de randstad (en dan met name naar Amsterdam!) verhuizen. Die vinden dan ineens alles buiten de randstad te ver. Je kunt ook halverwege afspreken en een mooie wandeling maken in een bos ofzo.
                                    Wanna grow up to be
Be a debaser
                                                                                Be a debaser

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:16

TO, ik en mijn vrienden zijn al lange tijd geen student meer, dus het financiële aspect speelt niet zo. 
Kun je niet voorstellen om halverwege af te spreken? Dat scheelt tijd en kosten. En nodig je je vriendin wel eens uit? Als je zegt dat het financieel niet uitkomt zou ik denken dat ik ook niet welkom ben.
                    Kun je niet voorstellen om halverwege af te spreken? Dat scheelt tijd en kosten. En nodig je je vriendin wel eens uit? Als je zegt dat het financieel niet uitkomt zou ik denken dat ik ook niet welkom ben.
                                    Wanna grow up to be
Be a debaser
                                                                                Be a debaser

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:24

Wij zijn met 4 vriendinnen, ik ben iets uit de richring verhuisd maar opzich een prima ritje. Wij wisselen het af. Ik ga iets vaker die kant op maar dat vind ik ook logisch omdat zij meer bij elkaar in de buurt wonen. Maar het is een heel natuurlijk verloop en we turven echt niet hoe vaak we waarheen gaan. Het hangt ook af van de situatie. Toen ik zwanger was en net bevallen kwamen zij vaker mijn kant op omdat ik dat prettig vond. Dat is tussen ons ook prima bespreekbaar. Ik zou het dus ook bespreekbaar maken met jouw vriendin. Misschien is ze er zich niet van bewust?
En als ze het graag zo heeft (bij haar afspreken) is het aan jou om te beslissen of dat voor jou haalbaar is of dat minder afspreken dan het resultaat is.
                    En als ze het graag zo heeft (bij haar afspreken) is het aan jou om te beslissen of dat voor jou haalbaar is of dat minder afspreken dan het resultaat is.

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:34

Ik heb na studie een vriendengroepje overgehouden, die redelijke dicht bij elkaar wonen maar ik en een vriendin echt wat meer uit de richting. We spreken 4 keer per jaar af om en om bij iedereen. Dan wordt er wel eens grappend geklaagd dat het wel erg ver is. Maarja alles is voor mij ook ver. Maar zou ze hierom niet will n missen. 
Degene die klagen komen wel uit de Randstad trouwens

Degene die klagen komen wel uit de Randstad trouwens

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:40

De vraag is niet of jij je aanstelt, de vraag moet zijn wat het contact jou waard is en of je het ervoor over hebt om hier het gesprek over aan te gaan. Kans is groot dat ze zich van geen kwaad bewust is. 
Dus bel haar op en bespreek hoe je je voelt!
Ik heb altijd alles laten doodbloeden als er afstand kwam, niet expres maar ik vind het moeilijk om vriendschap te onderhouden als mijn leven verandert. Zo zijn er wel meer die dat lastig vinden. Ik heb het altijd gewaardeerd als een vriendin me hierop aansprak.
                    Dus bel haar op en bespreek hoe je je voelt!
Ik heb altijd alles laten doodbloeden als er afstand kwam, niet expres maar ik vind het moeilijk om vriendschap te onderhouden als mijn leven verandert. Zo zijn er wel meer die dat lastig vinden. Ik heb het altijd gewaardeerd als een vriendin me hierop aansprak.

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:48

Dat. Niet in het algemeen vaagjes zeggen dat het nu financieel niet uitkomt, want dat kan ook overkomen als een excuus om helemaal niet af te spreken. Gewoon vragen of ze naar jou toe komt, niet met hints.
Ik heb ook wel vriendinnen waar ik veel vaker heen ga dan andersom, maar dat heeft ook praktische redenen (bv chronische ziekte). Waar het uiteindelijk op neer komt is of jij graag in haar gezelschap bent, en of je het gevoel hebt dat dat andersom ook zo is. Zo ja, dan zijn veel praktische problemen wel op te lossen.
                                    Harba lorifa

vrijdag 29 oktober 2021 om 15:58

Ik snap prima dat je het leuk vindt als ze ook eens naar jou zou komen. En dat je niet altijd geld hebt om met het OV naar haar te gaan._mikie schreef: ↑29-10-2021 14:49Ik heb inderdaad wel aangegeven dat het momenteel niet zo goed uitkomt vanwege drukte en financieel. Maar dat resulteert er dus in dat we elkaar helemaal niet meer zien. Laatst zou ze bijv. bij mij langs komen, maar last minute kwam dat haar toch niet meer uit dus vroeg of ik dan maar naar haar kwam (en blijven slapen), dat kon toen echt niet omdat ik doordeweeks gewoon afspraken heb.
Maar als je tegen haar zegt dat je druk bent, dan heb je toch sowieso geen tijd om af te spreken? Misschien kost het wat minder tijd als je er niet voor hoeft te reizen, maar dan moet je dat wel goed uitleggen. Want als een vriendin me zegt dat het momenteel niet goed uitkomt vanwege drukte, concludeer ik dat ze even niet wil afspreken.